Samppasport  Futurez

Kulutusmittari merikonttiin?

  • 23 Vastauksia
  • 6742 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Kulutusmittari merikonttiin?
« : 20.10.2013, 20:40:35 »
Miten mahtais onnistua jälkiasennuksena laittaa kulutusmittari vai onnistuuko mitenkään? Yks tuttu kertoi ajaneensa parhaimmillaan 740 volvolla sinne kasin pintaan ja jopa alle niin kiinnostais tietää että miten ajettaessa tuo syö vähiten. Ja tietysti hillittis se kaasujalkaa ja toivon mukaan myös pensan kulutusta.
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #1 : 20.10.2013, 20:47:23 »
Helppoa jos sulle kelpaa alipainemittari. Eihän se kerro litrakulutusta, mutta taloudellisuutta kyllä.

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #2 : 20.10.2013, 21:02:25 »
No mitenkäs tuo asennellaan ja mitä se kertoo sitten taloudellisuudesta?
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4518
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #3 : 20.10.2013, 21:20:53 »
Letku imusarjasta mittariin, enemmän alipainetta = taloudellisempi ajotapa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #4 : 20.10.2013, 21:35:16 »
Jos jotenkin saisi ihan rehellisen kulutusmittarin, siis hetkellisen, niin olisi kyllä erittäin Bueno! Ei taida tuo LH2.4 vaan mitenkään mitata kuluvan bensan määrää? ???

Tosin, eikös tuo onnistu kahdella virtausmittarilla ja jonkinlaisella "tietokoneella". Toinen anturi mittaa bensatukille tulevasta putkesta menevän bensiinin määrän ja toinen takaisin tankkiin menevän bensiinin määrän. Näiden erotus (tulomäärä - paluumäärä) on kulutus?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #5 : 20.10.2013, 21:49:49 »
Jos jotenkin saisi ihan rehellisen kulutusmittarin, siis hetkellisen, niin olisi kyllä erittäin Bueno! Ei taida tuo LH2.4 vaan mitenkään mitata kuluvan bensan määrää? ???

Tosin, eikös tuo onnistu kahdella virtausmittarilla ja jonkinlaisella "tietokoneella". Toinen anturi mittaa bensatukille tulevasta putkesta menevän bensiinin määrän ja toinen takaisin tankkiin menevän bensiinin määrän. Näiden erotus (tulomäärä - paluumäärä) on kulutus?

Joskus 90 luvulla oli semmosia mitkä suuttimien aukiolon perusteella mittas... Niin paljon aikaa etten tiedä enempää.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #6 : 20.10.2013, 23:36:27 »
240:n ajotietokonetta oli kahta mallia, joko kaasari tai LH malli, kaasariin tuli bensaletkuun virtausmittari, ja sähköruiskulliseen tuli erillinen boksi joka päätteli tietääkseni juurikin suuttimen aukioloista.
Jossain jemmassa itelläni on vielä tuo boksi jopa olemassa. Ei varmaan mahottomuus joka ymmärtää elektroniikan päälle niin olisi rakentaakkaan mittaria.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #9 : 21.10.2013, 09:15:21 »
Venepuolelta löytyy useilta tarvike valmistajilta pa-linjaan kytkettäviä kulutusmittareita.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #10 : 21.10.2013, 10:16:27 »
Periaatteessa kulutusmittari olisi varsin yksikertainen. Suuttimien aukiolosuhteesta saadaan polttoainemäärä per aika, ja sähköisestä nopeusmittarin anturista saadaan nopeus. Kun molemmat tiedetään, saadaan polttoainemäärä per aika.

Eli tarvitaan laite joka kytketään noihin kahteen. Ja pitää tietysti tuntea suuttimien virtaus (oletus on että virtaama riippuu vain pulssisuhteesta).

Polttoainevirtauksen mittaaminen on hankalaa ruiskukoneessa, pitäisi olla kaksisuuntainen mittari, eli siis pitäisi vähentään paluuvirtaus tulovirtauksesta. Ja sittenkin saadaan vain polttoainemäärä per aika.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #11 : 21.10.2013, 12:57:14 »
Joo totta - noissa venetarvikkeissa ei taida olla paluulinjan mittausta.. ja mielessä on vain se oma ruiskukone, jossa ei ollut paluulinjaa... Mikähän siinä on että autopuolella noita paluulinjoja on melkein kaikissa.

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #12 : 21.10.2013, 13:48:49 »
Joo totta - noissa venetarvikkeissa ei taida olla paluulinjan mittausta.. ja mielessä on vain se oma ruiskukone, jossa ei ollut paluulinjaa... Mikähän siinä on että autopuolella noita paluulinjoja on melkein kaikissa.

Bensiinin syöttö on paljon helpompi tehdä kun suutintukissa on vakiopaine (imusarjan paineeseen verrattuna). Silloin suuttimen virtaama on vakio ja annosta voidaan säätää yksinkertaisesti säätämällä aukioloaikaa, ilman että tarvitaan muuta kompensaatiota. Ja vakiopaine taas on helpointa toteuttaa niin että pumppu tuottaa 'tarpeeksi' ja paineensäädin 'vuotaa' sopivasti takaisin niin että paine pysyy vakiona (imusarjaan verrattuna).

Volvolla näyttäisi olevan 3.0 bar bensanpaine, imusarjan paineeseen verrattuna.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #13 : 21.10.2013, 17:11:12 »
Periaatteessa kulutusmittari olisi varsin yksikertainen. Suuttimien aukiolosuhteesta saadaan polttoainemäärä per aika, ja sähköisestä nopeusmittarin anturista saadaan nopeus. Kun molemmat tiedetään, saadaan polttoainemäärä per aika.
Tai siis kuljettu matka, aika on joka tapauksessa sen mittarin tiedossa, nopeus ei ilman anturi kytkentää.   :juhau:

Polttoainevirtauksen mittaaminen on hankalaa ruiskukoneessa, pitäisi olla kaksisuuntainen mittari, eli siis pitäisi vähentään paluuvirtaus tulovirtauksesta. Ja sittenkin saadaan vain polttoainemäärä per aika.

Vaatii siis kaksi erillistä anturia ja lopulta normaalisti kulutettu polttoaine on murto-osa läpivirranneesta. Tekee helposti mittausvirheitä ja suuriakin, ellei anturit ole todella tarkkoja.

Esim. turbo-vinokoneen suutinten auki-oloaika pyörii siinä 5-20% välillä normaalisti ja lappu lattiassa sitten vakiossa siellä 80% nurkissa.  Suutinten virtaama 337cc/min, joten normaalikulutus on 4 - 16L tunnissa.

Lappu lattiassa (80%) sitä soppaa sitten meneekin 64,7L tunnissa!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulutusmittari merikonttiin?
« Vastaus #14 : 01.11.2013, 21:14:25 »
Kuinkas se kulutusmittari on toteutettu 80-luvun jatkeissa? Ei siel ainaka oo mitään virtausmittareit polttoainelinjois.Eiköhän niissä juurikin boksi laske sen ku tiedossa on suuttimien koko,polttoaineen paine,moottorin kierrokset,ilmamäärä,nopeus ym muuta mitä tarvii :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo