Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ekkoo - 08.03.2014, 17:16:16
-
Elikkäs olis tuommonen -86 vm prv koneella oleva volvo johon olen laittamassa vm -88 b230et moottoria joka on myös 760 mallin keulilta.
B230et:ssä abs pumppu on kuljettajan puolella ja johtosarja erillinen moottorinjohtosarjan kanssa kun taas B28E abs pumppu on vänkärin puollla ja johtosarja sama moottorinjohtosarjan kanssa, Olisko jollain hyviä neuvoja miten tuo on järkevin ja ns. helpoin toteuttaa?
Molemmista on jo moottorit ja vaihdelaatikot irti ja b230et 760:stä johtosarja moottorinohjaus yksiköineen purettuna, mutta nyt olis edessä tosiaan tuo johtosarjojen vaihto(+ mahdollinen abs-yksikön siirto ja jarruputkien teko). Joihin tarvisi vinkkejä.
-
Löytäiskö joku kytkentäkaaviota moottorinohjaus johtoille (25pin) liitin joka tulee vänkärin jalkatilaan 53pin isoon liittimeen enkä tarkota nyt moottorinohjausyksikön liitintä. Jos molemmista autoista sais niin auttais kummasti. 760 b28e -86 aut ja 760 b230et -88 aut.
-
Osaisko joku ees sanoa noi 2x 8pin liittimet b230et moottorista kuskinpuolen että mitä johdot ovat?
Ei löydy vaikka kuin kattelee kaikki kytkentäkaaviot mitä vaan löytyy..
kuva -> http://aijaa.com/GF3hpc (http://aijaa.com/GF3hpc)
-
.
-
Osaisko joku ees sanoa noi 2x 8pin liittimet b230et moottorista kuskinpuolen että mitä johdot ovat?
Ei löydy vaikka kuin kattelee kaikki kytkentäkaaviot mitä vaan löytyy..
kuva -> http://aijaa.com/GF3hpc (http://aijaa.com/GF3hpc)
Hämärä muistikuva sanoo, että oisin monasti nähny tuommoset tyhjänä.
Itse vaihto-operaatiosta, kun ei kukaan kokeneempi ole viitsiny lähtee neuvomaan, niin arvaillaan nyt sitten jotain:
- ABS:n johtosarja ja muu järjestelmä on kutakuinkin täysin riippuumaton ja päälleliimattu. Pumpun ja purkin välisen yhteyden lisäksi sen johtosarjaan kuuluu seuraavaa: Etupyörien anturit, nopeustieto perältä (kuskin jalkatilassa olevan ison liittimen kautta, kierretty pari), jarrupolkimen kytkin, merkkivalo mittaristoon sekä maat ja käyttösähköt. Pervossa pumppu on oikealla puolella todennäköisesti vain tilateknisistä syistä. Myös B234F:n kaverina pumppu on oikealla.
- Etupalkki ja vakaaja ovat pervon alla erilaiset. Ota talteen vinokoneisesta. Vakaaja saattaa sopiakkin olemaan. Mekaanisista osista tarttee vaihtaa lyhyesti ja ytimekkäässti kaikki flektistä kardaaniin. Periaatteessa kardaanin takapätkä on sama, mutta ne on jonkun perimätiedon mukaan tasapainotettu yhtenä palana, eli jos et vaihda koko pötkyä, täristää.
- Moottorin johtosarjojen kanssa tulee puuhaa. Kaikki on vaihdettavissa liittimistä, katkomatta yhtäkään johtoa. Voi olla, että jonkun liittimen (etenkin ne isot etujalkatiloissa) joutuu purkamaan ja kokoamaan pinni kerrallaan uudestaan, kannattaa tarkistaa että värit suurin piirtein täsmää. Kaikki värit eivät jatku samoina liittimen läpi, mutta suuri osa. Itse lähtisin vaihtamaan koko konehuoneen johtosarjaa, ehkä poislukien se ABS, jos vinokoneisessa ei ole.
Olen itsekin koittanut erään rojektin yhteydessä etsiä liitinkaavioita mainitsemaasi jalkatilan liittimeen, mutta semmoista ei taida olla olemassa. Lisäksi mokomat ovat vaihtuneet melkein joka vuosi...
Loppuun vielä pari varmistusta: Onkos se vinokone oikeasti B230ET, ettei olisi kuitenkin FT? Eroa näillä kahdella on moottorinohajus, kansi ja ahdin. ET:ssä on 531 kansi, Garretin ahdin ja Motronic ohjaus, kun taas FT:ssä 530, mitsu ja Bosch LH jetronic. Jälkimmäinen ohjausjärjestelmä on käyttökelpoinen, ensimmäinen ei. Jos aiot pitää moottorin edes sinnepäin vakiona (alle 350 hp), LH2.4 on ainoa järkevä vaihtoehto.
-
Hämärä muistikuva sanoo, että oisin monasti nähny tuommoset tyhjänä.
Itse vaihto-operaatiosta, kun ei kukaan kokeneempi ole viitsiny lähtee neuvomaan, niin arvaillaan nyt sitten jotain:
- ABS:n johtosarja ja muu järjestelmä on kutakuinkin täysin riippuumaton ja päälleliimattu. Pumpun ja purkin välisen yhteyden lisäksi sen johtosarjaan kuuluu seuraavaa: Etupyörien anturit, nopeustieto perältä (kuskin jalkatilassa olevan ison liittimen kautta, kierretty pari), jarrupolkimen kytkin, merkkivalo mittaristoon sekä maat ja käyttösähköt. Pervossa pumppu on oikealla puolella todennäköisesti vain tilateknisistä syistä. Myös B234F:n kaverina pumppu on oikealla.
- Etupalkki ja vakaaja ovat pervon alla erilaiset. Ota talteen vinokoneisesta. Vakaaja saattaa sopiakkin olemaan. Mekaanisista osista tarttee vaihtaa lyhyesti ja ytimekkäässti kaikki flektistä kardaaniin. Periaatteessa kardaanin takapätkä on sama, mutta ne on jonkun perimätiedon mukaan tasapainotettu yhtenä palana, eli jos et vaihda koko pötkyä, täristää.
- Moottorin johtosarjojen kanssa tulee puuhaa. Kaikki on vaihdettavissa liittimistä, katkomatta yhtäkään johtoa. Voi olla, että jonkun liittimen (etenkin ne isot etujalkatiloissa) joutuu purkamaan ja kokoamaan pinni kerrallaan uudestaan, kannattaa tarkistaa että värit suurin piirtein täsmää. Kaikki värit eivät jatku samoina liittimen läpi, mutta suuri osa. Itse lähtisin vaihtamaan koko konehuoneen johtosarjaa, ehkä poislukien se ABS, jos vinokoneisessa ei ole.
Olen itsekin koittanut erään rojektin yhteydessä etsiä liitinkaavioita mainitsemaasi jalkatilan liittimeen, mutta semmoista ei taida olla olemassa. Lisäksi mokomat ovat vaihtuneet melkein joka vuosi...
Loppuun vielä pari varmistusta: Onkos se vinokone oikeasti B230ET, ettei olisi kuitenkin FT? Eroa näillä kahdella on moottorinohajus, kansi ja ahdin. ET:ssä on 531 kansi, Garretin ahdin ja Motronic ohjaus, kun taas FT:ssä 530, mitsu ja Bosch LH jetronic. Jälkimmäinen ohjausjärjestelmä on käyttökelpoinen, ensimmäinen ei. Jos aiot pitää moottorin edes sinnepäin vakiona (alle 350 hp), LH2.4 on ainoa järkevä vaihtoehto.
Kiitos vastauksesta vaikka olikin jo vähän myöhässä. Eli vaihdoin vänkärinpuolen johtosarjan ecun kanssa poislukien abs:n johtosarja, sen sai järkevästi pidettyä ennallaan.
Etuakselisto ja vakaaja oli ainakin tuossa samat, vaihdoin vaan moottorinkannattimet akselistoon.
Flektistä perään tulee kaikki vaihtumaan koska vaihdan samalla manuaaliksi ja kaikki osat on jo valmiina.
Vänkärin jalkatilaan piti motronicci kytkeä liitin kerrallan jotka selivittelin mittaamalla.
Myös konehuoneessa oleva uros pinninen liitin piti vaihtaa naaras liittimeksi ja kytkeä johto kerrallan.Toinen liitin jaa ET:ssä irralleen.
Kyllä on viimesen vuoden ET eli motronicci , garretin ahdin ja 531 kansi.
-
Oho, aika sähäkkää toimintaa. No, toisille se on että tekee vaan, nimim. ahtohilut hyllyssä kohta kolmatta vuotta.
-
Nyt alkas kaikki oleen mutta vielä semmonen pikku vika että boksi ei anna maata eikä virtaa bensapumpun releelle joten ei pumppu pyöri.
Bensapumpunreleen kytkennät:
-87/2 pumpulle pinkki
-30 eculta pin 35 +12v sini keltainen
-86/1eculta ohjaus maa pin20 mustakeltainen
+ että kipinää ei tule vaikka boksi pin1 antaa maan puolalle ja toinen johto virtalukon kautta +12v kun virrat laittaa päälle molemmissa on +12v maan kautta mitattuna mutta napojen välillä näyttää nollaa.
Osaisko joku auttaa alkaa jo itellä järki mennä tämän kanssa.
Vihreä ruskea johto joka menee cis control unit 12 on irti vielä tuolta vänkärin jalkatilan isosta liittimiesta kun en hoksaa mihin pitäs laittaa?
tähelliset kytkennät nyt:
B28E B230ET
1 Battery + Y-BN P virta motronicille
5 Lh-jetronic control unit pos. 18 ignition coil BL BL-GN cis 1 virtalukon kautta virta cis boksille
7 Lh-jetronic control unit pos 17 Y-SB Y-SB ohjaus maa bensapumpunrele
9 Lh-jetronic control unit pos 9 air mass meter pos 5
Relay, radio interfence suppression BL-Y GN pensapumpunrele 30
15 Lh-jetronic unit pos 1 Y-GR Tyhjä
16 Lh-jetronic unit pos 24 Tyhjä
19 Lh-jetronic unit pos 21 fuel relay ohjaus Tyhjä
-
740 kytkiksen mukaan se johto menee ecun liittimeen nro 21
-
740 kytkiksen mukaan se johto menee ecun liittimeen nro 21
No niinpä näkyyki kiitos tästä! huomenna taas jatkuu tutkinnat (ja hutkinnat) josko siitä alkas kipinä löytymään. ::)
-
Mikäli boksi ei maadota bensakärkiä järjestelmäreleestä, boksi ei saa tietoa pyörimisestä tai starttaamisesta.
-
Mikäli boksi ei maadota bensakärkiä järjestelmäreleestä, boksi ei saa tietoa pyörimisestä tai starttaamisesta.
Joo ei maadota eikä anna kyllä boksi jännitettäkään releelle.?
En kyllä ymmärrä miten tuo gn-bn johto joka menee cis boksin 6:een ja motronicin 21:een on kokoajan yhteydessä tuonne pin 21 vaikka johto ei ole missään paikallan nyt siis muualla kun tuolla cis boksissa. Eikä mittaamallakaan saa mitään tolkkua kun mittari piippaa melkein joka toisessa vänkärin jalkatilan johdossa mihin se pitäs laittaa.
Sama homma tuon oranssin johon kanssa mikä pitäs mennä ecun pin 2 ja cis pin 8. Ei saa mitään tolkku mittaamalla että mihin jalkatilan liittimen pinneistä pitäisi laitta. Eikö se oli juurikin tuo pyörimisnopeus tieto?
-
Joo ei maadota eikä anna kyllä boksi jännitettäkään releelle.?
En kyllä ymmärrä miten tuo gn-bn johto joka menee cis boksin 6:een ja motronicin 21:een on kokoajan yhteydessä tuonne pin 21 vaikka johto ei ole missään paikallan nyt siis muualla kun tuolla cis boksissa. Eikä mittaamallakaan saa mitään tolkkua kun mittari piippaa melkein joka toisessa vänkärin jalkatilan johdossa mihin se pitäs laittaa.
Sama homma tuon oranssin johon kanssa mikä pitäs mennä ecun pin 2 ja cis pin 8. Ei saa mitään tolkku mittaamalla että mihin jalkatilan liittimen pinneistä pitäisi laitta. Eikö se oli juurikin tuo pyörimisnopeus tieto?
Näiden sivujen (http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm) ohjeen mukaan olen itse nuo tehnyt, en tiedä mitä kytkäriä itse käytät tuossa talkoossa. Oletusarvoisesti sanoisin että jos olet kovin paljon joutunut johtoja katkomaan on jotakin jo silloin mennyt suteen. pin 8 ja 25-27 ovat nuo pyörimisnopeusanturien signaalipiuhat, ja sitten niille on ne suojamaat erikseen. Yleismittarin piipperifeature on näissä tosi huono, koska se piippaa myös "osittaisesta" johtamisesta eli siis se voi tulla esim releen tai jopa jonkun anturin läpite ja mittari piippaa. Selvi hiukan tuon pohjalta niitä epäselviä johtoja niin voi alkaa tuumimaan mikä on homman nimi, itse tein joskus vastaavan shoun irrottamalla koko motronicci auton johtosarjasta itsenäiseksi setiksi ja kytkemällä sen "päälleliimaten" vuotta vanhempaan koojettikoneiseen.
-
Näiden sivujen (http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm) ohjeen mukaan olen itse nuo tehnyt, en tiedä mitä kytkäriä itse käytät tuossa talkoossa. Oletusarvoisesti sanoisin että jos olet kovin paljon joutunut johtoja katkomaan on jotakin jo silloin mennyt suteen. pin 8 ja 25-27 ovat nuo pyörimisnopeusanturien signaalipiuhat, ja sitten niille on ne suojamaat erikseen. Yleismittarin piipperifeature on näissä tosi huono, koska se piippaa myös "osittaisesta" johtamisesta eli siis se voi tulla esim releen tai jopa jonkun anturin läpite ja mittari piippaa. Selvi hiukan tuon pohjalta niitä epäselviä johtoja niin voi alkaa tuumimaan mikä on homman nimi, itse tein joskus vastaavan shoun irrottamalla koko motronicci auton johtosarjasta itsenäiseksi setiksi ja kytkemällä sen "päälleliimaten" vuotta vanhempaan koojettikoneiseen.
Joo sekotin taas tuon k-jetronicin pensapumpun releen tähän. Ei oo tarvinu katkoa johtoja, muutaku se vänkärinjalkatilan iso liitin piti purkaa ja ottaa ne vanhan moottorinohjauksen johot pois.
Niin on ecussa kyllä mutta nyt tarkoitin juurikin tuota jalkatilan liitintä että mihin siinä laittaa ne kaks johtoa kun ei saa mittaamalla selkoa
-
Hankala sanoa tällai näkemäti. Ite toteutin niin että otin "koko auton johtosarjan" etuosaltaan, mukaanlukien ne liittimet, ja raksin pois aivan kaiken mikä ei liity ruiskuun. Jäljelle jäävän osan sitten nakkasin kiinni kohdeautoon ja kun muistin vetää puolan plussalle johdon niin laite kajahti tulillekin.
-
Nyt alkais oleen johdotukset selvillä, bensapumput rupes toimimaan ja nyt saa kyllä bensaa suuttimista asti mutta kipinä puuttuu edelleen? Ilmeisesti boksi ei anna maata R/W puolan johdolle?
Miten nuo nopeustunnistimet voi mitata? kahden signaali pinnin väliltä? Ja lukeeko tuo pyörmisnopeustunnistin vaan tuota startin hammaskehää vauhtipyörässä?
-
Motronikissa on kaksi hall-anturia vierekkäin, toiselle on yksi piikki joka määrittää koneen nollan ja toinen lukee startin kehää, josta se päättelee asennon.
-
Ja jos ne anturien liittimet on päässy ristiin se ei sitten käy. Jos anturitieto tulee oikein ni kierroslukumittari pomppii startatessa.
-
Ja jos ne anturien liittimet on päässy ristiin se ei sitten käy. Jos anturitieto tulee oikein ni kierroslukumittari pomppii startatessa.
Johdot on oikein päin. Kierroslukumittari ei voikkaan pomppia kun sinne ei mene puolalta enää johtoa.
Kokeilin mitata yleismittarilla 1 ja 2 pinneistä kierrosnopeusanturia ja näytti paikallaan 970 ohm sittenkun starttas niin vaihteli 960-980 ohm välillä?
Ecun kaikki johdot on oikein kun vielä tarkistin mittamalla.
-
Tuleeko puolalle plussa? Tuo oli mulla vastaavassa tilanteessa syy ettei ekalla hörähtäny. Tarkista myös startatessa. Motikka ohjaa bensapuolta samalla logiikalla kuin muutkin, eli pyörimistieto täytyy tulla että pumppuja ohjataan. Suuttimien ohjaus taas pelaa vasta kun immulta tulee signaali.
-
Tuleeko puolalle plussa? Tuo oli mulla vastaavassa tilanteessa syy ettei ekalla hörähtäny. Tarkista myös startatessa. Motikka ohjaa bensapuolta samalla logiikalla kuin muutkin, eli pyörimistieto täytyy tulla että pumppuja ohjataan. Suuttimien ohjaus taas pelaa vasta kun immulta tulee signaali.
Tulee 15 napaan virtalukon kautta +12v ja toiseen puna-valkoinen johto ecun pin 1. Sitte kun laittaa virrat päälle molemmissa puolan navoissa on akun jännite ja startatessa ei muutu.
Start injection ainakin syöttää bensaa mutta taitaa ottaa virran startin herätteestä?
-
Tulee 15 napaan virtalukon kautta +12v ja toiseen puna-valkoinen johto ecun pin 1. Sitte kun laittaa virrat päälle molemmissa puolan navoissa on akun jännite ja startatessa ei muutu.
Start injection ainakin syöttää bensaa mutta taitaa ottaa virran startin herätteestä?
Joo, starttisumu ottaa sähkönsä startin solenoidin lähtöpuolelta, eli se ei kerro asiasta suoraan. Toisinsanoen jos varsinaisia suuttimia ei ohjata (vaikkapa lasikantalampulla voit testata, ja ota starttisuuttimen liitin irti ettet uita konetta turhaan), on tilanne se että motikka ei saa pyörimistietoa. Otithan vauhtipyörän alkuperäisestä, siinä on yksi tappi jota toinen anturi lukee ja uskoakseni tuo ei anna mitään elonmerkkiä ilman sitä?
-
Joo, starttisumu ottaa sähkönsä startin solenoidin lähtöpuolelta, eli se ei kerro asiasta suoraan. Toisinsanoen jos varsinaisia suuttimia ei ohjata (vaikkapa lasikantalampulla voit testata, ja ota starttisuuttimen liitin irti ettet uita konetta turhaan), on tilanne se että motikka ei saa pyörimistietoa. Otithan vauhtipyörän alkuperäisestä, siinä on yksi tappi jota toinen anturi lukee ja uskoakseni tuo ei anna mitään elonmerkkiä ilman sitä?
Niin katoinki tuosta kytkiksestä. Siltä se vähän näyttää että ei saa mutta se ihmetyttää että miksi ei saa pyörmisnopeus tietoa. Voiko puolaan räpsästä suoraa maata että antaako sillon kipinän?
Vauhtipyörä on b230et man kun vaihdoin samalla auton manuaaliksi, oli siinä se yks pyöreä tappi mitä takempi anturi lukee. Ja laitoin vauhtipyörän paikalleen tappi startin reiän kohalla kone ykk:ssa
-
Tuli semmonen asia mieleen että onko manuaalissa eri kampiakselin asentotunnistimien "jalka" siis se pidike mihin tunnistimet tulee? Jos on nyt niin että tuolla manuaalin vauhtipyörällä ei anturi ei saa luettua kun on väärässä kohti?
-
Ei, kyl mulla pelas yhtä lailla ennen ja jälkeen manuaaliswapin.
-
Perhana ku työt haittaa niin pahasti harrastuksia että ei kerkeä volvoa laittamaan.
Mutta semmosen vian tuosta löysin että ei tule pyörimisnopeus- eikä kampiakselinasento tunnistimelle sitä 5v jännitettä mikä sinne pitäs tulla jonka anturi muuttaa signaaliksi takas eculle. Kokeiltu toisellakin eculla muttakun ei.
Eikö kukaan osaa sanoa mihin jännite on hukkunut? Pitäisikö sen tulla heti virrat päälle laittaessa vaiko vasta startatessa? mikä antaa sille ohjauksen?