Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Daffy - 16.01.2014, 16:27:37
-
Moi,
auton ratti jäi hieman (n. 5cm kehältä mitattuna) vinoon kun vaihdoin eteen pyöränlaakerit ja toiselle puolelle alapallon.
Irroitin jousijalan (siis sen osan, jossa pyöränlaakeri pultattuna) iskarista, alatukivarresta sekä raidetangosta.
Raidetangon käänsin sivuun pyörittelemättä.
Aiemminkin olen vastaavalla tavalla laakerit parikin kertaa vaihtanut ja ratti on pysynyt suorassa.
Miksei homma tällä kerralla onnistunut????
Mikä ihme siinä voi vialla olla?
Miten tarkka se pyörän sivuttaissuunnan kallistuma on? vaikuttaako se tuohon ratin asentoon?
Auto ei mielestäni vetele, vaan menee suoraan kunhan vaan ratti on vinossa :idiot2:
Laakerit ja alapallonivel ovat tarvikeosia, ei orkkiskamaa.
Edit: kuten moni tuossa arvelikin, vika löytyi pyörien kulmista: nelipyöräsuuntaus korjasi asian. Kiitos kaikille vastanneille -H-
-
Moi,
auton ratti jäi hieman (n. 5cm kehältä mitattuna) vinoon kun vaihdoin eteen pyöränlaakerit ja toiselle puolelle alapallon.
Irroitin jousijalan (siis sen osan, jossa pyöränlaakeri pultattuna) iskarista, alatukivarresta sekä raidetangosta.
Raidetangon käänsin sivuun pyörittelemättä.
Aiemminkin olen vastaavalla tavalla laakerit parikin kertaa vaihtanut ja ratti on pysynyt suorassa.
Miksei homma tällä kerralla onnistunut????
Mikä ihme siinä voi vialla olla?
Miten tarkka se pyörän sivuttaissuunnan kallistuma on? vaikuttaako se tuohon ratin asentoon?
Auto ei mielestäni vetele, vaan menee suoraan kunhan vaan ratti on vinossa :idiot2:
Laakerit ja alapallonivel ovat tarvikeosia, ei orkkiskamaa.
Yleensä tollasessa hommassa ei mee ratti vinoon jos ei raidetangoa kierrä.
Kun laitat ratin suoraan niin kaartaako auto oikealle vai vasemmalle?
En tiiä mikä auto sulla on mut jossain autoissa on alapallossa säätö (ne 3 pikkupulttia ja se levy siellä, et se pitää laittaa oikeeseen paikaan / asentoon.
-
Yleensä tollasessa hommassa ei mee ratti vinoon jos ei raidetangoa kierrä.
Niinpä minäkin tähän asti olen ymmärtänyt :-\
En tiiä mikä auto sulla on mut jossain autoissa on alapallossa säätö (ne 3 pikkupulttia ja se levy siellä, et se pitää laittaa oikeeseen paikaan / asentoon.
Auto on V70/2001, siinä alapallolle on jämpti pooreilla varustettu kuppi ja 2:lla ruuvilla kiinni=ei mitään säätömahdollisuutta.
-
Niinpä minäkin tähän asti olen ymmärtänyt :-\
Auto on V70/2001, siinä alapallolle on jämpti pooreilla varustettu kuppi ja 2:lla ruuvilla kiinni=ei mitään säätömahdollisuutta.
ei kai siinä sitten muuta kun silmillä suuntaat auton. jos ei kumpikaan rengas auraa niin sitten vaan auto suoraks ja ratti irti ja takas kiinni oikeeseen asentoon. Mut jos jompikumpi rengas auraa niin sitten raitankoja kiertämällä :)
-
ei kai siinä sitten muuta kun silmillä suuntaat auton. jos ei kumpikaan rengas auraa niin sitten vaan auto suoraks ja ratti irti ja takas kiinni oikeeseen asentoon. Mut jos jompikumpi rengas auraa niin sitten raitankoja kiertämällä :)
Eiiiii !!! Miksi ihmeessä vika pitäisi korjata sellaisista paikoista, mihin ei ole edes koskettu?
Mä veikkaisin, että ne kaksi pulttia, joilla iskari tulee napaan kiinni, ovat syypäät tähän vaivaan. Niissä pultinrei'issä on liikkumavaraa aika paljon ja jos nyt ovat toisessa äärilaidassa, verrattuna alkuperäiseen, niin saattaa vaikuttaa ratin asentoon.
-
Eiiiii !!! Miksi ihmeessä vika pitäisi korjata sellaisista paikoista, mihin ei ole edes koskettu?
Mä veikkaisin, että ne kaksi pulttia, joilla iskari tulee napaan kiinni, ovat syypäät tähän vaivaan. Niissä pultinrei'issä on liikkumavaraa aika paljon ja jos nyt ovat toisessa äärilaidassa, verrattuna alkuperäiseen, niin saattaa vaikuttaa ratin asentoon.
Joo, näin itsekkin ajattelin, vika löytynee kabiinin ulkopuolelta. Mitenkähän tarkka ko. säätö mahtaa olla?
Vaikuttaako esim. 1 mm. asiaan? Tai sitten yksi raidetangon pyörähdys?
Lauantaina tarkoitus nostella auto ilmaan ja tarkastella tekemisiä....
helpottaisi, kun tietää mistä asennusvirhettä/vikaa hakea, vai johtuuko tilanne vaihdetuista osista
-
Joo, näin itsekkin ajattelin, vika löytynee kabiinin ulkopuolelta. Mitenkähän tarkka ko. säätö mahtaa olla?
Vaikuttaako esim. 1 mm. asiaan? Tai sitten yksi raidetangon pyörähdys?
Lauantaina tarkoitus nostella auto ilmaan ja tarkastella tekemisiä....
helpottaisi, kun tietää mistä asennusvirhettä/vikaa hakea, vai johtuuko tilanne vaihdetuista osista
Jos molemmat puolet ovat sopivasti eri asennoossa, mitä ennen, niin helpostikin voi ratti olla 5cm vinossa. Lähtökohtaisesti renkaan kuuluu olla aika tarkkaan pystysuorassa. Tämän voi karkeasti todeta vaikka ihan tavallisella vatupassilla.
Jos sulla on koko ajan se raidetangon säädön lukitusmutteri kiinni, niin se vaikuta, vaikka sitä pyörittelisi 10 kierrosta :)
-
Mittaa kallistuskulmaa työntömitalla, ensin toisen puolen jousijalasta ja vertaisin korjatun puoleen onko eroa?
Ja jos on niin sitten säätöä siihen kallistuskulmaan.
-
Siellä alapallossa ku on ne 2 pulttia niin siellä pitäisi olla vanhat jäljet josta näkee missä kohtaa ne on aikasemmin ollut.. Tai ainakin yleensä on :)
-
Siellä alapallossa ku on ne 2 pulttia niin siellä pitäisi olla vanhat jäljet josta näkee missä kohtaa ne on aikasemmin ollut.. Tai ainakin yleensä on :)
Alapallon kiinnitys on täysin jämpti, eikä sillä ole yhtään säätövaraa.
-
Eikös olisi parasta kuitenkin ajaa ohjauskulmien tarkastukseen vaan...
-
Eikös olisi parasta kuitenkin ajaa ohjauskulmien tarkastukseen vaan...
Näin minäkin tekisin, halpaa verrattuna vituralleen kuluneena rengassettinä...
-
Näin minäkin tekisin, halpaa verrattuna vituralleen kuluneena rengassettinä...
+1