Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Maude - 13.04.2014, 12:28:35
-
Autona V70 -09 ajettu n.180tkm jota vaivannut jo jonkin aikaa levoton ohjaus vetelee suorallaa tiellä milloin minnekin päin. Alustan ohjauksen niveliä tutkittu ja sen myötä takaakselin pitkittäistukivarsien puslat vaihdettu, alapallot, raidetangonpäät, alatukivarsienpuslat yms tarkastettu -> ei välyksiä.
Nyt vaikuttais että hammastangossa pieni välys/ kolina kuuluu kun ratista nopesti heiluttelee kun auto ei ole käynnissä, auto käynnissä ei niin selvästi tunnu/kuulu eli onkos hammastanko rikki vai kuuluuko olla väljys kun tehostin pumppu ei pyöri???
Onkos muilla ollut vastaavanlaista ongelmaa? Miten pirun kallis lie uus hammastanko sinisellä jos vika siinä??
-
Etu iskareiden kääntölaakerit voisi tarkistaa.
Moottori käyntiin, kaveri kääntää rattia ääriasennosta - ääriasentoon hitaasti ja itse pitelee samaan aikaan jousesta kiinni ja tunnustelee, että tuntuuko siinä "nyppäyksiä"
Jos nyt siis vain sattuu käsi sopimaan sinne pyörän ja lokasuojan välistä.
Jos kääntölaakeri takertaa, jää se välillä väännättämään ohjausta sinne suuntaan, mihin on viimeksi käännytty
Jos hammastanko olisi väljä, olisi sen välys tuntunut silloin, kun siitä on pyörästä heiluttelemalla tarkastettu ohjausnivelten välystä.
-
Kääntölaakerit on jo tarkastettu ja toiselle puolen vaihdettiin ku takerteli hieman.
Ratissa tuntuu pieni välys ikäänkun raidetangonpää ois väljä mutta ne on kyllä kunnossa, nopeassa edes takas liikkeessä kuuluu kolina jostain hammastangon luota. Renkaista edes takas heilutellen väljystä ei tunnu/kuulu.
On muuten melko rasittava ajettava kun koko ajan pitää ratista korjata että kulkisi suurin piirtein suoraan...
-
Voisiko se välys olla ratin murrosnivelessä?
-
Tai sitten on vain pyöränsuuntaukset päin persettä. Kannattaa käydä ensin tarkistamassa kulmat.
-
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1168392&ukey_assembly=234211&ukey_make=865&ukey_model=0&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=0
-
Onko takatukivarsien etupuslat kunnossa, noilla km:llä jo useimmiten väljät ja vaikuttaa ajettavuuten edellä mainitun kaltaisesti.
-
Takaakselille pitkittäistukivarsien etummaiset puslat on jo uusittu.
Ratin murrosniveltä tuossa pikaisesti vilkaisin ja vaikuttais ettei siinäkään ole vikaa, mutta saapikos murrosniveleltä hammastaankoon menevässä akselissa olla sivuttaissuunnassa klappia ku se tunnosti jonkun verran heiluvan eli akseli joka menee rintapellin läpi kuskin jalkatilasta hammastankoon.?
Täytynee vielä käyttää uudestaan nelipyöräsuuntauksessa vaikka toimenpide jo kertaalleen tehty.
-
Missä kunnossa on renkaat? Itellä oikeni meno uskomattoman paljon uusien kesärenkaiden myötä. Vanhat, kuluneet veteli niin, että pahimmissa urissa melkein säikkyi. Uudet menee samoilla urateillä kuin juna, vaikka nuokin on 245 leveät.
-
Itse tutkisin eka renkaat, mittaa paineet kylmänä, onko epätasaisesti kuluneet jne. Sitten pyöränsuuntaus. Ehkä raidetangonpääkin voi olla väljä.
Lähetetty minun HTC One laitteesta Tapatalkilla
-
Nostetaanpas taas kissa pöydälle!
Ohjauksessa tuntuu selvä välys keskialueella suoraan ajettaessa, odotin että olisivat katsastuksessa löytäneet vika paikan vaan eivätpä löytäneet sielläkään...
Mites on saapikos hammastangosta ratinakselille lähtevässä akselissa olla sivuttais väljystä minkä verran?
Kuskin jalkatilasta murrosnivelen kohdalta kun heiluttelee kyseistä akselia niin siinä on välystä sivuttais suunnassa aika paljon ja ratinakselikin tunnostaa vähän heiluvan sivuttain, murrosnivel ei vaikuttaisimitenkään väljältä...
Voisikos joku kokeilla omasta vastaavasta ajokista että onko hammastangon "pystyakseli" sivuttaissuunnassa välyksetön jos näin on niin täytynee rueta purkaamoilta kyselemään "ehjää" hammastankoa voi nimittäin uusi olla aika suolaisen hintainen...
-
-14 -mallisessa (130 tkm ajetussa) on rattiakselissa selvä välys vertikaalisesti ja lievä välys horisontaalisesti.
Kakkoskoriseen ohjausvaihde maksoi Biliassa vuosia sitten1500 euroa.
-
-14 -mallisessa (130 tkm ajetussa) on rattiakselissa selvä välys vertikaalisesti ja lievä välys horisontaalisesti.
Kakkoskoriseen ohjausvaihde maksoi Biliassa vuosia sitten1500 euroa.
Mitenkäs se murrosniveleltä rintapellin läpi hammastankoon menevä akselin pätkä onkos siinä välystä?
-
↑ Sama välys ylä- ja ala-akselissa sekä nivelen kohdassa.
-
Sama välys ylä- ja ala-akselissa sekä nivelen kohdassa.
Pienet välykset ovat ok. Omissa volvoissa tuntuu selvästi välystä jos moottori ei käy. Ratissakin tuntuu olevan ihan pientä ylös-alas välystä.
En huomannut että missään viestissä olisi mainittu rengaskokoa, millä tuo vika esiintyy. Jos mitään kumipuslia ei ole rikki, niin tarkistaisin pyöränkulmat ja renkaat. Onhan ne renkaat sopivat eivätkä esim kantavuusluokaltaan liian heikkoja? Jos renkaat ovat kovin leveät, ovat ne uraherkkiä ja ovat saattaneet kuluakin epätasaisesti.
Ammattilainen osaa säätää pyöränkulmat tarkasti kohdalleen eikä jätä niitä jonnekin sallitun rajan sisään. Pyöriä voisi kokeeksi lainata jostain sellaisesta autosta jossa on kunnollinen ajotuntuma.
-
Rengaskokona 225/50 17", renkaat on uusittu tälle kesälle ja ei vaikutusta ongelmaan. Rattiakselin alemmasta murrosnivelestä kun kokeilee niin hammastangon akselissa sivuttais klappia n.5mm. Ratin ulkokehältä mitattuna n. 1 cm välys ennen kuin renkaat rupeaa kääntymään/liikkumaan. Kaikki puslat, nivelet, raidetangonpäät ym on kunnossa...
-
↑ Mulla rattiakselissa klappia 1-2 mm, ratissa ei tuntuisi tuntuvan yhtään.
-
Ei taida nämä hammastanko viatkaan näissä mitään harvinaisia olla kun tarvikeosanakin löytyy örum:lta, ja vielä hyllytavarana !
-
Ei taida nämä hammastanko viatkaan näissä mitään harvinaisia olla kun tarvikeosanakin löytyy örum:lta, ja vielä hyllytavarana !
Paljon maksaa? Bilialla 1500 edelliseen korimalliin.
-
Ovh hinta tais olla vähän reilu 1000€... täydellinen tanko. Myyntihinnaltaan melkeen puolet halvempi mitä edellis koppaseen alkuperäinen...
-
S80 D5 07 uudempi koppa. Sama vika kuin Maudella, ilmenee siten, että suoraan ajaminen vaikeampaa kuin aikaisemmin. Moottoritienopeuksilla (hyrrävoimat pitävät pyörät "suoraan"-asennossa) on ratissa selvä noin sentin klappi jolloin vaikutusta suunnan muutokseen ei ratilla saa. Autolla ajettu 180 000km. Katsastukset on läpi menneet eli normiväljyydet ei KAI tule kysymykseen?
-
Pienet välykset ovat ok. Omissa volvoissa tuntuu selvästi välystä jos moottori ei käy. Ratissakin tuntuu olevan ihan pientä ylös-alas välystä.
En huomannut että missään viestissä olisi mainittu rengaskokoa, millä tuo vika esiintyy. Jos mitään kumipuslia ei ole rikki, niin tarkistaisin pyöränkulmat ja renkaat. Onhan ne renkaat sopivat eivätkä esim kantavuusluokaltaan liian heikkoja? Jos renkaat ovat kovin leveät, ovat ne uraherkkiä ja ovat saattaneet kuluakin epätasaisesti.
Ammattilainen osaa säätää pyöränkulmat tarkasti kohdalleen eikä jätä niitä jonnekin sallitun rajan sisään. Pyöriä voisi kokeeksi lainata jostain sellaisesta autosta jossa on kunnollinen ajotuntuma.
Tässä kompaan Norttia, vaikkakin se 4-pyöräsäätö maksoi 90€ Sinisellä niin sen jälkeen ei ole oma AWD vedellyt yhtään mihinkään ja renkaat kuluivat niin tasaisesti että oiken piti työntömitalla tarkistaa että onko niin. 10tkm kesäkumeista ei pystyny sanomaan kulumisen perusteella oliko ne edessä vai takana.
-
Löytyikö Mauden ohjausongelmaan syytä, omani kun vaikuttaa olevan just samanlainen !?
-
En ole jaksanut paneutua ongelmaan sen kummemmin kun tarvikehammastankoa ei löytynytkään juuri vastaavaa mitä autossani, tuntuu olevan niitäkin monenlaista mallia. Alkuperäistä kyselin ja hinta oli n.1400 € joten aattelin antaa himon yltyä... vois vielä käyttää kolmannen kerran nelipyöräsuuntauksessa eri paikassa jos sillä saisi auton kulkemaan vähemmän poukkoilematta... itse ajellut nyt talven tuolla vanhalla S70:llä ja antanut rouvan ajaa tällä uudemmalla kun se ei tunnu tietoistavan tätä ominaisuutta/vikaa... taitaa olla helpoin tapa saada tommosesta ajettava kun kävelee autokauppaan ja vaihtaa merkkiä...
-
Oukei. Minä kun muuten niin tykkään tuosta niin jatkan asian tutkiskelua. Merkin vaihdosta puheen ollen, älä ainakaan sorru bemarin 5-sarjalaiseen takavetoon, se ei kulkenut suoraan kahta metriä uutenakaan (530D, vm. 2003, aikoinaan mullistava malliuudistus), ihan...kakka! ;)
-
Oukei. Minä kun muuten niin tykkään tuosta niin jatkan asian tutkiskelua. Merkin vaihdosta puheen ollen, älä ainakaan sorru bemarin 5-sarjalaiseen takavetoon, se ei kulkenut suoraan kahta metriä uutenakaan (530D, vm. 2003, aikoinaan mullistava malliuudistus), ihan...kakka! ;)
[/quofte]
Kirjottelehan tänne jos jotain mullistavaa/ käänteentekevää ilmaantuu !! :)
Joo ei taida muuten noi bemarit olla ainakaan halvempia ylläpidetäviäkään...
-
Ei ole mitään parempaan suuntaan tapahtunut. Onkos muilla?
-
Näin tuoreena V70 Volvon omistajana häritsee 80km/h rampeissa ohjauksen "muljuaminen", joutuu koko ajan korjaamaan ajolinjaa. Tuntuma on kuin olisi sentti tolkulla väljää jossain.
Etupään välykset katsottu huollossa, nelipyöräsuuntaus tehty, taakse helat vaihdettu ja rengaspaineet hieman yli ohjearvojen. Kesä/talvirenkaat sama juttu. Suoralla tiellä kesärenkailla ok, talvirenkailla puoltaa oikealle ettei ratista uskalla käsiä irrottaa. Voisko tuo "muljuaminen" ramperissa olla Volvon ominaisuus?
-
Näin tuoreena V70 Volvon omistajana häritsee 80km/h rampeissa ohjauksen "muljuaminen", joutuu koko ajan korjaamaan ajolinjaa. Tuntuma on kuin olisi sentti tolkulla väljää jossain.
Etupään välykset katsottu huollossa, nelipyöräsuuntaus tehty, taakse helat vaihdettu ja rengaspaineet hieman yli ohjearvojen. Kesä/talvirenkaat sama juttu. Suoralla tiellä kesärenkailla ok, talvirenkailla puoltaa oikealle ettei ratista uskalla käsiä irrottaa. Voisko tuo "muljuaminen" ramperissa olla Volvon ominaisuus?
EI ole ominaisuus. Minkä verran autolla on ajettu? Minkälainen rengasokoko on? Missä kunnossa renkaat on?
-
Talvirenkaat lähes uudet, kesärenkaat lähes loppu, normirengastus muistaakseni 205:set, onhan sillä tahkottu reilusti yli 200tkm.
Eilen vielä testasin, mitä jyrkemmin kääntää, sitä enemmän muljuaa, elikkä kun ajaa ramppiin ja pitää ratin samassa asennossa, rupeaa etupää kääntämään rattia edestakaisin. Kyllähän sillä pärjää, mutta eka auto joka niin tekee.
-
En tiedä liittyykö tähän vikaan millään lailla mutta itsellä muljus V70 vm. 2000 niin pirusti ja ratissa oli väljää. Ongelma oli tuo osa nro 12 joka oli perhanan väljä.
Vaihtaminen ei ollu kummonen homma ja taas mennään suoraan, tai ainakin melkein.
(https://thumb.ibb.co/hk2gxd/GR_247036.jpg) (https://ibb.co/hk2gxd)
delete raptr account (https://deleteacc.com/raptr)
-
Voi olla hyvinkin ristikkonivel väljä, pitänee tutkia tarkemmin...
-
En tiedä liittyykö tähän vikaan millään lailla mutta itsellä muljus V70 vm. 2000 niin pirusti ja ratissa oli väljää. Ongelma oli tuo osa nro 12 joka oli perhanan väljä.
Vaihtaminen ei ollu kummonen homma ja taas mennään suoraan, tai ainakin melkein.
(https://thumb.ibb.co/hk2gxd/GR_247036.jpg) (https://ibb.co/hk2gxd)
delete raptr account (https://deleteacc.com/raptr)
Vieläkö Volvo kulkee suoraan?
Omassa kaiketi samaa vikaa ja sama homma edessä.
Mistä osan ostit ja miten osa vaihtui... Konehuoneen puolelta vai kabiinista?
Kiitos kirjoittelijoille ko. aiheesta.
-
Vieläkö Volvo kulkee suoraan?
Omassa kaiketi samaa vikaa ja sama homma edessä.
Mistä osan ostit ja miten osa vaihtui... Konehuoneen puolelta vai kabiinista?
Kiitos kirjoittelijoille ko. aiheesta.
Volvo kulkee edelleen suht suoraan ;D
Osan ostin vaan jostain purkaamolta kun vastaan tuli hyväkuntoinen osa. Tais muutaman kympin olla hintaa. Putsasin nivelen ja rasvailin ennen asennusta.
Vaihtaminen ei ollut ensikertalaisellekkaan iso homma. Minulla meni ehkä 30-60min. Jos nyt oikein muistan niin tarvitsee päästä sekä auton alle että jalkotilaan. Tämän varmasti viisaammat varmistaa vielä...
-T
-
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Päivä auton seurassa vietetty ja vika ei ole tuossa nivelakselissa.
Jatketaan tutkikselua, vaikka keulassa ei paljoa enää ole alustassa vanhaa osaa.
-
Kymysys; Topicin aiheena vuoden 09 V70`n ohjausongelma. TomBalen viestissä on puhe vuoden 2000-mallista ja mukana kaaviokuva. Onko tuo kuva kummasta noista malleista? On voinut muuttuakin lähes kymmenen vuoden aikana.
-
Kymysys; Topicin aiheena vuoden 09 V70`n ohjausongelma. TomBalen viestissä on puhe vuoden 2000-mallista ja mukana kaaviokuva. Onko tuo kuva kummasta noista malleista? On voinut muuttuakin lähes kymmenen vuoden aikana.
Äkkiseltään väittäsin että googletin Mk2 V70 eli tuosta 2000-> eteenpäin... Näyttää niin samalle kun oman auton osat. Onko ne sitten muuttunu mahottomasti ni sen saa taas viisaammat ja kokeneemmat jälleen kerran korjata ;D
-T
-
Nyt kun kaikki paikat on tutkittu, niin onko katsottu tehostinneste säiliöön. Onko siellä iso pyörre? Tukkoinen sihti aiheutti volvooni edellä kuvattua porrastusta ja tunnotonta keskialuetta ohjauksessa. Uusi säiliö ja ongelma poistui. Olis sen voinut puhdistaakin mutta oli halpa osa ja pääsin helpommalla kun vaihdoin uuden.
Ps. Volvo ohjaus on oikeasti hyvä kun kaikki on kunnossa. Huono huolto on ominaisuus Volvon huolloissa ;D
-
Mikä malli ja vuosimalli on Janhonilla?
-
V70 -08
-
Kuinka ihmeessä havaitsit tuon ison pyörteen?
-
Ihan avaamalla nestesäiliön korkin ja katsomalla sisään. Neste pyöri säiliössä, kuin hurrikaani. Tais olla mulla silloin tuo sihti tosi tukkeessa.
-
Oukei. Mistä hankit säiliön ja maallikkona pakko kysyä kuinka vaihto tehtiin?
-
Ohjaustehostimen säiliö konehuoneessa heti vasemmalla. Volvolta uusi muovinen säiliö. Pikaklipsit auki ja uusi tilalle ja täyttö.
Minulta tuo "korjaus" poisti klapin ohjauksesta. Ilmeisesti sihti ahdisti liikaa nesteen saantia tehostimelle.
-
Nyt on pari viikkoa uudella säiliöllä ohjailtu. Todella selvä ero entiseen, kiitos Janhonin. Vielä on pientä parantamisen varaa kyllä, jossain on välystä...kai, tai sitten olen vaan turhan ronkeli. Kun on kilometrejä 264tkm niin ei kai voi ihan täydellisyyttä vaatia ;)
-
Eipä kestä :).
Sitten uudet renkaat ja tasapainotus. Ohjauskulmat ois hyvä tarkistaa ja säätää. Uskon, että sieltä löytyy SE puuttuvaa syy ohjaukseen.
-
Omilla konsteilla ei ole löytynyt auton värnyämiseen syytä, mennyt koko ajan pahemmaksi. Nyt tien pitkittäissuuntaiset paikkauksetkin laittaa auton muljuamaan niin, että kaksin käsin joutuu ratista pitämään kiinni. Tasaisella tielä kulkee kuin ei mitään, muutenkin ohjaus on liian herkkä (kevyt). Vertailukohtana perheen toinen auto (BMW), joka kulkee kuin juna tiellä.
Huolto kohta edessä, pitänee siellä haetuttaa vika, voiskohan renkaat olla osasyyllisinä (Michelin energy saverit)?
-
Kuluneet paskat renkaat ja ylipaine on ainakin tuollaiseen syy herkästi.
Mulla on C:ssä vanhat leveehköt (235) Falkenit ja paineita oli 2.7 ja veteli niin maan prkleesti. Pudotin paineet 2.5kiloon, vaikutti dramaattisesti ajettavuuteen parantavasti.
-
Todennäköisesti etupyörät harittaa. --> auraus kulmien säätö, niin että niissä on on aurausta, Volvon asetuksilla ei ole aurausta, jollei pyydä erikseen. Ilmanpaineiden tarkistus, että on yhtä paljon molemmilla puolilla ja mielellään 2,6- 2,9 bar.
Josko näistä olisi apua....