Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mv40 - 06.05.2014, 20:17:16

Otsikko: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: mv40 - 06.05.2014, 20:17:16
Elikkäs kyseinen menopeli käy rikkaalla, laitoin auton päästömittariin kiinni ja sain seuraavanlaisia lukemia:

Nopea joutokäynti:

CO:         0.66 (Raja-arvo 0.3)
Lambda: 1.011
CO korj.: 0.66
CO2:       14.5
O2:         0.70
HC:         0044

Joutokäynti:

CO:         0.66 (Raja-arvo 0.5)
CO korj.: 0.67
CO2:       14.2
O2:         0.97
HC:         0051

Kierrokset heittelee tyhjäkäynnillä, välillä laskee hieman kuin moottori saisi liikaa bensaa, ja CO nousee yli yhden mutta muuten suht tasainen. Ei polttoainejärjestelmän vikakoodeja. Bensankulutus tuntuu aika kohtuuttomalta.

- Tulpat tarkistin, ovat kahvinruskeat ja harjasin niitä teräsharjalla. CO laskin vähän.
- Otin ilman lämpötila-anturin suodatinkotelosta irti, eli ohitin ilmansuodattimen ja imuilman erottimen, joka ottaa pakosarjasta tai maskista ilman, ei vaikutusta
- MAP -anturin letkun tukkiessa käynti muuttuu, mutta ei vaikuta CO arvoon.
- Otin lambdan liittimen irti: CO nousi rutkasti ja kun nostin kierroksia niin ei palannut normaalille tyhjäkäyntialueelle, eli lambda tekee ainakin jotain?
- Mittasin lambdan johdosta jännitteen, jännite laskee 0.1VDC samalla kun CO arvo nousee yli 1.0.

Tässä alkaa jo keinot loppumaan! Mikähän mahtaisi olla vialla?

Video missä yleismittari on lambdassa kiinni ja auto käynnissä. (http://tinypic.com/r/htfdbq/8)
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: TVS - 06.05.2014, 21:22:40
Ei itse asiassa käy rikkaalla, lambda on yli yhden eli aivan hintsusti laihalla == bueno. Katti sökö on yksi perusteltu veikkaus, mutta käynti tartteis ensin saada täysin tasaseks eli sytkähilujen kunnon tarkistus, ja jos eio "ikinä" tehty niin venttiilinvälyksetkin kannattaa tsekata, joskus havaittu selkeä ero tyhjäkäynnissä kun oli välykset pielessä ja säädeltiin kohilleen.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: Miuzo - 07.05.2014, 18:51:41
Bensankulutus tuntuu aika kohtuuttomalta.



Määrittele kohtuuton..?
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: mv40 - 08.05.2014, 22:09:16
Ei itse asiassa käy rikkaalla, lambda on yli yhden eli aivan hintsusti laihalla == bueno. Katti sökö on yksi perusteltu veikkaus, mutta käynti tartteis ensin saada täysin tasaseks eli sytkähilujen kunnon tarkistus, ja jos eio "ikinä" tehty niin venttiilinvälyksetkin kannattaa tsekata, joskus havaittu selkeä ero tyhjäkäynnissä kun oli välykset pielessä ja säädeltiin kohilleen.
Jos katti olisi sökö niin eikö HC arvo olisi silloin korkeampi? Yksi oleellinen seikka jota en muistanut mainita on se että mittaukset on suoritettu noin 50% 95E10 ja RE85 bensalla.

Tarkastin äsken venttiilinvälykset ja virranjakajan kannen, molemmat oli OK. Tulppien välys 0.7mm, merkki NGK.

Tosiaan voisi olla hyvä saada tyhjäkäynti kohdilleen, kierrokset ovat 700rpm pintaan mutta tippuu välillä 500rpm.

Määrittele kohtuuton..?
Kulutus tuntuisi olevan yli 20l per 100km paikkeilla. Toki automaatti loota ja RE85 -seos nostaa kulutusta. Kovin tarkkoja lukemia en vielä ole saanut kun auto tuli minulle vasta vaihdossa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: s73 - 08.05.2014, 22:45:21
Tankkiin vain 95e bensaa ihan ekana. Nyt anturit luulee sen käyvän liian laihalla ja suuttimet työntää soppaa koko ajan.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: Elk - 08.05.2014, 22:46:45
Tankkiin vain 95e bensaa ihan ekana. Nyt anturit luulee sen käyvän liian laihalla ja suuttimet työntää soppaa koko ajan.
Jep. Ko. auton moottorinohjaus ei kykene sopeutumaan tuohon seokseen.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: seiskanelonen - 09.05.2014, 00:21:51
Saattaa ??? auttaa jos kaadat jotain ns. polttoainejärjestelmän puhdistus mömmöö tankkiin ja ajelet n.100km moottoritietä. Tuo 85 ajelu kyllä pitäisi aika tehokkaasti puhdistaa paikkoja . Nää on niitä halvimpia tapoja etsiä tai korjata ärsyttäviä vikoja.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: mikan - 09.05.2014, 15:41:17
Jos katti olisi sökö niin eikö HC arvo olisi silloin korkeampi? Yksi oleellinen seikka jota en muistanut mainita on se että mittaukset on suoritettu noin 50% 95E10 ja RE85 bensalla.
Siinäpä se syy päästöihin....  :facepalm:

Tosiaan voisi olla hyvä saada tyhjäkäynti kohdilleen, kierrokset ovat 700rpm pintaan mutta tippuu välillä 500rpm.
Kulutus tuntuisi olevan yli 20l per 100km paikkeilla. Toki automaatti loota ja RE85 -seos nostaa kulutusta. Kovin tarkkoja lukemia en vielä ole saanut kun auto tuli minulle vasta vaihdossa.

Jos pata oli LH:lla toteutettu, niin polttoaineessa syy sekoiluun!

Lambda-säätö on rajoillansa ja siksi kaikki sopeutusarvot ovat päin petolinnun persettä!

Jos meinaat viinaksilla ajella, niin sitten adapteria hommaamaan tms. muunnoksia purkkiin, jotta Wiina toimii normaalisti.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: mv40 - 09.05.2014, 19:54:52
Siinäpä se syy päästöihin....  :facepalm:

Jos pata oli LH:lla toteutettu, niin polttoaineessa syy sekoiluun!

Lambda-säätö on rajoillansa ja siksi kaikki sopeutusarvot ovat päin petolinnun persettä!

Jos meinaat viinaksilla ajella, niin sitten adapteria hommaamaan tms. muunnoksia purkkiin, jotta Wiina toimii normaalisti.
Tänään ajelin tankin tyhjäksi ja tankkasin pelkkää 95. CO oli edelleen samoissa lukemissa ja tyhjäkäynti samanlaista, eli laskee välillä 500rpm. Tokihan tarvittavat muutokset täytyy tehdä, edellinen omistaja vaan kehui että ei mitään ongelmia ollut 50/50 seoksella.
Otsikko: Vs: Volvo 740 vm. 91 B230F käy rikkaalla
Kirjoitti: s73 - 09.05.2014, 20:05:15
Vikakoodit voisi lukea ensin ja nollata boksit, katsotaan mitä sanoo.