Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Aakari - 15.04.2011, 08:14:25
-
Nelosvaihde ei tahdo kytkeytyä. Sitten kun menee päälle toimii kyllä normaalisti, joutuu vaan joskus ajamaan toistakymmentäkin kilometriä ennenkuin vaihtaa, välillä kyllä vaihtaa nelkulle aivan niinkuin pitääkin.
Auto on ollut minulla syksystä asti ja koko talven vaihteet ovat pelanneet ihan ok. Öljy vaikuttaa puhtaalta ja määrä on ok, ei kyllä tietoa milloin on viimeksi vaihdettu.
Toinen asia; mittaristoon syttyi servicevalo, joka sammuu pienen ajomatkan jälkeen, mutta palaa joka starttauksen jälkeen tietyn ajan. 290 000 km on tulossa täyteen, että olisiko joku huoltomuistutus, jos näin, miten kuitataan?
t.jussi
-
Toinen asia; mittaristoon syttyi servicevalo, joka sammuu pienen ajomatkan jälkeen, mutta palaa joka starttauksen jälkeen tietyn ajan. 290 000 km on tulossa täyteen, että olisiko joku huoltomuistutus, jos näin, miten kuitataan?
Tuolla ohjeet:
http://www.vcoa.org/700-900-faq/ElectricalInstruments.html#ServiceLightResetinVariousModels
Eli mittariston pleksissä pitäisi olla kumitutti, jonka takana oleva nappi painetaan jollain pohjaan hetkeksi. En muista onko virtojen oltava päällä vai pois?
-
Nelosvaihde ei tahdo kytkeytyä. Sitten kun menee päälle toimii kyllä normaalisti, joutuu vaan joskus ajamaan toistakymmentäkin kilometriä ennenkuin vaihtaa, välillä kyllä vaihtaa nelkulle aivan niinkuin pitääkin.
onko siinä turbiinilukko myös? kytkeytyy 4. jälkeen 98-100 välissä, onko kepissä 3.lukituksen napin johdot ehjät tai naksuuko rele tuhkiksen takana kun napista painaa.. ja syttyykö nuolivalo mittaristoon?
(http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/relay.jpg)
se rele on tuo overdrive
-
On turbiinilukko, kytkeytyy kun vauhtia n.90km/h. 3vaihteen lukitus ei toimi, eli nappia painaessa ei tapahdu mitään.
-
laatikkona on vissiin zf jossa itellä lyö turbiinilukon päälle noin 90km/h, ja D-asennosta voi itellä vetää nappiin(kepin etupuolella) painamatta 3-asentoon ja takaisin.
nappia tarvii painaa kun haluaa D:ltä N,Rtai P-asentoon tai 3:sta 2- tai 1-asentoon, näin itellä.
AW-laatikossahan on tuo paljon pienempi nappi kepin vasemmalla puolella, ja siinähän syttyy nuolivalo mittaristoon, ZF:ssä ei syty mikään valo mittaristoon, vai pitäiskö?
onkos kellään varmaa tietoa onko ZF-laatikossa mitään ohjausta alipaineella?
-
laatikkona on vissiin zf jossa itellä lyö turbiinilukon päälle noin 90km/h, ja D-asennosta voi itellä vetää nappiin(kepin etupuolella) painamatta 3-asentoon ja takaisin.
nappia tarvii painaa kun haluaa D:ltä N,Rtai P-asentoon tai 3:sta 2- tai 1-asentoon, näin itellä.
AW-laatikossahan on tuo paljon pienempi nappi kepin vasemmalla puolella, ja siinähän syttyy nuolivalo mittaristoon, ZF:ssä ei syty mikään valo mittaristoon, vai pitäiskö?
Kyllä kysyjän autossa on selityksen mukaan AW, eikä tuolla napilla tosiaan tarkoitettu kaavion lukkosalpaa vaan sähköistä osaa, jota ei ZF:ssä ole :D
-
ite ihmettelin että kumpi laatikko on kyseessä ja tuo lukon kytkentänopeus sattu täsmäämään omaan :-[
mitkä öljyt AW:ssä muuten pitää olla, DII? DIII ei varmaa pahaakaan tee
-
AW:n ylivaihdehan on sähköinen (toisin kuin kokonaan mekaaninen ZF) ja sen käyttö voidaan estää katkaisemalla solenoidille menevä virta. Katkaisemisen hoitaa rele, jota ohjataan kepin vasemman reunan napilla. Jos nappi ei pelaa, ylivaihde on aina käytössä, ts. laatikko vaihtaa neloselle. Johdot kepin juuresta joskus katkeilee, helppo mittailla ja tutkailla, kepin nappi sulkee painettaessa.
Jos nelonen ei tahdo mennä kylmänä päälle, vika tuskin on sähköissä. Kuulostaa venttiilikoneiston huollolta... On tehtävissä itse, jopa jotain korjaussarjaa saa jostain (viisaammat tarkentaa), mutta vaatii joka tapauksessa laatikon pudottamista. Samallahan sinne on helppo tehdä paineakkumodi.
-
Paitsi taas, jos se toimii joskus kylmänä, voi hyvinkin vika olla vanhaan volvoon niinkin erikoinen kun relevika. Kuitenkin nelosen päällemenoahan ohjaa tuo rele, jos se tuppaa olla huonosti sähköä johtavaa mallia niin sehän ei sitten anna nelosta.
-
ite ihmettelin että kumpi laatikko on kyseessä ja tuo lukon kytkentänopeus sattu täsmäämään omaan :-[
mitkä öljyt AW:ssä muuten pitää olla, DII? DIII ei varmaa pahaakaan tee
omassa AW ssä on dextron III D sitä voi vaikka lisätä dex II D n sekaan.
-
Paitsi taas, jos se toimii joskus kylmänä, voi hyvinkin vika olla vanhaan volvoon niinkin erikoinen kun relevika. Kuitenkin nelosen päällemenoahan ohjaa tuo rele, jos se tuppaa olla huonosti sähköä johtavaa mallia niin sehän ei sitten anna nelosta.
Jep, AW-aski on ja joskus nelonen kytkeytyy myös kylmällä koneella. Missäs tuo erinomainen rele sijaitsee vai onko se tuo sama mistä on jo kuva tällä topicilla?
Sain sen servicevalon sammumaan ohjeen mukaan, kiitos!
-
Se rele on juurikin tuo kuvassa oleva overdrive tekstin omaava rele.
-
AW71 ,AW71L ei valmisteta enään varaosia ja niitä saa jos saa ruotsista ja sitä nelosen relettä (vihree iso )ei saa mistään enään uutena, sellasen tarvike jutun saa joka jättää jonkun toiminnon pois ,en muista enään minkä,,ite taistellu tän laatikon kanssa ja tätä AW71L ei edes ainakaan pirkanmaalla suostu ees katsoon kukaan, on kuulemma aivan hirvee..poris on yksi joka ehkä vielä korjaa..
omas autos nelonen meni päälle kun ajeli alussa ihan hiljaa (melki tyhjäkäynnillä) ,jos lähti reippaasti liikkeelle tuntu et ei vaihtanu mittään ees 2 ja 3 ,moottoris kauheet kierrokset ja minkään ei menny huusi vaan.
motarilla teki että meni nelonen ja sit heitti sen pois ja taas hetkenpäästä laitto päälle ja taas heitti pois..30 km matkalla teki 5 kertaa tuon.
pikkunappilla joskus testasin onko nelonen päällä, jos ei ollu ei syttyny se nuoli,,
vaihoin sen solenoidin ja se autto asiaa, nekin alkaa oleen kiven alla uudet ainakin.. ???
-
aivan varmana saa sen releen volvolta. väristä en tiedä mut omassa aw71L ja valkoinen rele. sitä relettä myös motonet myynyt jossain välissä.
tuota aw 71 tai 72 laatikkoa on vielä vuonna 1998 laitettu volvoon.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual
tossa ihan helkatin hyvä opus.. sieltä löytyy kaikki vian hausta huoltoon.
-
Tässä mun 4-vaihteen ropleemassa vikana oli, ettei relettä ollut ollenkaan. Oli joku sankari laittanut parin abikon väliin pätkän piuhaa, joka oli nyt sitten löystynyt ja antoi sähköä hieman katkonaisesti.
Viritys täytyi korjattuna jättää paikoilleen, kun ei relettä ole. Täytyy käydä siniseltä tiskiltä kysymässä, jos löytyisi.
Kiitän vastaajia asiantuntemuksesta.
t. jussi
-
Sitä oikeeta relettä siis ei todellakaan ole ,ainoo että jos purkaamolta sattuu saamaan ehjän ,tiedän tän homman kun ite edellisenä talvena hain tuota läpi suomen, eikä ollu enään edes ruotsissa sanovat että soittaa suomen volvot läpi jos olis jääny hyllyyn, vaan kun ei ollu ,
,,niinkun tuo laatikon suodatin hommakin on menin siniselle ja sieltä katsoivat rekisterin mukaan jopa, että on oikee suodatin sitten otin öljyt alas ja kauhukseni näin että eihän se ole alkuunkaan oikee , en rikkonu pussia ennenkun näin että onko oikee, joo ,eikun vanha risa laittaa takas,
on pitäny mennä kattoon motonetin suodatinta ,kun ne sanoo et olis tähän ällään,eppäilen että on aw71 ,siinä on se yksi sivu suora joka L on pyöreesti lovettu..
olen tän laatikon kans vaeltanu siis nih kivisen tien ,että ette tiiäkkään,,siis AW71L muusta lootasta en tiä .no se uusi suodatin tilattiin taas ruottista sitten oli oikee kun terotin ällää kokoajan, se oli tärkee se ällä perässä :-\, joka tekee elämästä hankalan ,,semmosta..
siittä valkosesta releestä puuttuu yksi sakara, tai miksi niitä nimitetään ja yhes liikkeessä (maahantuojalla) jossa on kaikki maholliset releet ,ne sano että tätä ihan samaa ei o tehty moneen vuoteen ennään, kun tän laatikon varaosien teko lopetettiin lopetettiin tän releenkin kun se on vaan ainoostaan tähän laatikkoon, sitä ei käytetä missään muussa ja tämä valkonen on sellanen jota käytetään muuallakin joku yleisrele,sanovat et siinä valkosessa jää joku asia pois joka on tässä vihreessä, en vaan muista enään mikä se oli , en sit huolinu sellasta vammasta relettä..
ehkä olen liian täydellisyyteen pyrkivä, en halua jättää mittään pois jos kerta on laitettu,,
niin ne aina minullekkin kauppas sitä valkosta, mut kun oli mukana se vihree ja näin heti että yksi sakara pois ,niin sanoin siittä ja jokakerta sama juttu ,kauhee ihmettely päällä ,,
mutta hyvä jos pelaa se valkonen sinulla,vai onko kenties sitten alettu taas tekemään samaa ohan siittä jo toistavuotta kun sitä haeskelin,,
sillon tuota opusta tuli tavattua toinenkin ilta ja yö,,
-
näppärä jätkä korjais sen alkuperäisen vihreän releen...
-
näppärä jätkä korjais sen alkuperäisen vihreän releen...
kertokaas ny tietämättömälle miten se vihreä eroaa valkoisesta releestä? molemmat ohjaa solenoidia joka laittaa turbiinin sisäisen 4. vaihteen päälle ja vauhdissa 98kmh tai jotain... kytkee turbiinilukon. Ja nappia painaen saat ne lukittua pois käytöstä.
onko siinä eri kytkentänopeudet?
lähteekö lukko pois kaasua painamalla, ilman 3. vaihteen käyttöä?
joku muu, mikä?
-
onko siinä turbiinilukko myös? kytkeytyy 4. jälkeen 98-100 välissä, onko kepissä 3.lukituksen napin johdot ehjät tai naksuuko rele tuhkiksen takana kun napista painaa.. ja syttyykö nuolivalo mittaristoon?
(http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/relay.jpg)
se rele on tuo overdrive
Löytyykö tuo relerasia mistäpäin autoa?
-
Löytyykö tuo relerasia mistäpäin autoa?
Onko sulakkeet keskikonsolissa? Jos on niin sitten pitäisi olla samassa paketissa sulakkeiden takana. Yläpuolella oleva tupakansytytin/lokero pitää irrottaa, että pääsee vähän paremmin käsiksi.
Tuolla enemmän tietoa:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ElectricalCircuitsRelays.htm#RelayLocations
-
kertokaas ny tietämättömälle miten se vihreä eroaa valkoisesta releestä? molemmat ohjaa solenoidia joka laittaa turbiinin sisäisen 4. vaihteen päälle ja vauhdissa 98kmh tai jotain... kytkee turbiinilukon. Ja nappia painaen saat ne lukittua pois käytöstä.
onko siinä eri kytkentänopeudet?
lähteekö lukko pois kaasua painamalla, ilman 3. vaihteen käyttöä?
joku muu, mikä?
tähän oottelen vastausta V:>
-
Joo, sulakkeet on siinä tuhkakupin takana. Joo, tosiaan emäntä soitti eilen moottoritieltä, että nelosvaihde ei kytkeydy päälle, kolmosella oli kotiin jyrryytellyt, kierrokset kolmessa tonnissa ::) Öljyä lisäsin laatikkoon hieman, kun oli mielestäni hieman naftisti, koeajoa en kyllä ehtinyt vielä tekemään että auttoikio tuo lisäys asiaan. Nuolivalo kyllä syttyy mittaristoon, kun vasemmanpuoleisesta napista painaa siitä vaihteenvalitsijasta. Ymmärsinkö oikein että selvä naksahdus pitäisi kuulua releestä, kun tuon lukitusnapin painaa päälle?
-
Joo, sulakkeet on siinä tuhkakupin takana. Joo, tosiaan emäntä soitti eilen moottoritieltä, että nelosvaihde ei kytkeydy päälle, kolmosella oli kotiin jyrryytellyt, kierrokset kolmessa tonnissa ::) Öljyä lisäsin laatikkoon hieman, kun oli mielestäni hieman naftisti, koeajoa en kyllä ehtinyt vielä tekemään että auttoikio tuo lisäys asiaan. Nuolivalo kyllä syttyy mittaristoon, kun vasemmanpuoleisesta napista painaa siitä vaihteenvalitsijasta. Ymmärsinkö oikein että selvä naksahdus pitäisi kuulua releestä, kun tuon lukitusnapin painaa päälle?
Sytytys virrat päällä pitäis jo naksahtaa ja samalla kuuluu jos kuskin ovi auki auton alta solenoidin ääni. Jos kaikki kunnossa.
Tarkasta vielä se öljyn määrä.. selaat vaihteet läpi kone ensin kuumaks. P-R-D-R-P. Pyyhit kepin kuivaks ja kattot kuumalta puolen missä öljyä on.
Osasko emäntä nostaa kaasupetaalia ja koittaa näin vaihtaa 4. vaihteelle. Ite päässy omallani alkuaikoina Tampereelta Hämeenlinnaan linnatuuleen 3. vaihteella kun en älynny nostaa petaalia ja samalla vaijerin pölysuoja oli rullan välissä kiristämässä kick vaijeria.
-
kertokaas ny tietämättömälle miten se vihreä eroaa valkoisesta releestä? molemmat ohjaa solenoidia joka laittaa turbiinin sisäisen 4. vaihteen päälle ja vauhdissa 98kmh tai jotain... kytkee turbiinilukon. Ja nappia painaen saat ne lukittua pois käytöstä.
onko siinä eri kytkentänopeudet?
lähteekö lukko pois kaasua painamalla, ilman 3. vaihteen käyttöä?
joku muu, mikä?
En tiedä releiden erosta, mutta kytkentänopeudet ei riipu releestä, kaasua painaen ei lukkoa saa auki ilman että aski hakee kolmosen samaan kauppaan, ja nämä molemmat erot johtuvat itse laatikosta, eivät releestä.
-
En tiedä releiden erosta, mutta kytkentänopeudet ei riipu releestä, kaasua painaen ei lukkoa saa auki ilman että aski hakee kolmosen samaan kauppaan, ja nämä molemmat erot johtuvat itse laatikosta, eivät releestä.
Tässä topikissa joku vaan kyseli sen vihreän releen perään. Pitäny käydä sinisellä kysymässä mut eipä tuo niin kovasti vaivaa tuo niiden ero, kun sen osasin päätellä ihan ite et varmasti ei tiputa lukkoo ilman vauhdin putoomista alle esim 98 kmh tai vaihtoa 3. vaihteelle. :sundaydriver:
-
Relerasia löydetty, mutta mitäpä sille nyt sitten olis osannu tehdä ??? Koeajo paljasti, että ei vaihda neloselle, vaihdetangon vasemman puoleisesta napista kun painaa, niin nuoli syttyy mittaristoon, mutta sitten saikin renklata ja sammuttaa moottori, että sen nuolivalon sai sammumaan, mitään naksahtelua ei kyllä kuulu missään vaiheessa. Olisko se jokin solenoidi sitten mäsänä? tai rele?
-
rele tai johdot napille vähän huonot
releen uusimisella alotettava. sit ne johdot tarkastaa ellei ala toimimaan releen vaihdolla.
-
Ok, ruvetaan metsästämään relettä. Onko tuo kuva releistä yhteensopiva kaikkiin 740 malleihin, värejähän tuossa ei ole, omassa ainakin tuo pyöreä Bulbfailure-rele oli vihreä, muita värejä en muista..rele lähtee vissiin ihan nostamalla irti kun painaa pikkuklipsiä samalla sisään?
-
Tuossa firmassa on jotakin relettä, liekö oikea?
http://www.adita.fi/?file=318
-
motonetti myi aikasemmin tiedä sit onko nyt. olisko ollu nimellä ylivaihde rele aw valkoinen
omassa lähti ihan vaan nostamalla se rele.
-
Sytytys virrat päällä pitäis jo naksahtaa ja samalla kuuluu jos kuskin ovi auki auton alta solenoidin ääni. Jos kaikki kunnossa.
No niin, rele vaihdettu ja rele jopa naksahtaa ja nuolivalo syttyy mittaristoon ja menee pois päältä mukisematta, mutta edelleen 4.n ei mene päälle. Täytyy vielä tarkistaa se solenoidin "naksahtelu", vielä en sitä pystynyt havaitsemaan kun koeajon jälkeen pakosarja jne naksaa jäähtyessään.
-
mitäs tälle kuuluu?ittellä nyt samaa vaivaa,vaijeri niin löysäällä kun sen saa mutta nelonen ei mene normaalist päälle,silleen sen saa päälle kun painaa monon pohjaan ja nostaa ylös niin vaihtaa kolmosen ja nelosen heti perään ja napista kun painaa niin nelosen saa pois mutta uudestaan painamalla ei kytkeydy nelosta takas ennenkuin taas tarpeeksi vauhtia ja mono pohjaan ja vaihtaa pienemmälle nosta kaasu niin vaihtaa kolmosen ja heti perään nelkun,mun mielestä tämä taas alkoi öljynvaihdon jälkeen,öljymäärä on oikea,ennenkin vittuillut öljynvaihdon jälkeen vastaavasti,muutaman viikon/päivän jälkeen palautunut taas kuntoon ja toiminut normaalisti seuraavaan öljynvaihtoon asti,muuten vaihtanut aina nätisti ja järkevästi,mikäköhän tätä nyt tälläkertaa harmittaa,oisko turbiini vika?
-
omassa oli solenoidi nyt kokonaan mykkä,vissiin aikaisemminkin jumittanut silloin tällöin nyt vaihdettu ja toimii! ;)
-
Hei,
Täällä lakkas 3 ja 4- vaihteet toimimaata kun seinään. Öljyt ok. Mitä voin tarkistaa / tehdä?