Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: firecatti - 02.12.2013, 18:38:51
-
Kesällä ostin ko. auton. Ajettu 250tkm. Tänään ensimmäiset kunnon pakkaset (-18).
Ei puhalla sisälle kuumaa ilmaa. Semmosta haaleeta vaan puhaltaa. Ei auta vaikka ardic on päällä.
Moottorin lämmöt nousee ihan normaalisti.
Tyyppivika? Mistä lähteä vikaa etsimään?
-
Mulla oli samanlainen vika ja lisäksi flekti pyöri täysillä nokalla, V70 2.4D vm. 2010. Tosin moottorin lämmöistä en osaa sanoa, kun ei ole tota lämpömittaria. Sinisellä vaihdettiin uusi termari ja taas tuli lämmintä sisään. Melkein suosiolla veisin siniselle vikakoodin lukuun....
-
Ei tulis kyllä ekana termari mieleen. Moottorin lämmöt ei seilaa, pysyy puolessavälissä kokoajan.
Ei kehtais olla ekana siniselle rahoja kantamassa.
Eikö muilla oo ollu vastaavaa ongelmaa??
-
Näissä on usein lämppärin kenno niin tukossa, että siellä ei enää neste kierrä.
Auto paikallaan, laitat puhallusnopeuden pienimmälle ja lämmöt täysille, jos tulee jonkinverran lämmintä ja sitten kylmenee, kun nostat puhallusnopeutta, niin todennäköisesti vika kennossa.
-
Mullakaan ei meinaa tuossa omassa autossa lämpö riittää.. Eikä oo ollu kuin vajaa 10 pakkasta. Webaston kun laittaa päälle niin ilma lämpenee, muuten haaleaa. Epäilen tuossa tapauksessa termostaattia, siniselle soitin ja sanoivat että on niitä vaihtamaan jouduttu jonkunverran.. Osa siellä 190 ja ilman sitä koppaan sais tilattua posteineen reilulla 20eurolla. Hankalassa paikassahan tuo ilmeisesti on, mutta jos ite tekee niin eihän tuo maksa kuin aikaa.. Mitä miksu mieltä, kannattaisko tuosta lähteä liikkeelle? Kai tuon nyt -6 asteessa ja kymmenien kilometrien ajon jälkeen kuuluisi lämmintä puhaltaa ilman webastoakin? Omien tutkimusten mukaan tuntuu syylärin letkut lämpeevän, vaikka sisälle ei vielä lämmintä tuukkaan..
-
Jos ylävesiletku lämpenee samaa tahtia alavesiletkun kanssa, kun kylmästä käynnistää, niin termostaatti on raollaan, mutta olkoon mikä vika termostaatissa vain, niin moottorin ollessa normaalissa lämpätilassa ja auto paikallaan, pitäisi hyttiin tulla niin kuumaa ilmaa, kuin voi tulla, myös täydellä puhalluksella.
Kannattaa kokeilla tuota, mitä ylempänä ehdotin.
-
Tokkohan kukaan ole noita kennoja millään puhdistanut. Tulisi mieleen "kalkinpoistajat" joita on tarjolla esim. kahvinkeittimiin.
Vaihdetaankohan noita nesteitä kuinka huolto-ohjelmassa.
-
On noita kennoja jotkut yrittäneet puhdistaa kaikenlaisilla kodin putkimiehillä ja tiskinpesuaineille, mutta ei ne vissiin oikein oo auttanut.
Kennon vaihto taitaa olla se, mikä siihen auttaa... tuon auton kennon vaihdossa ei onneksi tarvi koko kojelautaa purkaa, joskin omat haasteensa tuossakin toki on.
-
Täytyy nyt tuo vielä varmistaa mitä kirjoittelit ylempänä. Mutta näin muistista heittäisin, että kyllä sitä kuumaa ilmaa tuli puhallusnopeudesta riippumatta, kunhan webaston avulla vaan sai moottorin lämpimäksi. Ja ylä- sekä alavesiletku oli kumpikin lämpimiä 4km ajon jälkeen, puhallus siitä huolimatta lähes kylmää.. Vähän vaikeuttaa tutkimuksia kun ei ole tuota lämpömittaria autossa. Tutkitaan :)
-
Täytyy nyt tuo vielä varmistaa mitä kirjoittelit ylempänä. Mutta näin muistista heittäisin, että kyllä sitä kuumaa ilmaa tuli puhallusnopeudesta riippumatta, kunhan webaston avulla vaan sai moottorin lämpimäksi. Ja ylä- sekä alavesiletku oli kumpikin lämpimiä 4km ajon jälkeen, puhallus siitä huolimatta lähes kylmää.. Vähän vaikeuttaa tutkimuksia kun ei ole tuota lämpömittaria autossa. Tutkitaan :)
Aah, kappas, sulla onkin uudempi korimalli.
Otsikon mukaisesti vaan vastailin vanhemman korimallin juttuihin.
Sulla kun on tuo 2010 malli, niin olikohan sen moottorityyppi nyt sitten D5244T10 siinä on aikalailla 90% varmasti termostaattivika ja termostaatin vaihto ottaa aikaa useamman tunnin... se kun on tooosi kivassa paikassa sielä koneen takana.
-
No joo, sen verran tiedän että hankalassa paikassa on. Ja jostain kanssa luin että termostaattivikoja on ollut aika paljon tässä koneessa.. No eikai se auta kuin jostain tilata osa ja kun osa saapuu niin seuraavana viikonloppuna sitten alottaa tutustuminen volvoon purkamisen kera :D Kiitoksia näkemyksistä, pitää seuraavaksi kertoa tuota auton mallia paremmin, kun kerran alkaa eri ikäisten ketjuun kirjoittelemaan :)
-
Juu, kennokauppaan.. Auto paikallaan: puhallin pienellä=lämmintä tulee jonkin verran, puhallin täysillä=haaleeta ilmaa, moottorin lämmöt normaalissa.
Olikos Miksulla hyviä ohjeita kennon vaihtoon? Vois joululoman aikaan majoittua tallin puolelle Vollee rassaamaan.. ???
-
Juu, kennokauppaan.. Auto paikallaan: puhallin pienellä=lämmintä tulee jonkin verran, puhallin täysillä=haaleeta ilmaa, moottorin lämmöt normaalissa.
Olikos Miksulla hyviä ohjeita kennon vaihtoon? Vois joululoman aikaan majoittua tallin puolelle Vollee rassaamaan.. ???
Täälä foorumilla on useampikin keskustelu aiheesta, ei muistaakseni oo pitkäkään aika, kun viimeksi siitä on ollut juttua, joten ei varmaan kovin monen sivun päässä kyseinen aihe ole.
-
Täälä foorumilla on useampikin keskustelu aiheesta, ei muistaakseni oo pitkäkään aika, kun viimeksi siitä on ollut juttua, joten ei varmaan kovin monen sivun päässä kyseinen aihe ole.
Paljonkos tällänen kenno + kennon vaihto maksais, jossain asiansa osaavassa yrityksessä?
-
Itse mittasin nyt kahdeksan asteen pakkasella 2001 D5:sta. Täydellä teholla puhallus oli +57 °C ja puolella teholla yli +60 °C (mittari näytti vain 60 asteeseen). Ilman Ardicia moottorin lämpö kääntyi laskuun täysillä puhallettaessa. Ilmastointi on minulla automaattinen ja pidin etuovia auki että ei rajoittaisi sisälämpötilan noususta.
-
Tutkin vielä tarkemmin ja vaikuttaisi kuin moottorin pyörimisnopeus ja Ardicin käyttö vaikuttaisi melko reippaasti sisälle puhallettavan ilman lämpötilaan. Ardicin pumppu ilmeisesti auttaa kiertoa lämmityslaitteessa ?
Ilman Ardicia koneen käydessä ajon aikana yli 1500 r/min nollakelillä sisään tulevan ilman lämpötila nousi puhalluksen käydessä täysillä nipin napin yli 60 °C mutta laski tyhjäkäynnillä melko nopeasti ilman Ardicia noin 52 °C:een. Moottorin lämpö kääntyy myös laskuun tyhjäkäynnillä mutta se tuskin on syy sillä ennen kuin moottorin lämpömittari ehtii hievahtaakaan, puhalluksen lämpötila kääntyy reippaaseen laskuun. Lämmityslaitteen paluuletku oli tyhjäkäynnillä ainoastaan haalea, ehkä noin 40 asteinen ja menoputki oli niin kuuma että poltti kättä.
Kyllähän tuolla vielä tarkenee mutta vaikuttaisi kuin vesikierto lämppärin kennossa ei 12 vuoden jälkeen kulkisi enää ihan vapaasti. :-[
-
Kyllähän tuolla vielä tarkenee mutta vaikuttaisi kuin vesikierto lämppärin kennossa ei 12 vuoden jälkeen kulkisi enää ihan vapaasti. :-[
Siltähän tuo vaikuttaa, sulla ei vielä niin pahana tuo vika oo, kuin se monesti on niissä, joihin kenno on vaihdettu.
-
Minkäs verran siellä kennossa yleensä ottaen pitäisi nestettä kiertää tyhjäkäynnillä? Meinaan nythän kenno toimii kun neste kuitenkin jäähtyy siellä. Huomattavasti ilkeempää olisi jos kennosta tulisi kuumaa vettä paluupuoleltakin :D
edit: 10 l/min tuotolla 40 asteen lämpötilan muutos kennossa tekee sitten jo 22 kW lämmitystehoa. Se on jo aika hemmetin paljon. ( P = Cp x m' x dT = 3,3 kJ/kg K x 10/60 kg/s x 40 K )
Googlataanpas vähän lisää noista pumppujen tuotoista...
Tietysti kaikki pumpun tuotto ei varmaan kierrä kennon kautta?
-
Jos tulisi samanlämpöistä nestettä paluupuoleltakin, niin sehän tarkoittaisi sitä, että kennon läpi ei virtaa ilmaa.
Jos paluuneste on tavanomaista kylmempää, niin se tarkoittaa sitä, että kennon läpi ei virtaa tarpeeksi nestettä.
Kun puhallus on täysillä, niin lämpötila-eron voinee kyllä käsin huomata, mutta eron ei pitäisi olla kovin suuri.
En osaa mitään lämpötiloja kertoa tai muutakaan.
-
Eli taas tietämätön oli väärillä jäljillä.
Lämmönsiirtoon muuten perehtyneenä ajattelin luonnollisesti että kun kennosta oikeasti halutaan lämmintä ilmaa kunnolla, niin neste myös jäähtyy reilummin (tyyliin 20-30 astetta), varsinkin kun tyhjäkäynnillä nestettä virtaa vähemmän kennon läpi.
-
Tuommoinen auton kenno on rakenteeltaan puhtaasti ristivirtakenno. Jos se olisi paksu ja toimisi ns. vastavirtaperiaatteella, olisi mahdollista että se tuottaisi kuumaa ilmaa vaikka vesi tulisi takaisin kylmänä. Jos ristivirtakennosta tulee kylmä paluuvirtaus, se merkitsee että kylmästä osasta tulee myös kylmää ilmaa kuuman sekaan, jolloin lämmitysteho jää enemmän tai vähemmän latteaksi.
Jos ne letkun päät saisi kätevästi moottorista irti niin voisi imettää vastavirtaan vettä, pesuainetta ja kemikaaleja. Olisin varsin toiveikas, että kennoon kertyneitä sattumia saisi pois ja virtaus paranisi. Siinäpä puuhaa ensi kesälle.
Jotenkin muistelen, että muuan nousevan auringon ihmeessä puhallus oli täysillä niin kuumaa että se oikein poltti kättä ja ranteita, jos antoi huhkia. Kuinkahan kuumaa tuon puhalluksen oikein pitäisi olla?
.... joihin kenno on vaihdettu.
Mihinkähän nuo tukkoiset kennot muuten yleensä joutuvat ?
-
Tuommoinen auton kenno on rakenteeltaan puhtaasti ristivirtakenno. Jos se olisi paksu ja toimisi ns. vastavirtaperiaatteella, olisi mahdollista että se tuottaisi kuumaa ilmaa vaikka vesi tulisi takaisin kylmänä. Jos ristivirtakennosta tulee kylmä paluuvirtaus, se merkitsee että kylmästä osasta tulee myös kylmää ilmaa kuuman sekaan, jolloin lämmitysteho jää enemmän tai vähemmän latteaksi.
Jos ne letkun päät saisi kätevästi moottorista irti niin voisi imettää vastavirtaan vettä, pesuainetta ja kemikaaleja. Olisin varsin toiveikas, että kennoon kertyneitä sattumia saisi pois ja virtaus paranisi. Siinäpä puuhaa ensi kesälle.
Jotenkin muistelen, että muuan nousevan auringon ihmeessä puhallus oli täysillä niin kuumaa että se oikein poltti kättä ja ranteita, jos antoi huhkia. Kuinkahan kuumaa tuon puhalluksen oikein pitäisi olla?
Mihinkähän nuo tukkoiset kennot muuten yleensä joutuvat ?
Kyllä tuo melkein kättä polttelee täydellä kuumalla.
Roskiinhan noi yleensä paasataan, eikä niitä nyt meilläkään toki viikottain vaihdella, eikä edes joka kuukausi, mutta riittävän usein, että pysyy mielessä noiden ongelma.
Letkut saa aika helposti konehuoneen puolelta irti ja sen jälkeen rintapellistä törröttää pari alumiiniputkenpätkää, joihin saanee helposti letkut kiinni huuhteluyritystä varten.
-
Mulla kans vastaavaa lämpöongelmaa. Eli jos lämpötila nollan pinnassa tai ihan pikkupakkasilla niin lämpöä riittää. Tulee siis melko kuumaa, mutta vain jos autolla ajetaan. Jo liikennevaloihin pysähtyminen tekee sen että viilenee reilusti. Kennolle menevä putki polttaa käsiä ja paluuputki noin kädenlämpönen.
Toinen juttu on että lämmönsäädinpanelista ku laittaa autom.tilan päälle parkissa ollessa ja lämpimällä koneella niin puhallin huutaa täysillä. Suuttimista ei virtausta lähes ollenkaan.
No manuaalisesti ku säätää eri suulakkeisiin ni hyvin virtaa ilma. Onko nää nyt jotenkin sidoksissa toisiinsa?
Puhaltimen nopeuden muutos vaikuttaa oleellisesti lämpötilaan mitä suulakkeista tulee.
Onkohan toi kenno vaihtokunnossa vai joku läppiensäätövika tms. Kuitenkin ajaessa tulee tosi lämmintä/kuumaa.
Läpät on kertaalleen kalibroitu volvolla.
Niin ja ardikki päällä (sillon ku sattuu toimimaan) tulee kuumaa missä tilanteessa tahansa. Oli sitten paukkupakkanen tai auto paikallaan tai puhallinnopeus tapissa.
Ja autohan on tuo allekirjotuksen diisseli.
-
Putsailin tossa sen ropellin sieltä lämmönsäädinpaketin sisältä. Nyt ainakin pyörii. Mittailin samalla IR lämpömittarilla keskisuulakkeista lämpötiloja. Parkissa ollessa n.2000 kierroksilla lämmöt nous n.70 asteeseen ja siitä parin minuutin joutokäynnin jälkeen n.50 astetta. Puhallinkierroksia ku lisäs reilummaks tippu lämpö joutokäynnillä reilusti.
Pitäsköhän kiertovesipumppu lykätä avittamaan tota nesteen kulkua? Voihan tuolla olla joku paska vesipumppu edellisen jäljiltä :/
-
Nyt ei palella enää Volvon kyydissä. :D Kenno vaihdatettu sinisellä, 220€.
-
Nyt ei palella enää Volvon kyydissä. :D Kenno vaihdatettu sinisellä, 220€.
Onko tuo työn hinta vai kennon hinta?
-
Työn osuus 220€. Uuden kennon olin ostanut jo valmiiksi.
-
Jeps. Tänä aamuna työpaikan parkkiin pysähtyessäni hoksasin että eipä tule ollenkaan lämmintä suulakkeista tyhjäkäynnillä. Pakkasta -22. Hieman kun nosti kierroksia niin tuli lämmintä. Myös ardicci auttoi. Viime kesänä tuli kyllä järjestelmää huuheltua ja pestyä wurtin pesuaineella jakopäänrempan yhteydessä. Se aine ei ainakaan mitään silmin nähtävää irrottanut...
-
Omassa -05:saa termarin vaihto auttoi hieman. Motarilla huomaa kun on kierroksia enemmän koneessa niin tule hiukan enemmän lämpöä. Kenno menee vaihtoon ensi viikolla. Taitaa olla tukossa
-
Jos pitää kenno vaihtaa niin mistä laadukas kenno -07 V70 2,4d 163hv automaattiin?
Onko Valeo alkuperäinen kenno, mitä sininen tyrkyttää?
Vai minkä merkkinen on alkuperäisosa, jos ei Valeo? ???
-
Itse tilasin kennon UK:sta:
http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=663_613&products_id=3847
Katotaan onko miten pitkäikäinen.
-
Itse tilasin kennon UK:sta:
http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=663_613&products_id=3847
Katotaan onko miten pitkäikäinen.
No ei kyllä ollut kallis..mutta ei tunnu nyt kellään olevan tietoa, minkä merkkinen on alkuperäisosa..
-
Toinen juttu on, että lämmönsäädinpanelista ku laittaa autom.tilan päälle parkissa ollessa ja lämpimällä koneella niin puhallin huutaa täysillä. Suuttimista ei virtausta lähes ollenkaan.
Itse mittasin puhaltimen käydessä täysillä 15 asteen pakkasella, että puhalluslämpötila oli 56 °C 5-vaihteella 82 km/h (~1800 r/min), nelosella noin 59 astetta @2400 r/min ja tyhjäkäynnillä putosi nopeasti reilusti alle 45 asteeseen. Ajossa saavutti helposti ainakin 60 °C (mittarin max näyttämä) puhalluslämpötilan, jos puhallin ei ollut täysillä. Kovin kuumaahan tuon ei tarvitse puhaltaa, sopiva lämpötila pysyi tuollaisella pikkupakkasella yllä noin 35 °C puhalluslämpötilalla.
Erikoista mielestäni on, että virtaus kulkee kai helpoimmin, kun puhaltaa manuaalilla "keskitasolta". Puhalluksen lämpötila nimittain nousi pari kolme astetta kun antoi puhaltaa kaikista reijistä täysillä. Luulisi virtauksen kulkevan helpommin, jos puhaltaa kaikkiin suuntiin kuin vain keskitasolta :idiot2:
Sitten minulla tuo automaattiasento antaa ilmaa ja lämpöä kovin niukasti. Vaikka kone on lämmin ja auto kylmä, puhallin ei ikään kuin reagoi tähän mitenkään. Lämmintä tulee mutta tuskaisen hitaasti. Kun vääntää nupista puhaltimeen vauhtia alkaa tapahtua. Kesällä kyllä jäähdytti kuuman auton nopeasti (eli puhallin kävi kovempaa kunnes auto jäähtyi) ja vaikutti toimivan kaikin puolin ihan järkevästi. Kabiinin lämpötilan säätö sinällään toimii ihan OK mutta puhalluksen määrä pitää säätää käsin, jos haluaa, että auto lämpenee jotenkin nopeammin liikkeelle lähdön jälkeen.
-
Itse mittasin puhaltimen käydessä täysillä 15 asteen pakkasella, että puhalluslämpötila oli 56 °C 5-vaihteella 82 km/h (~1800 r/min), nelosella noin 59 astetta @2400 r/min ja tyhjäkäynnillä putosi nopeasti reilusti alle 45 asteeseen. Ajossa saavutti helposti ainakin 60 °C (mittarin max näyttämä) puhalluslämpötilan, jos puhallin ei ollut täysillä. Kovin kuumaahan tuon ei tarvitse puhaltaa, sopiva lämpötila pysyi tuollaisella pikkupakkasella yllä noin 35 °C puhalluslämpötilalla.
Erikoista mielestäni on, että virtaus kulkee kai helpoimmin, kun puhaltaa manuaalilla "keskitasolta". Puhalluksen lämpötila nimittain nousi pari kolme astetta kun antoi puhaltaa kaikista reijistä täysillä. Luulisi virtauksen kulkevan helpommin, jos puhaltaa kaikkiin suuntiin kuin vain keskitasolta :idiot2:
Sitten minulla tuo automaattiasento antaa ilmaa ja lämpöä kovin niukasti. Vaikka kone on lämmin ja auto kylmä, puhallin ei ikään kuin reagoi tähän mitenkään. Lämmintä tulee mutta tuskaisen hitaasti. Kun vääntää nupista puhaltimeen vauhtia alkaa tapahtua. Kesällä kyllä jäähdytti kuuman auton nopeasti (eli puhallin kävi kovempaa kunnes auto jäähtyi) ja vaikutti toimivan kaikin puolin ihan järkevästi. Kabiinin lämpötilan säätö sinällään toimii ihan OK mutta puhalluksen määrä pitää säätää käsin, jos haluaa, että auto lämpenee jotenkin nopeammin liikkeelle lähdön jälkeen.
Mun mielestä nämä oireet taas viittais termostaattiin. Noin mullakin teki, eli puhalsi tosi hiljaa lämmintä ilmaa ja tuo tapahtui jo -5 asteessa. Nyt ehjällä termostaatilla eli lämpimällä moottorilla puhaltaa kyllä lujaa ja kuumaa kunhan vaan moottori on ensin lämmennyt tarpeeksi. Ja siis tekee näin myös nyt kun pakkasta 20 astettakin ilman että edes webastoa tarvii samalla huudattaa :)
-
Juu samat ongelmat täällä. Ardic ei toiminut ollenkaan...nyt putsattu ja kiertovesipumppu vaihdettu. Auto lämpiää kyllä paikallaan ardicin voimalla. Ajossa tulee vain haaleaa ilmaa ja moottorinlämmöt jää hieman alle puolenvälin. Ilmeisesti kokeilen termostaattia ennen kennon vaihtoa ? :o
-
Mun mielestä nämä oireet taas viittais termostaattiin.
Moottorin lämpömittarin neula on pystyssä ja koneen lämmettyä aina samassa asennossa. En usko, että siinä olisi vikaa. Vai tarkoitatko lämmityslaitteen termostaattia?
-
Moottorin termostaattia meinasin...neula ei ole ihan pystyssä. Onko lämppärissä muka joku termostaatti? Tietääksenikseni ei. Eli kennon vaihto edessä ;D
-
Vaihdoin omasta kennon uuteen eilien, en mä tiedä oliks vanhassakaan mitään vikaa, mutta huoltotoimena vaihdoin. Jos 300 tkm ajettu kenno kelpaa, niin saa tulla hakeen 20 euron rahalla pois. Ilmatteks ei kato saa edes romurautaa.
-
Minkälainen hommana vaihtaa tuo kenno? Paljon purattaa ?
-
Tänään vaihtui mun autoon uusi kenno Carcomilla. Uskomaton ero autossa nyt. Lämppäriin ei tarvii enää koskea. 22 säädetty ja tuuppaa kuumaa vaikka ulkona oli -21. Aamulla huoltoon mennessä oli sama keli ja varpaat paleli.
Korjattu kirjoitusvirhe yhteistyökumppanin nimestä T: Valvoja (Miksu) :)
-
Onko lämppärissä muka joku termostaatti?
Ainakin siinä on kaksi ruuvia jolla saa antaa asetusarvoja sisään !
-
Ainakin siinä on kaksi ruuvia jolla saa antaa asetusarvoja sisään !
Joilla säädetään ilmaa ohjaavien läppien suuntauksia ja siten ilman virtauksia.
-
Tänään vaihtui mun autoon uusi kenno Carcomilla. Uskomaton ero autossa nyt. Lämppäriin ei tarvii enää koskea. 22 säädetty ja tuuppaa kuumaa vaikka ulkona oli -21.
Onkohan se paluuletku uudella kennolla kuinka kuuma, jos antaa täysillä puhaltaa lämmintä sisälle tyhjäkäynnillä. Itselläni se jäähtyy sellaiseksi vain lämpimän tuntuiseksi - ehkä 40 asteiseksi - ja menoputki on tietty polttavan kuuma.
Kuinkahan kuumaa ilmaa tuollainen täysin auki oleva kenno sitten voi antaa sisälle, jos antaa täysillä puhaltaa.
-
Ajossa tulee vain haaleaa ilmaa ja moottorinlämmöt jää hieman alle puolenvälin. Ilmeisesti kokeilen termostaattia ennen kennon vaihtoa ? :o
Kun ei ollut pakkasta, jäikö lämmöt silloinkin "hieman alle puolenvälin"? Jos on päälle parikymmentä pakkasta, keula auki, lämmitys täysillä sisälle ja Ardicci ei päällä, voipi hyvinkin jäädä koneessa lämmöt vajaaksi. Ainakin itselläni keula tukittuna lämmintä piisaa ajon aikana vaikka Ardicin automaattikäyttö on estetty. Kun puhallus on isollaan niin tyhjäkäynnillä näkee, että koneen lämpö parinkymmenen asteen pakkasella jonkin verran putoaa.
-
No ei kyllä ollut kallis..mutta ei tunnu nyt kellään olevan tietoa, minkä merkkinen on alkuperäisosa..
Jos pitää kenno vaihtaa niin mistä laadukas kenno -07 V70 2,4d 163hv automaattiin?
Onko Valeo alkuperäinen kenno, mitä sininen tyrkyttää?
Vai minkä merkkinen on alkuperäisosa, jos ei Valeo? ???
Kannattaisi ennen kennon (turhaan) ostoa ja vaihdattamista lukea aloittamansa ketju loppuun:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43671.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43671.0)
-
No ei kyllä ollut kallis..mutta ei tunnu nyt kellään olevan tietoa, minkä merkkinen on alkuperäisosa..
Yhtä tuollaista kennoa itsekin kädessä pitäneenä totean että orggiskennon merkki on Volvo. :) ei siinä mitään muuta merkkejä näkynyt vaikka kuinka pyöritteli ja käänteli sitä.
-
Kenno vaihdettu ja tänä aamuna pakkasta -26 astetta. Lämpiää ;D cabiini. Vaihtokin oli helpohko näin puoli-ammattilaiselle. Tarvikeliikkeestä hain kennon ja paketissa luki Boch valmistajaksi. Ihan sama kenno kuin alkuperäinen.
-
Samoilla piirustuksilla ne kaikki alihankkijat nuo tekee, mutta ei samalla laadulla. Volvon vois olla hyvät, jos itse tekisivät, mutta........ :hello:
-
Itse mittasin nyt kahdeksan asteen pakkasella 2001 D5:sta. Täydellä teholla puhallus oli +57 °C ja puolella teholla yli +60 °C (mittari näytti vain 60 asteeseen). Ilman Ardicia moottorin lämpö kääntyi laskuun täysillä puhallettaessa. Ilmastointi on minulla automaattinen ja pidin etuovia auki että ei rajoittaisi sisälämpötilan noususta.
itse testailin tänään kanssa -8 pakkasta ja seuraavanlaista:
-puhallin täysillä ja ardic päällä ajossa +57°C
-puhallin täysillä ja ardic päällä tyhjäkäyntiä 5min +57°C
-puhallin puolella teholla tyhjäkäyntiä ardic päällä +67°C
-puhallin pienimmällä ja ardic päällä meni ylitte mittarin +70°C
-ilman ardicia puhallus täysillä tyhjäkäyntiä 3min +35°C(koneen lämmöt putos pykälän)
-ilman ardicia puhallus täysillä ajossa +50°C
Aika samaa sarjaa kun sinullakin. Kyllä tuolla hyvin on tarennut, mutta keittääkö sinun ardikkisi nestettä kun auto ei ole käynnissä?
Ittellä kiehumis ongelmaa tulee 20 minuutissa ja kaikki osat alkaa olee vaihettu ardicin puolelta!
-
Osaisko kukaan tulkita tätä kauppaa mikä näistä kävis 2002 V70. Jos jollakin olis jopa mittoja antaa kys auton kennosta niin mahtavaa.
Osien laadusta ei tietoa, mutta veli ja muuan tuttu ovat tuolta tilanneet, että sen puolesta uskaltais. Niin ja hinta aikas kohtuullinen.
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/s70-v70-c70-ls-lw-1997/lammityslaite/#!cmon%3D0%26cyear%3D2002%26fs_233%3D0%26fs_232%3D0%26fs_17%3D0%26fs_20%3D0%26fs_234%3D0%26fs_392%3D0%26fs_513%3D0%26fs_79%3D0%26fs_15%3D0%26fs_80%3D34309%26fs_512%3D0%26fs_55%3D0%26fs_481%3D0%26fs_480%3D0%26fs_415%3D0
-
Osaisko kukaan tulkita tätä kauppaa mikä näistä kävis 2002 V70. Jos jollakin olis jopa mittoja antaa kys auton kennosta niin mahtavaa.
Osien laadusta ei tietoa, mutta veli ja muuan tuttu ovat tuolta tilanneet, että sen puolesta uskaltais. Niin ja hinta aikas kohtuullinen.
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/s70-v70-c70-ls-lw-1997/lammityslaite/#!cmon%3D0%26cyear%3D2002%26fs_233%3D0%26fs_232%3D0%26fs_17%3D0%26fs_20%3D0%26fs_234%3D0%26fs_392%3D0%26fs_513%3D0%26fs_79%3D0%26fs_15%3D0%26fs_80%3D34309%26fs_512%3D0%26fs_55%3D0%26fs_481%3D0%26fs_480%3D0%26fs_415%3D0
Tuolta kun valitsee oikean autonmallin (joka sulla ei ollut valittuna), eli V70 P80 (Jos siis V70 2000-> malliin kennoa etsit), niin lämppärin kennojen listassa sivulla 3 näyttääs olevan jotain laadukkaampia kennojakin, mutta eipä tuo hinta enää olekkaan niin kiva, vaan lähempänä sitä mitä ne suomessakin maksaa.
Oikeaa kennoa en osaa tuolta valita, se jääköön sun ja myyjän väliseksi vastuunjaoksi :)
Omaan tai asiakkaan autoon en laittaisi noita halpoja kennoja, ne ei missään nimessä oo laadukkaimpia vaan ovat vain halvimpia.
Kiva jäädä tienpäälle sen takia, että hetki sitten vaihdettu kenno päästi nesteet päädystään pihalle.
Miksipä ei omaan autoon tuolta ostaisi jotain osia, jotka ei niin kriittisiä ole, mutta tärkeät osat on parempi ostaa hyvä laatuisina.
Viron hintataso ei ole sellainen, että jos tavara täälä maksaa 200€, niin siellä sen saisi 40 eurolla.. kyseessä ei ole siis sama tavara.
-
Juu huomasinkin tuon väärän mallin ja myös tuon että luettelosta taitaa löytyä monen laatuista osaa. Ainakin hinnan perusteella.
-
mutta keittääkö sinun ardikkisi nestettä kun auto ei ole käynnissä?
Ittellä kiehumis ongelmaa tulee 20 minuutissa ja kaikki osat alkaa olee vaihettu ardicin puolelta!
Ei, ei se mitään keitä. Onneksi! Joskus on lähtö mennyt pitkäksi ja Ardic ehtinyt pyöriä päälle puoli tuntia. Kyllä kai sen pitäisi toimia normaalisti ihan keittämättä.
Jos keittää, kuvittelisin että neste ei kierrä tarpeeksi. Mitähän muuta siellä voisi olla, joka rajoittaa nesteen kiertoa? Joskus muinoin jouduin laittamaan öljykattilaan suuremman suuttimen ja lämmityskattila alkoi pitää kuumana ropinaa, kun polttimen teho nousi. En tiedä, voisiko Ardicin kanssa olla edes teoriassa saman tyyppisestä ongelmasta kyse eli että se saisi polttoainetta jotenkin enemmän ja teho nousisi suuremmaksi kuin on suunniteltu. Lisäpolttoaine edellyttäisi tietysti enemmän ilmaa, muuten tulee vain savua. Tosin luultavasti Ardic on rakennettu polttamaan hiukan yli-ilmalla, joten kohtuullinen määrä ylimääräistä polttoainetta saattaisi nostaa sen tehoa. Itse en ole mitään savua koskaan bongannut. Pakkasella tulee vain hiukan kondenssi höyryä.
Mut lohdullista nähdä, että omassani lämppärin kenno ilmeisesti toimii kuten pitääkin :) Se on kai vain rakennettu niin, että pienillä kierroksilla nestepuolen virtaukset eivät riitä antamaan täyttä tehoa.
-
Autona v70 d5 -06 ja kenno juuri vaihdettu mutta silti tulee haaleaa kabiiniin vaikka lämmöt laittaa täysille, kone lämpiää normaalisti ja lämmöt pysyy hyvin, mikäköhä vois olla ongelma
-
Itsellä sama vika,,,kuskin puolelle ei tule kunnolla lämmintä ilmaa! Paikansin vian niin kennon vieressä olevat säätöläpän vivut jumittavat! Vähän kun sormella avitin niin lähti liikkeelle ja rupes puskee lämmintä, mutta temppuilee edelleen. Nyt samassa asennossa koko ajan! Mitä kaikkea pitää purkaa että saa sen vaihdettua, toki pitää käydä kalibroimassa se sen jälkeen!!
Malli on V70 mk 2 T5
-
Itsellä siis myös puhallus sekoilee että kuskin puolelle puhaltaa todella hitaasti ja repsikan puolelle ehkä vähän paremmin, voiskohan johtua läpistä myös toi puhalluksen sekoilu :idiot2:
-
Itse pari viikkoa sitten d5 mk2 vaihdoin kennon o-renkaat ja huomasin et ne putkien lukitus sokat oli laitettu "väärältä" puolelta edelliskerran joka välillä tahmasi kiinni lämmönsäätövipuun..kannattaa ainakin tarkistaa.