Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: v6omega - 20.01.2014, 13:00:00
-
Vaihtotyö 1
Eli tilasin Saksasta Boschin laturin tarvikekopion ajatuksena vaihdattaa laturi uuteen jakohihnan vaihdon yhteydessä vaan ei onnistunut. Auto valitti latauksesta ja sähköviasta ja korjaajan mukaan latausjännite oli liian korkea (=> lataussäädin rikki?) Tarvikelaturi sekin näyttää ulkoisesti aivan tuolta Boschilta ja tekniset arvot ovat nekin Boschin kanssa samat.
Vaihtotyö 2
Hain siis tähän tarvikelaturiin uuden lataussäätimen (sis. uudet hiilet ja malli on ainakin päällepäin 100% samanlainen kuin lautureissa (uusi ja vanha) kiinniolevat lataussäätimet) autosähköliikkeestä ja vaihdettiin tähän uuteen laturiin siis uusi lataussäädin (60 €)
Ei muuta kuin koneesta irti vanha laturi ja uusi tilalle varustettuna uudella lataussäätimellä ja kas. sama vika ja nyt hiukan paremmassa korjaamossa testeri näytti 1,5 -2 A ohivuotoa.
Nyt pääteltiin tässä vaiheessa että itse asiassa uusi laturi on rikki kun lataussäätimen vaihto ei auttanut.
Vaihtotyö 3
Koska autosta jouduttiin nyt irrottamaan uusi laturi niin vaihdettiin vanhaan laturiin tuo uusi lataussäädin (hiilet melkein loppu vanhasta laturista, 300 tkm mittarissa) ja taas vanhan laturin asennus koneeseen ja starttaus - ei perk&%¤%, auto valittaa taas sähkövikaa ja varoitusvalot palaa kuin joulukuusessa - testeri näyttää samaa vikaa eli ohivuotoa 1,5 -2 A.
=> asennettiin vanha lataussäädin takaisin ja ei mitään vikaa!
Vaihtotyö 4
Tilanne nyt!
Palautin latausssäätimen autosähköliikkeeseen ja kerroin että ei toimi. Valittivat ettei heiltä löyty laturia jossa testata. Kerroin että minulta löytyy auton perästä yksi tarvikelaturin ja kerroin heille mitä aikaisemmin on tapahtunut (Vaihtotyöt 1, 2 ja 3).
Lupasivat antaa lataussäätimen testauksen sähkömiehelle.
...
parin päivän odottelu
...
Sähkömies soittaa ja kertoo että tuo tarvikelaturi on aivan ehjä ja hän ei löydä siitä vikaa. Samaten kokeiltu uutta lataussäädintä laturissa - ei vikaa siinäkään.
Tosin myöhemmin selvisi ettei tuota vuotovirtaa pysty mittaamaan muutoin kuin tavarat on autossa paikallaan.
Lisämauste on se että yritin varata samaisen autosähköliikkeen korjaamolle ajan ja kerroin mitä edellä on tapahtut (vaihtotyöt 1., 2 ja 3) vaan eivät suostuneet ottaamaan työnalle kun kerroin että en suostu maksamaan töitä mikäli ilmenee että tuo heidän toimivaksi testaama laturi ei toimikkaan autossa tai jos seuraava korjausvaihtoehto on heiltä ostetun tarvikelataussäätimen vaihtotyö ja nykyinen auton laturin ei toimikkaan vaihtotyön jälkeen, muussa tapauksessa maksan työstä aiheutuneet kustannukset.
Arvata saattaa ettei korjaamo suostunut tekemään vaihtotyötä kumpaisenkaan vaihtoehdon kohdalla :(
Korjaamopäälliikkö jopa ihmetteli miksi yritän tuota heille autoa huoltoon jossa ei ole mitään vikaa.
Kertokaahan viisaammat mitä minun nyt pitää tehdä?
Olisi tietysti kiva saada autoon vaihdettua uusi laturi kun kerran sellainen on hakittua (ja B-vaihtoehtona vaihtaa nykyiseen laturiin tuo lataussäädin) - tosiasia on että nykyisen laturin hiilet on aika loppu ja jotain tarttis tehdä (mielellään etukäteen ennen laturin latauksen loppumista).
-------
Edit:
Vaihtotyö 5
Nyt on hommattu Boschin alkuperäinen lataussäädin joten parin viikon päästä pääsee yrittämään uudelleen
- uuden laturin vaihtoa tai
- uusitaan pelkkä lataussäädin vanhaan laturiin
Tämäkin meni munille ja nyt kun oli käsissä alkuperäinen Boschin lataussäädin niin huomataan että osanumerot eivät täsmää ja pitkän etsinnän jälkeen löytyi oikea Boschin lataussäädin (14.3 V) joita ei tietenkään ole Suomessa varastossa vaan tilaustavaraa.
Uusi lataussäädin ei toiminut vanhassa laturissa, lataa liikaa eli laturi antaa 14.6 V kun vanha lataa 14.3 V.
Koskapa autoni on Saksan tuontia niin korjaamolla arveltiiin että Suomeen (~pohjoismaihin) tuotaviin autoihin olisi jo tehtaalla suunniteltu korkeampi lausjännite kuin keskieuroopan malleihin. Kun vuotoa mitattiin uudella laturilla kuin vanhalla laturilla ja uudella säätimellä 1.2 V joten tämä lienee normaali arvo.
Myyntiin siis menee tuo uusi ja käyttämätön laturi (14.6 V) ja lataussäädin (14.6 V) - ovat sopimattomia autooni.
Eli tapaus 1. korjaaja oli oikeassa sen suhteen että lataa liikaa.
V70II D5:n laturiin jännitteensäädin Bosch (sis. hiilisarjan)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44682.msg786589#msg786589
Laturi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44681.msg786587#msg786587
-
Millainen akku mahtaa olla? Jos vika onkin siinä?
-
Millainen akku mahtaa olla? Jos vika onkin siinä?
Autossahan ei nyt ole (tietääkseni) mitään vikaa - akku on uusittu v.2009 ja ajastettua pa-lämppäriä en juuri käytä - en näe esim. yhteyttä akun kunnolla ja uudella lataussäätimellä?
Piti oikein käydä autolla katsomassa tilannetta - ainakin akun tarkistussilmä näyttää vihreää eli lienee kunnossa?
-
Autossahan ei nyt ole (tietääkseni) mitään vikaa - akku on uusittu v.2009 ja ajastettua pa-lämppäriä en juuri käytä - en näe esim. yhteyttä akun kunnolla ja uudella lataussäätimellä?
Piti oikein käydä autolla katsomassa tilannetta - ainakin akun tarkistussilmä näyttää vihreää eli lienee kunnossa?
täydennetty statusta 1. postaukseen
-
Kerrotko autosi tarkemmat tiedot, eli lähinnä vuosimallia kaipailisin ja onko uudempi D5
Tai oikeastaan kiinnostaa vain, että onko kyseessä facelift, eli mallivuosi 2005 tai uudempi
-
Mallivuosi selvisikin jo yhdesta aikaisemmin foorumille linkittämästäsi kuvasta http://img24.imageshack.us/img24/4189/201301250351.jpg
Ongelma on siinä, että autosi on mallvuotta 2005, jolloin laturin ohjaus muuttui LIN-dataväylän kautta ohjattavaksi, eli L nastaan ei tule magnetointivirta, kuten mv. 2004 saakka tuli, vaan auton ohjausyksikkö ohjaa laturin toimintaa tuon LIN-väylän kautta.
Laitoit lataussäätimen myyntiin ja myynti-ilmoituksessa kirjoitit säätimen varaosanumeron, tuo numero kuuluu juurikin tuohon vanhempaan malliin, eli jossa laturi magneroidaan perinteisemmin suoraan L-nastan kautta.
Todennäköisesti siis myös ostamasi uusi laturikin kuuluu vanhempaan malliin.
-
Kerrotko autosi tarkemmat tiedot, eli lähinnä vuosimallia kaipailisin ja onko uudempi D5
Tai oikeastaan kiinnostaa vain, että onko kyseessä facelift, eli mallivuosi 2005 tai uudempi
Facelift on eli rekisteröity 11/2004 -> 2005 malli
-
Facelift on eli rekisteröity 11/2004 -> 2005 malli
Joo, kirjoitinkin jo tuohon ed. viestiini vastauksen.
-
Mallivuosi selvisikin jo yhdesta aikaisemmin foorumille linkittämästäsi kuvasta http://img24.imageshack.us/img24/4189/201301250351.jpg
Ongelma on siinä, että autosi on mallvuotta 2005, jolloin laturin ohjaus muuttui LIN-dataväylän kautta ohjattavaksi, eli L nastaan ei tule magnetointivirta, kuten mv. 2004 saakka tuli, vaan auton ohjausyksikkö ohjaa laturin toimintaa tuon LIN-väylän kautta.
Laitoit lataussäätimen myyntiin ja myynti-ilmoituksessa kirjoitit säätimen varaosanumeron, tuo numero kuuluu juurikin tuohon vanhempaan malliin, eli jossa laturi magneroidaan perinteisemmin suoraan L-nastan kautta.
Todennäköisesti siis myös ostamasi uusi laturikin kuuluu vanhempaan malliin.
Totta, tämän kun olisi tiennyt hieman aikaisemmin eli tässähän tapahtui kaksi virhettä - väärän mallinen laturi tilattuna (oma moka) ja väärä lautaussäädin (Autosähköliike) joka selvisi tietenkin vasta kun pääsi vertailemaan tuota osanumeroa
-
Totta, tämän kun olisi tiennyt hieman aikaisemmin eli tässähän tapahtui kaksi virhettä - väärän mallinen laturi tilattuna (oma moka) ja väärä lautaussäädin (Autosähköliike) joka selvisi tietenkin vasta kun pääsi vertailemaan tuota osanumeroa
No niin, nyt on viimein Volvossa uusi Boschin vaihtolaturi (Boschin numerot identtiset) - kun autossa on km lukema liki 300 tkm niin tässä vaiheessa on auton kuin auton laturissa jo hiilet aika vähissä ja seuraavana olisi ollut kohta vaihtokunnossa tuo laturin vapaakytkin.
Olipa seikkailu ja näin jälkiviisaana olisi heti pitänyt vaihtaa suosiolla koko toosa eikä yrittää säästää väärässä paikassa :(
-
Vähän vastaava tuli harjoiteltua taannoin kun brittipiiraksesta kärähti laturi. Tilasin briteistä uuden vaihtolaitteen, eipä toiminut kun teki niin epäpuhdasta sähköä. Myyjäliike otti reklamaationi skooppikäyrien kanssa vakavasti ja lähetti uuden vaihtolaitteen takuuna, risan sai pitää. Takuulaite ei ollut sen parempi, oikeastaan huonompi kun siinä oli lisämausteena kuuluva vihellys. :buck2:
Uskoivat vielä uudenkin valituksen ja lähettivät orkkis Marellin, ilman lisäkuluja. Nyt toimi. Ensimmäinenkin huono vaihtolaite kuntoutui kärähtäneestä otetulla säätimellä, ei ihan 100% kuntoon mutta kelpasi varalaitteeksi.
Koitin säästää ostamalla +250e orkkislaturin sijasta halvemman vaihtoehdon ja pommiinhan se meni, ei ehkä rahallisesti mutta hirveesti turhaa duunia ja ihmettelyä + ongelmia puutteellisen latauksen vuoksi. :D