Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hjpl - 29.04.2014, 10:12:19
-
Eli kyseessä V70, 2.0d, vm 08 , 190tkm.
Vaimo soitti ettei auto lähde liikkeelle. Käynnistyy kyllä ihan OK, mutta kun nostaa jalan jarrulta niin sammuu ja ilmoittaa DSTC vaatii huollon. Muutama yrityksen jälkeen auto sammuikin heti käynnistyksen jälkeen ilmoituksella "ei öljynpainetta", eikä siis herjannut DSTCstä enää. Mistähän tässä on kyse?
-
Eli kyseessä V70, 2.0d, vm 08 , 190tkm.
Vaimo soitti ettei auto lähde liikkeelle. Käynnistyy kyllä ihan OK, mutta kun nostaa jalan jarrulta niin sammuu ja ilmoittaa DSTC vaatii huollon. Muutama yrityksen jälkeen auto sammuikin heti käynnistyksen jälkeen ilmoituksella "ei öljynpainetta", eikä siis herjannut DSTCstä enää. Mistähän tässä on kyse?
Onko vetokoukkua? Adapteri paikallaan ja pientä hapettumaa...
Akustakin voisi johtua nuo oudot häiriöt.
-
On vetokoukku, Volvon alkuperäinen ja uudesta asti ollut asennettuna. Adapteri ... siis mikä ?
Akku tyhjeni talvella kerran ja on kai alkuperäinen. Mutta kun lataamisella lähti toimimaan eikä oireillut enää en sitten tutkinut erikseen.
Mutta voisiko tämä johtua akusta ? Siis kun kerran käynnistyy, mutta sammuu heti ? Eli voisiko heikolla akulla kuitenkin käynnistyä ja samalla oireill noin ?
-
Kuoleva akku saa aikaan kaikkea kivaa, mutta ei se tuo välttämättä ole, mutta yksi mahdollisuus. Adapteri on koukun pistokkeessa, joka muuntaa sen moninapaisen (14 napainen tai jotain) 7 napaiseksi eli on erillinen möykky pistokkeessa ja yleensä lähtee pois kiertämällä vastapäivään 1/4-kierrosta.
-
OK, on tuossa varmaankin sitten tuo adapteri kun 7-napainen pistoke sopii suoraan. Voisihan tuota irroitella kokeeksi - vaunut toiminee kyllä ihan OK tähän asti - viimeksi pari viikkoa sitten.
Mitenköhän tuon akun kanssa on ? tarviiko diesel vähemmän akkua käynnistyäkseen kuin bensa - itse totunnut bensakoneissa siihen että auto ei eded yritä käynnistyä jos akku on huono. Nythän tämä käynnistyy ja sammuu sitten hetimiten.
-
Vaikea sanoa johtuuko akusta, mutta kun on alkuperäinen niin onhan sillä jo ikää ja muutenkin sen uusimisen ajan kohta on pakostakin hyvinkin lähellä, joten turhaksi kokeiluksi ei voi luonnehtia jos sen uusisi.
-
OK, on tuossa varmaankin sitten tuo adapteri kun 7-napainen pistoke sopii suoraan. Voisihan tuota irroitella kokeeksi - vaunut toiminee kyllä ihan OK tähän asti - viimeksi pari viikkoa sitten.
Mitenköhän tuon akun kanssa on ? tarviiko diesel vähemmän akkua käynnistyäkseen kuin bensa - itse totunnut bensakoneissa siihen että auto ei eded yritä käynnistyä jos akku on huono. Nythän tämä käynnistyy ja sammuu sitten hetimiten.
Yleensä diesel autoissa on isommat akut kuin bensa, eli virran tarve on käynnistäessä suurempi.
mm. hehkutulpat ja kovempi puristus paine jonka vuoksi startilta vaaditaan enemmän voimaa.
-
eikö tuo sitten tarkoita sitä että jos akku on sökö, niin ei dieselkään käynnisty ?
-
eikö tuo sitten tarkoita sitä että jos akku on sökö, niin ei dieselkään käynnisty ?
Ei välttämättä. Nykyautoissa virta voi riittää startille, mutta muuten kuoleva akku saa aikaan auton sähköjärjestelmien sekoilua kun jännite voi välillä tippua.
-
Kannattaa roplata nuo polkimien asentotunnistimet ettei niissä ole häikkää. Eihän jarruvalot pala jatkuvasti? Sitten vikakoodin lukuun eiköhän sinne ole kooodi tallenttunut.
-
täytynee ottaa ainakin yleismittari mukaan ja mitata tuo akkujännite - kertoohan se jo jotain akun kunnosta.
Jarruvalot ei pala koko aikaa.
-
Täytynee nyt sitten ajella paikalle ja varmistaa öljymäärä ihan ensin ja sitten vaikka mittaila yleismittarilla akun jännitteitä. Voisihan tuon akunkin vaihtaa, mutta jos selkeää syytä ei löydy niin täytyy kai sitten hinauttaa korjaamolle.
Mitenhän noita asentotunnistimia räpläillään ?
-
No niin..päivitystä asiaan.
Menin sitten paikalle ja tarkistin öljymäärän ja se oli kunnossa. Mittaisin sitten akun jännitteen ja se oli 12,4V. Tuo taitaa olla hieman alhainen, mutta ei kai nyt vielä ihan täysin loppu.
Kokeilin siten käynnisttää ja käynnistyi, kunnes sammui parin sekunnin päästä ja ilmoitti alhaisesta öljynpaineesta. Sama uudelleen. Kolmannella kerralla annoin heti startin jälkeen kaasu ja pidin kierroksia 1500 rpm paikkeilla hetken. Kaasua hellittäessä tuntui että alkaisi sammua joten nostin kierrokset takaisin. Ehkä 10-15sek jälkeen lähdin pikkulenkille. Toimi ihan OK. Takaisin parkkipaikalle ja kone sammuksiin. Taas sama juttu eli sammui heti startin jälkeen ja valitti öljynpaineesta. Sitten ei stattannut enää ollenkaan. Sitten taas starttasin ja nostin kierroksia hieman. Ja n 10 sek jälkeen lähdin ajoon. Päätin sitten ajaa Biliaan joka on n. 10 km päässä kysymään mitä asialle tehdään. Ajossa ei ongelmia. Bilian pihassa sammutin ja starttasin kokeeksi kolme kertaa ja kaikilla kerroilla starttasi ongelmitta.
Juttelin sitten asentajan kanssa, joka ei oikein halunnut arvailla eikä ottaa kantaa voiko autolla ajaa. Lupautui sitten katsomaan vikakoodit. Mitään aktiivista koodia ei ollut, mutta viitisen kappaletta vamhoja poistuneita vikakoodeja. Näistä yksi liittyi moottorinohjauksen signaalin puuttumiseen ja aika täsmäsi sen kanssa jolloi vika vaimolla ilmeni. Asentaja totesi että koska ei aktiivisia vikoja ja auto toimii, niin ajoon vaan. Nollasi sitten koodit että helpompi tutki jos vika uusiutui.
Mitähän tässä nyt tekis-----vaimo ei uskalla autolla enää ajaa...
-
Sellainen tilanne että "signaali puuttuu" ja/tai tulee monia muitakin satunnaisia vikoja saattaisi viitata katkenneeseen johtoon tai hapettuneeseen maadoitukseen. Esim cem:n maadoituksia vievään vähän pöhkösti oikeaan etuaisaan aikalailla etureunaan. Moottori myös tärisee ja liikkuu, joten siinäkin voi olla katkennut johto jossain. Paikka saattaisi löytyäkin jos moottorin saa käymään ja johtosarjoja hiukan vääntelee. Dataväylä sekoaa helposti kun on pieni poikkeama esim. maatasossa. Lisäksi johtosarjassa voi olla hankautumia ja johto koskee runkoon tai toiseen.
Edit: Kai polttoainepuoli on ok? Kokeeksi vois tankata tankki täyteen.
-
Eipä kai tuosta mitään selkeää analyysiä ja vastausta voikaan nyt löytää. Tänään aamulla auto käynnistyi ihan ongelmitta eikä oireillut töihin tullessa. Katsotaan miten kotiin lähtiessä.
Toivotaan että olisi ollut vain bitti poikittain jossain, mutta ehkä tuo katkennut johto tai hapettunut liitos jossain on melko todennäköinen vaihtoehto. Auto nyt kuitenkin käy normaalisti joten jäädään odottomaan.
Hieman tuo akku vielä arvelluttaa, koska luulisin jollain lailla lepojäönnitteen olevan hieman korkeampi. Toki tuota nyt oli sahattu käyntiin melko monta kertaa, joten ehkä se jännite oli sen vuoksi alhaalla.
Tankin voisi ehkä tosiaan tankata taas vaihteeksi ihan täyteen - normaalisti tulee vain tankattua se 25 tai 40l kerralla. Tosin voisiko polttoaine vaikuttaa öljynpaineeseen jos kone kuitenkin ehtii hyrähtää käyntiin ennen sammumista ja toimii ajossa normaalisti.
-
"Ei öljynpainetta" ja "dstc vaatii huollon" lienevät satunnaisia ilmoituksia ja mitä ilmeisimmin johtuvat jostain sähköisestä viasta joka esiintyykin vielä satunnaisesti.
-
Kyllä minä sen akun nyt jokatapauksessa vaihtaisin. 6 vuotta vanha akku alkaa olla kyllä ehdottomasti jo ehtoopuolella. Varsinkin jos/kun autossa on polttoainelämmitin.
-
Kyllä minä sen akun nyt jokatapauksessa vaihtaisin. 6 vuotta vanha akku alkaa olla kyllä ehdottomasti jo ehtoopuolella. Varsinkin jos/kun autossa on polttoainelämmitin.
OK, ehkä tuo akun uusinta voisi olla hyvä ajatus.
-
OK, ehkä tuo akun uusinta voisi olla hyvä ajatus.
Akun kanssa kun pihtaa niin joku aamu auto jää pihaan, kun ei enää jaksa käynnistyä. Tervalekat kylläkin varoittavat käynnistymällä laiskasti ennen akun lopullista kuolemaa. Myös webasto lakkaa toimimasta heikon akun kanssa.
-
Päivitystä tämän auton tilanteeseen.
en siis tehnyt akulle tms. mitään
alkuperäisen tapahtuman jälkeen ei sitten taas käynnistynyt, mutta käynnistyi kaasun avulla.
n. viikko tämän jälkeen käynnistyi ihan OK, mutta ilmoitti:
-DSTC järjestelmä vaatiin huollon
-moottorijärjestelmä vaatiin huollon
ja meni jnkinlaiseen vikatilaan kun ei ottanut kierroksia
ajoin n. 2 km ja sammutin ja käynnistin uudelleen. -> ei vikailmoituksia
nyt sitten menty taas 2 viikkoa ongelmitta
mielenkiintoista?
-
Päivitystä tämän auton tilanteeseen.
en siis tehnyt akulle tms. mitään
alkuperäisen tapahtuman jälkeen ei sitten taas käynnistynyt, mutta käynnistyi kaasun avulla.
n. viikko tämän jälkeen käynnistyi ihan OK, mutta ilmoitti:
-DSTC järjestelmä vaatiin huollon
-moottorijärjestelmä vaatiin huollon
ja meni jnkinlaiseen vikatilaan kun ei ottanut kierroksia
ajoin n. 2 km ja sammutin ja käynnistin uudelleen. -> ei vikailmoituksia
nyt sitten menty taas 2 viikkoa ongelmitta
mielenkiintoista?
Mitähän vikoja se testeri nyt löytäisi?
-
Vanha viesti, vanha vika, mutta alkoi taas oireilla.
Eli nelisen viikkoa sitten kerran, mutta lähti kolmannella.
Viikko sen jälkeen ei lähtenyt, kulutti akun loppuun, apuvirralla lopulta.
Uusin akun, koska se oliki jo vanha.
JA nyt sitten taas tänään.
ELi käynnistyy, käy pari sekuntia, sammuu.
Yritin antaa kaasua (ei ota kierroksia tosin eli ei auta) tai olla antamatta, mutta ei vaikutusta.
Välillä avain virtalukosta pois, ovet lukkoon, ...
Ja lopulta ehkä noin kymmenennellä lähti.
-
seuraava käynnitys: lähti normaalisti
-
Voiskohan olla maadoitus vikaa? Omassa tuli taulu täyteen vikailmoituksia joka puolelta ja lopulta meni täysin pimeäksi. Oli moottorin ja rungon välinen maadoitus kaapeli katkennut. Vika keksittiin kun laitettiin apukaapeleilla väliaikainen maadoitus miinus navasta moottorin lohkoon.
-
No nuo mystiset vikailmoitukset ovat kadonneet eli ongelmana on vain se että auto sammuu muutama sekunti käynnityksen jälkeen.
Nyt taas tänä aamuna käynnistyi ongelmitta...jännittää mitä käy töistä kottin lähtiessä
-
Auto käynnistyi normaalisti töistä kotiin lähtiessä. Ajoin kuitenkin kaupan pihaan (n. 700m) ja kaupassa käynnin jälkeen vika tuli taas päälle.
Ehkä n. viidennellä yrityksellä sain ottamaan kaasua ja kierroksia ja sitten päästiin liikkeelle.
Jännä juttu että vian päällä ollessa auto ei reagoi mitenkään kaasuun eli vaikka painaa pedaalin pohjaan niin pysyy sen n 3 s käynnissä tyhjäkäynnillä.
-
Illalla auto käynnistyi taas normaalisti, samoin tänä aamuna ripsakassa -5 asteen pakkasessa.
Eli mitään koko ajan päällä olevaa vikaa tuossa ei voi olla, mutta silti jännittää miten käy töistä kotiin lähtiessä.
EDIT:
Hyvinhän tuo käynnistyi ja 700m ajon jälkeen pysähdyin tankkaamaan ja lähti senkin jälkeen. Eli nyt sitten odotellaan ja katsellaan..
-
Tämä on kyllä mystinen juttu:
Perjantaina ajoin kauppaan n 3km ja 15 min kaupassakäynnin jälkeen taas oireili. Lähti kuitenkin n viiden yrityksen jälkeen (tai siin käynnistyyhän tuo aina, mutta viidennen yrityksen jälkeen jäi myös käymään)
Lauantaina ja sunnuntaina erilaista ajoa ja ei mitään ongelmia. Maanantaina töistä lähtiessä ei taas millään meinannut pysyä käynnissä. Illalla ja tänä aamuna ei taas mitään ongelmia. Tämä on kyllä mystinen juttu...
-
Moi,
mulla oli joskus -07 bensa accordi ja se teki samankaltaista..syy oli että bensa pumppu ei jaksanu lähtee pyörimään aina, syystä x? kaivoin pumpun esille ja annoin akulta suoraan virtaa et pyörähti ja sit omat piuhat kiinni ja taas toimi jonkin aikaa, lopulta uitin purin pumpun ja "pesin" tinnerillä eikä vikaa tullut enään.
-
Moi,
mulla oli joskus -07 bensa accordi ja se teki samankaltaista..syy oli että bensa pumppu ei jaksanu lähtee pyörimään aina, syystä x? kaivoin pumpun esille ja annoin akulta suoraan virtaa et pyörähti ja sit omat piuhat kiinni ja taas toimi jonkin aikaa, lopulta uitin purin pumpun ja "pesin" tinnerillä eikä vikaa tullut enään.
Jotain tuollaista voisi hyvinkin olla...
-
Jokunen päivä tuossa mennyt ongelmitta erilaisessa ajossa, kunnes:
Auto seisoi päivän työpaikan pihalla (n.12h) ja sitten vika tuli taas päälle. Ei sitten millään pysynyt käynnissä, Ainakin viitisentoista kertaa starttasin, kävi sen muutaman sekunnin ja sammui. Aina vaan uudelleen. Ei reagoi kaasuun, ei mitään....
Olin jo luovuttamassa ja siirtymässä bussipysäkille, mutta ajattelin että sahataan nyt sitten vielä jos akkua riittää. Ajattelin että ehkä jos valot laittaa pois niin jakasaa vielä muutaman kerran. Nyt sitten tuon muutaman sekunnin käynnissäolojakson aikana, juuri kun oli sammumassa, käänsin valokatkaisimen parkeille ja siitä edelleen kohti 0-asentoa (joka tosin sytyttää myös ajovalot), mutta sammumisen sijaan katkaisimen ollessa parkkiasennossa (tai parkkien ja nollan välissä), hyrähtikin kunnolla käyntiin eikä sammunut enää. Eli mitä ihmettä ?????
-
Nyt niitä koodeja uusiks lukemaan. :) eihän tollasen vian kaa jaksa vuosia ajella.
-
Eipä ole vielä vikakaoodeja kerennyt lukea kun ei itsellä ole lukijaa.
Nyt sitten taas reilu viikko vierähtänyt ilman pienintäkään ongelmaa...katsotaan kuinka kauan jatkuu.
-
Kolme viikkoa nyt menty ilman pienintäkään ongelmaa - hieman mystistä siis...
Voisiko tuo olla jotain syksyllä tiivistyvää kosteutta jonnekin joka sitten ensimmäisten pakkasten tultua ei vaivaa enää?