Kyseinen auto ja tiedot:
Volvo 960 vm-1992 3.0L koneella
Tuotu jenkeistä 2006.
Elikkäs vikaselostus ja sitten pohdintaa.
Etukäteen: Anteeksi pitkä teksti ja mahdollisesti epäselvä, mutta ongelma on pysyvä ja selittämätön.
28.03.2014? - Kotimatkallani huomasin vaihdelaatikon vikavaloa vilkuttavan, eli mittaristossa nuoli ylöspäin ja W-S-E kytkin vuorotellen vilkkuen. Kone kävi nätisti ja vaihteet vaihtuivat hyvin (3-4 vaihteet 80km/h vauhdissa), joten päättelin auton jaksavan viimeiset 8km kotipihalle.
Pihalle kurvatessani, lähes ryömintävauhtia ajaessani huomasin auton tarvitsevan aikamoista kaasua että suostuu matelemaan eteenpäin parinmetrin matkan loivaa ylämäkeä(n.40astetta kaltevuus).
Auton jätin käyntiin, kävin joka vaihteen läpi (P-R-N-D-3-L -> ja takaisin P) jättäen 5-10sek jokaisen vaihdon välissä taukoa. Paukahti vähän ikävämmin vaihteiden D<->N & R<->N & P<->R....
Automaattilaatikon öljytikkua nostamaan ja oli HOT asteikon alimmalla tasolla ehkä enemmän tuon paksun viivan kohdalla.. tikkua kun käänteli niin liikahteli "taso".
Mittatikusta kuva juuri pihalle saapuessa, vaihteet läpikäytynä:

Tikusta painettu "öljyjäljet" valkoiselle paperille.

Automaattilaatikon öljytikku sijaitsee kuvassa aika keskellä, keltainen&neliön hatun omaava.:

Eli inhoittava paikka.
Noh, muutaman motivaation tappajan jälkeen annoin olla 2päivää omillaan.
02.04.2014Työmotivaatio saatu takaisin, muut kiireet pois alta ja pääsi taas puuhiin.
Konepeltiä auki ja ihmettelemään vikakoodeja.
Vikakoodit A1 pistoke: 2-2-2 & 1-1-3 tulivat suoraan.
1-1-3 Ohjausyksikkö. Vika ohjausyksikössä
2-2-2 solenoidi S2. Katkos virtapiirissäNollaus yritys (9sek) ja ilmoitti nollaavansa. Eivätkä siltikään koodit poistunut.
Öljytikun nostoon kylmällä koneella käynnistämättä ja sattumalta käänsin tikun:

Ilmeeni oli varmaan näkemisen arvoinen

"MIKÄ TÄMÄ ON SITTEN?!"

Noh, öljyntaso oli kylmälle AIVAN LIIAN KORKEALLA. ja lämpimälle JUURI alarajalla...
(tikussa näkyvä osanumero ei täsmää volvopartswebstoren numeroon: 3520216 ?!)
Katsoin täältä:
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/1992/96030l-6-cylinder-Fuel-Injected4DRS-with-Sunroof/Dipstick/1184298/3520216.htmlMuutaman rohkaisevan ajattelun jälkeen, lisäsin öljyä 0.8L ja laitoin auton käyntiin.
Auto kävi n.20min ja oli moottorin lämpötila normaali.
Vaihteita vaihtelemaan jarruja vasten, veto lähti päälle.
Taas kävin joka vaihteen läpi (P-R-N-D-3-L -> ja takaisin P) jättäen 5-10sek jokaisen vaihdon välissä taukoa. Eikä enään paukahtanut?

Ja tarkistus: Putosi TASAN
cold arvon ylärajaan, eikä lähellekkään HOT rajoja.

Pienen pähkäilyn jälkeen, päätin lähteä koeajolle varovasti.
Tasaista tietä ajellen n.3km päästä pysähdyin bussipysäkille, tarkastin vaihdelaatikon öljyt.
Oli kohonnut HOT ylärajaan (jesjes hienoa)
Vikavalo (nuoli) vilkkui edelleen mittaritaulussa.
Kotipihalle takaisin ihmettelemään.
Tärkeät huomiot:
- Auto on jenkki tuonti
- Vaihdelaatikko EI vuoda öljyä, ei letkuista, jäähdyttäjän kennosta eikä öljypohjastaan.
- Ei jätä parkkiruutuun öljyläiskiä.
- Vaihdelaatikon S2 solenoidi ja "suodatin" on vaihdettu samalla kuin laatikkoöljyt.
- Vaihdelaatikko öljyt vaihdettu ennen minun omistustani v. 2012 <- kuitti liikkeestä ja öljytiedot näkyvät. Kaivan sen myöhemmin esille ja tarkastan vuosi/päivä tiedot. Mutta muistaakseni pitäisi olla ajettavaa vielä
reilusti!
- Tarkistan öljyjä moottorista ja laatikosta tasaisen 1-2kk välein, AINA ollut normaali ja ei lisäyksiä ole tarvinnut tehdä.
Missä sijaitsee tämä
vaihdelaatikon ohjausboksi, kun mistään ei selviä tämä?
Purkukuvissa näkyy kyllä ja varaosanumero löytyy volvopartsillakin.
"Control unit - 1992 Volvo 960 4DRS with Sunroof 3.0l 6 cylinder Fuel Injected. - Stock Code: 9144038 ; 3515784
http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/1992/96030l-6-cylinder-Fuel-Injected4DRS-with-Sunroof/Control-unit/1180074/9144038.htmlTuollainen boksi tuli bongattua suomesta, ja ulkomailta 40-50% halvemmalla posteineen:
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&searchmode=1&vc1=204&pc1=109&page=1&order=quality&asc=1&vc%5B0%5D=204115100&vcx=5065&pc%5B0%5D=109106118Jään odottelemaan jonkun ideoita ja ratkaisuja, pääsee katsomaan jos vakuuttavasti osaa neuvoa
