Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vesilintu - 03.04.2014, 12:02:03
-
Kyseinen auto ja tiedot:
Volvo 960 vm-1992 3.0L koneella
Tuotu jenkeistä 2006.
Elikkäs vikaselostus ja sitten pohdintaa.
Etukäteen: Anteeksi pitkä teksti ja mahdollisesti epäselvä, mutta ongelma on pysyvä ja selittämätön.
28.03.2014? - Kotimatkallani huomasin vaihdelaatikon vikavaloa vilkuttavan, eli mittaristossa nuoli ylöspäin ja W-S-E kytkin vuorotellen vilkkuen. Kone kävi nätisti ja vaihteet vaihtuivat hyvin (3-4 vaihteet 80km/h vauhdissa), joten päättelin auton jaksavan viimeiset 8km kotipihalle.
Pihalle kurvatessani, lähes ryömintävauhtia ajaessani huomasin auton tarvitsevan aikamoista kaasua että suostuu matelemaan eteenpäin parinmetrin matkan loivaa ylämäkeä(n.40astetta kaltevuus).
Auton jätin käyntiin, kävin joka vaihteen läpi (P-R-N-D-3-L -> ja takaisin P) jättäen 5-10sek jokaisen vaihdon välissä taukoa. Paukahti vähän ikävämmin vaihteiden D<->N & R<->N & P<->R....
Automaattilaatikon öljytikkua nostamaan ja oli HOT asteikon alimmalla tasolla ehkä enemmän tuon paksun viivan kohdalla.. tikkua kun käänteli niin liikahteli "taso".
Mittatikusta kuva juuri pihalle saapuessa, vaihteet läpikäytynä:
(http://i60.tinypic.com/110wv1h.jpg)
Tikusta painettu "öljyjäljet" valkoiselle paperille.
(http://i62.tinypic.com/mmblo5.jpg)
Automaattilaatikon öljytikku sijaitsee kuvassa aika keskellä, keltainen&neliön hatun omaava.:
(http://i61.tinypic.com/2aand08.jpg)
Eli inhoittava paikka.
Noh, muutaman motivaation tappajan jälkeen annoin olla 2päivää omillaan.
02.04.2014
Työmotivaatio saatu takaisin, muut kiireet pois alta ja pääsi taas puuhiin.
Konepeltiä auki ja ihmettelemään vikakoodeja.
Vikakoodit A1 pistoke: 2-2-2 & 1-1-3 tulivat suoraan.
1-1-3 Ohjausyksikkö. Vika ohjausyksikössä
2-2-2 solenoidi S2. Katkos virtapiirissä
Nollaus yritys (9sek) ja ilmoitti nollaavansa. Eivätkä siltikään koodit poistunut.
Öljytikun nostoon kylmällä koneella käynnistämättä ja sattumalta käänsin tikun:
(http://i58.tinypic.com/i3rvis.jpg)
Ilmeeni oli varmaan näkemisen arvoinen ;D "MIKÄ TÄMÄ ON SITTEN?!" ;D
Noh, öljyntaso oli kylmälle AIVAN LIIAN KORKEALLA. ja lämpimälle JUURI alarajalla...
(tikussa näkyvä osanumero ei täsmää volvopartswebstoren numeroon: 3520216 ?!)
Katsoin täältä: http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/1992/96030l-6-cylinder-Fuel-Injected4DRS-with-Sunroof/Dipstick/1184298/3520216.html
Muutaman rohkaisevan ajattelun jälkeen, lisäsin öljyä 0.8L ja laitoin auton käyntiin.
Auto kävi n.20min ja oli moottorin lämpötila normaali.
Vaihteita vaihtelemaan jarruja vasten, veto lähti päälle.
Taas kävin joka vaihteen läpi (P-R-N-D-3-L -> ja takaisin P) jättäen 5-10sek jokaisen vaihdon välissä taukoa. Eikä enään paukahtanut? :idiot2:
Ja tarkistus: Putosi TASAN cold arvon ylärajaan, eikä lähellekkään HOT rajoja. :o
Pienen pähkäilyn jälkeen, päätin lähteä koeajolle varovasti.
Tasaista tietä ajellen n.3km päästä pysähdyin bussipysäkille, tarkastin vaihdelaatikon öljyt.
Oli kohonnut HOT ylärajaan (jesjes hienoa)
Vikavalo (nuoli) vilkkui edelleen mittaritaulussa.
Kotipihalle takaisin ihmettelemään.
Tärkeät huomiot:
- Auto on jenkki tuonti
- Vaihdelaatikko EI vuoda öljyä, ei letkuista, jäähdyttäjän kennosta eikä öljypohjastaan.
- Ei jätä parkkiruutuun öljyläiskiä.
- Vaihdelaatikon S2 solenoidi ja "suodatin" on vaihdettu samalla kuin laatikkoöljyt.
- Vaihdelaatikko öljyt vaihdettu ennen minun omistustani v. 2012 <- kuitti liikkeestä ja öljytiedot näkyvät. Kaivan sen myöhemmin esille ja tarkastan vuosi/päivä tiedot. Mutta muistaakseni pitäisi olla ajettavaa vielä reilusti!
- Tarkistan öljyjä moottorista ja laatikosta tasaisen 1-2kk välein, AINA ollut normaali ja ei lisäyksiä ole tarvinnut tehdä.
Missä sijaitsee tämä vaihdelaatikon ohjausboksi, kun mistään ei selviä tämä?
Purkukuvissa näkyy kyllä ja varaosanumero löytyy volvopartsillakin.
"Control unit - 1992 Volvo 960 4DRS with Sunroof 3.0l 6 cylinder Fuel Injected. - Stock Code: 9144038 ; 3515784
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/1992/96030l-6-cylinder-Fuel-Injected4DRS-with-Sunroof/Control-unit/1180074/9144038.html
Tuollainen boksi tuli bongattua suomesta, ja ulkomailta 40-50% halvemmalla posteineen:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=109&page=1&order=quality&asc=1&vc%5B0%5D=204115100&vcx=5065&pc%5B0%5D=109106118
Jään odottelemaan jonkun ideoita ja ratkaisuja, pääsee katsomaan jos vakuuttavasti osaa neuvoa :D
-
kojetaulun alla kuskinpuolla
-
(http://i58.tinypic.com/2u9h26w.jpg)
Tämä vika olikin "helppo" olevinansa, korjaantui aivan kuin itsestään...
Kuvan mukainen boksi löytyi kuskin jalkatilasta oven puolelta siis.
Hetken pähkäilyn jälkeen otettu irti, avattu ja takaisin kiinni -> valo hävisi mittaristosta :O
Konehuoneeseen jäi kummittelemaan vikakoodit, mutta kaikki toimii edelleen hyvin.
Vaihteet vaihtuvat (kaikki 1-4), kaikki löytyvät ja ei mitään vian merkkejä (paitsi konehuoneen pistokkeista A1)
Missä vika sitten oli? häiriö boksissa vai? :idiot2:
Edit.
Tänään (eli seuraavana aamuna) tuli kurkattua, että saisiko vikakoodit konehuoneesta pois.
Oli tullut 1kpl uusi vikakoodi: "2-2-3 Läpänasennon anturi. Läpänasennon anturin signaali liian pieni"
HMM??? Tuleeko vaihteisto A1 pistokkeeseen kaasuläpän vika ilmoituksetkin?
Auto käy nätisti eikä kierrokset vaeltele, ottaa hyvin kierroksia/kaasun vastaan.
-
Tänään (eli seuraavana aamuna) tuli kurkattua, että saisiko vikakoodit konehuoneesta pois.
Oli tullut 1kpl uusi vikakoodi: "2-2-3 Läpänasennon anturi. Läpänasennon anturin signaali liian pieni"
HMM??? Tuleeko vaihteisto A1 pistokkeeseen kaasuläpän vika ilmoituksetkin?
Ei tule kaasuläpältä vikailmoitusta, mutta tulee kaasuläpältä täysin sama jännitetieto kuin ECU:lle, A2 nastasta pitäisi siis löytyä sama vikakoodi.
Tuo öljytason tarkastus, käsikirjassa on neuvottu kuinka se tehdään, onko niin toimittu?
Laatikko kuumaksi, auto vaateriin, kaikki vaihteet läpi ja sitten P:lle koneen käydessä?
Vikavalon ja E-W-S valojen vilkkuessa loota menee vikatilaan ja laittaa kolmosen päälle, sitä pienemmällä se ei aja.
Onkohan siinä boksin sähkösyötössä nyt vikaa, onko boksin liittimessä olevissa (http://juniku.no-ip.org:500/share/volvo/960PNP.pdf), maajohdossa 0VDC sekä jännitejohdossa +12VDC jatkuvasti?
-
Ei tule kaasuläpältä vikailmoitusta, mutta tulee kaasuläpältä täysin sama jännitetieto kuin ECU:lle, A2 nastasta pitäisi siis löytyä sama vikakoodi.
Tuo öljytason tarkastus, käsikirjassa on neuvottu kuinka se tehdään, onko niin toimittu?
Laatikko kuumaksi, auto vaateriin, kaikki vaihteet läpi ja sitten P:lle koneen käydessä?
Vikavalon ja E-W-S valojen vilkkuessa loota menee vikatilaan ja laittaa kolmosen päälle, sitä pienemmällä se ei aja.
Onkohan siinä boksin sähkösyötössä nyt vikaa, onko boksin liittimessä olevissa (http://juniku.no-ip.org:500/share/volvo/960PNP.pdf), maajohdossa 0VDC sekä jännitejohdossa +12VDC jatkuvasti?
Elikkäs:
Muista pistokkeista tulee pelkkää ykköstä (1-1-1)
Öljyntason tarkistus on tuttua puuhaa tuosta laatikosta, on tehty oikea oppisesti.
W-S-E valojen vielä palaessa tosiaan ei käyttänyt ainakaan pienintä vaihdetta, eli totta.
Täytyy tuo boksin liittimiä/johtoja kurkistella. (Kiitos tästä ideasta)
Idea tuli tässä kaverin kanssa kun höpöteltiin, että voisi olla maadoitus vika? Kun tässähän on aika heikot sähkö suojaukset ja yleisestikkin vanhat. Menee tarkistukseen kun taas kerkiää.. :)
-
itellä oli tommone -91 vuosmallia ja teki tuota kans välillä että vilkutteli valoa..se kumilenkkimäisyys eli ylämäessä tarvii paljon kaasua eikä liiku johtuu siitä että laatikko on vikatilassa ja se lähtee sillon muistaakseni 2 tai 3 vaihteella liikkeelle.
en tehny sille mitään vuoden aikana vaan vilkuttelut tuli ja meni ihan sattumanvaraisesti eikä se siitä ikänä mihinkään hajonnut..yleensä muutaman kilometrin vaihtelevalla ajolla ja pakkovaihteiden käytöllä vilkkuminen loppui.
koko vuoden se kyllä piti sellasta lievää sirinää tms minkä juuri kuuli kun osas kuunnella muttei tosissaan muuttunu mihinkään vuoden ja 40tkm aikana..öljytkin siihen vaihdoin eikä vaikuttanut mitään mihinkään. puhdista se pnp kytkin, se voi auttaa tai sitten ei.
jos laatikko pelaa normaalisti nyt kun valo on lakannut vilkkumasta niin en huolehtisi sen enempää asiasta.
niin juu ja autollani oli silloin ajettu 550tkm kun möin sen.
-
kandeis nyt kuitenkin purkaa ja puhdistaa se PNP-kytkin tai vaihtaa uuteen. tuommoset satunnaiset limpmodeen menemiset johtuu herkästi siitä.
-
kandeis nyt kuitenkin purkaa ja puhdistaa se PNP-kytkin tai vaihtaa uuteen. tuommoset satunnaiset limpmodeen menemiset johtuu herkästi siitä.
PNP kytkimen juonitellessa, on toisenlaiset vikakoodit silloin aktiivisia...
1-1-4 Program selector open-circuit or short-circuit to ground
3-1-3 FAulty signal from gear position sensor (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148.0)
Konepeltiä auki ja ihmettelemään vikakoodeja.
Vikakoodit A1 pistoke: 2-2-2 & 1-1-3 tulivat suoraan.
1-1-3 Ohjausyksikkö. Vika ohjausyksikössä
2-2-2 solenoidi S2. Katkos virtapiirissä
-
En nyt ihan varma ole mutta muistelen että nuo solkkujen sähköt menee PNP-kytkimen läpi, joten sen vajaatoiminta voi aiheuttaa myös solkkuvian vikakoodin.
-
En nyt ihan varma ole mutta muistelen että nuo solkkujen sähköt menee PNP-kytkimen läpi, joten sen vajaatoiminta voi aiheuttaa myös solkkuvian vikakoodin.
Ei vielä ollut mielenkiintoa tutkia tätä vikaa, kun taas on pelittänyt kunnolla ilman mitään oikutteluita. (Muutenkin kiirettä, toivottavasti ei tuhoudu pikkuhiljaa ::))
Mutta tässä seuraavassa linkissä, nro.26 on solenoidi johtosarja. Ja näyttää kulkevan jostain muualta?
Mutta kyllä tuo PNP-kytkin varmasti vaikuttaa jotenkin asiaan. Ilmoittelen kuvien kera, kunhan löydän työstö aikaa :)
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=242530
-
No muistin sitten väärin.ihmekö tuo kun täällä thaikuissa +40C asteen kuumuudessa ei polla oikeen enää pelaa ihan skarpisti. Mutta jokatapauksessa tuo PNP- voi aiheuttaa tuollaisia satunnaisia vikoja ja ei aina ole vikakoodit sen mukaisia mitä pitäis.
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
En viitsinyt nyt tämän takia uutta keskustelua aloittaa, joten päätin kysyä tässä mikä googlesta ekana tuli vastaan...
Omassa 965 volvossa vm-97 hävisi veto kokonaan yhtäkkiä. Laatikko pitää käydessä ''sirinää'' eikä auto liiku minnekkään. Öljyt on vaihdettu ja öljyn määrä tarkistettu monta kertaa. Toisinaan voi yhtäkkiä ruveta liikkumaan, mutta silloinkin nykimällä ja laatikko luistaa järjettömästi. Mistäköhän tämä voisi johtua? Uusi laatikko kuitenkin on jo hommattu, mutta jos vikaan on joku helppo selitys niin voisi sen vanhan lootan vielä jossain hyödyntää.
Ja onko näissä ollut ohjauslaitteessa suuria eroja? ''uusi'' laatikko on -95 mallisesta. Ja katselin niin -97 ja -95 ohjausboksit ei sovi ristiin koska liittimet on aivan erillaiset. Laatikon päässä sitten taas kaikki liittimet ja johdot on samat. Myös laatikon tyyppikilpi/malli on sama molemmissa. Eli ilmeisesti pitäisi toimia vaikka ohjausboksit onkin erillaiset? :)
(AW30-43LE)
-
Oireet oli samanlaiset kun 850 vollen laatikosta meni öljyn imusuodatin tukkoon. sirinä ja korina kuuluu öljypumpusta joka kavitoi kun ei saa öljyä.
-
Olihan topicin aloittajan vaihteistoon vaihdettu öljyt liikkeessä kierrättämällä ?
-
Oireet oli samanlaiset kun 850 vollen laatikosta meni öljyn imusuodatin tukkoon. sirinä ja korina kuuluu öljypumpusta joka kavitoi kun ei saa öljyä.
Kuullostais hyvinkin mahdolliselta vaihtoehdolta vikaan. Pitääkin kurkata sihti. Voi olla silti koko pumppukin jostain syystä hajonnut.
Olihan topicin aloittajan vaihteistoon vaihdettu öljyt liikkeessä kierrättämällä ?
Topicin aloittajasta en tiedä, mutta tähän meikäläisen oli vaihdettu ensin liikkeessä huuhtelemalla. Sen jälkeen ilmeisesti propusta ja nyt itse vielä.
-
Kuullostais hyvinkin mahdolliselta vaihtoehdolta vikaan. Pitääkin kurkata sihti. Voi olla silti koko pumppukin jostain syystä hajonnut.
Topicin aloittajasta en tiedä, mutta tähän meikäläisen oli vaihdettu ensin liikkeessä huuhtelemalla. Sen jälkeen ilmeisesti propusta ja nyt itse vielä.
Mä hajotin yhden AW30 laatikon huuhtelemalla öljyt. Oireet olivat täsmälleen samat kuin sinulla. Avasin öljypohjan ja tarkastin öljypumpun imusihdin. Oli mennyt totaalisen tukkoon, eikä öljy päässyt öljypohjasta eteenpäin. En tosin kokeillut puhdistaa sihtiä ja uusia öljyjä, josko tuosta olisi vielä saanut pelin. Kitkalevymähmää oli kuitenkin sihdissä sen verran, etten jaksa uskoa, että tuosta olisi enää saanut asiallisesti toimivaa.