Periaatteessa kulutusmittari olisi varsin yksikertainen. Suuttimien aukiolosuhteesta saadaan polttoainemäärä per aika, ja sähköisestä nopeusmittarin anturista saadaan nopeus. Kun molemmat tiedetään, saadaan polttoainemäärä per aika.
Tai siis kuljettu matka, aika on joka tapauksessa sen mittarin tiedossa, nopeus ei ilman anturi kytkentää.

Polttoainevirtauksen mittaaminen on hankalaa ruiskukoneessa, pitäisi olla kaksisuuntainen mittari, eli siis pitäisi vähentään paluuvirtaus tulovirtauksesta. Ja sittenkin saadaan vain polttoainemäärä per aika.
Vaatii siis kaksi erillistä anturia ja lopulta normaalisti kulutettu polttoaine on murto-osa läpivirranneesta. Tekee helposti mittausvirheitä ja suuriakin, ellei anturit ole todella tarkkoja.
Esim. turbo-vinokoneen suutinten auki-oloaika pyörii siinä 5-20% välillä normaalisti ja lappu lattiassa sitten vakiossa siellä 80% nurkissa. Suutinten virtaama 337cc/min, joten normaalikulutus on 4 - 16L tunnissa.
Lappu lattiassa (80%) sitä soppaa sitten meneekin 64,7L tunnissa!
