Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Sato| - 27.11.2013, 21:47:02
-
Oon todennu ettei toi projektipäiväkirjan teko ole se mun juttu, niin kirjottelen tänne showroomin puolelle. Eli tänään tuli haettua tollanen punainen 242 b19a ja m45 yhdistelmällä, eli voimaa löytyy ;) Auto ei ole kilvissä mutta olis tarkoitus perjantaina päästä näyttämään konttorille. Tänään tuli ajettua auto nosturille ja laitettiin takapönttö paikoilleen. Auton ollessa nosturilla tuli huomatuksi, että bensatankki hikoilee läpi ja vuotaa bensaa. Pitää siis tankki näin alkuun paikata jollakin ja myöhemmin hankkia ehjä tilalle. Pohja oli ehjän oloinen joka puolelta. Toinen etuiskari vaikutti kuolleelta, joten edestä iskarit vaihtoon ettei niistä sitten katsastuksessa pomppaa.
Pari heikkolaatuista kuvaa likaisesta autosta:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/0AE7DD62-orig_zps872ff9d9.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/0AE7DD62-orig_zps872ff9d9.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/FDB24B6B-orig_zpsfd95c7c2.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/FDB24B6B-orig_zpsfd95c7c2.jpg.html)
Ja yhdistetään tähän samaan topiciin muutkin volvot mitä löytyy.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/940%20Turbo/DSC01251.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/940%20Turbo/DSC01251.jpg.html)
940 Turbo -96
B230fk+m90
Td04hl-15g
Spartanlocker takaa vedon kummallekkin takarattaalle.
960 faceliftaus pyörii pienessä mielessä.
Kai tääkin enemmän harrastelulaite on kun käyttöauto
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/A799B221-orig_zps6436fadf.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/A799B221-orig_zps6436fadf.jpg.html)
S80 D5 Classic -06
Palvelee käyttöautona. Hyvin palvellut menopeli, ite ajanut noin 100tkm ja mittarissa nyt 430tkm. Tällä siis vaan kovaa ajoa ja perushuollot tietenkin.
-
Konttorilla käyty. Vikalistahan sieltä tuli. Co-päästö korkea, kovan koputtelun jälkeen inssi sai reiän aikaseksi helmakoteloon ja akun kiinnitys puutteellinen. Noh, tulipa puuhaa viikonlopuksi niin ei käy aika pitkäksi :D
-
Pikkulaittoa vaan tiedossa. Seurataan. :)
-
Joo suurin vaiva taitaa olla toi päästöongelma. Kaasari ilmeisesti vaatii jonkun oman säätötyökalun ja ei taida säätö ihan korvakuulolla onnistua. Täytyy nyt viikonloppuna hitsata toi helma ja laittaa akku kiinni ja sen jälkeen alkaa ihmettelemään tota kaasaria.
-
Jos Strömberg, niin seossäätö ruuvista tulipellin puolelta. Kiinni päin, niin seos rikastuu. Jos pelivara loppuu niin korkin kautta pitää säätää neulaa tai vanhemmista suutinta.
-
Juu strömppä on. Pitää jossain pajalla säätää niin saa päästölapun sitten samalla.
-
Helman hitsailua aloittelin mutta lanka otti ja loppui. :peetu: Pientä lisävarustelua :pomo:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/3FCD889D-orig_zpsb8859d05.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/3FCD889D-orig_zpsb8859d05.jpg.html)
Työkaverilta löytyi iskemättömät talmut. Nämä sitten joskus ruuvata keulalle.
-
Huomenna pitäs käydä konttorilla kokeilemassa tuleeko leimaa. Kaasarin sääsin niin että tökkäsin 940 dp:n pappamutkan päähän ja laajakaista kiinni siihen putkeen :D Tyhjäkäyntiseos pyörii nyt siinä AFR 14.5-16.5 luulis nyt menevän päästöistä läpi? ??? Toivotaan ainakin niin.
Ja kuviahan on aina kiva kattoo.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/31B86C35-orig_zpse36246ce.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/31B86C35-orig_zpse36246ce.jpg.html)
Tollanen kiinaturbosmart säestämään orkesteria. Kuvan innovate päätti lopettaa toimintansa niin tilasin tälläsen korvaajaksi:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/E488B9FF-orig_zps09d2500e.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/E488B9FF-orig_zps09d2500e.jpg.html)
Ja sitten jännittämään huomista.
-
Kyllä ne mulle kilvet sieltä antoi 8) Nyt saa rauhassa puuhailla eli ahdinta ja ruiskua pellin alle ;) Tänään olis vielä ohjelmassa nostaa tosta -77 kopasta tekniikka pois.
-
Miksi kopan vaihto? Eikö 77 olisi kivempi koppa, ku ei tarvis murehtia pakokaasuista?
-
Moro, otatko yhteyttä. Olis tuosta mittarista ja korista asiaa.
-
Taisi olla tuo -77 koppa paljon suurempi työmaa?
-
Onko pellit siis toivottomat?
-
Onko pellit siis toivottomat?
Ei kai ne koskaan toivottomat ole ::)
-77 koppa teoriassa jo myyty.
;) :hello:
-
Itellä sen verran huonot harrastetilat (lähes aina ulkona) niin hommasin vähän vähemmän työlään korin.
Ylimaalauksen ja pakkelin poistoa auto ainakin kaipaa. Minulta auto siis sulle tuli, kun itselleni tuli mielenkiintoisempi aihio. Taisihan tuo pari viikkoa olla pihalla? Minua ennen auton omistanut maalasi auton listoista alaspäin, melko varmaan kännissä. Pärinäpöntönkin se oli sinne tunkenut ja muut vaimentajat heivannut menemään... :nohnoh
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag30/Jesimiri/DSC_0717_zps72c1ebd3.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/Jesimiri/media/DSC_0717_zps72c1ebd3.jpg.html)
Alla on kuva millaisena se pihaan tuli. Ei silti tuosta muuten muuttunut, paitsi takavalojen kunnostuksen osalta. + pärinäpöntön irroituksen..
(http://i1297.photobucket.com/albums/ag30/Jesimiri/DSC_0566_zpsb74543b0.jpg) (http://s1297.photobucket.com/user/Jesimiri/media/DSC_0566_zpsb74543b0.jpg.html)
Mutta katsellaan millainen tästä syntyy. 8)
-
Onhan tossa pientä siistimistä siellä täällä. Helmakotelot, kaaret ja munapussit tarkoitus käydä läpi keväämmällä. Parina päivänä työmatkat ajellu tällä ja todennu että bensaa kuluu vähintäänki riittävästi vaikka tuntuu vähä laihalla käyvänkin. Välillä tyhjäkäynti hukassa ja muuta sellaista jännää, eli melko sohlolta vaikuttaa toi strömppä.Megan johtosarjaa vähän siistin ja teippailin nippuun ettei näytä ihan niin kaoottiselta. Pakosarjaan pitäis tehdä lähtö hukkaportille ja hall-anturille teline. Tankkilaitteen kunto pitäis vilkasta, josko siihen sais tehtyä yhden lähdön lisää ja laittaisi tankinsisäisen painepumpun. Jos on heikossa hapessa niin täytyy tilata skandixilta uus.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/1365CC08-orig_zpse4c10232.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/1365CC08-orig_zpse4c10232.jpg.html)
Tollanen triggeripyörä tuli hankittua foorumin kautta. Tarkoitus olis vetää migillä kiinni se tohon hihnapyörään.
-
Jaa kirjoitellaas tännekkin jotain jonninjoutavia. Viime viikonloppuna tuli käytyä meren jäällä pyörimässä 242:lla. Kivaa oli ja sladissa mentiin. Päivän saldona molemmat moottorin tukikumit rikki. Pieniä vaikeuksia saada 3 ja 4 vaihde päälle kun moottori siirtyi vähän sivuun. Raidin ralliratti tuli laitettua paikoilleen ja todettua että eihän se hyvä ole. Ratti menee liian syvälle joten viiksien ja ratin väliin jää helvetin vähän tilaa... >:(
Nyt olis loppujen lopuksi kuitenkin tarkoitus laittaa b230fk tonne 242 keulalle.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/9EDFF363-orig_zpsef1d33b6.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/9EDFF363-orig_zpsef1d33b6.jpg.html)
Lohkon pesu, maalaus ja uudet tiivisteet alakertaan, kannesta onkin jo venat hiottu ja otettu pikku siivu pois. Katotaan kuinka kauan kestää..
940 jäi syksyllä seisomaan leiman loputtua. Tänään kävin sen herättelemässä talviunilta. Pientä "katsastushuoltoa" tiedossa.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/AD880A61-orig_zps88ed7cf7.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/AD880A61-orig_zps88ed7cf7.jpg.html)
"Muistilista":
-Takajouset vaihtoon kun on niin lyhyet ettei tahdo pysyä perä maassakaan kupeissa ilman klemmarivirityksiä (tai pysyy mutta elää sen verran että kolisee ja paukkuu).
-Vakio ahdin kiinni ja tilata 15g mitsulle korjaussarja ebaystä.
-Katalysaattorista vissiin sisukset irti kun helisee. Toinen turbon katti löytyy onneksi nurkista.
-Jarrut herkistellä, edessä liukutapit jumissa.
-Tietenkin talvipyörät alle.
Vähän jännittää mitä inssi tykkää tosta spartanlockerista ;D
-
Lauantai iltana tuli selailtua nettiautoa ja bongattua 940 turbofarkku myytävänä edukkaaseen hintaan naapurikunnassa. Soitto kaverille, katsomaan autoa ja ketäänhän se jäi...... ;D Autossa pellit lommoilla sieltä täältä edellisen omistajan jäärata-ajojen jälkeen. Alusta on mallia matala, jousista ei montaakaan kierrosta jäljellä. Takajouset jo vaihdoinkin lesjöihin kun perä roikkui pohjaanlyöntikumien varassa.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/390AB761-orig_zps9b9f4e37.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/390AB761-orig_zps9b9f4e37.jpg.html)
Lesjöt vs. paikalla olleet.
Näillä perä hiukan nousi ja ajomukavuus tuplaantui, eikä välilevyt pullistele niin herkästi selästä.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/1DD56662-orig_zps3859eab1.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/1DD56662-orig_zps3859eab1.jpg.html)
Ja tältä se näyttää tällä hetkellä. Tekniikkana siis b230fk, m90 laatikkona. Perä hitsattu lukkoon mut olkoon se toistaiseksi sellanen. Pakoputki ottanut kipeetä, sen saa tehdä katista taaksepäin uusiksi. Pikku projektia siis tiedossa lommojen oikomisten sun muiden kanssa.
-
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/6F97E9EA-orig_zps972193dd.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/6F97E9EA-orig_zps972193dd.jpg.html)
Farkkuun tehty uusi putki katista taakse päin. Melkonen hirvitys toi paikallaan ollut putki :D Uuteen putkeen vois jonkun vaimentimen viritellä ku pelkkä suora hormi vähän metelöi. Lastua tässä ei taida olla kun pieniltä kierroksilta alkaa kiihdyttämään niin heittää fuelcutin kierrosten noustua noin 3500rpm. Ahdot pyörii jossain 0.9bar paikkeilla. Kokeilla jos sais laskettua vähän niin pääsis eroon tosta pätkäsystä.
-
Päivitellääs vähäsen. Punainen farkku lähti maailmalle kesän alussa. Kesä meni 242 pikkuhiljaa hitsaillessa ja kesken ne hommat on vieläkin ::) Sedan 940 on alkanut saada pikku päivitystä ulkonäköön.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20150222_153344_zpsbpky7hsa.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20150222_153344_zpsbpky7hsa.jpg.html)
Siinä tämän hetkinen tilanne. Vielä menee ovet ja takapuskuri vaihtoon sekä 960 helmamuovit paikalleen ja maalaukseen. Päivitellään taas kun jotain tapahtuu.
-
Volvo olis nyt tällä mallilla.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20150319_182958_zpsiht23nw5.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20150319_182958_zpsiht23nw5.jpg.html)
Eli lokasuojat vielä muokkaamatta ja ovet vaihtamatta. Sitten tarttis löytää harrastaja ystävällisen hintainen maalari vetämään koko auto yli.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20150319_164943_zpsb7wxvqlu.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20150319_164943_zpsb7wxvqlu.jpg.html)
Älhoolla heitin kuikkaa ja naitatin megan auton omaan johtosarjaan. Ahtimeksi tilasin master power r 545. Tämä tulee kiinasarjalla kiinni. Sarjaan tulee kaveriksi ulkoinen turbosmart kopiohukkis screamerpipella.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20150319_122112_zpsgqxjlcev.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20150319_122112_zpsgqxjlcev.jpg.html)
Ahtimessa on sisäinen hukkis mutta jaetulla pesällä niin heräsi epäilys pysyykö paineet kurissa niin viritellään toi ulkoinen kiinni ja lukitaan kiinni toi sisäinen hukkis.
-
Meinasitko vielä vaihtaa konepellin 960 malliseksi. Mielestäni tulisi huomattavasti cliinimmän näköinen ratkaisu, kuin tuo nykyinen. Tuollaisella vaihdolla on yllättävän suuri vaikutus lopputulokseen.
-
Meinasitko vielä vaihtaa konepellin 960 malliseksi. Mielestäni tulisi huomattavasti cliinimmän näköinen ratkaisu, kuin tuo nykyinen. Tuollaisella vaihdolla on yllättävän suuri vaikutus lopputulokseen.
Olishan se huomattavasti paremman näköinen. Vaatii vaan aika paljon hommaa istuttaa se 960 pelti tohon koppaan. Joltain ruotsalaiselta foorumilta bongasin joskus topicin missä näin tehtiin. Epäilys vaan ettei asentajan taidot taida riittää kyseiseen muutokseen ::) :D
-
Eipä oo hetkeen tullu tätä päiviteltyä. 242 tullut hitsailtua melkolailla paljon ja loppua ei tunnu näkyvän :-[ mätää peltiä riittää.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160415_185527_zpsb5ye7g8b.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160415_185527_zpsb5ye7g8b.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160418_193536_zpsoncqkk1z.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160418_193536_zpsoncqkk1z.jpg.html)
Kuskin helma vaihdettu, molemmat takakaaret ja takaposkien alaosat.
Ja kontin puolelta löytyy vielä aikatavalla työmaalta lisää
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160419_153139_zpsp4xpxjmf.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160419_153139_zpsp4xpxjmf.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160419_161956_zpsczndbvip.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160419_161956_zpsczndbvip.jpg.html)
Eiköhän se siitä sitten joskus valmistu.
Tällänen 960 tuli myös viime syksynä. 2.5 manuaali.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20150928_165535_zps5hk5qovx.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20150928_165535_zps5hk5qovx.jpg.html)
Ja nykyhetki
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160417_181951_zpskkngmfcg.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160417_181951_zpskkngmfcg.jpg.html)
Tähän tulossa kutonen ahdistettuna t5-männillä, 3l kampura ja h-profiilit. Alakerran osalta pitäisi vielä männänrenkaat ja kanget hankkia niin pääsis niputtamaan.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160325_184613_zpsfjpmzic9.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160325_184613_zpsfjpmzic9.jpg.html)
-
Tuli eilen haettua tollanen pikku pusun kärsinyt 960.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/2016-04-23%2022.40.01_zpso7lkaxzz.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/2016-04-23%2022.40.01_zpso7lkaxzz.jpg.html)
Vähän peltejä naputtelin suoraksi ja heitin ehjän umpion ja vilkun paikalleen.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/2016-04-24%2022.09.03_zps2qr5ct8j.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/2016-04-24%2022.09.03_zps2qr5ct8j.jpg.html)
Tarvii jostain yrittää metsästää valmiiksi oikein väriset ja ehjät konepelti ja hantin etulokari.
-
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160428_165840_zpsdcfrgo8l.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160428_165840_zpsdcfrgo8l.jpg.html)
T6 suuttimet löysin paikkansa hopean pellin alta. Putsailin samalla kaasuläpän joka oli aikamoisen mönjän peitossa. Alkoi vastaamaan kaasuun vähän jouheammin. Tankki täyteen e85 ja hienosti pelasi. En tiedä mistä sitten johtuu mutta persdynolla todettuna huomaa selvästi että potkua tuli lisää ja varsinkin yläkierroksille. Laiskahan se on edelleen eli aletaas hakemaan vähän lisää kulkupuolta.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160502_200102_zpsgnifzayg.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160502_200102_zpsgnifzayg.jpg.html)
Tuli räpsittyä tollanen sarja muotoonsa. Pitää se vielä hitsailla loppuun. Kuvan masteri taitaa olla vähän turhan raju tähän kokoonpanoon niin pitää kehitellä joku pienempi puhallin sarjan jatkoksi.
-
Pakosarjan sain hitsailtua loppuun. Kai se jotenkin onnistu vaikka koskaan ennen ite ole moista tehnytkään ;D
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160504_190830_zps3yz5sbch.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160504_190830_zps3yz5sbch.jpg.html)
Nyt on kaksi päivää ajeltu tälläsenä.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/20160510_194035_zpsryjhfbde.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/20160510_194035_zpsryjhfbde.jpg.html)
Eli tollasen kiinaturbon laitoin sarjan jatkoksi. Keulalle tiputin 940 turbon orggiskuulerin. Ahdot liikkuu siellä 0.3-0.4baarissa. Toimii ihan nätisti. Tänään vaan alkoi laajakaista näyttämään ihan normiajossakin 12afr ja sytytti lambdavalon. Purkista löytyi koodi 2-1-2 eli lambdan signaali puuttuu. Oiskohan tykännyt huonoa kun joutui pientä väkivaltaa käyttämään sitä orggisputkesta irrottaessa. Pitää purkuautosta irrotella anturi tässä kun kerkiää. Mukavasti piristyi entisestä että ei voi olla kuin tyytyväinen.
-
Onko pelannut hyvästi ahdettuna? Nyt todennäköisesti enemmän ajoa takana edellis postaukseen verrattuna. :D
-
Onhan tolla muutama tankillinen ajeltu menemään enkä vielä ole rikki sitä saanut. Noi t6 suuttimet tahtoo loppua kesken eli alkaa hiipimään laihalle siellä vähän ennen rajoitinta. Toi ahdin ei ahda alle 0.5bar vaikka säätäisi hukkiksen kokonaan auki. Vakio kytkin ei oikein tykkää hätäsistä vaihdoista, alkaa lipsumaan mut eipä sitä oo tähän hommaan tarkoitettukaan ;D
Ja pitäähän aikuisella miehellä leluja olla.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160618_211835_zpsalbihkbe.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160618_211835_zpsalbihkbe.jpg.html)
Lauantaina hain 960 16v turbon. 10vuotta maannut tallissa viltin alla. Syy seisontaan on hajonnut öljypumpun hihnapyörä, joten pikku riski tuli otettua kun ei yhtään tiennyt kuinka pahasti ottanu kipeetä.
Niinpä siis hattua pois ja tutkimaan.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160619_152923_zpslgffzxnj.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160619_152923_zpslgffzxnj.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160619_152940_zpsuopscltg.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160619_152940_zpsuopscltg.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160619_174720_zpscxcxusge.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160619_174720_zpscxcxusge.jpg.html)
Kaikki pakonaulat solmussa, mut näyttäisi vahvasti ettei tarvitse kun ne uusia.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160619_182610_zpsdzo98jaz.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160619_182610_zpsdzo98jaz.jpg.html)
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160619_194213_zpsvpwkbyk2.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160619_194213_zpsvpwkbyk2.jpg.html)
Kannessa seetit ja ohjurit näyttäisi ehjiltä eikä männissäkään suurempia vaurioita pienet kosketus jäljet vaan. Ei kovin suurilla kierroksilla ole porsinut.
-
Kansi kävi koneistamolla ja sai uudet pakoventtiilit. Kaikki venttiilit hiottiin ja tasopinta pyyhkästiin puhtaaksi, ei ollut kuulemma juurikaan kiero mut eipä tässä sitä vikaa ollutkaan.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160623_195233_zpsdyy7il1t.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160623_195233_zpsdyy7il1t.jpg.html)
Osia keräillyt sieltä täältä ja ainoa puuttuva on öljypumpun hihnapyörä. Sekin tilattu siniseltä mut saapa nähdä kuinka pitkällä toimitusajalla tulee.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160628_201805_zpscr3a7vef.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160628_201805_zpscr3a7vef.jpg.html)
Siitä pikkuhiljaa kasaantuu.
-
Hihnapyörä saapuikin viime päivityksestä jo seuraavana päivänä. Nyt olis moottori nipussa ja savut otettu pihalle. Pientä takapakkia aiheutti pakonokan stefa jonka olin onnistunut rikkomaan paikalleen laittaessa. Öljy valui just sopivasti välikannen sauman kohdille niin iski pelko että vuotaa liimauksesta. Onneksi pääsi vähän pienemmällä työllä ilman et joutui välikantta avaamaan. Pikku koeajolla tuli todettu että jarrut tosi heikot. Poljin painuu tosi alas. Oisko ilmaa vai jotain muuta häikkää. Jarrut kuntoon niin vois käydä konttorilla näyttämässä 10vuoden tauon jälkeen. :)
https://youtu.be/xBfv2NX89Ow
Suuttimet pitää aika rapinaa.
-
Muokkasin otsikkoa kun kys. ajoneuvoista tänne eniten tulee höpöteltyä.
Tina6 viritelmään laittelin kaasuläpä ja immun väliin silikonimutkan. Kerrasta kun ei oppinut että se alkuperäinen imuputki ei ahtoja kestä niin pari piti rikkoa :idiot2:
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160604_213609_zpsaeqbkhaa.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160604_213609_zpsaeqbkhaa.jpg.html)
Dumppikin tuli laitettua coolerin lähdön ja imm väliin. Toimii siinä hyvin. Ei vedä rikkaalle kaasusta höllätessä. Näin päästiin sakkailuista eroon niin saattaa toi kiinapuhallin olla edes hiukan pitkäikäisempi.
16veen kanssa lähinnä pientä paikkojen herkistelyä ja pikkuosien kasailua konehuoneeseen. Takajarruissa oli ilmaa seisonnan jäljiltä(miksi? En tiedä) ja ilmauksella nekin tuli kuntoon. Lappukilvet tekis mieli hakea ja käydä vähän maantiellä vielä testailemassa. Johan sen voisi kohta käydä konttorilla näyttämässä.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160713_185218_zpsgiqtx9uc.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160713_185218_zpsgiqtx9uc.jpg.html)
Turha "fiilistelykuva" :P
-
16veellä ajelin pari päivää puuhakilvillä. Ei tuo nyt kovin äkänen ole kulkemaan. Heräsi epäilys ettei ahda niin kuin pitäisi. Ahdot nousee melko hitaasti. Pitää bypassin kalvo tarkastaa. Voihan se vika olla hukkiksen ohjauksessakin. Siinä ajellessa alkoi hyttiin tulemaan pientä öljynkäryä, luulin että johtuu kovettuneesta öljykorkin tiivisteestä ja kyllä se siitäkin vähän hikoili öljyä. No tästä hetki eteenpäin alkoi kytkin hiukan luistella. Ekana mieleen että kampuran stefa vuotaa prkl. Vika löytyi kuitenkin virranjakajasta joka päästää akselistaan öljyä läpi. Tiputtaa ykk-anturin aukon kohdalle josta valui suoraan kytkimelle. Jakajan akseli tuntuu sen verran väljältä ettei taida pelkällä stefan vaihdolla enää mennä.
-
Hopeaan tuli laitettu molemmat alapallot, koiranluut ja takajarrupalat. Nyt on mukava ajella ilman kolinoita. Samalla vaihdoin 940 etujouset ja nivojen tilalle kaasuiskarit niin sai lentokorkeutta vähän matalammalle. Ostin myös brockin b2 vanteet 17" ja 8.5"&10" leveet.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20160903_120354_zpskcwlroub.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20160903_120354_zpskcwlroub.jpg.html)
Kyllä ne siihen menee mutta vähän joutuu venykumia harrastamaan. Vähän rengaskoot vielä hakusessa. Taakse mietin 215/45 mutta mitä noille etusille laittaisi. Oiskohan 205/40 hyvä? On täs tietty aikaa koko talvi miettiä kun tuskin tälle syksylle enää alle tulee ::)
-
Mulla on samanlaiset vanteet 240:ssä, renkaat on 205/45 ja 235/40. Takakehät on joskus vaihdettu kun keskiössä on 8,5 merkinnät. 215 10":lle kuulostaa jo aika venytetylle, onkos näissäkin offsetti edessä 13 ja takana jotain 20 pintaan?
Edit. Eikun mullahan on B4:t, nämähän ei ollutkaan koottavat.
-
Joo totta puhut että se 215 on turhan kapea. Nettiä selailin vielä eilen illalla niin näkyi olevan 245/35 kumejakin laitettu 10" leveelle 960:n. Näissä on et takana 30 ja edessä 35. Taakse istuu ihan kivasti suoraan mutta eteen vaati 5mm lätyn ettei ota tolppaan kiinni.
-
16v turbon kanssa vaikeuksia. Käy älyttömän rikkaalla varsinkin kylmällä koneella. Vähän kun polkasee niin ihan mustaa savua puskee putkesta ja sammuu samoin kun kaasusta irrottaa. Vaihdettu tulpat, lämpöanturi, lambda ja kokeiltu toista ilmamassamittaria tuloksetta. Ei anna mitään vikakoodia. Mistä sitä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään?
-
16veestä tyhjensin tankin ja tuoretta bensaa tilalle. Nyt käy nätisti ja ottaa kierroksia ilman yskimättä. Lh vaan antaa nyt rikkaasta seoksesta koodia. Hankala vehje...
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20161208_191423_zps0xydlnk2.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20161208_191423_zps0xydlnk2.jpg.html)
Ja tosta kasasta pitäs alkaa tekemään moottoria tohon toiseen roppiseen. 8)
-
Niin se vaan vihdoin ja viimein tuli leima haettua 16veehen. Ennen leimaa vielä varmuuden vuoksi tankkasin hieman E85 sekaan. Ei päästöissä ongelmaa ja muutenkin kunnossa eli puhtain paperein läpi. Päivän ehdin ajella kunnes alkoi öljy haisemaan hytin puolella. Pakonokan stefa vuosi öljyä pakosarjalle, oli asennusvaihessa päässyt huuli ilmeisesti kääntymään ja jousi näin ollen venynyt. Motonetistä löytyi hyllystä elringin valmistama stefa ja tänään vaihdoin paikalleen. Ainakin testilenkin ajan pysyi vielä kuivana ::)
Edit. Vähä omia höpinöitä taakse päin luin niin pakonokan stefa oli aiemminkin vuotanut ja jo kertaalleen uusittu. Toivotaan nyt että tämä pysyisi ehjänä :buck2:
-
Tänään vaihdoin 16veestä remontin jälkeiset "huuhteluöljyt". Aika mustaksi oli mennyt parin sadan kilsan aikana. Kytkin vähän meinaa luistella isolla vaihteella vedättäessä. Pitää 763 asetelma laittaa tilaukseen kun perse kestää. M90 loota kans kiinnostaisi kun toi m47 tuntuu melkoselta soppakauhalta, mut kaikki aikanaan.
-
Miitissä tuli pyörähdettyä 16veellä. Tarraa ja pipo jäi käteen. Kotimatkalla poikkesin vielä Porin Hongkongissa ja sieltä kun olin lähdössä niin virtalukko täysin jumissa. Ei kääntynyt avain nolla-asennosta. Aluksi luulin että johtuisi kuluneesta avaimesta, vaan eipä vara-avaimillakaan tapahtunut mitään. Ei tehnyt mieli jättää autoa Porin narkkien potkittavaksi niin päädyin sitten leikkimään autovarasta. Lukkopesäähän ei saa vapautettua irti ellei käännä avainta I-asentoon niin joutui turvautumaan radikaalinpaan ratkaisuun.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20170213_174051_zpssfuxsuxd.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20170213_174051_zpssfuxsuxd.jpg.html)
Ja tältä näytti että päästiin taas liikkeelle. Varaosa-autosta jo otin toisen lukkopesän ja laitoin paikalleen.
(http://i266.photobucket.com/albums/ii244/Sato960/Snapbucket/IMG_20170213_163604_zpssuq7fnzp.jpg) (http://s266.photobucket.com/user/Sato960/media/Snapbucket/IMG_20170213_163604_zpssuq7fnzp.jpg.html)
Sellasta pientä siihen lauantaihin. Muuten reissu meni kivasti :2funny:
-
Huonosti se vaan kävi taas. Ihan ei vuotta ollu 16v ajossa kun jakopää antautui. Öljypumpun hihnapyörä irtosi kesken ajon. Kasasin viimeksi uudella hihnapyörällä, uudella pultilla ja oikeaan momenttiin ihan niin kuin kuuluukin. Jostakin syystä pultti oli kuitenkin auennut :-[ En ole vielä tarkemmin tutkinut kuinka pahasti kävi.