Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: MK-73 - 26.04.2014, 15:26:28

Otsikko: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIKA LÖYTYNYT!!) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 26.04.2014, 15:26:28
Moro!

Jaahas., no niin, kesä se tulla jollottaa ja nyt sitten ei mitään elämää ilmastoinnissa... Katkaisijan ympärille valo syttyy mutta mitään ääniä ei mistään kuulu eikä kompura edes yritä lähteä pyörimään...  :(

Jos järjestelmä täysin tyhjä niin voiko tehdä tuota? 760:ssa ainakin pyörii kompura jos vaikka aineet vähissä mutta mutta...

Ja potilaana tuo 940 -98 turbo classic., autoilmastoinnilla..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: Gt-70 - 27.04.2014, 13:34:16
Käy täyttämässä systeemi ensin,näkee ainakin onko vuotoja.
Kompura ei lähde päälle jos systeemissä ole määrättyä painetta.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 27.04.2014, 15:37:12
Käy täyttämässä systeemi ensin,näkee ainakin onko vuotoja.
Kompura ei lähde päälle jos systeemissä ole määrättyä painetta.
Täytynee yrittää pajalle tulevalla viikolla..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (nippa hukassa) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 16.05.2014, 20:42:33
No just!

Nyt kun sitten lopulta sain potilaan pajalle niin eipä menny kun vartti niin kaveri soittaa jälkeen että missä on toinen ilmastoinnin "nippa"...?  :(  Ei kuulema löydy mistään enkä sen paremmin minäkään ole sitä toista nippaa löytänyt..

Pystyykö tuon järjestelmän täyttämään tuon yhden "nipan" kautta vai onko oltava toinenkin nippa näkösällä? Toinen nippahan on siellä vänkärin puolella rintapellin läheisyydessä mutta missä on toinen nippa...?  :idiot2:

Kuvia..?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TVS - 17.05.2014, 11:33:25
Ei ole R12 jälkeen(noin 90-91) ollut kuin yksi nippa. Kyseenalaistan ammattilaisen ammattitaidon tuon kommentin perusteella.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 17.05.2014, 12:23:30
Ei ole R12 jälkeen(noin 90-91) ollut kuin yksi nippa. Kyseenalaistan ammattilaisen ammattitaidon tuon kommentin perusteella.

Arvasin että tuohon ammattitaitoon puututaan..  ::) Mutta sen verran täytyy kaveria puolustaa että ko.firma jossa hän töissä on erikoistunut lähinnä raskaankaluston korjauksiin ja tämä ilmastointi-huolto on tullut heille vasta tänä keväänä joten tuo alue voi olla hieman hakusessa...  :(  Mutta en sitten kyllä tiedä että olisiko tämä nippa-asia pitänyt tulla jossakin vaiheessa laite koulutuksessa tms. esille..

Mutta vielä sen verran kysyn että pystyykö tämän yhden nipan kautta tehdä ns. täydellisen huollon., eli joka sisältää entisen aineen (jos on) talteenoton, koeponnistuksen, öljyämisen (tjsp.) ja täytön..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jaskajokunen - 17.05.2014, 12:26:01
Huollon onnistuu mainiosti tekemään sen matalapainepuolen liittimen kautta.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 17.05.2014, 12:39:10
Huollon onnistuu mainiosti tekemään sen matalapainepuolen liittimen kautta.

Okei!

Kiitosta vaan! Tämä on tässä vaiheessa tässä!
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jepajee - 17.05.2014, 13:09:42
Omassa vm-92 merikontissa on se toinen nippa ilmeisesti syylärin oikeen alakulman lähellä olevissa putkissa. Ompi vaan nii surkeessa kunnossa että siitä ei kyllä järjestelmää huolleta, mutta onnistuu mainiosti myös siitä yhdestä nipasta.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 22.05.2014, 11:30:06
Voi video ihan oikeesti.. mikään ei taaskaan mene kohtuuvella!!

Nyt sitten lopultakin sain käytettyä tuon "potilaan" letkun nokassa.. ainetta järjestelmässä 410g jäljellä... nooh., uudet aineet puhdistuksen ja öljyämisen jälkeen sisään ja dadaa... ei toimi edelleenkään..  >:(

Pikkusen alkaa hiertämään... Olisiko antaa hyviä vinkkejä mitä puretaan seuraavaksi..? Tai mitä vois kotipihassa testata..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: s73 - 22.05.2014, 11:39:10
Releessä vika?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jaskajokunen - 22.05.2014, 11:50:00
Imulinjan pressostaatin toiminnan saapi  varmistettua ja mahdolisen magneettikytkimen liiallisen välyksen, jumpperoimalla sen liittimen.  Presusta liitin irti ja liittimen sisällä olevat nastat johdonpätkällä yhteen.  Toki omalla vastuulla  :nohnoh
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 22.05.2014, 12:04:19
Lainaus
Releessä vika?

Minkä näköinen tuo rele on? Hilenappia kun painaa niin mitään naksahdusta ei kuulu.. Pitäiskö kuulua?

Lainaus
Toki omalla vastuulla  :nohnoh

Mitä mahdollista hajota/hajoittaa..?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jogiin - 22.05.2014, 12:04:37
Imulinjan pressostaatin toiminnan saapi  varmistettua ja mahdolisen magneettikytkimen liiallisen välyksen, jumpperoimalla sen liittimen.  Presusta liitin irti ja liittimen sisällä olevat nastat johdonpätkällä yhteen.  Toki omalla vastuulla  :nohnoh
Tolleen on aina tullu testattua et lähteekö ees kompura päälle ennenku rupee enempää vaivaa näkemään ilmastoinnin korjailuun  :)
Käy täyttämässä systeemi ensin,näkee ainakin onko vuotoja.
Kompura ei lähde päälle jos systeemissä ole määrättyä painetta.
Itellä ei kalliita aineita järjestelmään turhaan tungettu, asentaja koeponnisti typellä järjestelmän.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: s73 - 22.05.2014, 12:09:17
Minkä näköinen tuo rele on? Hilenappia kun painaa niin mitään naksahdusta ei kuulu.. Pitäiskö kuulua?

Sama rele kuin 7xx sarjan suutin rele, vai puuttuuko se näistä uusimmista?  ???
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jaskajokunen - 22.05.2014, 12:16:05
Itellä ei kalliita aineita järjestelmään turhaan tungettu, asentaja koeponnisti typellä järjestelmän.

Ylipaine on parempi vuotojen haku keino kuin sen  "automaatin" tekemä alipaine (alipaine imaisee tiivisteet tiukaksi mm.)  Typpitäytös ja saippualiuoksella suihkimaan ja pensselöimään, niin vuodot löytyy.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 22.05.2014, 16:38:51
Käyttöpaneeli tuli revittyä irti ja käytettyä rtv-asentajan mikroskoopin alla siinä toivossa että löytyis joku hapan tinaus mutta ei., kunnossa oli...

Tuota hyppylanka kikkaakin varovasti kokeilin mutta mitään ei tapahtunut..

Lohkosta laturin "takaa" löysin yksinäisin piuhan liittimineen jonka huomasin menevän ilmastoinnin kompuraan.. sen käytin irti ja kokeilin tulisko jännitettä mutta ei tullu..  ::)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: JM - 22.05.2014, 17:07:19
Mulla on just samanlainen ongelma tossa omassa ysisatkussa.
Kompura ja painekytkin on vaihdettu ja järjestelmä täytetty uudelleen. Vuotoja ei painetestin mukaan ollut.
Nyt kiinnostaa tietää missä tuo rele sijaitsee ja minkä näköinen se on?
Onko keskikonsolissa missä muutkin releet vai jossain kojelaudan uumenissa?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: Kaziganth - 22.05.2014, 20:55:07
Mulla on just samanlainen ongelma tossa omassa ysisatkussa.
Kompura ja painekytkin on vaihdettu ja järjestelmä täytetty uudelleen. Vuotoja ei painetestin mukaan ollut.
Nyt kiinnostaa tietää missä tuo rele sijaitsee ja minkä näköinen se on?
Onko keskikonsolissa missä muutkin releet vai jossain kojelaudan uumenissa?

Ne on konehuoneessa, nelinapaisella liittimellä jommassa kummassa reunassa. Kaksi samanlaista vierekkäin, toinen on suutinrele ja toinen ilmastoinnin
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 22.05.2014, 21:27:33
(http://i3.aijaa.com/t/00310/13285324.t.jpg) (http://aijaa.com/UAY40T)

Konehuone tuossa... Releet missä?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: sekokupu - 23.05.2014, 07:52:32
Öö, nyt kyllä tulee hieman täysin ulkomuistista, mutta eikait ECC ja MCC:ssä ole semmoista relettä niinkuin 80-luvun vehkeissä. Vaan ohjauksen hoitaa ilmastoinnin paneeli. Kyllä itse ettisin ehkä vikaa vielä siitä paneelista ja sen lähettyviltä jos kuivaimelle menevän piuhan hyppylangattaminen ei tuottanut mitään tulosta.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 23.05.2014, 11:22:37
Öö, nyt kyllä tulee hieman täysin ulkomuistista, mutta eikait ECC ja MCC:ssä ole semmoista relettä niinkuin 80-luvun vehkeissä. Vaan ohjauksen hoitaa ilmastoinnin paneeli. Kyllä itse ettisin ehkä vikaa vielä siitä paneelista ja sen lähettyviltä jos kuivaimelle menevän piuhan hyppylangattaminen ei tuottanut mitään tulosta.
Mitä tuosta paneelista vielä voi etsiä jos tinauksetkin on mikroskoopin kans käyty läpi...?  ???
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 23.05.2014, 12:01:30
Mitä tuosta paneelista vielä voi etsiä jos tinauksetkin on mikroskoopin kans käyty läpi...?  ???

Mulla on muistikuva landian ajoilta, että olisi joskus ollut rikkoutuneita kytkimiä noissa paneeleissa. Eli se AC päälle/pois nappi oli rikki itsessään , eikä muodostanut tarvittavaa kontaktia.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 23.05.2014, 12:19:37
Mulla on muistikuva landian ajoilta, että olisi joskus ollut rikkoutuneita kytkimiä noissa paneeleissa. Eli se AC päälle/pois nappi oli rikki itsessään , eikä muodostanut tarvittavaa kontaktia.

Tuon katkaisijan RTV-hemmo tarkasti ensimmäisenä... Ja kunnossa oli..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: sekokupu - 23.05.2014, 17:02:52
Mitä tuosta paneelista vielä voi etsiä jos tinauksetkin on mikroskoopin kans käyty läpi...?  ???

Ööö, mikroskooppi on väärä väline elektroniikan testaamiseen, yleismittarilla ja oskilloskoopilla pääsee alkuun ja näkee oikeasti toimiiko kuten pitääkin :)

Sama muutenkin kyseiseen vianetsintään, kytkiskaavio ja yleismittari käteen ja katsomaan kulkevatko virta sinne minne pitääkin.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jepajee - 23.05.2014, 17:35:00
entäs ne liittimit jotka ompi siellä lauhutin kennon luona? Voiko olla vaikutusta?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 23.05.2014, 18:53:46
Lainaus
Ööö, mikroskooppi on väärä väline elektroniikan testaamiseen

No sittenpä ollaan menty perse eellä petäjään... Lukenut jostakin että noissa paneeleissa ollut murheita tinauksien kans ja siltä tiimoilta käytin paneelia mikroskoopin alla... eli testaushan on sitten ihan eri juttu.., tarkastaminenhan meillä ollut tässä tapetilla..  ::)

Mutta mutta.., mistähän tuon kytkentäkaavan oikein virallisesti löytäis..? vois sen kans sitten astella uudemman kerran sinne rtv-asentajan pakeille...  :)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: janne81 - 24.05.2014, 07:41:00
Keulalta violetti korkeapainekytkin rikki?
Voi kokeilla varovasti hyppylangalla että lähteekö pelaamaan, mutta vain hetkeksi koska kompressori ei lepuuta jos tuo kytkin ei avaudu!
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 25.05.2014, 11:42:41
Keulalta violetti korkeapainekytkin rikki?
Voi kokeilla varovasti hyppylangalla että lähteekö pelaamaan, mutta vain hetkeksi koska kompressori ei lepuuta jos tuo kytkin ei avaudu!

Hyppylankaa kokeiltu., ei vaikutusta..  :(
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: janne81 - 26.05.2014, 10:57:53
Toimiiko kompressorin magneettikytkin jos sille antaa suoraan 12v?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 26.05.2014, 11:36:58
Toimiiko kompressorin magneettikytkin jos sille antaa suoraan 12v?

Syötetäänkö jännite yksinäiseen johtoon joka lohkossa laturin takana..?

Pystyssä oleva liitin...

Olis kuvakin siitä liittimestä mutta kuva ei ole minun autosta.. Kaapattu netistä, saakohan laittaa..?   ???

(http://i5.aijaa.com/t/00834/13291712.t.jpg) (http://aijaa.com/zMA01K)

Eli tuossa se liitin ympyröitynä., tuosta menee toinen pää kompuralle, tuohon syöttää 12v?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.05.2014, 12:14:16
Syötetäänkö jännite yksinäiseen johtoon joka lohkossa laturin takana..?

Pystyssä oleva liitin...

Olis kuvakin siitä liittimestä mutta kuva ei ole minun autosta.. Kaapattu netistä, saakohan laittaa..?   ???

Ei kai kukaan moisen kuvan lainaamisesta pahastu, kun et tiliä tee. Ja kun sen linkittää kuvan oikeasta osoitteesta, niin et edes väitä kuvaa omaksesi.

(löyhä tulkinta tekijänoikeuksista)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 26.05.2014, 13:18:27
Ei kai kukaan moisen kuvan lainaamisesta pahastu, kun et tiliä tee. Ja kun sen linkittää kuvan oikeasta osoitteesta, niin et edes väitä kuvaa omaksesi.

(löyhä tulkinta tekijänoikeuksista)

Nyt olis foto..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: janne81 - 27.05.2014, 05:26:19
Jep, siihen 12v.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 28.05.2014, 10:46:46
Jep, siihen 12v.

12v syötetty johtoon ja kompura heräs henkiin..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: janne81 - 28.05.2014, 13:08:34
12v syötetty johtoon ja kompura heräs henkiin..
Eli nyt vaan sitten tutkimaan että mihin se paneelin/ecc:n antama ohjaus katkeaa.
Yleismittari kouraan ja alat mittailemaan vaikkapa siitä kuivaimen liittimeltä alkaen.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 29.05.2014, 13:35:25
Eli nyt vaan sitten tutkimaan että mihin se paneelin/ecc:n antama ohjaus katkeaa.
Yleismittari kouraan ja alat mittailemaan vaikkapa siitä kuivaimen liittimeltä alkaen.
Onneksi en ole oikein sinut tuon sähköpuolen kans., mutta mutta seurailin tarpeeksi johtoja ja tulin siihen tulokseen että kuvan boksilta lähtee puna/vihree johto joka menee sitten rintapellin läpi aina kuivaimen liittimelle asti... mutta "virtoja" ei tuohon ko.johdon (puna/vihreä) kantaan tule  vaikka kuinka ilmastoinnin nappia painelee... Mikä tuo mötikkä on...?

(http://i1.aijaa.com/t/00519/13298194.t.jpg) (http://aijaa.com/Buu79a)

Sitten., osti jo hätäpäissäni "uuden" käytetyn lämmönsäätöpaneelin mutta yllätys yllätys., ilmastoinnin napin symboli onkin erilainen kun tuossa paikallaan olevassa., eli paikallaan olevassa paneelissa napin symbooli on ns.hile/tähti ja tuossa "uuden" napissa lukee ac off... onkohan näiden nappien toimintaperiaate molemmissa sama eli nappi ylhäällä ilmastointi on POIS PÄÄLTÄ?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 29.05.2014, 15:49:14
Onneksi en ole oikein sinut tuon sähköpuolen kans., mutta mutta seurailin tarpeeksi johtoja ja tulin siihen tulokseen että kuvan boksilta lähtee puna/vihree johto joka menee sitten rintapellin läpi aina kuivaimen liittimelle asti... mutta "virtoja" ei tuohon ko.johdon (puna/vihreä) kantaan tule  vaikka kuinka ilmastoinnin nappia painelee... Mikä tuo mötikkä on...?

(http://i1.aijaa.com/t/00519/13298194.t.jpg) (http://aijaa.com/Buu79a)

Sitten., osti jo hätäpäissäni "uuden" käytetyn lämmönsäätöpaneelin mutta yllätys yllätys., ilmastoinnin napin symboli onkin erilainen kun tuossa paikallaan olevassa., eli paikallaan olevassa paneelissa napin symbooli on ns.hile/tähti ja tuossa "uuden" napissa lukee ac off... onkohan näiden nappien toimintaperiaate molemmissa sama eli nappi ylhäällä ilmastointi on POIS PÄÄLTÄ?

Kytkiksestä katsottuna kulkee "ECC power unit"-laitteen nimellä tuo mokkula. Maadoitukset voisi varmaan katella tuolta yksiköltä, että saa niitä kunnolla. Kuvan mukaan näyttäisi olevan maadoitettu kick-paneelissa olevaan maadoituspisteeseen. Näyttäisi olevan jonkinlainen rele myös tuon kapistuksen sisällä, joten pitäisi varmaan kuulua jonkinlainen naksahdus, kun kytkee ilmastoinnin ???

Kuvassa näkyvää violettia piuhaa pitkin ilmeisesti pitäisi tuolla heräte kytkeä kompressori ecc:n paneelilta tuohon power unitiin, jos nyt oikein tulkitsin kuvaa. Joten violetissa piuhassakin pitäisi olla jonkinlainen jännite ilmastointi kytkettynä, jännitetasosta en osaa sanoa mitä pitäisi olla :P

Noissa vanhemmissa paneeleissa toiminta on juuri päinvastoin kuin uudemmissa hiutalemallisissa. ON/OFF-mallisessa paneelissa, ilmastointi toimii nappi ylhäällä ja on pois nappi pohjassa.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 29.05.2014, 21:42:17
Lainaus
Näyttäisi olevan jonkinlainen rele myös tuon kapistuksen sisällä, joten pitäisi varmaan kuulua jonkinlainen naksahdus, kun kytkee ilmastoinnin ???

Minkäänlaista naksausta ei kuulu kun nappia painelee...  ???
Täytyypä viikonloppuna tarkemmin ruveta pyörittelemään tuota boksia käsissä..
Tuohon violettiin johtoon tais joku 7volttia tulla...

Lainaus
Noissa vanhemmissa paneeleissa toiminta on juuri päinvastoin kuin uudemmissa hiutalemallisissa. ON/OFF-mallisessa paneelissa, ilmastointi toimii nappi ylhäällä ja on pois nappi pohjassa.

Jaahas.., elikkäs ostin sitten itselle turhan paneelin..  :nuhtelu  (jos muistan oikein niin vm.95:sta autosta tuo paneeli)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TVS - 30.05.2014, 15:36:41
Paneelit silti melko varmasti käy ristiin. Kytkäristä kaivaen voi tmyös tsekata, antaako paneeli ohjausta ulospäin, en muista ulkoa pinniä mutta se selviää kyllä kytkärin tutkimisella. Ja toisaalta sen *klik* kuulee kyllä kun napista laittaa kylmäpuolelle pyynnin käynnistyä, joku 2 sek napin painamisen jälkeen kuuluu releen napsaus jonka erottaa helposti jos puhallin eio kovin isolla(pakko olla vähintään 1 tai ei kytke kompuraa!) ja radio on kiinni.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 30.05.2014, 17:12:29
Pistetäänpä tuo kytkis näkysälle tähän niin helpottaa vähän aloittajan vianhakua.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/ecc_zpsbb85d9a9.jpg~original)

Korjailenpa hieman itseäni edellisestä viestistä. Kun tutkailin paremmin tuota kuvaa, tuo violetti johdin ohjaa tuota trankkuparia, joka sitten ohjaa sisäpuhaltimen nopeutta. Ja tuo ruskea johdin joka tulee paneelilta ohjaa sitten tuon ohjainyksikössä olevan releen kytkeytymistä. Paneeli maadoittaa tuon ruskean johtimen jolloin rele vetää. Joten ilmastointi päällä nastojen 1(puna-musta) ja 5(ruskea) välillä pitäisi olla 12 volttia että rele on vetäneenä ja kompura saa käynnistyskäskyn magneettikytkimelle tuota viher-punaista johdinta pitkin.

Näin ainakin itse tulkitsisin tuota kytkentäkaaviota, korjatkaa jos meni pahasti metsään ???

Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TVS - 30.05.2014, 17:39:05
Hätäsellä lukasulla näin. Tarkemmin vielä niin tuon pinni 9 paneelin takaa pitäs napsahtaa maihin kun kylmäkoneelle on käyntipyyntö päällä, ja muuten siinä pitäs olla 12V.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 30.05.2014, 23:51:31
Nyt hupsista!

http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20940/Volvo%20Gr%C3%B6na%20940%201994.pdf (http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20940/Volvo%20Gr%C3%B6na%20940%201994.pdf)

Olenkohan tehnyt nyt sitten peruuttamattoman virheen...? Talvella asennettiin se Ardicci.. ja ohessa ohjeet (sivu 164) joissa käsketään lisälämmitin (6/35) laittamaan napaan 5... tosin ohjeet vanhempaan autoilmastointiin.. ja nyt tässä tämä kyseinen nasta nro.5 on ihan eri paikassa... ?

Onkohan mulla sen ardicin sisäpuhaltimen syöttö nyt väärässä nastassa...?

Sisäpuhallin kyllä pelaa niinkun pitääkin Ardicin kans...
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 31.05.2014, 18:15:31
Varsikseen käytin sitä ostamaani paneelia paikallaan mutta eipä ollut siitäkään apuja...
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 31.05.2014, 19:00:38
Nyt hupsista!

http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20940/Volvo%20Gr%C3%B6na%20940%201994.pdf (http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20940/Volvo%20Gr%C3%B6na%20940%201994.pdf)

Olenkohan tehnyt nyt sitten peruuttamattoman virheen...? Talvella asennettiin se Ardicci.. ja ohessa ohjeet (sivu 164) joissa käsketään lisälämmitin (6/35) laittamaan napaan 5... tosin ohjeet vanhempaan autoilmastointiin.. ja nyt tässä tämä kyseinen nasta nro.5 on ihan eri paikassa... ?

Onkohan mulla sen ardicin sisäpuhaltimen syöttö nyt väärässä nastassa...?

Sisäpuhallin kyllä pelaa niinkun pitääkin Ardicin kans...

Kyllä tuo ardicin johto näyttäisi olevan ihan oikeassa paikkaa jos olet sen isomman liittimen vitos pinniin yhdistänyt. Piirretty vain nuo kuvat hieman eri tavalla :)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 05.06.2014, 18:11:02
Mikä tuo mötikkä on...?
(http://i1.aijaa.com/t/00519/13298194.t.jpg) (http://aijaa.com/Buu79a)


Mittaa tuosta vielä puna-musta johto, että siihen tulee akkujännite.
Jos akkujännite tulee, varmista vielä, että se tulee myös silloin, kun liittimet on paikallaan, auto käynnissä ja ilmastointi kytkettynä päälle
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 05.06.2014, 20:48:44

Mittaa tuosta vielä puna-musta johto, että siihen tulee akkujännite.
Jos akkujännite tulee, varmista vielä, että se tulee myös silloin, kun liittimet on paikallaan, auto käynnissä ja ilmastointi kytkettynä päälle
Mittaus suoritettu annetun ohjeen mukaan ja jännite tulee...
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: janne81 - 05.06.2014, 21:04:15
Onneksi en ole oikein sinut tuon sähköpuolen kans., mutta mutta seurailin tarpeeksi johtoja ja tulin siihen tulokseen että kuvan boksilta lähtee puna/vihree johto joka menee sitten rintapellin läpi aina kuivaimen liittimelle asti... mutta "virtoja" ei tuohon ko.johdon (puna/vihreä) kantaan tule  vaikka kuinka ilmastoinnin nappia painelee... Mikä tuo mötikkä on...?

(http://i1.aijaa.com/t/00519/13298194.t.jpg) (http://aijaa.com/Buu79a)

Sitten., osti jo hätäpäissäni "uuden" käytetyn lämmönsäätöpaneelin mutta yllätys yllätys., ilmastoinnin napin symboli onkin erilainen kun tuossa paikallaan olevassa., eli paikallaan olevassa paneelissa napin symbooli on ns.hile/tähti ja tuossa "uuden" napissa lukee ac off... onkohan näiden nappien toimintaperiaate molemmissa sama eli nappi ylhäällä ilmastointi on POIS PÄÄLTÄ?
Nyt pätkähti mieleeni: mulla oli yhdessä tuo "power stage" tms. mikäv*ttuliekkää rikki niin ei muuten toiminut ilmastointi siinä, ehjä käytetty ja alkoi tulemaan kylmää.
Jos mahdollista niin kokeile vaikka käytettyä ennenkuin tilaat uuden, tais olla jonkun matkaa yli satasen osa..
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 05.06.2014, 21:23:23
Nyt pätkähti mieleeni: mulla oli yhdessä tuo "power stage" tms. mikäv*ttuliekkää rikki niin ei muuten toiminut ilmastointi siinä, ehjä käytetty ja alkoi tulemaan kylmää.
Jos mahdollista niin kokeile vaikka käytettyä ennenkuin tilaat uuden, tais olla jonkun matkaa yli satasen osa..

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49723.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49723.0)

 ;)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 05.06.2014, 22:24:04
Mittaus suoritettu annetun ohjeen mukaan ja jännite tulee...

Ok, eli releen käämille pitäisi tulla jännite

Jos mittaat vielä
puna-musta  <-> Ruskea väliltä, kun kun liitin on kytkettynä ja ilmastointi päälle kytkettynä
Pitäisi tuloksen olla akkujännite

Jos näin on, niin vihereä-punaisessa pitäisi olla maata vasten mitattuna akkujännite, koska näin ei ole, etkä kuule napsahdusta releestä, niin sittenhän voisi tuon kuvan mustan palikan avata ja katsoa sisälle, kun se rikki kerta on.
Jos tuuri käy, niin sisällä näyttää siltä, että näppärä teeseitse mies virittelee sen kuntoon parilla  normi releillä...  joskaan itse en kyllä yleensä sellaista suosittele, mutta mahdollistahan se on silti
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 06.06.2014, 07:06:09
Lainaus
Jos mittaat vielä
puna-musta  <-> Ruskea väliltä, kun kun liitin on kytkettynä ja ilmastointi päälle kytkettynä
Pitäisi tuloksen olla akkujännite

Nastojen väliltä mitattuna EI TULE akkujännite...  vain joku 0.05V...  ???
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: jaskajokunen - 06.06.2014, 16:02:32
Nastojen väliltä mitattuna EI TULE akkujännite...  vain joku 0.05V...  ???

Hapettuma edellisessä liitinpisteesä ? Itse mittaisin seuraavaksi molemmat liittimet maata ( - napaa ) vastaan. Varma negatiivinen nasta ohmi-alueella auton maatoituspistettä tai akun miinusnapaan kertoo miinus navan jatkuvuuden.

Plus nasta ja akunnavan -  väli volttimittaus alueella kertoo plussa johdon jatkuvuuden.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 13.06.2014, 14:51:03
Lainaus
Hapettuma edellisessä liitinpisteesä ? Itse mittaisin seuraavaksi molemmat liittimet maata ( - napaa ) vastaan. Varma negatiivinen nasta ohmi-alueella auton maatoituspistettä tai akun miinusnapaan kertoo miinus navan jatkuvuuden.

Noilla ohjeilla elämää johtojen päistä...

Tuo releboksi oli muutaman päivän siellä rtv-asentajan luona (tässä viestiketjussa mukana löytyneen kytkentäkaavion kans.) Viallisia komponentteja ei ollut löytynyt., ainut että tuo rele on jäänyt testaamatta.. (olisi kuulema pitänyt irroittaa "aluslevystä" testausta varten ja olin jo boksia hakemassa kun tuli viesti että boksi on nodettavissa).. Jaahas., mitä sitä seuraavaksi? Vai olisiko ollut niin huono tuuri että juuri tuo rele olis kaput...?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 13.06.2014, 21:27:44
Kytkentäkaavion mukaan releen pystyy testaamaan suoraan johdoista, koska käämin ja kärkien molemmat päät tulee liittimille.

Voisit vaikka mitata laite irroitettuna sieltä laitteen liittimistä käämin vastuksen yleismittarin vastusmittauksella, mittaa liittimien 1 ja 5 väliltä
Eli sieltä mihin kytketään puna-musta ja ruskea johto.
Releiden käämien vastukset pyörii yleensä sielä 80-100ohm tuntumassa, vähän riippuen releestä.

sitä relettä voisi myös koittaa kytkeä  niiden 1 ja 5 nastojen kautta, eli yköseen + ja vitoseen -
Jos rele naksuu, niin nastaan 2 voisi kyteä muutaman amppeerin kuormaa (esim H7 lamppu  toinen liitin kakkoseen ja toinen maahan.)
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 14.06.2014, 11:35:27
Lainaus
sitä relettä voisi myös koittaa kytkeä  niiden 1 ja 5 nastojen kautta, eli yköseen + ja vitoseen -
Jos rele naksuu, niin nastaan 2 voisi kyteä muutaman amppeerin kuormaa (esim H7 lamppu  toinen liitin kakkoseen ja toinen maahan.)

Rele naksahtaa ja lamppukin palaa eli rele on ok...? Mutta minne jää nyt ohjaus..  ???

Mietin tuossa sellaista olematonta asiaa että miten tuohon järjestelmään on saatu silloin pari viikkoa sitten se kylmäaine kun kompurahan  EI OLE pyörinyt edes silloin... Siellä pajalla jossa käytin autoa niin kylmäkoneen käyttöohjeissa sanottiin että jos autossa ei ole kun yksi liitin auto oltava käynnissä, puhallin täysillä, lämpöhana kylmällä ja ilmastointi kytkettynä.. Ei se varmaan hirveesti auta jos nappi pohjassa  ja kompura ei tosiaan pyöri...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 14.06.2014, 12:05:00
Kyllä se kylmäaine sinne menee, vaikka kompura ei pyöri, sillä kompuran käynnistämisellä varmistetaan se, että kylmäaine jakautuu täyttövaiheessa tasaisesti järjestelmään, eikä nesteytyneenä kompressoriin.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 14.06.2014, 12:19:00
Yritin etsiä tuota kytkentäkaaviota nestistä, löysin vm. 1995 940:n kaavion, jossa oli tuo sama kaavio, mikä tänne on linkitetty.
Löysin 1998 960:n kaavion myös, mutta se ei vastannut tuota..  mutta ei varmaan kai kuulukkaan, ehkä.. kun noi johdot kaikki näyttää pitävän paikkaansa, niin pitää sitten paikkansa tuo kaaviokin kokonaisuudessaan.



Mitäpä jos tarkastaisit vaikka ilmastoinnin säätöpanelilta maadoitukset,  iroita liitin, kytke se edellisessä mittauksessa käyttämäsi lamppu liittimen navan 3 ja 21 väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok kytke lamppu navan 4 ja 21  väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok.
noiden 3 ja 4 liittimen johtojen pitäisi olla valkoinen-mustalla raidalla,  nro 21 pitäisi olla punainen-mustalla raidalla


Voithan kytkeä tonne mustan laatikon ruskean johdon tilalle maadoittavan katkaisijan ja saat sillä kompuran käyntiin :D

Ainiin, voisit ilmastointipanelin takaa liitin irroitettuna kytkeä johtosarjan puolelta nastan 9 maihin ja kuunnella, että naksahtaako mustanlaatikon rele, jos naksahtaa, niin silloin tuo releen ohjausjohto on kunnossa välillä ilmastoinni paneli  -> musta laatikko
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: sekokupu - 15.06.2014, 11:13:18
Ja ootko muuten tehnyt semmoista perusjuttua kuin katsonut vikakoodit? Tosin, vakavat viathan se ilmottaa kysymättäkin.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 15.06.2014, 11:31:31
Ja ootko muuten tehnyt semmoista perusjuttua kuin katsonut vikakoodit? Tosin, vakavat viathan se ilmottaa kysymättäkin.
Viime vuoden lopullahan tämä antoi sellaisen koodin kun 1-2-1... (tuosta ilmastoinnista luettuna..)

Ja tuolla oli myös juttua siitä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41242.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41242.0)

Mietin itsekki että pystyyköhän tuolla nyt sitten olemaan mitään yhteyttä tähän ongelmaan...
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 15.06.2014, 11:33:27
Lainaus
Mitäpä jos tarkastaisit vaikka ilmastoinnin säätöpanelilta maadoitukset,  iroita liitin, kytke se edellisessä mittauksessa käyttämäsi lamppu liittimen navan 3 ja 21 väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok kytke lamppu navan 4 ja 21  väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok.
noiden 3 ja 4 liittimen johtojen pitäisi olla valkoinen-mustalla raidalla,  nro 21 pitäisi olla punainen-mustalla raidalla

Kummastakin koetettuna lamppu palaa.

Lainaus
Ainiin, voisit ilmastointipanelin takaa liitin irroitettuna kytkeä johtosarjan puolelta nastan 9 maihin ja kuunnella, että naksahtaako mustanlaatikon rele, jos naksahtaa, niin silloin tuo releen ohjausjohto on kunnossa välillä ilmastoinni paneli  -> musta laatikko

Rele naksahtaa ja samalla kuului naksaus myös konehuoneen puolelta.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 15.06.2014, 17:20:46
Kummastakin koetettuna lamppu palaa.

Rele naksahtaa ja samalla kuului naksaus myös konehuoneen puolelta.

Njoo, siinä sitten vähän pähkäilemistä, että mikä sen ohjauksen estää..
Ootkos sä kokeillu toista ilmastoinnin panelia, jos sielä on vika, eikä napin painallus kulje perille.
Mahdollisesti ongelma voi olla myös puhaltimen nopeudensäädössä, en tiedä tästä mallista, mutta yleensä ilmastointi kytkeytyy pois päältä, kun puhaltimen kytkee nollalle...  josko säätöpanelissa olisi tuon osalta jokin vika..


Niin, olikos sulla lisälämmitinkytkentä sielä lämmönsäätöpanelissa, koita ottaa se väliaikaisesti pois, jos siinä on joku ongelma, että sen kautta olisi ohjaus päällä jatkuvasti ja se estäisi jollain tapaa tuon toiminnan.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 15.06.2014, 17:51:58
Huurteenpoistoasennon voisi myös kokeilla, eli se suuntausnamiska suoraan ylöspäin muistaakseni. Tällöin pitäisi ilmastoinnin yrittää kytkeytyä oli A/C:n napin asento mikä tahansa.

Ja nuo vikakoodit kuten sekokupu jo sanoikin. Tuolla jonkinlainen ohje vikakoodien lukuun englannin murteella: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAirConditioning.htm#ECCClimateUnitDiagnosticCodes
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 15.06.2014, 18:23:29
Lainaus
Ootkos sä kokeillu toista ilmastoinnin panelia, jos sielä on vika, eikä napin painallus kulje perille.
Mahdollisesti ongelma voi olla myös puhaltimen nopeudensäädössä, en tiedä tästä mallista, mutta yleensä ilmastointi kytkeytyy pois päältä, kun puhaltimen kytkee nollalle...  josko säätöpanelissa olisi tuon osalta jokin vika..
Eri paneelin ostin mutta siinähän oli se erilaisuus että napissa lukee se A/C OFF ja mulla on tuossa se hiutale-symboli.. Mutta sellainen käsitys olis että olisivat keskenään käypäiset.. Mutta sitäkin paneelia olen kokeillut  jo 2 kertaa mutta tuloksetta., eli ei vaikutusta..

Lainaus
Niin, olikos sulla lisälämmitinkytkentä sielä lämmönsäätöpanelissa, koita ottaa se väliaikaisesti pois, jos siinä on joku ongelma, että sen kautta olisi ohjaus päällä jatkuvasti ja se estäisi jollain tapaa tuon toiminnan.

Silloin kun eka kerran kokeilin tuota "uutta" paneelia niin käytin ko.johtoa pois paikaltaan mutta eipä ollut apuja siitäkään..

Lainaus
Huurteenpoistoasennon voisi myös kokeilla, eli se suuntausnamiska suoraan ylöspäin muistaakseni. Tällöin pitäisi ilmastoinnin yrittää kytkeytyä oli A/C:n napin asento mikä tahansa.

Tuokin toiminto on kokeiltu myös., mutta tuloksetta..

Lainaus
Ja nuo vikakoodit kuten sekokupu jo sanoikin. Tuolla jonkinlainen ohje vikakoodien lukuun englannin murteella: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAirConditioning.htm#ECCClimateUnitDiagnosticCodes

Tuolta ko.sivulta löysin viime vuoden lopulla tuon 1-2-1 koodin merkityksen.. Mutta mutta, mitä tuo koodi niinku ihan "supi-suomeksi" oikein tarkoittaa?  Ja tarpeeksi kun surffailin niin löysin tuon lämpöanturin olinpaikan.. Mitä tuo ko.anturi tuolla puhalin kotelossa oikein mittaa? Voisiko tuo ko.anturi olla repale ja vaikuttaa tuo ilmastoinnin päälle lyöntiä...?
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 15.06.2014, 18:54:43
Tuolta ko.sivulta löysin viime vuoden lopulla tuon 1-2-1 koodin merkityksen.. Mutta mutta, mitä tuo koodi niinku ihan "supi-suomeksi" oikein tarkoittaa?  Ja tarpeeksi kun surffailin niin löysin tuon lämpöanturin olinpaikan.. Mitä tuo ko.anturi tuolla puhalin kotelossa oikein mittaa? Voisiko tuo ko.anturi olla repale ja vaikuttaa tuo ilmastoinnin päälle lyöntiä...?

Ambient temperature sensor näkyisi olevan nimenä, eli käsittäisin itse tuon ulkoa tulevan ilman lämpöanturiksi. Eli mittaa lämmityslaitteelle tulevan ulkoilman lämpötilaa, ja antaa luvan kompuralle käynnistyä kun ulkolämpötila on riittävän korkea(olikohan +4 C astetta). Esim. jos tuo anturi vikaantunut niin että antaa koko ajan semmoista tietoa että on liian kylmää ulkona, ei kompura starttaa kyllä ikinä :P


Edit. Näytti tuosta kuvasta katottuna, että tuo ko. anturi olisi puhaltimen ja ilmastoinnin sisäkennon välisessä tilassa, ja siihen tulee mustat johtimet kaksinapaiselle liittimelle(piirikaaviossa anturi 7/11). Liekköhän tuossa sitten joku NTC-vastus sisällä ??? Vastusarvon voisi mitata tuosta anturista, jos on ääretön tai tosi pieni niin silloin anturissa on todennäköisesti jotain hämminkiä. En sattunut äkkiä mitään viitearvoja tuolle anturille löytämään :-\
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 15.06.2014, 19:47:39
Lainaus
Ambient temperature sensor näkyisi olevan nimenä, eli käsittäisin itse tuon ulkoa tulevan ilman lämpöanturiksi. Eli mittaa lämmityslaitteelle tulevan ulkoilman lämpötilaa, ja antaa luvan kompuralle käynnistyä kun ulkolämpötila on riittävän korkea(olikohan +4 C astetta). Esim. jos tuo anturi vikaantunut niin että antaa koko ajan semmoista tietoa että on liian kylmää ulkona, ei kompura starttaa kyllä ikinä :P

Juurikin sellainen on nimi sillä anturilla., tosi helpossa paikassa olis vaihtaa jos olis uus mistä heittää tilalle... Mutta eipä ole anturia tähän hätään ei... Eilen pyörittelin anturia juuri käsissäni ja muka mittailin vastusarvoja.. mutta eipä kun ei ollut mistään mihin arvoihin verrata niin eipä osannut sanoa että ehjäkö vai repale..   ???
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 15.06.2014, 21:11:54
Tuolla on näköjään ihmetelty tuota ambient temperature sensoria: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697

Ihan sivun lopussa mainittu anturin vastusarvoksi 9.9 kOhm@25C, sekä anturin anturin tyyppi joka on NTC. Topicin auto tosin on '91 vuosimallia, mutta ECC:llä kumminkin, joten voisi ehkä olla samat arvot uudemmassakin ??? Lämpötilan noustessahan tuon NTC-vastuksen pitäisi alkaa johtaa paremmin, eli ohmiarvo pienenee pikkuhiljaa.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 15.06.2014, 22:28:05
Tuolla on näköjään ihmetelty tuota ambient temperature sensoria: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697

Ihan sivun lopussa mainittu anturin vastusarvoksi 9.9 kOhm@25C, sekä anturin anturin tyyppi joka on NTC. Topicin auto tosin on '91 vuosimallia, mutta ECC:llä kumminkin, joten voisi ehkä olla samat arvot uudemmassakin ??? Lämpötilan noustessahan tuon NTC-vastuksen pitäisi alkaa johtaa paremmin, eli ohmiarvo pienenee pikkuhiljaa.
Hetihän piti se anturi käydä koplimassa irti ja kokeilla mittausta.. ensinnäkään en omista kummoista yleismittaria., jotenka oliko mittarissa vika (vai mittaajassa vai oliko väärä mitta-asteikko) mutta ainut alue jolta vähänkään järkeviä lukemia sai niin arvo ei näkynyt kun hetken taulussa ja hävis pois ja joka mittauksella oli eri lukemat., lukemat olivat välillä 14.5-18.5 kOhm.. Täytynee huomenna pistäytyä jälleen sen rtv-asentajan pakeilla ja mittuuttaa hällä ko.osa..                 
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 16.06.2014, 01:10:52
Hetihän piti se anturi käydä koplimassa irti ja kokeilla mittausta.. ensinnäkään en omista kummoista yleismittaria., jotenka oliko mittarissa vika (vai mittaajassa vai oliko väärä mitta-asteikko) mutta ainut alue jolta vähänkään järkeviä lukemia sai niin arvo ei näkynyt kun hetken taulussa ja hävis pois ja joka mittauksella oli eri lukemat., lukemat olivat välillä 14.5-18.5 kOhm.. Täytynee huomenna pistäytyä jälleen sen rtv-asentajan pakeilla ja mittuuttaa hällä ko.osa..               

Tuota anturia voisi kokeilla kevyesti lämmittää(esim. hiustenkuivaajalla), niin että pääsisi tuonne luokkaan 10kOhmia. Sitten vaan töpseliin kiinni lämppärin kotelon ulkopuolella(ettei puhaltimen ilmavirta viilennä samantien anturia) ja sitten testaamaan lähteekö kompura tulille. Saattaa joutua lämmittämään uudestaan tuota anturia, kun aika nopeasti todennäköisesti tippuu sen lämpötila.

Tuossa vielä yksi threadi tuosta vianhausta jagrullar-foorumilta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=29505 Ei ilmeisesti ole edes harvinainen vika tuon anturin arvon "siirtyminen" :P
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 16.06.2014, 09:33:55
Lainaus
Tuota anturia voisi kokeilla kevyesti lämmittää(esim. hiustenkuivaajalla), niin että pääsisi tuonne luokkaan 10kOhmia. Sitten vaan töpseliin kiinni lämppärin kotelon ulkopuolella(ettei puhaltimen ilmavirta viilennä samantien anturia) ja sitten testaamaan lähteekö kompura tulille. Saattaa joutua lämmittämään uudestaan tuota anturia, kun aika nopeasti todennäköisesti tippuu sen lämpötila.

VOI ILON PÄIVÄ!!! JESS!!

Niinhän siinä kävi että kun tarpeeksi anturia lämmitti niin naksaus kuului ja kompura lähti päälle! Elikkä mulla on ollut tuo anturi kaput siitä lähtien kun kirjoittelin siitä 1-2-1 vikakoodista tänne viime vuoden lopulla mutta eipä ole asia varmistunut kun vasta hetki sitten.

Eipä muuta kun etsimään "uutta" anturia tilalle..

Mutta haluan Kiittää nöyrästi kaikkia jotka ovat olleet mukana vian etsinnässä., erityisesti TuomasR:lle jolta tuli tämä viimeisin "varmistus" asiasta. Ja Miksulle myös erityis maininta joka malttoi antaa hyviä vinkkejä komponenttejen testaukseen.   
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: paku97 - 16.06.2014, 09:38:55
 :) :) :) :hello:
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIELÄKÄÄN..) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: TuomasR - 16.06.2014, 10:17:43
VOI ILON PÄIVÄ!!! JESS!!

Niinhän siinä kävi että kun tarpeeksi anturia lämmitti niin naksaus kuului ja kompura lähti päälle! Elikkä mulla on ollut tuo anturi kaput siitä lähtien kun kirjoittelin siitä 1-2-1 vikakoodista tänne viime vuoden lopulla mutta eipä ole asia varmistunut kun vasta hetki sitten.

Eipä muuta kun etsimään "uutta" anturia tilalle..

Mutta haluan Kiittää nöyrästi kaikkia jotka ovat olleet mukana vian etsinnässä., erityisesti TuomasR:lle jolta tuli tämä viimeisin "varmistus" asiasta. Ja Miksulle myös erityis maininta joka malttoi antaa hyviä vinkkejä komponenttejen testaukseen.

Mitä itse järkeilin tuon anturin toimintaa, niin todennäköisesti näillä plussakeleillä anturin arvo on ollut vielä ECC mittaushaarukassa. Mutta silloin kun on antanut tuon vikakoodin, on ilmeisesti sattunut olemaan enempi pakkasta, ja anturin arvo on heittänyt niin paljon mittaushaarukasta että ECC on jo antanut tuon 1-2-1 herjan.

Lueskelin tuon NTC-anturin ominaisuuksista ohimennen tähän tietoa etsiessä. Tuntuisi olevan ominaisuus tuo arvon muuttuminen vanhemmiten ko. anturityypille, joten kannattanee hommata ihan tuliterä anturi, koska purkuosa voi alkaa tehdä samaa vähän ajan päästä :) Tuossa jälkimmäisessä jagrullarin topicissä näytti olevan mainittu tuon anturin koodi Volvolla 9145736, kannattaa vielä tiskillä varmistaa tiskillä tuon oikeellisuus. Tuolta varaosa.fi sivustolta katsottuna ei näyttäisi olevan hirmu kallis osa: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE9145736
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIKA LÖYTYNYT!!) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: MK-73 - 17.06.2014, 12:21:27
Lainaus
Mitä itse järkeilin tuon anturin toimintaa, niin todennäköisesti näillä plussakeleillä anturin arvo on ollut vielä ECC mittaushaarukassa. Mutta silloin kun on antanut tuon vikakoodin, on ilmeisesti sattunut olemaan enempi pakkasta, ja anturin arvo on heittänyt niin paljon mittaushaarukasta että ECC on jo antanut tuon 1-2-1 herjan.

Tuon herjan heitti tasan tarkalleen 16.11.13.. Juuri tuona päivänä vaihtelin tuohon autoon vaihdelaatikkoon öljyjä kierrättämällä ja keli oli vielä silloin lämpimän puolella... En tiedä sitten että suuttuiko kun autoa käyteltiin muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan että saatin pari litraa öljyä laatikosta pois... Ja sitä rumbaahan jouduttiin tekemään useampaan otteeseen...  ???

Lainaus
Lueskelin tuon NTC-anturin ominaisuuksista ohimennen tähän tietoa etsiessä. Tuntuisi olevan ominaisuus tuo arvon muuttuminen vanhemmiten ko. anturityypille, joten kannattanee hommata ihan tuliterä anturi, koska purkuosa voi alkaa tehdä samaa vähän ajan päästä :) Tuossa jälkimmäisessä jagrullarin topicissä näytti olevan mainittu tuon anturin koodi Volvolla 9145736, kannattaa vielä tiskillä varmistaa tiskillä tuon oikeellisuus.

Anturin tilasin siniseltä enkä edes kysynyt hintaa...  :(  Tosiaan käytetty voi mennä jonkin aikaa tai sitten ei mutta eipä oikein tähän "hätään" löytynyt... Tuolla mainitsemallasi koodilla tunsi anturin.
Otsikko: Vs: Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIKA LÖYTYNYT!!) 940 -98 CLASSIC
Kirjoitti: (Miksu) - 17.06.2014, 14:10:40
Anturin tilasin siniseltä enkä edes kysynyt hintaa...  :(  Tosiaan käytetty voi mennä jonkin aikaa tai sitten ei mutta eipä oikein tähän "hätään" löytynyt... Tuolla mainitsemallasi koodilla tunsi anturin.

Jos ei ole varma varaosanumeron oikeellisuudesta, niin kannattaa heittää pallo sinne myyjälle ja antaa auton tiedot, että katsoo varaosa-ohjelmasta oikean osanumeron,  noita osia kuitenkin on niin paljon ja eri versioita osista saattaa olla joskus jopa saman vuosimallin sisällä..  Tästä kyseisestä anturista on tiedä..   joskushan samat osat kulkee eri malleissa yli vuosikymmenten :)
Tuolla osanumerolla anturin hinta on vajaa 30€, paljon anturista, mutta varmaan aika vähän siitä mielenrauhausta, jota  ilmastoinnin kuntoon tuleminen tuo :)