Vaihtotyö 1
Eli tilasin Saksasta Boschin laturin tarvikekopion ajatuksena vaihdattaa laturi uuteen jakohihnan vaihdon yhteydessä vaan ei onnistunut. Auto valitti latauksesta ja sähköviasta ja korjaajan mukaan latausjännite oli liian korkea (=> lataussäädin rikki?) Tarvikelaturi sekin näyttää ulkoisesti aivan tuolta Boschilta ja tekniset arvot ovat nekin Boschin kanssa samat.
Vaihtotyö 2
Hain siis tähän tarvikelaturiin uuden lataussäätimen (sis. uudet hiilet ja malli on ainakin päällepäin 100% samanlainen kuin lautureissa (uusi ja vanha) kiinniolevat lataussäätimet) autosähköliikkeestä ja vaihdettiin tähän uuteen laturiin siis uusi lataussäädin (60 €)
Ei muuta kuin koneesta irti vanha laturi ja uusi tilalle varustettuna uudella lataussäätimellä ja kas. sama vika ja nyt hiukan paremmassa korjaamossa testeri näytti 1,5 -2 A ohivuotoa.
Nyt pääteltiin tässä vaiheessa että itse asiassa uusi laturi on rikki kun lataussäätimen vaihto ei auttanut.
Vaihtotyö 3
Koska autosta jouduttiin nyt irrottamaan uusi laturi niin vaihdettiin vanhaan laturiin tuo uusi lataussäädin (hiilet melkein loppu vanhasta laturista, 300 tkm mittarissa) ja taas vanhan laturin asennus koneeseen ja starttaus - ei perk&%¤%, auto valittaa taas sähkövikaa ja varoitusvalot palaa kuin joulukuusessa - testeri näyttää samaa vikaa eli ohivuotoa 1,5 -2 A.
=> asennettiin vanha lataussäädin takaisin ja ei mitään vikaa!
Vaihtotyö 4
Tilanne nyt!
Palautin latausssäätimen autosähköliikkeeseen ja kerroin että ei toimi. Valittivat ettei heiltä löyty laturia jossa testata. Kerroin että minulta löytyy auton perästä yksi tarvikelaturin ja kerroin heille mitä aikaisemmin on tapahtunut (Vaihtotyöt 1, 2 ja 3).
Lupasivat antaa lataussäätimen testauksen sähkömiehelle.
...
parin päivän odottelu
...
Sähkömies soittaa ja kertoo että tuo tarvikelaturi on aivan ehjä ja hän ei löydä siitä vikaa. Samaten kokeiltu uutta lataussäädintä laturissa - ei vikaa siinäkään.
Tosin myöhemmin selvisi ettei tuota vuotovirtaa pysty mittaamaan muutoin kuin tavarat on autossa paikallaan.
Lisämauste on se että yritin varata samaisen autosähköliikkeen korjaamolle ajan ja kerroin mitä edellä on tapahtut (vaihtotyöt 1., 2 ja 3) vaan eivät suostuneet ottaamaan työnalle kun kerroin että en suostu maksamaan töitä mikäli ilmenee että tuo heidän toimivaksi testaama laturi ei toimikkaan autossa tai jos seuraava korjausvaihtoehto on heiltä ostetun tarvikelataussäätimen vaihtotyö ja nykyinen auton laturin ei toimikkaan vaihtotyön jälkeen, muussa tapauksessa maksan työstä aiheutuneet kustannukset.
Arvata saattaa ettei korjaamo suostunut tekemään vaihtotyötä kumpaisenkaan vaihtoehdon kohdalla

Korjaamopäälliikkö jopa ihmetteli miksi yritän tuota heille autoa huoltoon jossa ei ole mitään vikaa.
Kertokaahan viisaammat mitä minun nyt pitää tehdä?
Olisi tietysti kiva saada autoon vaihdettua uusi laturi kun kerran sellainen on hakittua (ja B-vaihtoehtona vaihtaa nykyiseen laturiin tuo lataussäädin) - tosiasia on että nykyisen laturin hiilet on aika loppu ja jotain tarttis tehdä (mielellään etukäteen ennen laturin latauksen loppumista).
-------
Edit:
Vaihtotyö 5
Nyt on hommattu Boschin alkuperäinen lataussäädin joten parin viikon päästä pääsee yrittämään uudelleen
- uuden laturin vaihtoa tai
- uusitaan pelkkä lataussäädin vanhaan laturiin
Tämäkin meni munille ja nyt kun oli käsissä alkuperäinen Boschin lataussäädin niin huomataan että osanumerot eivät täsmää ja pitkän etsinnän jälkeen löytyi oikea Boschin lataussäädin (14.3 V) joita ei tietenkään ole Suomessa varastossa vaan tilaustavaraa.
Uusi lataussäädin ei toiminut vanhassa laturissa, lataa liikaa eli laturi antaa
14.6 V kun vanha lataa
14.3 V.
Koskapa autoni on Saksan tuontia niin korjaamolla arveltiiin että Suomeen (~pohjoismaihin) tuotaviin autoihin olisi jo tehtaalla suunniteltu korkeampi lausjännite kuin keskieuroopan malleihin. Kun vuotoa mitattiin uudella laturilla kuin vanhalla laturilla ja uudella säätimellä 1.2 V joten tämä lienee normaali arvo.
Myyntiin siis menee tuo uusi ja käyttämätön laturi (14.6 V) ja lataussäädin (14.6 V) - ovat sopimattomia autooni.
Eli tapaus 1. korjaaja oli oikeassa sen suhteen että lataa liikaa.
V70II D5:n laturiin jännitteensäädin Bosch (sis. hiilisarjan)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44682.msg786589#msg786589Laturi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44681.msg786587#msg786587