Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juuso.T - 05.03.2014, 23:52:51
-
Tuli tossa mieleen että millähän tavalla vaikuttas kun poistasin tosta nykysestä 740 turbosta,putkiston varresta ylimääräset pöntöt pois?
-
Pörinä kasvaa ja viikset väpättää...
-
Pörinä kasvaa ja viikset väpättää...
Jeez,onkohan tommosessa pöntöttömässä putkessa ja simonssin valmistamassa rännissä jtn tehollista eroa?
-
Jeez,onkohan tommosessa pöntöttömässä putkessa ja simonssin valmistamassa rännissä jtn tehollista eroa?
Ei isoa mutta ilman vaimentimia ei aja pirukaan, usko pois.
-
Takapönttö lie se "ahdistavin", vakio tehoilla ei siinäkään käytännön merkitystä jos pönttö kunnossa on.
Sen tilalle toi hakea marketista samaa kokoluokkaa olevan yleismallin läpivirtaavan ja häntään vielä "pappamutka" kuten vakionakin, äänet ei muutu nimeksikään.
-
Isommalla downpipella tuntui olevan yllättävän suuri vaikutus seiskaturbossa. Oma oli täysin vakio B230ET siinä vaiheessa kun 3" putkiston vaihdoin ja kyllä tuntui piristyvän. Siinä olisi varmaan halvimmat/helpoimmat hevoset kun takavaimentimen vaihtaa läpihönkivään ja tekee isomman DP:n.
Vaimentimista samaa mieltä kuin Janne, omassa oli 2kpl 3" läpivirtaavia ja pikkulintuja putoili puista kun aamulla käänsi Volvon käymään... V:>
-
joo vakio etupää ja yks läpivirtaava hännässä. Normaaliajossa ei häiritse mut kun alkaa olla kierroksia koneessa ni meteli on melkonen. Jalankulkijat muistaa pahalla silmällä. :P
-
Jeez kiitoksia vastauksista näinkin nopeasti :),itellä on tossa vehkeessä ahdot kilon luokkaa ja vikingin lastu.Aattelin jos putkea vähä muokkais vaikuttaako tehoihin,ja pitäähä ääntä vähän lähteä :D
-
Jeez kiitoksia vastauksista näinkin nopeasti :),itellä on tossa vehkeessä ahdot kilon luokkaa ja vikingin lastu.Aattelin jos putkea vähä muokkais vaikuttaako tehoihin,ja pitäähä ääntä vähän lähteä :D
Kyllä, jos ääni olisi luokkaa mclaren P1, mutta nelisylinterinen vinokoneen ääni ei kyllä pörinöillä parane, paitsi ehkä sopivissa karjalalippispiireissä.
-
Minä ainakin poistin omasta ex 940 B230FK:sta sen peräpöntön kokonaan eikä äänet kyllä kasvanut juuri sanaksikaan... Pöntön korvasin siis yksinkertaisesti suoralla putken pätkällä ja tein kiinnityksen että meni vielä vakio kannakkeisiin.
Tehoeroa ei ollut ainakaa huomattavaa mutta kevenipä perä muutaman kilon.. (tämä siis siksi että pönttö oli ruostunut puhki monesta kohtaa.)
-
Vaimentimista samaa mieltä kuin Janne, omassa oli 2kpl 3" läpivirtaavia ja pikkulintuja putoili puista kun aamulla käänsi Volvon käymään... V:>
Mulla sama resepti ja vielä ruostumattomana. Naapurit kiittää, kun ennen aamuneljää lyö Volvon tulille. *taavih->
-
Ulostuloa kannattaa kuristaa hieman esim 3"->2,5", vaimentaa yllättävän paljon.
Siihen päälle voi sitten kötöstellä sen 4" putkenpään jos välttämättä haluaa "race" ulkonäköä ;)
-
Ulostuloa kannattaa kuristaa hieman esim 3"->2,5", vaimentaa yllättävän paljon.
Siihen päälle voi sitten kötöstellä sen 4" putkenpään jos välttämättä haluaa "race" ulkonäköä ;)
On käyny kyllä Mieletmssä. Katotaan, mitä sitä keksii. :juhau:
-
itellä on 940 3"rööri kokomatkan ja yhellä pätkävaimentajalla.
ainakin omastamielestä maltilleset äänet,tuntuu ainakin että vetää paremmin mutta mene ja tiedä :3/4 jättää sen:
-
Pörinä kasvaa ja viikset väpättää...
Teinituning vaatii enemmän desibelejä - muiden "iloksi".
-
itellä on 940 3"rööri kokomatkan ja yhellä pätkävaimentajalla.
ainakin omastamielestä maltilleset äänet,tuntuu ainakin että vetää paremmin mutta mene ja tiedä :3/4 jättää sen:
Mulla oli viikonpäivät pelkästään päätevaimentajalla. Nyt on kaverina ennen taka-akselia toinen vaimentaja ja vieläkin on liian äänekäs. :idiot2:
-
muutamalla kaverilla on 2.5"ränni yhellä simonsin vaimentajalla ja niissä on tuplat pahemmat äänet ku omassa deekussa :) tuo on joku pilteman pönttö mikä mulla on.
Ainakin omasta mielestä sopivat äänet, tosin nämäki on mielipide juttuja :) :pupu:
-
Ehken kannattasi miettiä mitä ympäristö niistä äänistä tykkää - aika harva arvostaa ylimääräisiä desibelejä ja tuskin pelkästään omalla tontilla kurvailette ja se on niin iso, ettei naapurinkaan tarvitse kuunnella?
-
ei ainakaan puolenvuoden aikana ole kukaa tullu valittaa.
suurin osa kehuu että hienon kuulonen tuo 6kone :=)
Mutta eihän ketää voi aina mielyttää :) :knuppel2:
-
Mietis kuinka moni lähtee tai edes pääsee sun perään muistuttaakseen esim. mökästä? ;D Kuinka moni siitä nauttii? Olen varma, että jos gallupin teet jonkun kaupungin keskustassa niin kehut on harvassa.
-
toiset tykkää äitistä ja toiset tyttärestä :) ainahan sitä maailmaan ääntä mahtuu.
enemmän tulee supparin soitosta jälkipuhetta :=3 :tickedoff:
-
toiset tykkää äitistä ja toiset tyttärestä :) ainahan sitä maailmaan ääntä mahtuu.
enemmän tulee supparin soitosta jälkipuhetta :=3 :tickedoff:
Melu on saastetta! >:(
Mitä hiljaisemmat äänet, sitä parempi, sillä kuka hitto jaksaa kuunnella sitä pörinää? :nohnoh
-
Joo, hyvät äänet on hyvät äänet, mutta järkyttävän ylimitoitettu putkisto vakiomoottorissa on kaikkea muuta kuin hyvät äänet.
Sopiva "sointi" ja imuäänet on aina bueno!, mutta jokainen amisrolla/muu vastaava paskakasa saa kyllä kyrvän ohtaan... >:(
Useimmiten pitää vielä just yöllä polettaa pitkin taajamaa... :facepalm: Taannoin oli pakko soittaa virkavalta, kun koko talo heräsi yhden Nissanin yöralliin saman korttelin ympäri.
Mutta asiaan. Tuskin teho nousee mihinkään. Toki jos vertaa tukkoon karstottuneisiin tarvikevaimentimiin, niin asia on toinen. Mutta uusi, puhdas putkisto virtaa pöntöilläkin tarpeeksi. Turboissa on jotain merkitystä putken koollakin kenties?
-
toiset tykkää äitistä ja toiset tyttärestä :) ainahan sitä maailmaan ääntä mahtuu.
enemmän tulee supparin soitosta jälkipuhetta :=3 :tickedoff:
Toi musiikki onkin toinen idiotismi, liiallisuuksiin vietynä. Ainakaan mua ei enää jaksa naurattaa ne teinipoppia vanhasta kärrystään huudattava... No mahtuuko maailmaan peilien potkijoita? Entä haluatko kotisi kulmalle pari kertaa päivässä katuporan meluamaan ? ;D
-
alkaa menee aika offtopikiksi mutta silti väitän ettei minun deeku ole pahaääninen :nuhtelu
-
Tuli tossa mieleen että millähän tavalla vaikuttas kun poistasin tosta nykysestä 740 turbosta,putkiston varresta ylimääräset pöntöt pois?
Aloittajan kysymykseenhän vastataan - ja samalla viestitään sullekkin. Mun mielestä olet kuuro tai jotain - jos pidät melusta ja kiusaat sillä muita. Meluhan tekee ihmisistä idiootteja, pienissäkin määrin, tutkimustietoa on paljon.
-
Ahdin ja varsinkin katti vaimentaa jo jonkin verran. Koittakaapa tehdä putki paksuseinämäisestä! Soi aika vienosti... ;)
-
Tai vetää sen putken suoraan kabiiniin, niin saa itse nauttia äänistä, eikä auton rakenteet syö mökää yhtään ja ulkopuolella olevat pääsee vähemmällä. Monessa ns. urheiluautossa meluefekti on toteutettu äänentoistojärjestelmän kautta. Bebek myy varmasti budjettihintaisia erilaisia päristimiä sinne hyttiin..
-
Turbodiesel kuutonen on aika harmoninen äänimaailmaltaan suorallakin putkella. Tuskin moni edes tietää miten paljon noita deekujakin on suoralla rännillä .Kaverillakin oli suoralla putkella eikä edes katsastuksessa sanottu mitään ,mutta nelisylinterisestä moottorista saa joskus pienilläkin muutoksilla todella ärsyttävän pörisijän.
-
Itte olen yhden turbodeekun kuullut suoralla rännillä, eikä siitä lähtenyt kuin savua, suhinaa ja vihellys.
Vaimeampi ja sivistyneempi ääni kuin vinokoneessa suoralla rännillä.
-
Turbodiesel kuutonen on aika harmoninen äänimaailmaltaan suorallakin putkella. Tuskin moni edes tietää miten paljon noita deekujakin on suoralla rännillä .Kaverillakin oli suoralla putkella eikä edes katsastuksessa sanottu mitään ,mutta nelisylinterisestä moottorista saa joskus pienilläkin muutoksilla todella ärsyttävän pörisijän.
Pakko sanoa, vitut on.. Nimim. joskus omistin tollasen 740 td:n ja pakoputken ruostumisen takia n. viikon vimeinen pönttö oli korvattu suoralla putkella ja silloin 80-90 lukujen taitteessa suhtauduin huomattavasti liberaalimmin turhaan mökään.
-
Pitäs varmaan mitata suoraputkisen deekun äänet jossain kun ei kerta joillekkin mene kalloon että ei siitä vaan lähde sitä ääntä kovin paljon.
-
Pitäs varmaan mitata suoraputkisen deekun äänet jossain kun ei kerta joillekkin mene kalloon että ei siitä vaan lähde sitä ääntä kovin paljon.
Pitäs varmaan. Se ettei korva kuule, ei kerro koko totuutta. ;)
Ralleissa moneen kertaan tullut desibelimittarilla huomattua, että esim. super-2000 saa huudattaa yli sen vaaditun 3500 eikä välttämättä siltikään mene yli 100dB.
Mutta kas sitten kun tulee joku ännäläinen Subaru... Korvalla kuunnellen voisi kuvitella mittarin jäävän asteikon alle (90dB), mutta sen sijaan kovin usein on näytössä lukemat "ERROR......MAX.......ERROR".
Subarun/mitsun koneet päästävät niin matalaa mörinää niin kovalla äänenpaineella, että mittarin asteikko (olikohan 120dB) menee joissain tapauksissa yli. Tätä matalaa ääntä ei kuule auton ympärillä tai sisällä, mutta rakennuksessa minkä ohi auto ajaa, tuo mökä kuuluu aivan helvetillisenä huminana.
Aikoinaan kun kotona asuin, asuimme seitsämännessä kerroksessa ja parvekkeen alla oli kaksi bussipysäkkiä. Kun linja-auto pysähtyi pysäkille, alkoi minun huoneen ikkuna värisemään silminnähden ja huoneistoon tuli niin kova "humina", että esimerkiksi stereoista kuunneltava musiikki hukkui siihen täysin.
Jos seisoi pysäkillä bussin vieressä, kuulosti bussi aivan tavalliselta, hiljaiselta nykyaikaiselta linja-autolta. ;)
Että se DeeKu pitää todennäköisesti juurikin niin matalaa ääntä, ettei sitä autossa/sen ympäristössä ihminen havaitse. Sen sijaan viereisessä/ohi ajettavassa rakennuksessa saattaa ihmiset hyppiä seinille.
Yksinkertaista akustiikkaa...
-
Ja yksinkertaista ääneneristystä, siis autossa. Putken mökä purkautuu ulos, kauas kuskin korvista ja lähelle esim. kadulla kävelijöitä. Moni suoraputkisen deekun omistaja alkaisi varmasti kyllästymään, kun naapuri alkaisi ajelemaan vastaavalla ;D
Matalat äänet on usein korvalle miellyttävämpiä, mutta vaikeampia eristää rakennuksissa - ne kun vaatii massaa ja rakenteen paksuutta. Kaiku on hauska ilmiö, varmaan tossa Slerbahuulen esimerkissä toisella puolella tietä oli rakennus, joka heijasti äänen kätevästi... Kaiku tehostaa äänen häiritsevyyttä melkoisesti.
-
Itellä on 740 b200f pakosarjalta suora putki,taka-akselia ennen yks pönttö ja viimene pönttö on simonssin kipinä pönttö. Eipä siinä mitään kauheita pörinöitä oo paitti sillon kun antaa kierroksia. Silloinkin se on enemmänki semmonen repivä ääni eikä mikään hirveä pörinä... :)
-
Nelosesta :hello: 740:ssä ;D
-
Matalat äänet on usein korvalle miellyttävämpiä, mutta vaikeampia eristää rakennuksissa - ne kun vaatii massaa ja rakenteen paksuutta. Kaiku on hauska ilmiö, varmaan tossa Slerbahuulen esimerkissä toisella puolella tietä oli rakennus, joka heijasti äänen kätevästi... Kaiku tehostaa äänen häiritsevyyttä melkoisesti.
Jeps, mun 945:ssä (B230FK-turbomoottorilla) on Ferritan 2.5" rosterisporttiputki. Muuten se on aika hiljainen, mutta moottorijarrutuksessa kuuluu melkoinen hyvin matala murina. Kuulee jo puolen kilometrin päästä sisälle omakotitaloon kun rouva nostaa kaasua puolen kilometrin päässä risteystä lähestyttäessä. Ääni ei ole kova, mutta sellainen matala murina kuuluu kauas. Samaten lasit helisevät joskus kaapissa kun auto käy tyhjäkäyntiä pihalla.
-
Ja yksinkertaista ääneneristystä, siis autossa. Putken mökä purkautuu ulos, kauas kuskin korvista ja lähelle esim. kadulla kävelijöitä. Moni suoraputkisen deekun omistaja alkaisi varmasti kyllästymään, kun naapuri alkaisi ajelemaan vastaavalla ;D
Matalat äänet on usein korvalle miellyttävämpiä, mutta vaikeampia eristää rakennuksissa - ne kun vaatii massaa ja rakenteen paksuutta. Kaiku on hauska ilmiö, varmaan tossa Slerbahuulen esimerkissä toisella puolella tietä oli rakennus, joka heijasti äänen kätevästi... Kaiku tehostaa äänen häiritsevyyttä melkoisesti.
No melkein. Tien toisella puolella oli metsä ja bussipysäkkien alla alikulkutunneli.
-
Jeps, mun 945:ssä (B230FK-turbomoottorilla) on Ferritan 2.5" rosterisporttiputki. Muuten se on aika hiljainen, mutta moottorijarrutuksessa kuuluu melkoinen hyvin matala murina. Kuulee jo puolen kilometrin päästä sisälle omakotitaloon kun rouva nostaa kaasua puolen kilometrin päässä risteystä lähestyttäessä. Ääni ei ole kova, mutta sellainen matala murina kuuluu kauas. Samaten lasit helisevät joskus kaapissa kun auto käy tyhjäkäyntiä pihalla.
Sama ongelma, vaikka pönttöjä on kaksin kappalein. Ensimmäisenä läpivirtaava orkkis ja takapäässä ei läpivirtaava.
Tyhjäkäynnillä murisee niin pirun matalasti, ettei mitään mieltä. Kolmatta pyttyä olen sinne suunnitellut, jolla saisi matalat äänet pois tai ainakin vaimentumaan.
Koirakin tietää minun tulevan kotiin jo likemmäs kilsan päästä tunnistaen kotteroni äänen kaasua höllätessäni. Ajaessa melua ei huomaa mutta tyhjäkäynnille tiputtaessa sen kuulee autoonkin sisälle.
Kierroksilla meteli katoaa liki tyystin!
Pitääkin itseasiassa mitata sen murinan taajuus tai oikeammin spektraalinen vastekäyrä ajosta.
-
Murina vai pörinä...
-
Murina vai pörinä...
Hiljainen murina! :hello:
Eikä missään tapauksessa pörinää! >:(
-
Itella 940 -96. Itellä peräpönttö korvattu suoralla putkella(muuten vakioputki) ja katastus edessä nii sanovatko konttorilla mitää ? Jostaki joskus kuullu että 96 ei enää saa tehdä ite putkistoa tarkoittaako se että ei saa pönttöökää poistaa ?
-
puhtain paperein oman 940 sain yhellä läpivirtaavalla :)
-
Eiköhän tuo -98:a vanhemmissa mene kun ei tarvi e-hyväksyntää olla. Lepsumman inssin kanssa onnistunee niissäkin jos ei meteli ole kova.
Mikä tää "suorien" putkien mainostaminen oikein on? Itellä on sellainen kuva että suoralla putkella tarkoitetaan nimenomaan vaimentamatonta putkistoa? Jatkuvasti saa lukea miten joka vehkeessä on SUORA putki niin ja niin monella vaimentimella... :idiot2:
-
Itellä -95 945 B230FK pikkuisen piristettynä (persdynolla ~220 hv). 3" dp & kissa, sen jatkona 2,5" rööri sekä ovaali takavaimennin & 3" ulostulo ja kaikki tietenkin rosteria (Simons).
Omasta mielestä ihan kohtuu soundit normaaliajossa, polkaisemalla saa ääntä maailmaan sekä moottorijarrutuksessa matalaa murinaa.
Tosin nelonen ei ole äänimaailmaltaan paras mahdollinen. Ite tykkään enempi V8:n äänistä. :pomo:
Itellä ~1200 hv vapari kaasari kasi ilman ylimääräisiä putkia (primäärit & kollektorit loppuvat sopivasti tulipellin kohdalle). Mielestäni ihan kohtuu soundit lämmityskäytössä ~3000-3500 rpm ilman kuulokkeita. 8)
Kelle tulisi mieleen laittaa nitrometaanikasiin vaimentimet? :2funny:
-
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten kysyisin; mitä ylimääräisiä pönttöjä on mielestäsi tehtaalla asennettu pakoputkistoon. Sen pitäisi kumminkin tehtaalta lähtiessään olla tyyppihyväksytty liikenteeseen joten en usko että siellä tehtaan puolesta mitään ylimääräistä on asennettu. Tai laita vaikka kuva siitä niin voin verrata onko omassakin ylimääräinen pönttö.
-
Eiköhän tuo -98:a vanhemmissa mene kun ei tarvi e-hyväksyntää olla. Lepsumman inssin kanssa onnistunee niissäkin jos ei meteli ole kova.
Mikä tää "suorien" putkien mainostaminen oikein on? Itellä on sellainen kuva että suoralla putkella tarkoitetaan nimenomaan vaimentamatonta putkistoa? Jatkuvasti saa lukea miten joka vehkeessä on SUORA putki niin ja niin monella vaimentimella... :idiot2:
Omassa "murteessa" jos äänenvaimennin poistetaan ja sen tilalle laitetaan putki ilman äänenvaimennusta sanotaan sitä putken pätkää suoraksi :2funny: On se ihmeellistä :idiot2:
-
Sehän on se tuunaaja-teropekan oma viritelmä, kun tietoa ja taitoa ei ole putkesta tulee suora, ilman käyriä.. ;D Siihen on aikansakuluksi ostettu motonetistä joku "simonssi" kun kaverin corollakin pärisee kivasti sellaisella.