Autoracing  KL-varaosat

V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??

  • 56 Vastauksia
  • 34404 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #15 : 16.12.2013, 15:06:47 »
Tutkin vielä tarkemmin ja vaikuttaisi kuin moottorin pyörimisnopeus ja Ardicin käyttö vaikuttaisi melko reippaasti sisälle puhallettavan ilman lämpötilaan. Ardicin pumppu ilmeisesti auttaa kiertoa lämmityslaitteessa ?

Ilman Ardicia koneen käydessä ajon aikana yli 1500 r/min nollakelillä sisään tulevan ilman lämpötila nousi puhalluksen käydessä täysillä nipin napin yli 60 °C mutta laski tyhjäkäynnillä melko nopeasti ilman Ardicia noin 52 °C:een. Moottorin lämpö kääntyy myös laskuun tyhjäkäynnillä mutta se tuskin on syy sillä ennen kuin moottorin lämpömittari ehtii hievahtaakaan, puhalluksen lämpötila kääntyy reippaaseen laskuun. Lämmityslaitteen paluuletku oli tyhjäkäynnillä ainoastaan haalea, ehkä noin 40 asteinen ja menoputki oli niin kuuma että poltti kättä.

Kyllähän tuolla vielä tarkenee mutta vaikuttaisi kuin vesikierto lämppärin kennossa ei 12 vuoden jälkeen kulkisi enää ihan vapaasti. :-[

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #16 : 16.12.2013, 17:17:07 »
Kyllähän tuolla vielä tarkenee mutta vaikuttaisi kuin vesikierto lämppärin kennossa ei 12 vuoden jälkeen kulkisi enää ihan vapaasti. :-[

Siltähän tuo vaikuttaa, sulla ei vielä niin pahana tuo vika oo, kuin se monesti on niissä, joihin kenno on vaihdettu.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #17 : 16.12.2013, 17:31:12 »
Minkäs verran siellä kennossa yleensä ottaen pitäisi nestettä kiertää tyhjäkäynnillä? Meinaan nythän kenno toimii kun neste kuitenkin jäähtyy siellä. Huomattavasti ilkeempää olisi jos kennosta tulisi kuumaa vettä paluupuoleltakin :D

edit: 10 l/min tuotolla 40 asteen lämpötilan muutos kennossa tekee sitten jo 22 kW lämmitystehoa. Se on jo aika hemmetin paljon. ( P = Cp x m' x dT = 3,3 kJ/kg K x 10/60 kg/s x 40 K )
Googlataanpas vähän lisää noista pumppujen tuotoista...
Tietysti kaikki pumpun tuotto ei varmaan kierrä kennon kautta?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 17:49:41 kirjoittanut Itsok »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #18 : 16.12.2013, 18:16:46 »
Jos tulisi samanlämpöistä nestettä paluupuoleltakin, niin sehän tarkoittaisi sitä, että kennon läpi ei virtaa ilmaa.
Jos paluuneste on tavanomaista kylmempää, niin se tarkoittaa sitä, että kennon läpi ei virtaa tarpeeksi nestettä.
Kun puhallus on täysillä, niin lämpötila-eron voinee kyllä käsin huomata, mutta eron ei pitäisi olla kovin suuri.
En osaa mitään lämpötiloja kertoa tai muutakaan.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #19 : 16.12.2013, 18:44:07 »
Eli taas tietämätön oli väärillä jäljillä.
Lämmönsiirtoon muuten perehtyneenä ajattelin luonnollisesti että kun kennosta oikeasti halutaan lämmintä ilmaa kunnolla, niin neste myös jäähtyy reilummin (tyyliin 20-30 astetta), varsinkin kun tyhjäkäynnillä nestettä virtaa vähemmän kennon läpi.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #20 : 16.12.2013, 22:34:07 »
Tuommoinen auton kenno on rakenteeltaan puhtaasti ristivirtakenno. Jos se olisi paksu ja toimisi ns. vastavirtaperiaatteella, olisi mahdollista että se tuottaisi kuumaa ilmaa vaikka vesi tulisi takaisin kylmänä. Jos ristivirtakennosta tulee kylmä paluuvirtaus, se merkitsee että kylmästä osasta tulee myös kylmää ilmaa kuuman sekaan, jolloin lämmitysteho jää enemmän tai vähemmän latteaksi.

Jos ne letkun päät saisi kätevästi moottorista irti niin voisi imettää vastavirtaan vettä, pesuainetta ja kemikaaleja. Olisin varsin toiveikas, että kennoon kertyneitä sattumia saisi pois ja virtaus paranisi. Siinäpä puuhaa ensi kesälle.

Jotenkin muistelen, että muuan nousevan auringon ihmeessä puhallus oli täysillä niin kuumaa että se oikein poltti kättä ja ranteita, jos antoi huhkia. Kuinkahan kuumaa tuon puhalluksen oikein pitäisi olla?

.... joihin kenno on vaihdettu.

Mihinkähän nuo tukkoiset kennot muuten yleensä joutuvat ?
« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 22:37:35 kirjoittanut Vollemies »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #21 : 16.12.2013, 23:00:59 »
Tuommoinen auton kenno on rakenteeltaan puhtaasti ristivirtakenno. Jos se olisi paksu ja toimisi ns. vastavirtaperiaatteella, olisi mahdollista että se tuottaisi kuumaa ilmaa vaikka vesi tulisi takaisin kylmänä. Jos ristivirtakennosta tulee kylmä paluuvirtaus, se merkitsee että kylmästä osasta tulee myös kylmää ilmaa kuuman sekaan, jolloin lämmitysteho jää enemmän tai vähemmän latteaksi.

Jos ne letkun päät saisi kätevästi moottorista irti niin voisi imettää vastavirtaan vettä, pesuainetta ja kemikaaleja. Olisin varsin toiveikas, että kennoon kertyneitä sattumia saisi pois ja virtaus paranisi. Siinäpä puuhaa ensi kesälle.

Jotenkin muistelen, että muuan nousevan auringon ihmeessä puhallus oli täysillä niin kuumaa että se oikein poltti kättä ja ranteita, jos antoi huhkia. Kuinkahan kuumaa tuon puhalluksen oikein pitäisi olla?

Mihinkähän nuo tukkoiset kennot muuten yleensä joutuvat ?


Kyllä tuo melkein kättä polttelee täydellä kuumalla.

Roskiinhan noi yleensä paasataan, eikä niitä nyt meilläkään toki viikottain vaihdella, eikä edes joka kuukausi, mutta riittävän usein, että pysyy mielessä noiden ongelma.

Letkut saa aika helposti konehuoneen puolelta irti ja sen jälkeen rintapellistä törröttää pari alumiiniputkenpätkää, joihin saanee helposti letkut kiinni huuhteluyritystä varten.

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #22 : 20.12.2013, 13:02:25 »
Mulla kans vastaavaa lämpöongelmaa. Eli jos lämpötila nollan pinnassa tai ihan pikkupakkasilla niin lämpöä riittää. Tulee siis melko kuumaa, mutta vain jos autolla ajetaan. Jo liikennevaloihin pysähtyminen tekee sen että viilenee reilusti. Kennolle menevä putki polttaa käsiä ja paluuputki noin kädenlämpönen.
Toinen juttu on että lämmönsäädinpanelista ku laittaa autom.tilan päälle parkissa ollessa ja lämpimällä koneella niin puhallin huutaa täysillä. Suuttimista ei virtausta lähes ollenkaan.

No manuaalisesti ku säätää eri suulakkeisiin ni hyvin virtaa ilma. Onko nää nyt jotenkin sidoksissa toisiinsa?
Puhaltimen nopeuden muutos vaikuttaa oleellisesti lämpötilaan mitä suulakkeista tulee.

Onkohan toi kenno vaihtokunnossa vai joku läppiensäätövika tms. Kuitenkin ajaessa tulee tosi lämmintä/kuumaa.
Läpät on kertaalleen kalibroitu volvolla.
Niin ja ardikki päällä (sillon ku sattuu toimimaan) tulee kuumaa missä tilanteessa tahansa. Oli sitten paukkupakkanen tai auto paikallaan tai puhallinnopeus tapissa.
Ja autohan on tuo allekirjotuksen diisseli.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2013, 13:10:59 kirjoittanut eetukka »
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #23 : 20.12.2013, 20:43:07 »
Putsailin tossa sen ropellin sieltä lämmönsäädinpaketin sisältä. Nyt ainakin pyörii. Mittailin samalla IR lämpömittarilla keskisuulakkeista lämpötiloja. Parkissa ollessa n.2000 kierroksilla lämmöt nous n.70 asteeseen ja siitä parin minuutin joutokäynnin jälkeen n.50 astetta. Puhallinkierroksia ku lisäs reilummaks tippu lämpö joutokäynnillä reilusti.

Pitäsköhän kiertovesipumppu lykätä avittamaan tota nesteen kulkua? Voihan tuolla olla joku paska vesipumppu edellisen jäljiltä :/
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa firecatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #24 : 14.01.2014, 19:55:58 »
Nyt ei palella enää Volvon kyydissä.  :D Kenno vaihdatettu sinisellä, 220€.
V70 -07 2,4d D5 A

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #25 : 15.01.2014, 10:51:25 »
Nyt ei palella enää Volvon kyydissä.  :D Kenno vaihdatettu sinisellä, 220€.
Onko tuo työn hinta vai kennon hinta?
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa firecatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #26 : 15.01.2014, 19:21:26 »
Työn osuus 220€. Uuden kennon olin ostanut jo valmiiksi.
V70 -07 2,4d D5 A

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #27 : 15.01.2014, 19:45:24 »
Jeps. Tänä aamuna työpaikan parkkiin pysähtyessäni hoksasin että eipä tule ollenkaan lämmintä suulakkeista tyhjäkäynnillä. Pakkasta -22. Hieman kun nosti kierroksia niin tuli lämmintä. Myös ardicci auttoi. Viime kesänä tuli kyllä järjestelmää huuheltua ja pestyä wurtin pesuaineella jakopäänrempan yhteydessä. Se aine ei ainakaan mitään silmin nähtävää irrottanut...
V70 D5

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #28 : 16.01.2014, 08:01:22 »
Omassa -05:saa termarin vaihto auttoi hieman. Motarilla huomaa kun on kierroksia enemmän koneessa niin tule hiukan enemmän lämpöä. Kenno menee vaihtoon ensi viikolla. Taitaa olla tukossa
« Viimeksi muokattu: 18.01.2014, 13:46:03 kirjoittanut JuHaU »

Poissa AeroFinn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -07 2,4d, kabiiniin ei puhalla kuumaa??
« Vastaus #29 : 17.01.2014, 21:12:24 »
Jos pitää kenno vaihtaa niin mistä laadukas kenno -07 V70 2,4d 163hv automaattiin?

Onko Valeo alkuperäinen kenno, mitä sininen tyrkyttää?

Vai minkä merkkinen on alkuperäisosa, jos ei Valeo? ???

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo