Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: harald - 19.04.2014, 15:29:48

Otsikko: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: harald - 19.04.2014, 15:29:48
Heippa
minä ajelen 2001 mallisella S60/103kw kärryllä jossa on 195/65/15 kesä renkaat,ilmanpaine 2.2
,,,no kaverilla on samanmoinen värkki jossa 16 tuumaset vanteet ja joku siihen sopiva
matalaprofiilinen kesä rengas jossa valmistajan suosittelemat paineet.
Ajelin sillä pienen lenkin ja,,,
en ihmettele yhtään ettei tukivarsien puslat ym etupään nivelet kestä tuollaista rynkytystä
mikä noilla kovilla rengaspaineilla kohdistuu alustaan.
,,,kumpi on tärkeämpi miellyttävä ajettavuus vai ISOT vanteet ?





Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: virkpe - 19.04.2014, 15:41:10
16 tuumanen ei ole nykyään iso vanne. Monesti 16 tuumainen on pienin vanne koko mikä jarrujen puolesta mahtuu pyörimään.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: harald - 19.04.2014, 16:02:59
16 tuumanen ei ole nykyään iso vanne. Monesti 16 tuumainen on pienin vanne koko mikä jarrujen puolesta mahtuu pyörimään.

Heippa :-)
vaatii vaan kovat rengaspaineet kun pitää olla niin matalaprofiilinen rengas että se pysyy kasassa.

Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: Make - 19.04.2014, 16:09:23
Sehän riippuu ihan siitä mihin auto on suunniteltu. Jos se suunniteltu 15" kumeille ei siinä toimi 17" kumit. Jos taas vakioa 18" kumit menee surkeaksi ajaa jos laittaa 15" kumit alle.
Jos alusta ei kestä se on surkea suunnittelua vain.  8)
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: harald - 19.04.2014, 16:38:54
Sehän riippuu ihan siitä mihin auto on suunniteltu. Jos se suunniteltu 15" kumeille ei siinä toimi 17" kumit. Jos taas vakioa 18" kumit menee surkeaksi ajaa jos laittaa 15" kumit alle.
Jos alusta ei kestä se on surkea suunnittelua vain.  8)

Just näin
S60/V70 alusta on kaiketi suunniteltu 15" vanteille
,,,meinaan vaan että matalaprofiilirenkaat joissa pitää olla kovat paineet rynkyttävät nuo
tukivarsien helat rikki,ym


Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: Sami K. - 19.04.2014, 16:53:06
No, ne jotka käyttävät 17-18 tuuman vanteita ottavat tietoisen riskin kestävyyden suhteen. Renkailla ajetut kilometrit 15" vs. 18"(sisältäen tiheämmän alustan remontoinnin) ovat halvempia 15" koska renkaiden hinnassa on radikaali ero. Jotkut yrittävät(kylläkin epäonnistuen) kompensoida asiaa ostamalla halvat isot kiinalaiset rinkulat. 15" "premium merkki  renkaat olisivat turvallisemmat.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: dometic - 19.04.2014, 16:53:52
Mun V70 ei edes mahdu 15" vanteet. Eikä vakiokokenen 16" ole kyllä kauheen matalaprofiilinen.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: Nortti - 19.04.2014, 16:56:45
Etummaiset tukivarrenpuslat siinä yleensä hajoavat. Niissä kun on hajoamista helpottavat välitkin kumissa ;). Olen joskus puristanut välit täyteen uretaanimassaa. Massa pysyy siinä kohtuullisesti ja esim 224/45R17 renkailla suojaa puslaa hyvin. Pallonivelet tahtovat silti hajota ja ehkä jopa hiukan helpommin.

Nyt vähemmän tulee tuon tekniikan autolla ajettua, mutta sellaista olen myös miettinyt onko kestävyyseroa nivelissä mikäli on varsin painava alkuperäisvanne vai todella kevyt tarvikevanne.

Uudemman tekniikan S80 ja V70 ovat alustaltaan paljon vahvempia.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: harald - 19.04.2014, 17:04:59
No, ne jotka käyttävät 17-18 tuuman vanteita ottavat tietoisen riskin kestävyyden suhteen. Renkailla ajetut kilometrit 15" vs. 18"(sisältäen tiheämmän alustan remontoinnin) ovat halvempia 15" koska renkaiden hinnassa on radikaali ero. Jotkut yrittävät(kylläkin epäonnistuen) kompensoida asiaa ostamalla halvat isot kiinalaiset rinkulat. 15" "premium merkki  renkaat olisivat turvallisemmat.

Hyvä pointti !

,,, 15" tuumaset 195/65/15  +  S60/V70 on oikea valinta jos haluaa että alusta kestää ja ajomukavuus säilyy.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: Taavi.H - 19.04.2014, 17:21:24
Hyvä pointti !

,,, 15" tuumaset 195/65/15  +  S60/V70 on oikea valinta jos haluaa että alusta kestää ja ajomukavuus säilyy.

Tuletko sovittamaan mun S60 -01 Volvoon 15" vanteet, mulla on ollut hieman vaikeuksia saada niitä sopimaan jarrusatulan takia? :)

Jos et tule, niin ajattelin jatkaa ajamista rekisteriotteeseenkin merkityllä vakiokoolla ja alkuperäisvanteilla 205/55/16.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: harald - 19.04.2014, 18:04:04
Tuletko sovittamaan mun S60 -01 Volvoon 15" vanteet, mulla on ollut hieman vaikeuksia saada niitä sopimaan jarrusatulan takia? :)

Jos et tule, niin ajattelin jatkaa ajamista rekisteriotteeseenkin merkityllä vakiokoolla ja alkuperäisvanteilla 205/55/16.

hei vaan :-)

Sama alusta ja samat tukivarret kuin tässä meikäläisen vehkeessä,,,mutta noi 55 sarjan renkaiden kovat ilmanpaineet kyllä taitaa hieman rynkyttää alustaa.

Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: (Miksu) - 19.04.2014, 18:25:36
Itse en ole tainnut saada tämän topic:n pointtia kiinni, kuuluuko tämä korjaamo-puolelle, onko jokin rikki ja pitäisi korjata?
15-17" vanteet on volvon vakio kokoja, eikä ISOJA
Näihinhän on saatavilla kymmeniä erilaisia jousi-iskari yhdistelmiä, riippuen siitä, että millaisella kokoonpanolla auto on tehty.
Joten sama alusta ei ole kaikissa.


,,, 15" tuumaset 195/65/15  +  S60/V70 on oikea valinta jos haluaa että alusta kestää ja ajomukavuus säilyy.

Tuohan ei ole oikea valinta silloin, jos se vanne ei ole oikea autoon, oikea valinta riippuu täysin siitä mikä kyseiseen autoon kuuluu, 15" vanne ei sovi jokaiseen vakio V70/S60:iin, kuten tossa on jo kirjoiteltukin.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: harald - 19.04.2014, 19:00:29
Itse en ole tainnut saada tämän topic:n pointtia kiinni, kuuluuko tämä korjaamo-puolelle, onko jokin rikki ja pitäisi korjata?
15-17" vanteet on volvon vakio kokoja, eikä ISOJA
Näihinhän on saatavilla kymmeniä erilaisia jousi-iskari yhdistelmiä, riippuen siitä, että millaisella kokoonpanolla auto on tehty.
Joten sama alusta ei ole kaikissa.

Hei taas

Minun pointti on se,että nuo kovat rengaspaineet matalprof renkailla aiheuttavat tukivarsistoon
kovaa rasitusta ja sen takia nuo tukivrsien helat ei kestä.





Tuohan ei ole oikea valinta silloin, jos se vanne ei ole oikea autoon, oikea valinta riippuu täysin siitä mikä kyseiseen autoon kuuluu, 15" vanne ei sovi jokaiseen vakio V70/S60:iin, kuten tossa on jo kirjoiteltukin.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: Lapari - 19.04.2014, 19:41:46
Nyt kun joku osais vielä sanoa mikä on näille "nyky" renkaille oikea rengaspaine. Vai oliko se v. 2001 jo nykyaikaa ja valmistajan suosittama 2,3 bar oikea paine näille 205-55-r16 renkaile. 2,5 olen itse käyttänyt. Sille keskustelulle taisi kyllä olla jo oma osio ::)
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: dometic - 19.04.2014, 19:47:22
Nyt kun joku osais vielä sanoa mikä on näille "nyky" renkaille oikea rengaspaine. Vai oliko se v. 2001 jo nykyaikaa ja valmistajan suosittama 2,3 bar oikea paine näille 205-55-r16 renkaile. 2,5 olen itse käyttänyt. Sille keskustelulle taisi kyllä olla jo oma osio ::)

On tää kyllä sekava keskustelu. Itellä on 205/55/16 renkaissa 3 baria ilmaa. Hyvin on tuntunu menevän noinkin. 225/40/18 sama paine ja hyvin menee.
Otsikko: Vs: S60-v70 etupään tukivarsien puslien kestävyydestä.
Kirjoitti: virkpe - 19.04.2014, 19:56:44
Heippa
minä ajelen 2001 mallisella S60/103kw kärryllä jossa on 195/65/15 kesä renkaat,ilmanpaine 2.2
,,,no kaverilla on samanmoinen värkki jossa 16 tuumaset vanteet ja joku siihen sopiva
matalaprofiilinen kesä rengas jossa valmistajan suosittelemat paineet.
Ajelin sillä pienen lenkin ja,,,
en ihmettele yhtään ettei tukivarsien puslat ym etupään nivelet kestä tuollaista rynkytystä
mikä noilla kovilla rengaspaineilla kohdistuu alustaan.
,,,kumpi on tärkeämpi miellyttävä ajettavuus vai ISOT vanteet ?
Ettei kaverin autossa olisi iskarit sökönä kun pitää rynkytystä, se myös hajottaa alustan osia.
Siskon 330d bemarissa on 17" ja siinä on todella järeät jarrulaikat, ilmeisesti 16" ei enää mahdu alle.