Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: euganuba - 11.02.2014, 19:52:04

Otsikko: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: euganuba - 11.02.2014, 19:52:04
Moro!

Juu eli lambda-valo onnistui syttymään aikaisemmin tänään putken korjauksen jälkeen. Eli viime perjantaina kesken ajon alko auto röpöttään, ja siellähän oli komeen pyöreen reikä (läpimitta n. 1,5cm) pelkääjän paikan alla! Tänään sitten menin kaverille paikaamaan sitä ja tulihan se pistettyä umpeen. No, pakitettuani pois rampilta ja höpistyämme tovin huomasin, että lambda(/moottorin tekniikasta&sytytyksestä itkevä)-valo paloi. Moottori kävi hyvin, eikä mitään outouksia autossa havaittu. Mietittiin siinä että oliko käyttämillämme korjausaineksilla mitään vaikutusta, mutta eikai nyt pakoputkiston paikaukseen tarkoitettu kitti ja lasilanka (käytetään kuulemma muunmuassa takkojen tiivistämiseen tahi jotain sellaista :D ) voi mitään aiheuttaa? Kummatkin tuotteet on kuitenkin suunniteltu vastaavanlaisia lämpötiloja omaaviin kohteisiin...

Noh, ajelin siinä tovin josko valo olisi sammunut (mittari olisi puhdistunut tai jotain, jos sinne olisi mennyt korjausvärmeistä), mutta ei mitään. Tsekkasin vikakoodit konehuoneen puolelta ja kahta numerosarjaa boxi vilkutti: 113 (lambda anturi liian rikas tai laiha seos) sekä 232 (liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä). Käväsin sitten katsastusasemalla mittauttamassa päästöt, ja ne oli ok, ei mitään poikkeavaa! Mulla alkaa ideat loppumaan. Vai jos mä resetoin vikakoodit, poistaako se halflife-logon palamisen? Pitääkö sensori ottaa irti pakoputkesta ja tseka se? Ideoita?

Yst. Terv.
Euganuba
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen
Kirjoitti: jen - 11.02.2014, 19:55:46
ota sulake numero 1 pois hetkeksi ja laita takas syttyykö vielä?
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen
Kirjoitti: euganuba - 11.02.2014, 20:12:37
ota sulake numero 1 pois hetkeksi ja laita takas syttyykö vielä?

Ei syttyny! Kiitos! Mikä siinä oikein tapahtu ku otti sulakkeen irti ja pisti takas? Sähkö tieten katkes mutta resetoiko se jotain?
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen
Kirjoitti: The moose - 11.02.2014, 20:18:25
vikakoodit nollaantuu, jos syttyy uudelleen ni lue koodit ja korjaa sen mukaan.

pilk nus nus... se on oikeesti moottorihäiriön merkkivalo. vikakoodit kertoo suunnan missä se vika voisi olla, ja todella harvoin alkuperäisessä bosch lambdassa on mitään vikaa.
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen
Kirjoitti: jen - 11.02.2014, 20:21:10
Ei syttyny! Kiitos! Mikä siinä oikein tapahtu ku otti sulakkeen irti ja pisti takas? Sähkö tieten katkes mutta resetoiko se jotain?
oleppa hyvä ;) nyt ei muuta kun hanaa :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: sfrhkki - 11.02.2014, 20:52:38
niin. se on tarkoitettu vaihdettavaksi n. 160 000 km:n välein... happianturi.
ja kun vaihtaa, kulkee auto aluksi todella pihisti.
_sfr-
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.02.2014, 19:22:32
niin. se on tarkoitettu vaihdettavaksi n. 160 000 km:n välein... happianturi.
ja kun vaihtaa, kulkee auto aluksi todella pihisti.
_sfr-

Pitäisköhän omaan vaihtaa lambda, jos tuommonen vaihtoväli niillä on, kohta mittarissa 320 000km.  ::)
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: sfrhkki - 15.02.2014, 10:30:37
 :)
mitä suotta vaihdat! :2funny:
kerroin vain sen, jonka jokainen voi netistä opiskella.
 -H-
_sfr-
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: seiskanelonen - 15.02.2014, 18:25:33
niin. se on tarkoitettu vaihdettavaksi n. 160 000 km:n välein... happianturi.
ja kun vaihtaa, kulkee auto aluksi todella pihisti.

Tämä olikin mielenkiintoinen juttu. Oletko vaihtanut ja todennut kulutuksen pienenevän? Tuo kulutuksen pienentäminen olisi kyllä toivottavaa ainakin Ft/AW-yhdistelmällä. Onko muilla kokemuksia, eihän tuo orig.Bosch nyt ihan hirveitä maksa.
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2014, 18:29:21
niin. se on tarkoitettu vaihdettavaksi n. 160 000 km:n välein... happianturi.
ja kun vaihtaa, kulkee auto aluksi todella pihisti.

Tämä olikin mielenkiintoinen juttu. Oletko vaihtanut ja todennut kulutuksen pienenevän? Tuo kulutuksen pienentäminen olisi kyllä toivottavaa ainakin Ft/AW-yhdistelmällä. Onko muilla kokemuksia, eihän tuo orig.Bosch nyt ihan hirveitä maksa.

160tkm suositeltava vaihtoväli, lambdakin kuluu ja hidastuu... Mutta älä odota ihmeitä jos vanha on ehjä  ;)
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: mikan - 15.02.2014, 20:19:53
Pitäisköhän omaan vaihtaa lambda, jos tuommonen vaihtoväli niillä on, kohta mittarissa 320 000km.  ::)
Suosittelen, sillä ainakin oma vanha lambda oli jo raihinainen vanhus, joka oli hidas reagoimaan yhtikäs mihinkään.
Toimihan se toki, mutta skoopilla näki, ettei se enää reagoinut kuin vajaa neljännes nopeudella uuteen verrattuna.

Kulutus tippui hitusen meikäläisen ajotyylillä, joka ei kyllä closed-loop tilaa erityisesti suosi!  ::)
Otsikko: Vs: 940 ja lambdavalon syttyminen pakoputken korjauksen jälkeen [KORJATTU]
Kirjoitti: Turbo 242 - 21.02.2014, 05:23:54
Suosittelen, sillä ainakin oma vanha lambda oli jo raihinainen vanhus, joka oli hidas reagoimaan yhtikäs mihinkään.
Toimihan se toki, mutta skoopilla näki, ettei se enää reagoinut kuin vajaa neljännes nopeudella uuteen verrattuna.

Kulutus tippui hitusen meikäläisen ajotyylillä, joka ei kyllä closed-loop tilaa erityisesti suosi!  ::)

Eikai siinä, täytyy käydä hakemassa lambda kaupasta.  :)