Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: rokkiarska - 14.04.2011, 21:09:41
-
Mikä ihme meni vikaan ku vaihoin tukikumin ja laakerin ni sen jälkee alko täristämää iha pirusti. Ja enne vaihtoa ei täristäny yhtään. En ymmärrä. hermot tässä mennee :tickedoff:
-
Tuliko kartaani pooreilleen samaan asentoon kuin ennen?
-
Tein siihe semmoset omat merkinnät ja minu mielestä se on just niinku piti, mutta ei oikee vaikuta siltä. Onkos siinä jotkut oikeat merkit jossaki?
-
Kardaanin osien kohdistus on kyllä oleellista, mutta Volvon kolmiristikoinen (tai vastaava) niveljärjestelmä tekee siitä ylettömän herkän akselin sivu- ja korkeuslinjauksille noissa tärinätapauksissa. Näihin tulee aina pieniä muutoksia mm tuon tukilaakerin ja sen kumin vaihdossa. Ainoa tuntemani menetelmä on kokeilu, jossa tukilaakerin paikkaa siirrellään hiljalleen sitä keskitukea siirtämällä kunnes tulos ei enää tärise. Joskus saattaa olla tarvetta jopa muuttaa korkeusasemaa välilevyillä tai uusia moottorin ja/tai vaihteiston tukikumeja. Optimitapausessahan kardaanissa pitäisi olla parillinen määrä ristikoita (vastaavia), jotta tärinät pysyvät poissa. Samoin akselin tulo- ja lähtökulma pitäisi olla likipitäen sama ja kulmaeroa pitäisi olla vähintään ½ astetta voitelun takia - nivelristikot pääsevät silloin liikkumaan.
Joissakin ristikoissa on tukilaakerin takana olevan pituussäädön takia jätetty yksi boori koneistamatta, jolloin nivel menee aina oikeaan asentoon.
-
Merkit on justii samoilla kohilla ku enne irrotusta ja oon nyt yrittäny säätää sitä tukikumin kiinnikettä ja tukikumia joka ilmansuuntaan ja aina vaa tärisee. Voi v***u että mennee hermot stana. Kohta voisin myyä osina koko paskan!
-
No nyt loppu tärinä melkee olemattomaks, ku laitoin tukikumin ja sen telineen vällii 4 rikkaa, eli nostin sitä ylemmäs. :idiot2:
-
Joskus ja yleensä sattaa käudä niin, että kun se "hyvä kohta" löytyy, tilanne voi kilometrien myötä jopa parantua kokonaan. Lähinnä se tukilaakeri hakee kai silloin sen tasapainoisimman asennon ajan kansssa. Minulla kävi juuri näin 740 GLT:ssä ::).
-
Liikkeelle lähtiessä ei täristä yhtää, mutta 80 ku on vauhtia ni vähä meinaa vielä täristä..
-
Toi homma tulee usein, kun se uusi kumi on niin paljon kovempi kuin se vanha, niin on paljon tarkempi ottamaan kaikki vapinat.
Kun löit kasaan, pyörittelitkö tukikumia irtokardaanissa kun se oli asennettu laakerin päälle? Siinä näkee sen ettei ole sivuttaisheittoa ja pystyy vielä korjaamaan tilannetta ennen kuin lyö kiinni kärryyn.
-
Liikkeelle lähtiessä ei täristä yhtää, mutta 80 ku on vauhtia ni vähä meinaa vielä täristä..
Samaan ongelmaan törmänny nyt useammassa topicissa, ja sama juttu kävi itellenikin. Uusi kumi ja laakeri niin rupes täristää 70-80km/h vauhdissa. Kardaaniakaan ei väärin saa laitettua omassa lintassa. Ja laipatkin oli samalla lailla kuin irrottaessa.
Hieman autto kun mallaili sitä keskikohtaa eri korkeuteen ym, mutta värinät ei hävinny. Vaihdoin käytetyn kumin ja laakerin takasin niin loppu värisemästä. Tiedä onko taas motonetin tukikumi jotenkin huonompaa kamaa. Seuraavaks haen kyllä volvolta, vaikka hintaakin oli kivasti :)
-
Samalainen täristys minunkin 740 Volessa, kun ostin sen vaihdelaatikko vikaisena ja kardaani purettuna. Mutta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on asettunut ja enää ei huomaa minkäänlaista jyrinää.
-
Samalainen täristys minunkin 740 Volessa, kun ostin sen vaihdelaatikko vikaisena ja kardaani purettuna. Mutta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on asettunut ja enää ei huomaa minkäänlaista jyrinää.
Katos vaan, joku muukin on havainnut tuon saman ilmiön :). On kai sukua tuolle ohjauksen öljynvaihdolle "joka paranee itsestään" ajan kanssa ???.
Missään muussa autossa en ole kyllä havainnut noita "itsekorjaavia" ilmiöitä kuin Volvon 700-sarjassa ;D. Ruotsalaista tekniikaa? :-\
-
Toi homma tulee usein, kun se uusi kumi on niin paljon kovempi kuin se vanha, niin on paljon tarkempi ottamaan kaikki vapinat.
Kun löit kasaan, pyörittelitkö tukikumia irtokardaanissa kun se oli asennettu laakerin päälle? Siinä näkee sen ettei ole sivuttaisheittoa ja pystyy vielä korjaamaan tilannetta ennen kuin lyö kiinni kärryyn.
Juu pyörittelin ja otin sen kartaanin muutaman kerran sieltä pois ja ihmettelin että mikä tässä mättää. pooria siinä ei väärin saakkaa ja laippa on samassa kohassa ku ennenki. Tulin itekki siihe tuloksee että se uus kumi on vielä liian jäykkä. Täytyy tässä ajella ja ihmetellä.
-
Juu pyörittelin ja otin sen kartaanin muutaman kerran sieltä pois ja ihmettelin että mikä tässä mättää. pooria siinä ei väärin saakkaa ja laippa on samassa kohassa ku ennenki. Tulin itekki siihe tuloksee että se uus kumi on vielä liian jäykkä. Täytyy tässä ajella ja ihmetellä.
Ruiskuta sinne öljyä niin pehmiää nopeammin... :2funny:..not... ;)
-
Otinpa sitte kertaallee vielä irti sen jortaaninpaskan ja mittailin laakerista päähä, ni se oli millin vinossa. Hakkasin sen suoraan ja nyt on hyvä! ainaki toistaseks! *taavih->
-
Näitä niveliä taitaa olla ainakin kolmen mallisia: 1. nivel keskittyy oikeanpaksuisilla päätylevyillä aina keskelle, 2. päätylevyjen ja laakeripesien kesken on mittaero, joka mahdollistaa "tuon keskellelyömisen" - päätylevyt ovat varmuuden vuoksi, 3. päätylevyjä ei lukita millään ja ovat tiukkasovitteiset - lyödään keskelle. Noita kolmea tyyppiä olen tavannut "luonnossa" erilaisissa laitteissa ja oleellisinta taitaa olla se, että tietää mitä tyyppiä asentaa ::).
-
omassani tärisi myös muutaman viikon tukikumin ja laakerinvaidon jälkeen ja sitten asettu kohdalleen.
-
Itellä käyny kai mäihä tähän mennessä, kun on tullut vaihdettua toinen pätkä kardaanista, jolloin ei voi kuin arvata sen boorin asennon. Eikä oo täristänyt. Sellasella hardykiekollisella kardaanilla siis. Kesällä pitäs toivoa taas, ku täytyy uittaa eri kardaaninpätkä toiseen autoon, ettei täristäis.
-
Muistaakseni siinä 200-sarjan kirjassa oli kuva, josta selviää miten ristikot pitäisi olla. Siinä kuvassa ei ole tosin rättiniveltä vaan ihan normaali ristikko ensimäisenä kuten 700-sarjan GLT:ssä
-
Löytyykö jostain vahvistettua tukikumia? Volvolta yritin kysyä mutta ei löytänyt...
-
Muistelisin, että e34 bmw m5 kumilaimppu menis heittämällä. Schmeidmannidlta saa oemlaatuisen volvon orkkislimpun hinnalla.
-
Omasta 940 selvisi tärinän aiheuttaja, hardykiekon tulee olla tietyssä asennossa, olin sen asentanut väärin. Isä oli tämän huomannu kun oli tutkinu nettiä ja oli kääntänyt hardykiekkoa silleen että ne vahvistetut osat on kardaanin pyörimisuuntaan.
-
Oma tukilaakeri@tukikumi remppa alko siitä ku taka akselin alempi reaktiotankpn pultti katkesi jaa hyvä ettei koko taka akseli puonnu matkasta. Asento sillä oli jo aika villi :D
Halppis laakerin ja kumin hain ja boorin löin mielestäni merkkiin. Aivan hento jytinä jäi nopeuden 60-80kmh..
Itekki aattelin et se on kovempaa varmaan se tulikumi mitä alkujaan nii olokoot ny.
-
Ei ole vielä kukaan ottanut sellaista asiaa esille että 940:n kardaanin booreja ei voi saada väärin koska yksi hammas on muita isompi.
-
Ei ole vielä kukaan ottanut sellaista asiaa esille että 940:n kardaanin booreja ei voi saada väärin koska yksi hammas on muita isompi.
omassa -91 940 sai laitettua väärin. löyty jurinaton kohta ko pesi 20vuoden sonnat sekä etu että takapätkästä, jolloin löysi ne kohistusmerkit.
-
Nyt olen käyttänyt -88 740:in, -91,-93 ja -95 940:ien kardaanit kahdessa osassa. Yhdessäkään kardaani ei suostunut menemään kuin yhdessä asennossa paikalleen. Helpottaa vielä kun laittaa sen liukuosan kumitutin ensin takaosaan kiinni ja sitten sovittaa oikeat hampaat kohdilleen.
-
Nää perskeleen tarviosat taitaa vissiin olla tärinän aiheittajia.
Vaiko mikä.....
Vaihdoin tuon v-laatikon ja kardaanin paketti.
Ei olisi pitänyt puuttua kulahtaneeseen tulilaakeriin ja t-kumiin.
Täryllä on ajettu jo 4 kuukautta kyllä vituttaa.
Kaikki konstit käytetty ja mietitty testattu.
-
940:ssä auttoi kun vein akselin tasapainotettavaksi, sama vissiin nykyisessä 960:ssä kun vaihdoin laakerin ja tukikumin jäi pieni tärinä.
-
Nää perskeleen tarviosat taitaa vissiin olla tärinän aiheittajia.
Vaiko mikä.....
Vaihdoin tuon v-laatikon ja kardaanin paketti.
Ei olisi pitänyt puuttua kulahtaneeseen tulilaakeriin ja t-kumiin.
Täryllä on ajettu jo 4 kuukautta kyllä vituttaa.
Kaikki konstit käytetty ja mietitty testattu.
Laita vanha tukikumi takas, mulla autto 9kk taistelun jälkeen tuo, kävi kahteen vai kolmeen kertaan puntattavanaki välissä.
-
Omaan 945:seen kun vaihdettiin ihan Bilteman laatukumi, niin pyöritettiin kardaania samalla kun tukikumin "peltiä" kiristettiin pohjaan kiinni.
Periaatteella mutteria puoli kierrosta kiinni ja pari kierrosta kardaanin pyöritystä. Ei tärise.
-
Omaan 945:seen kun vaihdettiin ihan Bilteman laatukumi, niin pyöritettiin kardaania samalla kun tukikumin "peltiä" kiristettiin pohjaan kiinni.
Periaatteella mutteria puoli kierrosta kiinni ja pari kierrosta kardaanin pyöritystä. Ei tärise.
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä? :P
Joo, älkää ny helvatussa kokeilko.
-
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä? :P
:facepalm:
Kyllä se ihan käsin pyörii, kun toinen takarengas on ilmassa. Vaihde vapaalle ja pyörittämään. Kun pultit alkoivat kiristymään, niin muistaakseni sen jälkeen edettiin 1/4 kierros tiukemmalle ja kardaanin pyörittelyä pari kierrosta.
-
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä? :P
Kyllähän tuota on tehty ajosiltanosturilla useastikin ei tosin tuon kumin asentamiseen, etupyörät päin päätyestettä ja kunnon tuki takapuolelle hyvästä paikasta keventimellä taka-akseli ylös.
Lainaus meni jotenkin pieleen.
Joo, älkää ny helvatussa kokeilko.
-
Minkälaiset merkit kuuluu olla 740 kardaanissa kun menee moneen asentoon enkä merkkejä löytäny?
-
Jos oheisessa kuvassa olevat keltaiset täplät löytyy maalin alta.Ovat tehdas merkit
(http://i368.photobucket.com/albums/oo123/MattiK/Koukku138.jpg) (http://s368.photobucket.com/user/MattiK/media/Koukku138.jpg.html)
-
Joo elikkä onko mahdollista että kardaani alkaa tärisemään jos sen tukilaakerin allaolevan pellin pultit käyttää löysällä?
-
Tuli kans käytettyä irti tuota tukikumi/-laakeriasetelmaa kesällä, vuosi sitten vaihdettu kokonaan. Kaksilla renkailla nyt koitettu, toiset renkaat täristi hieman rattia, mutta nyt jäljelle jäi tuo jurina 80-100km/h vauhdissa. Ei tunnu ratissa, mutta koko auto hieman kumisee tuossa vauhdissa, mutta ei satasen yli enää. Liekö tuon asento sitten hieman huono nyt sitten?
-
Minkäs merkkinen se ois paras tukikumi nykyään? Muistanko oikein, että bilteman ois ollu paras/vähiten jyristystä aiheuttava?
Ei vaan taida biltemasta enään saada kumeja mitä nettisivuilta yritin etsiä ???
Sinisen tiskiltähän se ois paras hakea, mutta oliko joku tarvikekkin hyvä laatuinen?
-
Minkäs merkkinen se ois paras tukikumi nykyään? Muistanko oikein, että bilteman ois ollu paras/vähiten jyristystä aiheuttava?
Ei vaan taida biltemasta enään saada kumeja mitä nettisivuilta yritin etsiä ???
Sinisen tiskiltähän se ois paras hakea, mutta oliko joku tarvikekkin hyvä laatuinen?
Tutulle vaihdoin Volvolta ostetun tukikumin vähän aikaa sitten. Oli vaan pikkaisen huonosti viilattu kun kumissa näkyi vielä Meylen teksti ::) Eli ihan sama ottaako tarvikkeena halvemmalla.
-
Kuka uskaltaa ekana lyödä auton akselista pukeille ja kone tulilla vaihde päällä kiriä tukikumin kii kannatinpeltiinsä? :P
Joo, älkää ny helvatussa kokeilko.
Wanha vastaus, mutta seiskaan vaihdoin kumin juuri niin, että kannakepellin ja kumin pultit sormin höplälleen, että varmasti pääsee tarvittaessa elämään, kone käyntiin ja vitosella kardaania pyörittäen pulttien kiristys.
Ei se siinä hirveästi enää paikkaansa hakenut. Eihän tuollakaan ajotilannetta saa simuloitua, yleensä on riittänyt, että käsituntumalla asettelee kumin siihen asentoon, mihin se haluaisi helpoiten asettua, eikä jäisi pänniä mihinkään suuntaan.
-
Tutulle vaihdoin Volvolta ostetun tukikumin vähän aikaa sitten. Oli vaan pikkaisen huonosti viilattu kun kumissa näkyi vielä Meylen teksti ::) Eli ihan sama ottaako tarvikkeena halvemmalla.
Täytyypä sitten ostaa mätänetistä meylen kumi :D Minkähän laatunen se meylen laakeri sitten on vai kannattasko suoraan ostaa suosiolla skf tms laatumerkin laakeri? ???
-
Täytyypä sitten ostaa mätänetistä meylen kumi :D Minkähän laatunen se meylen laakeri sitten on vai kannattasko suoraan ostaa suosiolla skf tms laatumerkin laakeri? ???
Tilasin skandixiltä kaikki osat, sivuilta selviää myös tunnistustapa taisi olla kolme erilaista. Kannattaa katsoa ne muutkin osat, kumi ja peltisuojat missä kunnossa ovat, ei tarvise tehdä kahteen kertaan
-
Täytyypä sitten ostaa mätänetistä meylen kumi
Viimeiset 2 tukikumia mitä on tullut ostettua motonetistä on ollut Professional Parts Sweden paketeissa
-
Onhan teilla auto tunkattuna taka-akselista ilmaan kun kiristelette sitä tukilaakeria kiinni pohjaan ? Eli auto normaalissa ajokorkeudessa ? Jouduin itse juuri tekemään pariin kertaan kun ostettaessa jurisi laakeri ja vaihdoin uuden, niitä suojapeltejä ei ollut,enkä tiennyt semmoisisa olevankaan ;) Kaksi vesisadetta kesti laakeri ja jurisi samalla lailla :(. Nyt on SKF ja uudet suojapellit, toivottavasti kestää nyt. Vanhan tukilaakerin kumin kanssa laitoin ja molemmilla kerroilla oli kyllä ihan jurinaton kaikissa nopeuksissa. Kiristäessä olen kardaania pyörittänyt käsin samalla kun olen kiristellyt pultit. Madallettuihin pitää ilmeisesti laittaa prikkoja pellin ja kumin väliin että kardaanin asento (kulmat ?) seuraa taka-akselia joka siis madalluksen jälkeen lähempänä pohjaa...
Niin ja vanhoihin viesteihin, allekirjoituksen autossa kardaanin saa kasattuna mihin asentoon vain. Yksi hammas puuttuu sisäboorista mutta ulkoboorissa on kaikki. Valussa on pieni "nappi" josta näkee oikean asennon.
-
Motonetin sivu tarjoo tuota kardaanin keskityshelaa 740/940, onko tämä hela kaikissa vai jossain tietyissä malleissa tai missä kohin kardaania tämä pitäs olla ???
Räjäytyskuvia kun kattelee niin ei oo ainakaan omaan silmään vielä sattunu tommosta kyseistä keskityshelaa missään :idiot2:
Kuva aukee klikkaamalla isommaks:
(https://i.ibb.co/3CP9HNx/N-ytt-kuva-8.png) (https://ibb.co/3CP9HNx)
-
Motonetin sivu tarjoo tuota kardaanin keskityshelaa 740/940, onko tämä hela kaikissa vai jossain tietyissä malleissa tai missä kohin kardaania tämä pitäs olla ???
Räjäytyskuvia kun kattelee niin ei oo ainakaan omaan silmään vielä sattunu tommosta kyseistä keskityshelaa missään :idiot2:
Kuva aukee klikkaamalla isommaks:
(https://i.ibb.co/3CP9HNx/N-ytt-kuva-8.png) (https://ibb.co/3CP9HNx)
M47 ja rättinivelen sisällä.
-
M47 ja rättinivelen sisällä.
Joo tätä mietinkin, että onko tämä vaan niissä malleissa joissa on rättinivel.
Mutta kiitoksia vastauksesta :)