Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juusoo - 27.12.2013, 00:21:00
-
Tarvis pitkäkattoseen vaihtaa kuskin takasivulasi+tuulilasi. Sopiiko kyseiset lasit 700 sarjan farkusta? 940 sedanin tuulilasi ilmeisesti sama?
Toi automaatti ei oo mun juttu, joten kaipaisin selkeää listaa kaikesta mitä tarvitsen jotta saan muutettua manuaaliksi. Vauhtipyörä,kytkin,laatikko,polkimet,kardaani? Onko automaatin ja manuaalin perissä eroja? Mitä muuta? Onko näissä ollut vaijeri vai nestekytkin? Jos nestekytkin, voiko laittaa vaijerilla?
Jos jollain on noita osia ylimääräisenä niin rohkeasti kauppaamaan! Myös koko 745/945 raato kiinnostaa jos on m47 laatikolla!
-
tietääkseni tomaatin perä on yleensä eri kuin manuaaliaskillisen perä. suosittelen kyl M46 askia ennemmin kuin M47 lootaa joka on kaiken heikoin.
-
Ei jaksa alkaa värkkään mitään sähkövitosta, m90 lootaan ei oo varaa niin taitaa m47 olla ainoa vaihtoehto kun viisi lovisen haluan. Joo niin mäkin ajattelin että niissä on jotain eroa.
-
ei se sähkövitosen värkkääminen nyt mikään kova homma ole, onhan näissä niitä vakionakin ollut. voi olla johtosarjassa valmiudetkin sille.
-
Nojoo, mutta mitä vähemmän sähköhommia, sen parempi, ne ei oo ollu koskaan mun juttuni. Eikä toi m46 varmaan niin paljoa kestävämpi ole niin varmaan sama kumman sinne laittaa, kaverilla mennyt 740 turbossa noita neljäkutosia kaksi paskaks reilu 250hv tehoilla.
Ottaakos nämä nopeussignaalin laatikosta vai perästä?
-
Nopeustieto tulee perästä.
m47 ja m46 laatikot kestää saman verran vaihteiden 1-4 osalta. M46 ylivaihde taasen kestää hieman enemmän tehoa kuin m47 lootan 5 vaihde. Mutta yleensä noista porsii 3 vaihde joka on se ns. heikoin lenkki.
Itse en kylläkään saanut m46 loota rikki +330hp ja +530Nm lukemilla.
>400Nm on kyllä yleensä liikaa m4x laatikoille tai ainakin pidemmässä juoksussa hajoaa.
-
Jos autosi on AW:n lootalla, ei tarvitse sähkövitosen kanssa tehdä justiinsa yhtikäs mitään muuta kuin irroitella ja kiinnitellä liittimiä. Lootan johtosarja vain vaihtaen, vaihdekepin juureen yksi hyppylanka, joka on valmiina jokaisessa manuaalivaihteisessa autossa, liittimen perässä vieläpä. Releen kantakin on sama, senkin voi vain vaihtaa suoraan. Tein askijumpan joskus hölmöön suuntaan, M46 -> AW71L... Kaikki on Volvomaisesti plug-and-pray.
Osatarpeesta:
- Perät ovat ulkoisesti samoja, jos ei välitys aiheuta harmaita hiuksia, anna olla siellä vaan... Ainakin kannattaa kokeilla koskematta. Automaagin kanssa pitäsi olla 3,7 tai 4,1 joista jälkimmäinen on ärsyttävän tiheä arkiajoon manuaalilla.
- Kardaani saattaa jossain kombinaatiossa sopia ainakin pienellä sovittamisella, mutta kantsii sekin ottaa samasta luovuttajasta.
- Aski itsessään, keppitelineet, ympärysmuovi, ainakin PNP-kytkimen hyppylangan tarvitset johtosarjapuolelle
- Vauhtipyörä, kytkinlevy, asetelma, painelaakeri, haarukka... Kytkimen voi tehdä vaijerilla tai nesteellä, ysissä ei ole koskaan tehtaalta ollut vaijerikytkintä, mutta kyllä semmonenkin pelaa. Vähän raskaampi se on käyttää kuin neste. Nestekytkimessä tarvitset pääsylinterin, työsylinterin ja letkut jarrunestesäiliöltä ja sylinterien väliin. Kaikissa jarrunestesäiliöissä on lähtö kytkimelle, melko usein vain tulpattu jollain kutistesukan näköisellä. Huomaa, että haarukka on eri neste vrt. veijari.
- Jotain polkimiakin tarttee vissiin lisäillä.
Askien kestävyyteen en ota kantaa, kun en ole niitä rikkonut. M47 on aika paljon pienempi ja kevyempi, mukavampi asentaa. Itse tekisin valinnan lähinnä saatavuuden pohjalta. Niin kauan, kun pellin alla on vakioahdin, ei kannata minusta juurikaan ressata askista. Hölmöily sit tietenkin erikseen.
-
Jaaniin, niistä laseista vielä erikseen. Kaikki muut paitsi ovien lasit menee nelikymppisissä ristiin.
-
Jos autosi on AW:n lootalla, ei tarvitse sähkövitosen kanssa tehdä justiinsa yhtikäs mitään muuta kuin irroitella ja kiinnitellä liittimiä. Lootan johtosarja vain vaihtaen, vaihdekepin juureen yksi hyppylanka, joka on valmiina jokaisessa manuaalivaihteisessa autossa, liittimen perässä vieläpä. Releen kantakin on sama, senkin voi vain vaihtaa suoraan. Tein askijumpan joskus hölmöön suuntaan, M46 -> AW71L... Kaikki on Volvomaisesti plug-and-pray.
^jos tarkotat sitä pinkkiä hyppylankaa, niin cruisellisessa pitää olla rele välissä (tai kytkin jos haluaa kädellä napsutella) ja toimia näin:
startatessa rele yhdistää ja kun käy/ajetaan niin rele katkaisee. Syy: korvaa "Park-kytkimen" toiminnan.
ohjaus mulla otettu releelle ed. omistajan toimesta penkinlämmittimiltä, nyt radiolta (mikä vaan käy joka sammuu startatessa).
ainaki -91 on m46 johtosarja kepinreiälle asti valmiina
mulla on 3.73 perä, joskus luin taulukkoja, että 940 ois aika harvoin 4.1x
ja tuossa autossa ollut:
(joku automaatti)->m46->m47->m90 sama työmäärä loppujen lopuksi sama minkä noista manuaaliesta lykkää paikalleen, ed. omistaja teki tuon a.maatti->m46 muutoksen.
jos oikeen säästölinjalla menee, niin automaatin polkimesta vasen sivu rälläkällä poikki ja kytkinpoljin poljinasetelman jatkoksi.
ja luulen, että nestekytkimellisiä ois tarjolla enemmän...tai en oo nähnyt kuin yhden vaijerillisen (-82 diesel 760), kaikki muut 7/900 on ollu kytkimellä mitä oon puljannut (n.10kpl)
-
Kiitoksia, nyt pitäis olla homma aika selvä, eiköhän näillä eväillä saada manuaaliloota vaihdettua :) Loota nyt on periaatteessa se ja sama, että kumpi tulee mutta jotenkin se vaan olis mukavampi kun olis ihan kovalla vitosella. Ja eiköhän se jotenkin kestä kunhan ei kaasu pohjassa vaihtoja harrasta, ja onneks näitä lootia on saatavilla jos innostuu leikkimään :D
-
uus tuulilasi on niin halpa ettei kannata käytettyä vaihtaa tilalle.
ps. olis yks m46 ylimääräsenä ilman kytkinkoppaa(d24 kytkinkopalla), vaihtuu koskavaaan aw-laatikkoon.
-
Tuulilasin saan tosta tutulta hintaan 25 euroa, uus nyt on kumminkin aika paljon kalliimpi?
-
Tuulilasin saan tosta tutulta hintaan 25 euroa, uus nyt on kumminkin aika paljon kalliimpi?
Juu, 10x tuon. Tosin säästö on edelleen vain ~200e.
-
135€ oli tuulilasilla hintaa ainakin 2kk takaperin kun omaani vaihdoin. Tuohon tietysti liimat päälle.
-
Joo, lasien ja laatikon vaihtohommat näin teoriassa selvillä ja suunniteltu. Kyselen todennäköisesti lisää kun löydän kaikki osat ja pääsen vaihtohommiin.
-
135€ oli tuulilasilla hintaa ainakin 2kk takaperin kun omaani vaihdoin. Tuohon tietysti liimat päälle.
1/2013 vaihdatin tuulilasin, 160 euroa maksoi vaihdettuna lomani aikana autotallissani.
Pitää olla hyvä lasi että kannattaa sahata irti autosta, toki jos jostakin saa sopivasti irtonaisen hyvän niin voihan semmoista käyttää.
Pari kertaa olen joutunut leikelemään noista sivulaseja farkkuun (uudet tosi kalliita), tavarat kun ovat menneet omini luvin ikkunoista läpi ::)