Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: D5GT - 08.11.2013, 11:25:53

Otsikko: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 08.11.2013, 11:25:53
Kuinka nopeasti jarrupalat kuluu otsikon autoissa, kaupunki- / maantiekäytöissä?

Oma case on melko kuluneet etujarrupalat, jotka huomasin renkaita vaihtaessa. Pintaa n. 3 mm ja niiden vaihto pitäisi ajoittaa. Kestääkö teoriassa vielä n. 10 tkm vai jotain muuta.

Miten kuluneiden palojen vaihtoa suositellaan määräaikaishuollossa saate sanoilla "ei pääse enää seuraavaan huoltoon"?

Eli kuinka paljon olette ajaneet etu- ja taka jarrupalojen vaihtojen välillä?
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: Xuppo - 08.11.2013, 15:03:28
Jos kerran enää on 3mm tavaraa niin kannattaa jo vaihtaa. Palat ei niin paljoa maksa että kannattaisi niiden takia pilata jarrulevyjä.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: Mariini - 08.11.2013, 18:13:31
Semmonen 100tkm tuntuu kestävän... Ensimmäisenä loppuu oikealta edestä sisäpala, vaikka muissa oliskin vielä pintaa. Sinällänsä paskamainen, että Volvoissa ei ole varoittimia, joihin tottui Mersuissa vuosia sitten...

Olen koittanut lisätä kestoa virkistelemällä jarrusylintereitä, valoissa seistessä voimakas jarrunpainallus pohjaan.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 08.11.2013, 19:49:10
100tkm maantie voittoisessa ajossa? Oikea sisäpala kuluu nopeiten.. Sisemmät voi kulua rakenteellisesta syystä, mutta miksi oikea puoli, jos ero on huomattava.

Ja ehken sen pinnan kanssa oli hivenen pessimistinen,.. kai se pikemminkin on likemmäksi 5mm. Mutta, jos pintaa on alkujaan 10mm, on 3 mm siitä vielä 30% tai toisin sanoen 100tkm käyttöiästä on 30 tkm jäljellä. Aina voi sanoa että jo millin kulutuksen jälkeen kannattaa vaihtaa uusiin. "turha ottaa riskiä". Eikä levyt mene automaattisesti palojen loppuessa pilalle - sen opin 80-90 lukujen taitteessa, kun ajoin samanlaisella kärryllä kuin Xuppo.

Palat nyt voi ostaa vaikka konttiin odottamaan sitä hetkeä, jotenkin tekisi mieli katsoa miten pitkälle pääsee..
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: aalt1n - 08.11.2013, 21:22:20
Itsellä kesti rapiat 150 tkm, ajoin kyllä palat ihan loppuun eli paloissa oli jäljellä se milli. Puolten välillä en omassani huomannut suurta eroa. Maantiellä tulee omista ajoista suurin osa.

Vaihtaminen on sen verran helppo homma, että sitä ei kannata jännittää. Ulkomailta saa sitä paitsi orggis paloja kohtuulliseen hintaan.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 09.11.2013, 12:08:10
Niin, Biliasta tasivat sanoa että palat + vaihto eteen on n. 250e luokkaa(?).

Vaihto ei liene mikään mahdoton temppu: rengas irti, satula irti, purista sylinterit sisään, heivaa vanhat palat ja laita uudet tilalle. Kaikki irtosonta työn tuoksinassa pois. Viimeistään lopuksi tarkista jarrunesteen määrä, sylintereitä sisään puristaessa nestepinta luonnollisesti nousee..  Unohtuiko jotain mallikohtaista, kun en ikinä ole tällaiseen paloja vaihtanut.

Mistä olette orggis paloja tilanneet?
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: -jadi- - 09.11.2013, 12:55:17
Omassa Romussa kesti 74000 km etujarrupalat.

Jos itse vaihtaa jarrupalat, niin kannattaa ensin tsekata levyn halkaisija, 300 millisissä eri palat kuin 316/336 millisissä.
Volvon mallikohtaisena se 7 millinen kuusiokoloavain.

Aika paljon noista orggispaloista tulee jarrupölyä, ainakin "ajoharjoittelussa" radalla reilulla jalalla jarrutettaessa.
EBC Redstuffit poisti tuonkin ongelman ja halvemmalla kuin alkuperäiset palat.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 09.11.2013, 17:45:00
Eikö sun kärrystä ollut kuvaa radalla ajosta? Voi jonkun verran vaikuttaa kulumiseen ;D

Minä taidan sortua orggiksiin, hyväksi havaitusta ja kaiken maailman elektroniikan käytökseen sovitetuista ei varmaan ole haittaakaan.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 09.11.2013, 18:03:05
16/06 TM:ssä oli jarrupala testi. Sen voitti niukasti Jurid ja Bosch(VW:n orgis), kolmoseksi niukasti jäi Icer ja nelosena (vielä 5 tähteä) Remsa. Loppujoukolla olikin sitten suurempi ero edellisiin, 2 - 0 tähden joukkio.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: virkpe - 09.11.2013, 20:53:40
4/2005 TM jarrupala testin parhaat oli Jurid ja Volvo, jotka taisivat olla sama tavara.
Nyt valmistajana on TRW. Takapalat makso 90,- Volvolla jarrut jossa on mekaaninen seisontajarru.

Minulle katsastus mies sanoi että taka pala alkaa olemaan loppu, ajattelin että kestää ajaa kuukauden pari mutta kuluikin todella äkkiä loppuun.
Epäilen että kulumista lisää sekin kun mäntä on niin paljon ulkona, se ei palaudu jonka vuoksi pala jää hankaamaan levyyn.
Kun panoin männän sisään, aluksi se oli tiukka jonka jälkeen liikkumaan huomattavasti herkemmin.
Ilmausroppu pitää olla auki kun painaa männän sisään.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: Vollemies - 09.11.2013, 21:45:49
Ilmausroppu pitää olla auki kun painaa männän sisään.

Miksi se pitää avata ? Yleensähän neste painetaan pääsylinterin kautta jarrunestesäiliöön ?
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: virkpe - 10.11.2013, 01:41:08
Miksi se pitää avata ? Yleensähän neste painetaan pääsylinterin kautta jarrunestesäiliöön ?
Alfamerin korjausoppaan mukaan. Uusimpien suositustenmukaan lukkiutumtumattomien ABS-jarrujen varustetuissa autoissa ,tulisi jarrusatulan mäntää sisäänpainettaessa jarruletkun olla kasaanpuristettuna ja jarrunesteen virrata vapaasti ulos ilmausruuvista jotta estetään epäpuhtauksien pääsyn ABS-hydrauliikkayksikköön ja mikä myös saattaa aiheuttaa jarrupääsylinterin tiivisteiden vaurioitumisen.
Itse olen tehnyt remontit ilman tuota tietoa ongelmitta, mutta vara ei venettä kaada.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: Vollemies - 10.11.2013, 20:41:55
Kappas vaan, oppi ja ikä kaikki. Tietysti se on hyvä kun vaihtuu sitä jarrunestettäkin.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 12.11.2013, 11:35:23


Jos itse vaihtaa jarrupalat, niin kannattaa ensin tsekata levyn halkaisija, 300 millisissä eri palat kuin 316/336 millisissä.
Volvon mallikohtaisena se 7 millinen kuusiokoloavain.

Millä logiikalla noita erikokoisia levyjä on käytetty, löytyykö selkeitä ryhmiä esim. moottorien mukaan? Tunnistaako muutoin kuin mittaamalla?
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: -jadi- - 12.11.2013, 12:23:49
Kaippa ne siellä Volvolla noihin tehokkaampiin/painavampiin malleihin isompia jarrulevyjä laittaavat. Mitä linjalla sattuu olemaan :D  ja mahtuu vanteen sisään.

316/336 millisissä on tämän näköinen jarrusatula (Ate), peittää levystä noin kolmanneksen, 316 merkattuna. Taitaa 336 milliset olla vain T6-malleissa ja S80 V8-mallissa.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20alusta/P7190001.jpg)(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20alusta/P7190002-1.jpg)

Omassa ei jää montaa milliä varaa jarrujen ja vanteen (Naos 16") väliin.
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/Jarrupalat/005_zpsb2f3ca52.jpg)


300 millisissä paljon sirompi jarrusatula
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/auton%20alusta/Jarrutilm300mm_zps9c22866d.jpg)
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 12.11.2013, 12:35:19
Kiitos (kertauksesta) tuli deja vu kun kuvat näki. Isommassa näyttäisi olevan myös toi ihme niitattu lätkä satulan kyljessä ja pienemmässä sitä ei näy, ainakaan tossa kuvassa. Vanteen puola on lahjakkaasti edessä.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: -jadi- - 12.11.2013, 12:46:01
Siinä on pieni pidike tuon raudan taakse, että pysyy paikallaan palojen kuluessa. Kuvassa puolittain paikoillaan.
Viime keväänä paloja vaihtaessa tätä jousikäikälettä huolimattomasti irrottaessa, sain sen ottaani. :D

(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/Jarrupalat/009_zps404b950c.jpg)
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: JykäD5 - 17.11.2013, 21:48:22
Alkuperäiseen aiheeseen "jarrupalojen kesto" liittyen, autossani jolla ajettu lähinnä maantieajoa, vaihdoin palat 277 tkm kohdalla ja ne olivat toiset palat kierrossa. Eli noin 130 - 140 tkm yksillä paloilla. Kaikki palat olivat hyvin tasan kulunneet, pintaa jäljellä 4 - 5 mm. Vaihtoon innosti se, että levyt olivat jo alle alarajan, etulevyt 25 mm (26 alaraja) ja takalevyt 8,5 mm (9 mm alaraja) eli männät jo hyvin ulkoasennossaan. Täällä olleilla ohjeilla seisontajarrun mekanisminin sain helpost 9V patterilla hoidettua.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 18.11.2013, 08:57:00
Levyt ei kestä kaksia paloja ja vahnoja paloja ei kannattane laittaa uusiin levyihin? = Ns. loppuun ajamisessa ei ole järkeä / toinen palakierros voisi hyvin olla huonommin kulutustä kestävä?
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: Häjy71 - 18.11.2013, 11:11:14
Ex-V70 2.4D -08 man meni etujarrulevyt + palat vaihtoon 205tkm ja takalevyt + palat 230tkm. Eli hyvin kestivät, toki omat ajot 95% maantieajoa, n. 60tkm/v.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: 960 - 01.01.2014, 18:30:04
Sama ilmiö täälläkin, repsikanpuolen sisempipala kulu raudoille, muissa tasaseen 7mm jäljellä. Paloilla ajettu 150tkm. Siniseltä uudet levyt (120e/kpl) ja palat (120e) tilalle. Vois pitää aika suolasena noiden levyjen hintaa verrattuna tarvikelevyjen hintoihin (toki tulihan noihin hintoihin alennukset vielä) . Aikoinaan 740:sien kanssa touhuilessa päätin, ettei minun volvooni tule ikinä tarvike jarruosia ;D
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 19.01.2014, 19:54:32
OT: Mulla taas juurikin 740:n kanssa kävi mielessä etten enää orggisosiin ja biliaan jarrujen ylläpidossa luota.. Paloja meni hurjaa tahtia ja levyt oli koko ajan kierot.. Ainakin näin parinkymmenen vuoden jälkeen muisteltuna.

Onko jollain "muistissa" 316 mm jarrujen palojen numero - surffailessa löytyi yhtä sun toista, mutta epäilen kuitenkin sopivuutta...
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: -jadi- - 19.01.2014, 21:08:25
Tämmöinen numero jarrupaloille löytyi 316 millisiin omista papereista: 30793857   hinta ollut 129,00 euroa.
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: D5GT - 19.01.2014, 21:48:28
Kiitos, ehkä nyt uskallan tilata netistä... Ainakin todennäköisyys osua oikeaan on parempi -meillä molemmilla on ne "316" jarrut..
Otsikko: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: 1.volvo - 13.04.2016, 11:25:37
Moi!
Mikä vikana kun omassa v70 d4 2014 huollossa n.65tkm oli etuoikean sisempi pala kulunut vinoon?
Pala kulunut enemmän akselia lähimmästä reunasta, toivottavasti ymmärtää kuvauksesta. Vaihdoin itse palat oikealle puolen kun tuli hieman halvemmaksi kuin hämiksessä 170 vrt ~40€.
Hämiksen hinta 130 palat + 40 työ ;-) huollon yhteydessä.
Nyt autolla ajettu noin 15tkm ja sama kuluminen ja näillä tarvikepaloilla jo jonkun aikaa jarruttaessa kohtuullinen vinkuminen

Mikä pielessä?
Onko jarrusatula viallinen tai kiinnitys huono vai mistä johtuu?
Otsikko: Vs: Jarrupalojen kesto V70 / S80 2008->
Kirjoitti: V70 2.5 - 13.04.2016, 23:32:45
Moi!
Mikä vikana kun omassa v70 d4 2014 huollossa n.65tkm oli etuoikean sisempi pala kulunut vinoon?
Pala kulunut enemmän akselia lähimmästä reunasta, toivottavasti ymmärtää kuvauksesta. Vaihoin itse palat oikealle puolen kun tuli hieman halvemmaksi kuin hämiksessä 170 vrt ~40€.
Hämiksen hinta 130 palat + 40 työ ;-) huollon yhteydessä.
Nyt autolla ajettu noin 15tkm ja sama kuluminen ja näillä tarvikepaloilla jo jonkun aikaa jarruttaessa kohtuulliinen vinkuminen

Mikä pielessä?
Onko jarrusatula viallinen tai kiinnitys huono vai mistä johtuu?

Halvat tarvikepalat tuppaa vinkumaan. (lisätään nyt vielä, että laadukkaat tarvikkeet ei. eli niitä ei ole pakko hakea volvolta)
Ettei pala jumittaisi satulaan, jotta vänkää vinoon(ruostetta satulassa).