Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Sukkamies - 13.04.2014, 20:58:39
-
Joku neropatti oli laittanut ilmeisesti bensan perän kuvun tähän d24 240:seen ja sehän tarkoittaa sitä että nopeusmittarin johto ei mene mihkään. Elikkäs onko tietoa mikä perä (vakio kuulemma) autossa voisi olla ja mistä sopiva perän kansi siihen liittimen kanssa?
-
Eikös noissa bensa ja d24 ole ihan samat perät. 84 jäljestä löytyy perästä anturikehä (harvempi tai 4 kertaa tiheämpi). Periähän on joko 1030/1031. Selviää valusta/mittaamalla lautaspyörä. Kannet käy ristiin. Välitys selviää esim nostamalla toinen rengas ilmaan, merkki kardaaniin ja pyörittämällä.
-
Eikös noissa bensa ja d24 ole ihan samat perät. 84 jäljestä löytyy perästä anturikehä (harvempi tai 4 kertaa tiheämpi). Periähän on joko 1030/1031. Selviää valusta/mittaamalla lautaspyörä. Kannet käy ristiin. Välitys selviää esim nostamalla toinen rengas ilmaan, merkki kardaaniin ja pyörittämällä.
okei kiitoksia, eli tartten siis 1030/1 perän kannen anturikehällä? Mistäs moinen?
-
Anturikehä murikan ympärillä. Anturi kannessa. -84 saakka oli käytössa vaijerimittari. Siitä eteenpäin -93 sähköinen mittari. Parissa viimeisessä vuosimallissa kxxxxx-mittari eli tiheä anturikehä. Jos nyt kannessa ei ole anturia, niin kannattaa kurkata öljyreiästä löytyykö perästä anturikehä. Kansi on nimittäin saattanut ruostua puhki ja tilalle heitetty kiireessä anturiton.
-
Ettei olis vika vaijeri kuitenkin 85? Pappakeulan mukana sitten tullut sähköset? ;)
-
Ettei olis vika vaijeri kuitenkin 85? Pappakeulan mukana sitten tullut sähköset? ;)
auton vm on -88 ja sähköinen. Tuskin tiheä välinen kehä sitten.
-
Ettei olis vika vaijeri kuitenkin 85? Pappakeulan mukana sitten tullut sähköset? ;)
Siinä -84/-85 taitteesahan moottoreissa, pelleissä ym oli niitä isompia muutoksia mukaan lukien nopeusmittari.
-
Siinä -84/-85 taitteesahan moottoreissa, pelleissä ym oli niitä isompia muutoksia mukaan lukien nopeusmittari.
Jeps.
Volvohan tais alkaa kehittelemään sähköstä nopeusmittaria jo vuonna ~1980.
Ihan vaan siitä päättelen, kun noissa harvoissa ~80 vm diiseleissä on sitä alumiinistä perämurikkaa ja siinä on valussa nopeusmittarille paikka.
-
Näytti olevan Uutuudet 1986 Vihreäkantisessa sinä vuonna tulleen sähköisen nopeusmittarin. Mutta Uutuudet 1985 oli jo vaihtamisen ajankohdan ilmoittava järjestelmä, johon kuului anturi perässä.
Tuossa kun muisteli, niin omassa Jenkki 240 b230f -85 oli vaijerimittari (m46) ja perässä oli anturi (oliko sitten LH varten).
-
Sähkömittari ja ulkoinen feislifti tuli 1986 malliin. -85 oli vielä vaijerimittarit ja voimakeulat (paitsi DL:ssä flätti).