Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Kallekehveli - 25.11.2013, 14:17:33
-
Eli volvossani oli "aivoissa" vikaa ja korjaamolla korjasivat sen (600€ huolto).
Heti kun sain volvon niin huomasin että tehoja uupuu välillä eikä kiihtynyt yhtä rivakasti, tämä ongelma vain välillä.
Nyt sitten ajon jälkeen kotipihan lähellä putosi vaihde silmästä eli oli vähän kuin vapaalla vaikka koitin kaikkia vaihteita. Sammutin, käynnistin uudelleen ja vaihde meni silmään, liikkui parkkiin asti.
Seuraavana päivänä 10km kaupunkiajon jälkeen alkoi tökkiä ja ei reagoinut kaasuun ja täryytti.
Lisäksi alkoi välkkyä nuoli ylös mittaristossa ja w s e välkytti myös.
Sitten vaihde taas putosi vapaalle ja täytyi käynnistää uudelleen ja liikkeelle lähdön jälkeen taas putosi vaihde. Välillä täryytti niinkuin olisi isompi vaihde silmässä kokoajan, 3 vaihde? Pääsin kuitenkin kotipihaan asti kun 3 kertaa pysähdyin bussipysäkille ja starttasin uudelleen.
Tänään katsoin vaihteisto öljyt, oli öljyä oikea määrä.
Vikakoodi lukijan 1 lohko antoi ensin: 3-2-2 ja sitten 1-4-3.
Kun laittaa auton käyntiin niin käynnistyy hyvin mutta ihmeellinen suhina kuuluu laatikon/pelkääjän jalkatilan suunnilta kuskin paikalla istuessa. Ääni myös kuuluu pakoputkiston alkupäästä auton alle katsoessa.
Mitä tulisi tehdä?
Vikakoodilistan mukaan:
1-4-3 "Kickdown"-kosketin. Oikosulku maattoon
3-2-2 ei tietoa?
Kiitoksia etukäteen.
-
Missä kickdown koskettimen sähköt sijaitsee että pääsisi tuota oikosulkua korjaamaan. Eli maadoitus on oikosulussa?
-
Kyseessä ei ole kickdown vika vaan:
1-4-3 Oil temperature sensor circuit, open circuit
3-2-2 Incorrect gear ratio
http://www.volvoclub.org.uk/faq/TransmissionAutoAW30.html#OnBoardDiagnostiCodesforAW3040SeriesAutomaticTransmissions
Kickdown kytkin sijaitsee kaasuvijerissa siinä tulipellin konehuoneen puolella.
Kyseessä voi olla kulahtanut PNP-kytkin.
Sen pystyy puhdistamaan. Löytyy laatikon kyljestä.
Jos motti täryyttää, niin taitaa käydä välillä 5-pytyllä. Sytkä- /bensapuolella häikkää, tai alkava venttiilivika. Tarkasta tulppien kunto, väri ja öljyisyys.
Puristuspaineet vois myös mitata.
Antaako mitään vikaoodia 2. reiästä?
Paljonko tuolla motilla on ajettu?
-
Kiitos vastauksesta.
Ei anna vikakoodia 2 reiästä. 1-1-1 vaan..
Joo elikkä huomasin eilen että öljy menee tulikuumaks ja siitä johtuu vaihteiden putoaminen ja laatikon sekoilu, laatikko on edellisen omistajan vaihdattama. Melko uusi siis.
Huomattiin myös että öljyä on laatikossa liikaa? Voiko ongelmat johtua myös siitä? Öljytikussa on hot ja cold rajat ja kylmänäkin on kevyesti yli hot rajan..
-
Kiitos vastauksesta.
Ei anna vikakoodia 2 reiästä. 1-1-1 vaan..
Joo elikkä huomasin eilen että öljy menee tulikuumaks ja siitä johtuu vaihteiden putoaminen ja laatikon sekoilu, laatikko on edellisen omistajan vaihdattama. Melko uusi siis.
Huomattiin myös että öljyä on laatikossa liikaa? Voiko ongelmat johtua myös siitä? Öljytikussa on hot ja cold rajat ja kylmänäkin on kevyesti yli hot rajan..
Mittasithan öljyn tason koneen käydessä?
-
Kyllä, kaikkia vaihteita käytin vielä silmässä. Kuumastakin koneesta ja taas näytti liikaa olevan.
-
No sit vaan päästät vähän öljyä pois.
Kandee tsekata tuo laatikkoöljyn lämpötilatermostaatin kaapelointi, kun se kerran siitä vikakoodin heittää.
-
Pääseekö siihen auton alta käsiksi samalla kun lorottaa öljyä pois?
-
Näyttäis olevan siellä hantin puolella tuo numero 31
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1146078&ukey_assembly=242530
Epäilen kyllä vikaa sitä moninapaliittimessä, joka on laatikon kuskinpuoleisella kyljellä.
-
Elikkäs enää ei puota vaihdetta pois eikä laatikko häröile, vajutettiin vain liika laatikkoöljy ulos ja laatikko ei enää ylikuumentunut/paineistunut liikaa.
Silti syttyi oranssi nuoli ylös välkkymään jossain kohtaa.
Oliko vikavalojen nollaus: 8kertaa virrat päälle ja pois ja sitten käyntiin?
Tietääkös kukaan miksi auton kattovalo pitää kaasua painaessa pihinää ininää ja suhinaa? 2500kierroksessa turbomainen ininä ja ääni tulee suoraan kattovalolta.
-
Elikkäs enää ei puota vaihdetta pois eikä laatikko häröile, vajutettiin vain liika laatikkoöljy ulos ja laatikko ei enää ylikuumentunut/paineistunut liikaa.
Silti syttyi oranssi nuoli ylös välkkymään jossain kohtaa.
Oliko vikavalojen nollaus: 8kertaa virrat päälle ja pois ja sitten käyntiin?
Tietääkös kukaan miksi auton kattovalo pitää kaasua painaessa pihinää ininää ja suhinaa? 2500kierroksessa turbomainen ininä ja ääni tulee suoraan kattovalolta.
Ei
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Ohjeet on LH:lle, mutta nollausohje pätee myös motronic 1.8:iin
Suosittelen PNP-kytkimen vaihtoa tai remonttia.
Sen pätkiminen voi aiheutaa lootan vikamoodiin menemisen.
Siellä on muistaakseni ilmastoinnin "anturi" joka toimii alipaineella, jotain häikkää siinä sitten on.
-
114 323 232 143.
Nuo vikakoodit 1 osiosta.
Auto toimi ensin moitteetta mutta sitten alkoi tökkiminen ja ryömimismode. Ja 4 vaihteelle ei vaihda.
Vaihteistoöljy määrä oikea. Myös etuvalot vaihto korkeutta itsestään kun luin vikakoodeja?
Melkonen hässäkkä.
-
tutki ensin ne laatikon liittimet ja sitten pnp-kytkin.
-
Selvä, kiitos avusta.
Siitä vielä että onnistuuko pnp putsaus yhdellä tunkilla vai tarviiko saada auto ilmaan?
-
Ite ainakin nostin auton toisen kyljen tunkilla ylös ja sain pnp-kytkimen irti
-
Yhdellä tunkilla itsekin tein. Lumihangessa maaten.
-
Onko missään ohjeita pnp puhdistamiseen?
Ei tunnu järkeviä löytyvän pikasella googlauksella..
-
Pitäis täältä foorumiltakin löytyä. Etsippä 850 pnp kytkimellä. Sitä voi soveltaa. Mutta eipä tuossa muuta kuin vsnha auki ja vanhat rasvat pois. Pintojen kiillotus vaikka teräsvillalla. Tarkastaa ettei ne 3 pientä palasta ole loppuun kuluneita. Niitäkin saa skandiksilta ostaa erikseen. Uudet rasvat esim. HHS2000. Kasaus säätö ja kovaa ajoa.
-
Jooh elikkäs.. Katellut noita pnp ohjeita nyt viikon ajan eikä löydy selkeää ohjetta.
Muutama kysymys olisi:
Saako pnp remontin tehtyä kokonaan auton alta, vai pitääkö myös konehuoneesta ottaa noita ilmaputkia sun muita ja sitäkautta tehdä jotain. (Kaikki step by step ohjeet kuvien kera on vanhentuneet, mitä löysin.)
Voiko auto hajota remonttia tehtäessä? (Palaa tjs. Luin)
Mikäli ymmärtänyt oikein niin auton alta aukastaan se kotelo ja pnp pitäisi näkyä? Mutta kaikissa ohjeissa mennään konetilan kautta jonnekkin.
Voisiko joku kirjoittaa yksinkertaiset askel askeleelta ohjeet lyhyesti.
Kiitos.
-
Jooh elikkäs.. Katellut noita pnp ohjeita nyt viikon ajan eikä löydy selkeää ohjetta.
Muutama kysymys olisi:
Saako pnp remontin tehtyä kokonaan auton alta, vai pitääkö myös konehuoneesta ottaa noita ilmaputkia sun muita ja sitäkautta tehdä jotain. (Kaikki step by step ohjeet kuvien kera on vanhentuneet, mitä löysin.)
Voiko auto hajota remonttia tehtäessä? (Palaa tjs. Luin)
Mikäli ymmärtänyt oikein niin auton alta aukastaan se kotelo ja pnp pitäisi näkyä? Mutta kaikissa ohjeissa mennään konetilan kautta jonnekkin.
Voisiko joku kirjoittaa yksinkertaiset askel askeleelta ohjeet lyhyesti.
Kiitos.
Konehuoneesta ei tarvi ottaa muuta kuin akunkenkä irti.
Joissain tapauksissa, joutuu irrottaan öljyn paluuletkun, ite irrotin sen syylerin päästäkin.
Joku on sanonut, että saa ilmankin, omastani ei saanut.
Kylki ylös ja auton alle makaamaan, jos ei oo nosturia.
Irrota moninapaliitin ja laita naru siihen kiinni, kun vedät sen laatikon yli hantin puolelle.
Irrotat pnp-kytkimen lootan kyljestä, voi joutua irrottaan sen öljyputken.
Omassani oli pakoputken "suojapelti" tiellä, vääntelin raakasti sivuun.
Sit meet räpeltään sitä pnp- kytkintä vaikka naisten iloks keittiön pöydälle.
Sit käänteisessä järjestyksessä osat takaisin.
Huomio se naru, että jätät sen sinne lootan päälle, kun korjaamaan kytkintä, niin sillä on sit helpompi kiskoa se johtonippu takaisin, ilman sitä se on aika kusinen laitettava.
http://www.volvo-forums.com/t33849-960-pnp-switch-replacment.htm
-
Putsasin eilen pnp anturin. Sen sisällä oli rasvat hiukan jähmettynyt uriin. Ja kuparipinnat melko puhtaat mutta hieman tummat.
Lika pois, CRC multilubea uudeksi rasvaksi. 3:n pienen kupariosan alla olevien jousien tarkastus, kaikki tuli n. 0.5mm ulos rei'istään eli jouset ok.
Pnp takaisin autoon. Auto käyntiin. Liikkui pakilla pois ruudusta. Vaihdekeppi tuntui jähmeältä ja jäykältä. Eteenpäin liikkui ryömimismodella, sitten pysäytin ja vaihde ei mennyt enää silmään.
Mitäs seuraavaksi ja mikä huollossa olisi voinut mennä vikaan?
Onko laatikko voinut viottua eli ongelma ei olisikaan anturissa?
Vikakoodeja en vielä katsonut mutta katson tänään, täytyykö ne nollata että laatikko tajuaa vian korjautuneen?
Paljon kysymyksiä mutta kiitos etukäteen.
-
Täällä painiskellaan vähän saman ongelman kimpussa -94 auton kanssa.
PNP käytettiin irti ja auki, putsaus ja takaisin kasaan. Näytti toimivan yleismittarilla tutkien ja autoon takaisin. Kardaania pyöritti kun pisti vaihteen päälle. Mutta kardaanin perään pulttauksen jälkeen ei enää vedä. Peruutusvalot kuitenkin toimii ja auto käynnistyy vain P- ja N-asennoissa kuten kuuluu.
Jos vaihdekeppi on jäykkä niin tulee mieleen olisko PNP ylikiristetty.
-
Pnpn kiristin kasaan niin kireelle kun ruuvit meni..
Ilmeisesti johonkin tiettyyn monenttiin olisi pitänyt laittaa?
Liekkö siitä johtuvaa silti tuo ryömimismode häiriö?
-
Pnpn kiristin kasaan niin kireelle kun ruuvit meni..
Ilmeisesti johonkin tiettyyn monenttiin olisi pitänyt laittaa?
Liekkö siitä johtuvaa silti tuo ryömimismode häiriö?
Ei siinä mitään hullumaisia kireyksiä kannata käyttää, jengat vaan menee, näppituntumalla...
Kai säädit N- asennon kohdalleen?
Tuliko moninapaliitin kunnolla kiinni ja kai laitotit siihen kontaktispraytä?
Vikakoodien nollaus ihan ensin, ei se muuten tuu pois limpmodesta.
Ottaisin vielä tuon auki ja katsoisin, että ne koskettavat lirpakkeet on varmaan hyvin paikoillaan.
-
Vaihdelaatikko käyttäytyy seuraavanlaisesti:
P vaihteella pysyy nappia painamalla siirtyy R vaihteelle mutta nappi ei nouse R vaihteen kohdalla takaisin ylös eli ei lukitu R päälle, R:ltä menee N ilman napin painamista koska R ei lukitu.
N kohdalla nappi nousee ylös mutta painamattakin nappia menee D:lle, D:ltä tosin ei takas N, paitsi nappia painamalla. D siirtyy 3 vaihteelle ilman nappia ja 3->D samoin. Nappia painamalla siirtyy 3->L, L siirtyy 3 asti ilman nappia.
Nämä viat siis oli jo ennen anturin putsaustakin.
Lisäksi outoa vinkunaa/suhinaa kuuluu auon alta, ehkä vaihteistolta?
Laitan videon myöh. Jossa kuuluu se vinkuminen.
Vaihteet on oikeassa järjestyksessä eli R päällä toimii pakkovalo jne.
Vinkkejä?
Voiko olla vieläkin pnp anturissa vika kun unohtui se moninapaliittimen kontaktispray sekä anturi meno liian kireälle.
Antaa vieläkin vikakoodia 1-4-3 nollauksen jälkeen. Muita vikoja ei antanut.
-
1-4-3 on oikosulku kick-down katkaisiassa (kaasuvaijeri) tarkista toi ekaks ennen kun teet mitään muuta
-
1-4-3 Oil temperature sensor circuit, open circuit.
1-4-3 Kickdown-kosketin, oikosulku maattoon/maadoitukseen.
Kumpiko se siis on?
-
Nostellaas ylös..
Edelleen ongelma 1-4-3 eli kickdown koskettimessa?
Onko minkälainen remontti tiedossa?
Edit: tänään antoi myös 2-3-2 vikakoodin.
2-3-2 speedometer signal missing.
Mikä avuksi vai joko luovutettava ja vietävä korjattavaksi?