Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Kilu7 - 27.01.2014, 18:54:47
-
Kyselyä, että kumpaanko koppaan ja tekniikkaan olisi parempi hakea n.500hv tehoa ja maksimaalista vääntöä manuaalina ja awd:nä. Konetta taitaa pystyä kierrättämään korkealtakin? Olisiko antaa vinkkiä osista ja kenties hinnoista? Käyttö olisi vähemmän kaupunkiajoa, lähinnä huippunopeuden ja kiihtyvyyden hakemista. Talviauto nyt käytössä, joten kesäksi lähinnä ja E85:lla.
-
V70:nen tai S60:nen T5 paljon parempi viritysaihio ainakin budjetin puolesta. Koska noissa 2.5 litraisissa taitaa olla kaikissa heikot sylinteriputket. Männät ja kiertokanget nyt ainakin pitää moottorin sisälle vaihtaa myös T5:ssa. Youtubessa on videota n. 500 heppaisesta R:stä. Uusimmat T5:set on 2.4 litraisia, mutta edelleen kestävällä 81 mm porauksella. Ahdin on sama kuin ärrässä.
-
Korimalliltaan tuo S60:ntä olisi mieluisin vaihtoehto ja AWD on pakollinen. Olen katsellut noita ensimmäisiä S60:siä 02-03, niissä taitaa olla moottorina B5234T7. Oliko tuo nyt sillä 81mm:n porauksella? Teho tavoite on kyllä yli 400hv, mutta aivan 500:aan ei ole välttämätöntä yltää. Miten se nyt olisi fiksuinta toteuttaa? Yrittänyt haeskella palstalta vinkkejä, mutta aivan ei ole vielä nuo mottien erot selvinneet.
-
Eiks tämmöseen prokkikseen kannattas hommata joku kevyempi koppa? Vai onko jotain mieltymyksiä näihin korimalleihin? ;)
-
Millaista ehdottaisit? Neliveto on kuitenkin se, mitä lisäksi haluan.
-
Millaista ehdottaisit? Neliveto on kuitenkin se, mitä lisäksi haluan.
Jos kyseessä pitää nimenomaan olla volvo, ni sitten en tiedä.
Mutta itsellä ollu pitkään mietinnässä 400-500hv:n nelivetoinen kulkupeli ja aihio tulee olemaan tod.näk mk1 S3 audi.
Pikku kevennyksillä +1300kg. Kaveri rakentelee valmiita paketteja/moottoreita 300hv:sta aina +500hv saakka. Itellään taitaa olla nyt jotain volkkarissa +550hv ja reilu 700nm moottorina 1.8 20vT.
-
V50 AWD ja sinne vaihtaa RS Focuksen moottorin. Se taitaa jo kestää paremmin tuota virittämistä.
Shark performace briteissä on ainakin C30 T5 malliin vaihtanut Fiikuksen koneen.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152174165145281.1073741836.159415695280&type=3 (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152174165145281.1073741836.159415695280&type=3)
-
V50 AWD ja sinne vaihtaa RS Focuksen moottorin. Se taitaa jo kestää paremmin tuota virittämistä.
Shark performace briteissä on ainakin C30 T5 malliin vaihtanut Fiikuksen koneen.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152174165145281.1073741836.159415695280&type=3 (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152174165145281.1073741836.159415695280&type=3)
Paljonkohan tommosesta rs:n motista tarvii pulittaa? :D Firman koneella ei pääse katteleen valikoimaa... :)
-
Paljonkohan tommosesta rs:n motista tarvii pulittaa? :D Firman koneella ei pääse katteleen valikoimaa... :)
Ei mitään hajua. Tuolla linkin takana oli vain kuvia autosta.
-
Jos kyseessä pitää nimenomaan olla volvo, ni sitten en tiedä.
Mutta itsellä ollu pitkään mietinnässä 400-500hv:n nelivetoinen kulkupeli ja aihio tulee olemaan tod.näk mk1 S3 audi.
Volvossa nyt olisi vaan yksi muki lisää ja näyttäisi aika korkealtakin pystyvän kierrättämään. Kyllähän tuo 1.8t pitkittäin tai poikittain on myös mielessä ollut. Passattiini pistin loppu kesästä remmiahtimen, 300 ja risat siitä nykyisin lähtee. Joten kyllä kesäautosta täytyy yli 100hv:tä enemmän saada. Hakusessa olisi vaan suht järkevästi ja kohtuu kustannuksin toteutettava projekti.
-
Volvossa nyt olisi vaan yksi muki lisää ja näyttäisi aika korkealtakin pystyvän kierrättämään. Kyllähän tuo 1.8t pitkittäin tai poikittain on myös mielessä ollut. Passattiini pistin loppu kesästä remmiahtimen, 300 ja risat siitä nykyisin lähtee. Joten kyllä kesäautosta täytyy yli 100hv:tä enemmän saada. Hakusessa olisi vaan suht järkevästi ja kohtuu kustannuksin toteutettava projekti.
sittehän on nämä audin 5 mukiset 2,2 20vT motit, niistä saa kyllä inhimilliseen hintaan hyvin voimaa ja kestää mm. ydinpommin.=D
-
Itse jos tekisin, ni nuo 400hv+ ja AWD volvo tarkoittavat joko putkitettua 83mm porauksella olevaa 5konetta, ainakin jos se on alle 2004 mallinen, tai sitten T5 (ne on aina kai 81mm?), jos ei puhuta T6 koneista. T4 on turha sotkea, kun on etuvetoinen, jos ei puhuta aivan uusimmista malleista.
Otat S60R vaikka aihioksi, se on jo paremmin rakennettu alkujaan kun normi T5, ja T5+AWD ei kai ole ollut edes saatavilla 2003-2006 välissä, ja 2,4/2,5T koneet ovat suurimmaksi osaksi pytyiltään tosiaan heikkoja, eli lohkon putkitusrumba maksaa jo sen eron R-malliin.
Sit jos otat V50, niin taas kandee ottaa T5 AWD, ne taitaa tosin olla B5254T koneella, eli 83mm porauksella niinkin 2005-> S60 2,5T AWD, mutta KÄSITTÄÄKSENI tuon koneen lohkon putket kestävät paremmin kun 2,4T (B5254T joka on todella heikkoa tekoa, 300-350hv on jo pytyt halki).
Kanget joudut kuiteski vaihtamaan ja suuttimet, turbot, IC jne kaikista malleista että saat yli 400hv, mutta äRrrässä on jo valmiina parempi IC, jarrut jne, ja suuttimetkin saattavat riittää lähelle 400hv bensalla. E85 ni saat kuiteski vaihtaa suuttimet.
volkkarissa +550hv ja reilu 700nm moottorina 1.8 20vT.
Rupes vaan tuo 1,8T ja yli 700Nm mietityttämään, hevosvoimat uskon, mutta yli 400Nm litravääntö ahdetussa koneessa on aika utopiaa järkevillä ahtopaineilla (alle 3bar)... Vaatisi käytännössä vapaastihengittävänä jo yli 100Nm/L vääntömomentin, mikä on tottakai mahdollinen, mutta tekee turbokoneesta tosi ylävireisen, mikä tuo 550hv 1,8T ei vielä ole. Vaatisi karkeasti 400hv/711Nm@4000rpm, ja 550hv/652Nm@6000rpm?
Omassa 2,5L 16v koneessa vajaa 700Nm (1,55bar), ja se on jo aika jyty 2,5L moottoriksi. 2,8L 16v vinokoneissa näkynyt 800Nm paremmalla puolella (yli 2bar), mutta siinä on jo yli 50% enemmän kuutioita kun 1,8T:ssä... Supran 3L koneestakin on tiukka saada yli 1000Nm vääntöä. Tosin nuo molemmat ovat tuollaisia antiikinaikaisia louskuja ilman VVT:tä jne hienouksia ja vain 4v/syl :)
-
Tarkastin lukemat edellä mainitsemastani autosta.
482.2hv
684.2nm
Lisää olis tullu 0,1bar nostolla 20hv ja 30nm, mutta jätetty x syystä noihin lukemiin.
-
nyt meni ihtelläniki ohi... :D Mutta tosiaan, Ford Focus RS, että myös RS500 käyttää volvon T5-mosaa... Mikä siinä on vika? B5254T3 on kys. moottorivariantti
-
Itse jos tekisin, ni nuo 400hv+ ja AWD volvo tarkoittavat joko putkitettua 83mm porauksella olevaa 5konetta, ainakin jos se on alle 2004 mallinen, tai sitten T5 (ne on aina kai 81mm?)...
Otat S60R vaikka aihioksi, se on jo paremmin rakennettu alkujaan kun normi T5, ja T5+AWD ei kai ole ollut edes saatavilla 2003-2006 välissä, ja 2,4/2,5T koneet ovat suurimmaksi osaksi pytyiltään tosiaan heikkoja, eli lohkon putkitusrumba maksaa jo sen eron R-malliin.
Sit jos otat V50, niin taas kandee ottaa T5 AWD, ne taitaa tosin olla B5254T koneella, eli 83mm porauksella niinkin 2005-> S60 2,5T AWD, mutta KÄSITTÄÄKSENI tuon koneen lohkon putket kestävät paremmin kun 2,4T (B5254T joka on todella heikkoa tekoa, 300-350hv on jo pytyt halki).
Kanget joudut kuiteski vaihtamaan ja suuttimet, turbot, IC jne kaikista malleista että saat yli 400hv, mutta äRrrässä on jo valmiina parempi IC, jarrut jne, ja suuttimetkin saattavat riittää lähelle 400hv bensalla. E85 ni saat kuiteski vaihtaa suuttimet.
V50 T5 awd:tä löytyy Ruotsista -05:sta lähtien. Eikö edes R:n kanget kestä 400hv:tä? Tai vääntöhän ne varmaankin rikkoo... Suuttimet ja turbo tietenkin on vaihdettava, tarivittaessa kuuleri ja putki. Eikös moottotinohjaus ole joku ME7.*? Mihinkäs se riittää? Noissa VAGeissa pystyy kyllä ME7.1:llä vielä yli 700hv:tä käyttämään. Tuo E85 on ehdoton vaatimus, siitä on pelkästään hyvää kokemusta n.35tkm:n ajalta.
-
Onkos joku oikeesti ottannu voimaa esim. S60R ja testannu mitä se neliveto kestää? Motit kyllä kestää kun dartonoi lohkon mutta toi neliveto ei kyl ole mikään järin jykevä. ;D
Se nelivetohan, tai tarkemmin ottaen kulmavaihde/booriholkki hajoaa vakionakin, toisin kuin moottori.
Onko se 83mm porauksella oleva lohko oikeasti niin heikko, mitä täältä netistä saa lukea? Sen ymmärtää, että se on aika kovilla, jos neloskoneesta revitään 600-700hv, mutta jos puhutaan 500hv vitoskoneesta, niin eikö se tosiaan kestä?
-
Nelimukisessa vakio T4sessa eli 2001-> jossa 83mm poraus antautuu lohko yleensä 2-3 syl välistä 250-300hv tehoilla eli kestää sillon 75hv per pytty, kun taas 81mm lohko on suomessakin kestänny melkeen 200hv per pytty ilman että ois vielä tuollakaan teholla antautunnu...
Okei :(
Onko kaikki tinalohkot samalla muotilla tehty, eli onko samat "akilleen kantapäät" kaikissa lohkoissa sylinterimäärästä riippumatta?
-
Onkos joku oikeesti ottannu voimaa esim. S60R ja testannu mitä se neliveto kestää? Motit kyllä kestää kun dartonoi lohkon mutta toi neliveto ei kyl ole mikään järin jykevä. ;D
Jos alkaa polttamaan rahaa kunnolla koneeseen niin varmasti nelivetoonkin löytyy konstit saada kestämään.
-
Tuossa videonpätkää. En tiedä paljonko rahaa on palanut.
http://www.youtube.com/watch?v=FiWZ7P9TrSk (http://www.youtube.com/watch?v=FiWZ7P9TrSk)
Tuo ei kyllä liiku kuten 500 heppaiselta odottaisi.
-
Tuossa videonpätkää. En tiedä paljonko rahaa on palanut.
http://www.youtube.com/watch?v=FiWZ7P9TrSk (http://www.youtube.com/watch?v=FiWZ7P9TrSk)
Tuo ei kyllä liiku kuten 500 heppaiselta odottaisi.
Katselin samasta autosta videoita. Kommenteissa moni ihmetteli samaa. Aika laiska noille tehoille.
Mutta tuosta voimansiirrosta. En tiedä mitä tämän Audin voimansiirrolle tehty, mutta vakiona ollut Haldex
http://www.youtube.com/watch?v=bFgq4bKpz6o (http://www.youtube.com/watch?v=bFgq4bKpz6o)
-
Mutta tuosta voimansiirrosta. En tiedä mitä tämän Audin voimansiirrolle tehty, mutta vakiona ollut Haldex
http://www.youtube.com/watch?v=bFgq4bKpz6o (http://www.youtube.com/watch?v=bFgq4bKpz6o)
Jos tämä on sama mikä esiteltiin GTI:ssä joskus niin jutun perusteella oli muistaakseni ihan joka paikka muutettu kiinteäksi spooliperiä myöten. Mahtaisi olla mielenkiintoinen ajaa ihan normaaliliikenteessä...
-
Hajoaakos muka tosiaan noi S60/V70R moottorit jollain 500hv?
Niistähän löytyy Evolven virittämiä versioita joissa jotain 400hv?
Focus ST (225hv) mosa on ainakin ihan sama kun volvon 220-230hv T5 kone, mut RS on sit ainakin isompi ahdin ja piirun verran pienempi puristus-suhde. Poraus on sama käsittääkseni.
Oma 1.878cc 16V 2.85bar ylipainetta ja työnsi 605hv/746nm koneelle RE85. Toi veto lopetettiin kesken kun ahtopaine vähän tosiaan karkas. ;D
Tekee sen 400nm litraväännön. Joten ei toi mahdotonta ole. ;D
Ookke, aattelin että tuollainen on utopiaa, kun kaikki nähdyt laput (tosin 98E) olleet tyyliin 300-350Nm/L. Tiedätte sitten mitä mun mosasta pitää irrota seuraavassa penkityksessä (JOSKUS sit), jos kerran 400Nm/L on mahdollista 16v hatulla ja RE85 :D
-
Velipojalla ainakin meni S60R:stä sylinteriputki halki, ja oli vaan lastutettu. Mun käsittääkseni sen tappoi liiat kierrokset. Rajotinta ei ollut nostettu. Eli 2.3 alakerta paikoilleen ja lisää ahtoo :hello:
-
Mutta tuosta voimansiirrosta. En tiedä mitä tämän Audin voimansiirrolle tehty, mutta vakiona ollut Haldex
http://www.youtube.com/watch?v=bFgq4bKpz6o (http://www.youtube.com/watch?v=bFgq4bKpz6o)
Pieni OT, toinen rajunpuoleinen Audi: http://www.youtube.com/watch?v=E00w5qC1lJ8 (http://www.youtube.com/watch?v=E00w5qC1lJ8) :uglystupid2:
-
S60R on kyllä sellanen painava möhkö että sitä ei oo mitään järkeä muutenkaan ruveta virittämään. Ennemmin hommaa vaikka EVO 6-9n ja siitä sitten virittään.
Esim. 500hv on aika tylsä 1700kg möhkössä. ;D
Jos poiketaan kysyjän malleista niin onhan nuo evotkin melkoisia läskejä. Tämmöinen alle:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/andere-andere-ariel-atom-euro-4-nur-1x-deutschland-lauter-bernsbach/161531476.html?lang=en (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/andere-andere-ariel-atom-euro-4-nur-1x-deutschland-lauter-bernsbach/161531476.html?lang=en)
-
Velipojalla ainakin meni S60R:stä sylinteriputki halki, ja oli vaan lastutettu. Mun käsittääkseni sen tappoi liiat kierrokset. Rajotinta ei ollut nostettu. Eli 2.3 alakerta paikoilleen ja lisää ahtoo :hello:
Liiat kierrokset...camaan... :D Kyllä se sylinteripaine / vääntö sen tekee. Sylinteripaine tuppaa näissä laskemaan kierrosten myötä.