Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Däddy - 02.02.2014, 18:33:05
-
Potilas siis 850 T5 vm-96. Sisäänajovaihe alkaa olemaan lopuillaan kun mittariin on kertynyt 372tkm.
Käy nimittäin niin, että yleensä auto lähtee käyntiin kuin palmun alta. Sitten joskus iskee tuo akun valekuolema ja käynnistettäessä yrittää käynnistyä niinkuin akku olisi finaalissa: "wow-vov-vo-..." Eli startti kyllä yrittää pyöriä, mutta ei jaksa. Tämä siis oli moottori lämmin tai kylmä.
Apuvirralla lähtee käyntiin kyllä ja tämän jälkeen ei välttämättä esiinny tuota välikuolemaa hetkeen aikaan. Aivan loistavasti starttaa. Kunnes taas joku kerta sitten taas ei.
Akku on tsekattu huollossa testerissä ja on ok. Laturikin kuulemma lataa. Akun kengät ja kaapelikengät on hiomapaperilla putsattu ja voideltu akkurasvalla. Ei auta sekään, että tarjoaa startin perään käynnistyskaapeleilla suoraan miinusta tai plussaa (so johdot ehjät).
Ilmeisesti startin heräte kulkee laturin kautta, vai onko jossain joku rele ohjaamassa starttimoottoria? Virtalukon pohjaa epäilin, mutta eipä sen kautta mene kuin pieniä virtoja. Eli kun startti yrittää pyöriä, niin kait tuo virtalukon käskystä kulkeva ohjausvirta pelittää ok.
Startti pskana vai missä lie vika?
____
edit 13.2.14 : muokattu otsikkoa
-
Oletko kokeillut että kaapelikengät on tiukasti akussa kiinni? Ei siis käänny kohtuullisella voimalla. Meinaan kun huono kosketus ainakin itsellä aiheutti tuommoista.
Akun napahan on hivenen kartio että jos se pääsee nousemaan ylös siitä niin ei saa kunnon kontaktia jolloin myöskään akku ei välttämättä lataudu kunnolla.
-
Jos sekä plussa- että maakaapeli ovat kunnossa, nii starttia veikkailisin. Itsellä on tullut vastaan ainakin pari "väsynyttä" tinakoneen starttia.
-
Joo on kaapelit kiinni tiukasti akussa, varmistin muutamaankin kertaan. Oire vaan on sellainen, että saattaa ensin käynnistyä ok ja parin minuutin päästä sitten taas ei. Että ei oikein kuulosta lataushäröltä tms.
Tuli mieleen että josko moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli oliskin vikapää... Omituiset sähköviat kun tunnetusti johtuu maadoitushäröistä. Tarttee huomenna päivänvalossa tsekata, mistähän päin toi kaapeli mahtaa löytyä?
-
Joo on kaapelit kiinni tiukasti akussa, varmistin muutamaankin kertaan. Oire vaan on sellainen, että saattaa ensin käynnistyä ok ja parin minuutin päästä sitten taas ei. Että ei oikein kuulosta lataushäröltä tms.
Tuli mieleen että josko moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli oliskin vikapää... Omituiset sähköviat kun tunnetusti johtuu maadoitushäröistä. Tarttee huomenna päivänvalossa tsekata, mistähän päin toi kaapeli mahtaa löytyä?
Menee muistaakseni sinne startin vaiheille vaihdelaatikkoon kiinni.....ei niin kovin mukavaan paikkaan.
-
Menee muistaakseni sinne startin vaiheille vaihdelaatikkoon kiinni.....ei niin kovin mukavaan paikkaan.
Kannen ja tulipellin välissä on toinen maadoituskaapeli koneelle ;)
-
Kannen ja tulipellin välissä on toinen maadoituskaapeli koneelle ;)
Niin onkin juu....semmonen pieni. Ja viimesenä sit kaasuvaijeri.....niinkun joskus muinoin yhellä kaverilla :D
-
Jos sekä plussa- että maakaapeli ovat kunnossa, nii starttia veikkailisin. Itsellä on tullut vastaan ainakin pari "väsynyttä" tinakoneen starttia.
Mikã muuten on "tinakone" ja oisko nãissä sama startti?
-
Mikã muuten on "tinakone" ja oisko nãissä sama startti?
Tinakone = Volvon alumiinilohkoiset moottorit. Mulla ne startit kyl huononi tasasesti, eikä vaan välillä. Mut kai sekin mahdollista on.
-
Mikã muuten on "tinakone" ja oisko nãissä sama startti?
Tinakoneella tarkoitetaan näitä etuvetoisten, lähinnä kasipätkien koneita, koska ovat alumiinilohkolla/kannella...tuosta siis tämä hauska lempinimi ;)
Timppahan tuon jo paremmin osasi kertoa :)
-
Kokeile seuraavan kerran ku vika on päällä ni lisäät vain toisen apuvirtakaapelin akun miinuksesta koneen nostokorvakkoon.
-
Tinakoneella tarkoitetaan näitä etuvetoisten, lähinnä kasipätkien koneita, koska ovat alumiinilohkolla/kannella...tuosta siis tämä hauska lempinimi ;)
Timppahan tuon jo paremmin osasi kertoa :)
Mulla on siis tässä kasipätkässä just toi tinakone. Kiitos molemmille sivistystasoni lisäämisestä :hello:
-
Kokeile seuraavan kerran ku vika on päällä ni lisäät vain toisen apuvirtakaapelin akun miinuksesta koneen nostokorvakkoon.
Joo, helppo ja yksinkertainen, eli kokeillaan kun vika taas jokukerta iskee päälle.
-
Menee muistaakseni sinne startin vaiheille vaihdelaatikkoon kiinni.....ei niin kovin mukavaan paikkaan.
Joo sieltähän se maadoituskaapeli löytyi, eikä ollut tosiaan niin kovin mukava paikka. Coolerin putkia kun poisti tieltä niin mahtu nippa nappa touhuamaan. Akulta menee tosiaan sininen kaapeli tuohon.
Toinen sininen kaapeli menee akulta ihan akun viereen, siihen akun ja ajovalon väliin. Kolmas sitten moottorista tulipeltiin ja neljäs moottorin vänkärin kulmalta sinne vänkärin puolen takaosaan.
Kaikki käyty nyt santapaperilla puhtaaksi, ruutattu oksidinpoisto-spraylla ja voidettu akkurasvalla. Lähti ainakin käyntiin hyvin, että varmaan kovin pahoja vikoja ei tämä huoltotoimenpide aiheuttanut. Sitten vaan seurataan tilannetta, että vieläkö akku tekeytyy tekokuolleeksi.
-
Startti se on, nimimerkillä, kaks saappia tehny tänä talvena itellä samaa, kumpikin ehjäänty startin vaihdolla. :hg:
-
Startti se on, nimimerkillä, kaks saappia tehny tänä talvena itellä samaa, kumpikin ehjäänty startin vaihdolla. :hg:
No voi kerpele. Ei muuta kuin että toi startti on niin vaikeassa paikassa vaihdettavaksi, moottorin ja syylarin vällissä paikassa, jonne pääsyn estää useat putket, johdot ja letkut. Vai onnistuisiko toi kasipätkässä helpommin alakautta (päältä katsoen ei ainakaan vaikuta siltä)?
-
Niin ja mulla on totaalisesti matti kukkarossa, eli ei oikein olis varaa maksaa uudesta startista penniäkään.
Paljonko muuten maksaa starttimoottori kasipätkään?
Niin ja voiko näitä startteja korjata, niinkuin esim tässä pdf:ssä kerrotaan:
Startin korjaus
http://www.koneviesti.fi/Tietolaari/fi_FI/huolto_ja_korjaus/_files/85339230376959683/default/Startin%20korjaus.pdf
-
Itse itseäni lainaten:
Joo sieltähän se maadoituskaapeli löytyi, eikä ollut tosiaan niin kovin mukava paikka. Coolerin putkia kun poisti tieltä niin mahtu nippa nappa touhuamaan. Akulta menee tosiaan sininen kaapeli tuohon.
Toinen sininen kaapeli menee akulta ihan akun viereen, siihen akun ja ajovalon väliin. Kolmas sitten moottorista tulipeltiin ja neljäs moottorin vänkärin kulmalta sinne vänkärin puolen takaosaan.
Kaikki käyty nyt santapaperilla puhtaaksi, ruutattu oksidinpoisto-spraylla ja voidettu akkurasvalla. Lähti ainakin käyntiin hyvin, että varmaan kovin pahoja vikoja ei tämä huoltotoimenpide aiheuttanut. Sitten vaan seurataan tilannetta, että vieläkö akku tekeytyy tekokuolleeksi.
Kun tämä valekuolema iskee, niin apuvirralla lähtee käyntiin. Paitsi jos apuvirta on toinen akku, joka ei ole täyteen ladattu. Kunnon apuvirralla lähtee aina.
Tosta tuli vaan mieleen, että eipä se akkukaan kait lataannu kunnolla, jos moottorin maadoituksissa on vikaa. Pistän siis kädet ristiin ja toivon, että tämän valekuoleman korjasi tuo moottorin maadoitusjohtojen kuntoon laittaminen... :(
-
No voi kerpele. Ei muuta kuin että toi startti on niin vaikeassa paikassa vaihdettavaksi, moottorin ja syylarin vällissä paikassa, jonne pääsyn estää useat putket, johdot ja letkut. Vai onnistuisiko toi kasipätkässä helpommin alakautta (päältä katsoen ei ainakaan vaikuta siltä)?
Kyllä sinne pääsee kun ottaa ahtoputket ja imuputken pois tieltä, mutta ei se mikään mukavin paikka ole.
Niin ja voiko näitä startteja korjata, niinkuin esim tässä pdf:ssä kerrotaan:
Startin korjaus
http://www.koneviesti.fi/Tietolaari/fi_FI/huolto_ja_korjaus/_files/85339230376959683/default/Startin%20korjaus.pdf
Jos intoa riittää, nii kannattaa kokeilla. Jos esim. solenoidi yhdistää huonosti, nii voi tulla kuntoon ihan huolellisella putsauksella.
-
Startin korjaussarja tais maksaa alle 20€ motonetissä.
-
Itse itseäni lainaten:Kun tämä valekuolema iskee, niin apuvirralla lähtee käyntiin. Paitsi jos apuvirta on toinen akku, joka ei ole täyteen ladattu. Kunnon apuvirralla lähtee aina.
Tosta tuli vaan mieleen, että eipä se akkukaan kait lataannu kunnolla, jos moottorin maadoituksissa on vikaa. Pistän siis kädet ristiin ja toivon, että tämän valekuoleman korjasi tuo moottorin maadoitusjohtojen kuntoon laittaminen... :(
Juuei auttanut sittenkään. Oikein hienosti on toiminut viikon, paitsi nyt kun piti lähteä kaupasta hakemaan maitua ja tupakkia. Wov-vov-vo... sano auto. Vuorokauden vain oli ollut käyttämättä.
Motonettin näyttäisi myyvän tosiaan parilla kympillä korjaussarjaa starttiin:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/118905?ajoneuvo=656
Onko kellään tietoa, että lähtisikö vaiva pois tuolla, vai pitääkö kynsiä jostain kasaan uuden startin rahat?
Näyttäisi maksavan vaihtolaitteena Motonetista startti 89,90 egeä + pantti 50e. Mitähän tuo maksaa sinisellä?
-
Juuei auttanut sittenkään. Oikein hienosti on toiminut viikon, paitsi nyt kun piti lähteä kaupasta hakemaan maitua ja tupakkia. Wov-vov-vo... sano auto. Vuorokauden vain oli ollut käyttämättä.
Motonettin näyttäisi myyvän tosiaan parilla kympillä korjaussarjaa starttiin:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/118905?ajoneuvo=656
Onko kellään tietoa, että lähtisikö vaiva pois tuolla, vai pitääkö kynsiä jostain kasaan uuden startin rahat?
Näyttäisi maksavan vaihtolaitteena Motonetista startti 89,90 egeä + pantti 50e. Mitähän tuo maksaa sinisellä?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Kaynnistysmoottori/STARTTIMOOTTORI-63634/ 85e biltemassa eikä tarvii panteilla pelleillä, hakisin ite biltemasta.
-
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Kaynnistysmoottori/STARTTIMOOTTORI-63634/ 85e biltemassa eikä tarvii panteilla pelleillä, hakisin ite biltemasta.
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta... Viitti vaan mitään valmiiksi paskaa ostaa kun vaihtotyö vaatii gynekologin käsiä.
-
Aika paljon saa lisää tilaa startin vaihtoon kun irroittaa imusarjan pois edestä.
-
Aika paljon saa lisää tilaa startin vaihtoon kun irroittaa imusarjan pois edestä.
Totta. Samalla vois tsekata sen huohotuspöntön kunnon. Ei vissiin paha homma, uutta tiivistettä ja momenttiavainta tarttee? Ja tossa kadunvarressa pystyy homman tekemään?
-
Imusarjan irroitus on helppo ja nopea homma. Jos käytössä on 1/4" räikkäsarja nivelelellä niin sillä lähtee kaikkein helpoiten :)
Se imusarjan tuki on vähän vittumaisessa paikassa siellä imusarjan alla. Se kannattaa huomioida että kannesta ei tarvitse irroittaa kun ylärivin pultit, alarivin pultit riittää kun löysää niin saa imusarjan pois.
-
Vissiin voisi ottaa pois flektin lisätilan saamiseksi. Helpompi homma kuin imusarjan irroittaminen?
-
Suosittelen imusarjan pois käyttämistä, sit on ainakin tilaa runsaasti. Kuvassa 10V-malli, turboissa erilainen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-SZi3icr7U-8/Un4AwNBQZmI/AAAAAAAAC64/BxW6IfhpLYY/s288/20130715_133836.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/MHXS8J0EXmXGkfF-VsD5J9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink)
Samalla tulee imusarjan tiiviste uusittua, mikä ei ole haitaksi. Itse laitoin orkkistiivisteen vaseliinin kanssa ja hyvin pitää.
Samalla huohotinpönttö ja letkut uusiks, tai vähintään tarkistus. On tyyppivika.
Itse uusin myös suuttimien o-renkaat, 2x5 kpl. Löytyi paikallisesta autosähköliikkeestä. Nuo o-renkaat on niin halvat osat et ei liene järkeä laittaa vanhoja takaisin.
-
Niin järkeväähän tuo olisi. Taikka kaikkein järkevintä olisi voittaa lotossa ja ostaa uusi auto. Mutta kun nallekarkit ei ole menny tasan, niin mun on pakko tehdä remontit käytännössä nollabudjetilla.
-
Joo, tuttua itellekin... Siis nollabudjetti, mut joskus on vaan pakko sijoittaa, vaikka kyllä kirpaseekin. Itellä kävi vielä niin, että kun sain 8-pätkään vihdoin kaikki rempat tehtyä, niin pitikin vaihtaa koko auto *facepalm*. Edullisimmillaan osia saa, kun hommaa varaosa-auton, konevikaisia tai muuten vain epäkurantteja saa meleko halvalla. Jos on tilaa pitää, siis.
-
No nyt on taas toiminut sekä auto että akku niinkuin pitää. Oliskohan tossa joku virtavuoto tms jossain, kun vuorokauden seisomisen jälkeen oli "wou-vou-vo..." ja nyt kun ajaa pari kertaa päivässä niin nou problemos. :-\
-
Hitokseen tyhmä kysymys...
Jos vikaa ei tule löytymään akusta, startilta, eikä mistään sähköpuolelta, niin voiskos vika olla venttiileissä.
Tuli vain mieleen, kun oon säätäny noita Briggs&stratton ajoleikkureiden ohv koneen venttiileitä, ja niissä on juuri samanlainen oire.
Ei jaksa akku pyörittää käyntiin, kun ei venttiilit aukia kunnolla, ja tulee liikaa puristuksia.
-
Hitokseen tyhmä kysymys...
Jos vikaa ei tule löytymään akusta, startilta, eikä mistään sähköpuolelta, niin voiskos vika olla venttiileissä.
Tuli vain mieleen, kun oon säätäny noita Briggs&stratton ajoleikkureiden ohv koneen venttiileitä, ja niissä on juuri samanlainen oire.
Ei jaksa akku pyörittää käyntiin, kun ei venttiilit aukia kunnolla, ja tulee liikaa puristuksia.
Yksi vaihtoehto tietty tuokin, mutta tällöin oire olisi jatkuva eikä satunnainen?
Mullahan tuo akku siis tekeytyy kuolleeksi ihan satunnaisesti, eli hyvien starttien jälkeen saattaa käyntilämpöisen moottorin kanssa antautua. Apuvirtaa ja taas mennään niinkuin ei mitään - myös starttien osalta.
Kun olen nyt putsannut kaikki maadoitukset, niin vika lienee startissa. Mutta mikä vika?
-
Eikös näissä ole hydraulisesti säätyvät venttiilit?
-
Eikös näissä ole hydraulisesti säätyvät venttiilit?
On.
-
Vika on siis päätelty olevan startissa, joten muokkasin otsikkoakin.
Nyt taas on menty niinkuin pitääkin, kun autolla on ajettu aamuin illoin. Jälkikasvulle kun olen ajo-opettajana, niin noita kilometrejä nyt kertyy päivittäin ihan mukavasti. Viikonloppuna auto tosiaan seisoi tasan vuorokauden, ja sen jälkeen akku leikki taas valekuollutta.
Kaikki maadoitukset on putsattu huolella, akku tuntuu muuten pelittävän ihan ok. Mutta välillä, satunnaisesti ja kesken kaiken saattaat tulla tämä vika. Moottori sanoo wou-vou-vo-..., eli ikäänkuin akku olisi finito.
Jokin siellä startissa siis mättää. Mutta mikä?
-
Hiilet loppu ??? Muuten vain väsynyt ??? Turhaan sitä miettimään, ei ne startitkaan ikuisia ole :) Varmasti sillä sunkin auton startilla startteja takana lukematon määrä :) Uutta tilalle tai vanhan kunnostus, sillä siitä selviää :)
Omastakin pitäisi starttia huoltaa kun välillä arpoo tyhjän arvan eli startti pyörähtää tyhjää... Ilmeisesti solenoidi lopussa :)
Niin ja nuo atain linkkaamat bilteman starttimoottorit taidettiin aikoinaan haukkua syvimpään rakoon, ovat muistaakseni susia ??? Hyvää ei saa halvalla pätee ;)
-
No joo, ihan totta että fiksuinta olisi vaihtaa koko startti. Mutta kun tässä on nyt sellainen valintatilanne, että joko ostan startin tai viikon ruuat. Kallistun ruuan puolelle, kun tuo nälässä oleminen on aika ikävää puuhaa.
Vois tietty napata irti ja putsata, mutta ajattelin ensin täältä kysäistä, että josko vaikka joku tietäisi mistä kohtaa starttia voisi tämmöistä vikaa alkaa kattelemaan.
-
ei muutako uutta tilalle, paastoaminen tekee elimistölle vain hyvää... :)
sattumoisin löytyy ehjä, käytetty startti hyllystä, C70 -99 T5, lieneekö passaava?
edit. ainaki varaosahaun perusteella ois passaava.
-
Jollet kuitenkaan halua paastota, niin perusteellisella puhdistuksella (myös solenoidin) ja uusilla hiilillä tekee kummia. Startista harvemmin laakereita menee, mutta nehän on helppo tässä yhteydessä tarkistaa. Roottorin kollektori voi toki olla loppuun kulunut, sille ei taida mitään olla tehtävissä, tuskin kuitenkaan. Rahoillahan voi sitten vaikka ostaa viinaa, jos kuitenkin paastotuttaa.
-
Oireet viittaa maavikaan. Itsellä oli 850 10v maajohto poikki startin vierestä olevasta kiinnityspaikan kengän juuresta. Joskus pyöritti hyvin ja toisinaan ei. Itse irrotin jäähdyttimen flektin, jotta sain tarpeeksi tilaa toimia. Flekti lähtee irti irrottamalla kaksi ylintä torx- ruuvia ja löysäämällä kahta alinta pari kierrosta. Muutama sähköjohto irti ja nostaa vaan pois. aikaa meikäläisellä tumpelolla meni noin 15 min. Startin saa myös pois samalla ja voi senkin tarkastaa.
-
Oireet viittaa maavikaan. Itsellä oli 850 10v maajohto poikki startin vierestä olevasta kiinnityspaikan kengän juuresta. Joskus pyöritti hyvin ja toisinaan ei. Itse irrotin jäähdyttimen flektin, jotta sain tarpeeksi tilaa toimia. Flekti lähtee irti irrottamalla kaksi ylintä torx- ruuvia ja löysäämällä kahta alinta pari kierrosta. Muutama sähköjohto irti ja nostaa vaan pois. aikaa meikäläisellä tumpelolla meni noin 15 min. Startin saa myös pois samalla ja voi senkin tarkastaa.
Tuo startin ihkaoma maavika kuulostaa tosiaan oireisiin sopivalta, ja flektin irroittaminen riittävän simppeliltä tehtävältä meikäläiselle tuossa huoltotilassani (kadunvarsi).
Jahka tässä ehdin auton kimppuun niin raportoin :hello:
-
Kerran oli yhdessä fordissa samanlainen vika. Välillä tarttasi hyvin ja välillä huonosti. Oli solenoidi vika.
-
Eräs autojen kanssa pitkälti toista vuosikymmentä pelannut arveli käytännössä varmaksi, että syypää on akku. Että nämä nykyakut ovat sellaisia, että todellinen hyvä toiminta-aika on vain pari vuotta, säkällä ehkä kolme vuotta.
Tiedä tuota sitten, omaan järkeilyyn tuo ei kyllä oikein mene. Mutta toisaalta sitten taas nämä hälvätän sähköviat on juuri tuollaisia, tuntuvat johtuvan pikemminkin kuun asennosta ja Atlannin aaltojen keskikorkeudesta kuin jostain järjellä pääteltävissä olevasta syystä... :P
-
Oletko jo saanut volvon kuntoon :)
-
Oletko jo saanut volvon kuntoon :)
Ilmeisesti kuntoon tuli, kun ei ole niiden maadoituskaapeleiden huollon jälkeen vika uusinut.