Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: artturi - 31.12.2013, 22:45:44
-
- Haettiin tänään tuossa kaverille tuommonen 940 -97 Classic automaatti.. Autossa on muutama pieni vika, eli vakkari ei pelitä ja joskus tyhjäkäynti jää yli tuhannen mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin tyhjäkäynti on normaalit vähän alle tonnin..... Ilmeisesti niissä polkimien kytkimissä on ollut vikaa ja toinen tarkastus ilmeisesti viiksi...
-
Toimiiko nopeusmittari kunnolla?
Virheellinen nopeustieto tekee sen että vakkari ei toimi ja vaikuttaa myös joutokäyntiin.
-
Toimiiko nopeusmittari kunnolla?
Virheellinen nopeustieto tekee sen että vakkari ei toimi ja vaikuttaa myös joutokäyntiin.
Mittarit toimii ihan normaalisti kyllä...
-
- Haettiin tänään tuossa kaverille tuommonen 940 -97 Classic automaatti.. Autossa on muutama pieni vika, eli vakkari ei pelitä ja joskus tyhjäkäynti jää yli tuhannen mutta kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin tyhjäkäynti on normaalit vähän alle tonnin..... Ilmeisesti niissä polkimien kytkimissä on ollut vikaa ja toinen tarkastus ilmeisesti viiksi...
Kokeilitteko painaa vakkarin nappia pitkään? Itellä korjaantui sillä tyhmä kun ensin olin ;D
-
Kokeilitteko painaa vakkarin nappia pitkään? Itellä korjaantui sillä tyhmä kun ensin olin ;D
Siellä näytti olevan viiksen juuressa ainakin muutama johto poikki....
-
pistetäämpä tähän
eli -91 940 vakkari pysyy päällä muutaman mailin ja yhtäkkiä lopettaa toimimisen vaikkei polkimiin koske. tämän jälkeen kun settiä pitää pohjassa, niin pitää nopeuden muttei päästettäessä pysy päällä. polkimet ok(toimiihan se sen muutaman mailin ensin), myös "toimilaitteen" kalvo ehjä.
tosiaan on tarpeeks vanha ettei saa vikakoodeja.
-
Katoppa konetilasta "toimilaitteesern" tulevat letkuliitokset tarkkaan läpi ja lyhennä letkuja, jos ovat alkaneet haljeta jo liitoksista. Kuullostaa ihan tyypilliseltä vuodolta.
-
Heittäsin arvauksen, että joku polkimen kytkin vuotaa alipaineet. Minä oon oikassu ongelmitta jokaisessa vakkari-asennuksessa (taitaa olla kolmeen autoon nyt... V:>) alipaineen suoraan pumpulta kellolle yhdellä letkulla ilman t-haaroja.
-
Oikaisun jälkeen - pudottaako enää sen oikaisun jälkeen kierroksia, kun polkaisee kytkimen pohjaan?
-
Oikaisun jälkeen - pudottaako enää sen oikaisun jälkeen kierroksia, kun polkaisee kytkimen pohjaan?
Kytkimessä on aina alipaineenpäästö sekä sähköinen tiputus, enemmän turvallisuussyistä että vakkari varmana tipahtaa pois jos polkimia painaa. Eli kyllä sähköisestikkin pitäisi tipahtaa.
-
Täällä on vastaava 940 classic automaatti. Joutokäynti jäi välillä oudosti yli 1000rpm. Kaasuläpän ja vaijerirullan välinen tanko ei ollut säädöissään, kaasuläppä sekä varmaankin tyhjäkäyntikosketin jäi välillä raolleen.
Tässä autossa cruise ei ole toiminut lainkaan. Vikakoodeja ei löytynyt. Testasin kaikki kytkimet testiohjeen mukaan ja diagnostiikkaledi vilkkui kuten pitikin. Alipainepumpulle, joka on kuskin lokarissa kiinni, syötin suoraan 12V. Alipainetta tuli niin vähän, että cruisen vaijeri kiristyi, mutta kaasu ei auennut. Onko pumppu sökö?
-
Kytkimessä on aina alipaineenpäästö sekä sähköinen tiputus, enemmän turvallisuussyistä että vakkari varmana tipahtaa pois jos polkimia painaa. Eli kyllä sähköisestikkin pitäisi tipahtaa.
Näinpä.
-
Tässä autossa cruise ei ole toiminut lainkaan. Vikakoodeja ei löytynyt. Testasin kaikki kytkimet testiohjeen mukaan ja diagnostiikkaledi vilkkui kuten pitikin. Alipainepumpulle, joka on kuskin lokarissa kiinni, syötin suoraan 12V. Alipainetta tuli niin vähän, että cruisen vaijeri kiristyi, mutta kaasu ei auennut. Onko pumppu sökö?
Yhteenkään rikkinäiseen pumppuun en ole törmännyt. Tarkistitko ne letkutukset ja kennon kalvon?
-
Kiitoksia vastauksesta, eka viesti foorumille ja heti löytyy jelppiä.
Letkut ja kalvorasia on mielestäni ehjät. Autolla on ajettu vasta 353tkm ja edellisen omistajan mukaan cruise ei ole toiminut hänen aikanaan (viimeiset 200tkm/10v sökönä ::))
Jos kytken letkun suoraan alipainepumpulta kalvorasialle ja syötän pumpulle sähköä, niin eikös kaasuläpän pitäisi mennä pohjaan, mikäli pumppu ja kalvorasia on ehjä.
-
Juu pitäisi. Jos pumppu toimii ja jos kalvo on liki ehjä, eikä se putki vuoda liikaa.
-
Cruise ei toimi täällä vieläkään.
Vaihdoin ehjän alipainepumpun. Pumpun ja venttiilin liittimeen kun syöttää 12V, niin pumppu ja venttiili toimii.
Nyt alipaine jaksaa vetää kaasuvipua iloisesti. Liittimen pinnit on:
1 = venttiili +
2 = pumppumoottori -
3 = miikka
Vikakoodeja ei löydy ajon jälkeenkään, 1-1-1 vilkuttaa obd.
Komponenttitestissä löytyy kaikki osat: jarrupoljinkytkin, resume/set napit, vaihdevalitsimen N asento.
Alipainepumpulta kabiiniin lähtevä alipainelinja koitettu tukkia, ei vaikutusta.
Mitähän testaisi seuraavaksi, takarenkaat ilmaan ja viittäkymppiä huristelemaan ja mittailemaan jotakin?