Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: HJM - 08.05.2014, 13:00:49
-
Morjesta pöytään! :-\
pari viikkoa sitten päätin liittyä kans volvojen ihmeelliseen maailmaan vaikka henkeen ja vereen foortti mies olenkin. Halvalla kun sai tuollasen lankun niin olihan se ostettava. Sitä olen nyt tässä hieman kunnostellu ja hipostellu niin törmäsin pienimuotoiseen onkelmaan nimeltä jarruvalot/takavalot ylipäätään. Elikkäs,kun painaa jarrua niin kuskin puoli pelittää ihan normaalisti mutta repsikan puoli taas ei, jarrua painaessa syttyy parkit, kun kytken parkit päälle niin kuskin puoli on ihan normi mutta repsikan puoli pimenee kokonaan :-\ vaikuttais niin kuin joltain maa puolen vialta mutta en ole varma asiasta kun en (vielä) tunne näitä volvoja niin hyvin. Joku insinööri oli jossain vaiheessa kytkenyt tuon koko alarivin palamaan mutta ne ei ihan pelittänyt sillain kun olisin halunnut jotenka jos joltain löytyisi ohjeet tämmöisen homman toimintaan saattamiseksi kunnolla,olisin kovin tyytyväinen :)
Seuraavassa hieman kuvia ->
Pelkkä jarru pohjassa:
(http://i6.aijaa.com/b/00039/13255013.jpg)
jarru pohjassa mutta parkit päällä:
(http://i6.aijaa.com/b/00494/13255014.jpg)
repsikan puolen liitin:
(http://i10.aijaa.com/b/00804/13255015.jpg)
kuskin puolen liitin:
(http://i10.aijaa.com/b/00938/13255016.jpg)
kuva koko ropposesta:
(http://i11.aijaa.com/b/00547/13255017.jpg)
erittäin iso kiitos jo etukäteen!
-
Todennäköisesti vetokoukun sähköt sotkevat valot, varsinkin jos ne ovat rosvoliittimillä kytketty. Ne tarkistaisin ihan ensimmäiseksi. Suosittelen liittämistä juottamalla. Ja jos vetokoukun johdot ovat vanhat ja kuluneet niin ne kannattaa uusia samalla.
Toinen todennäköinen paikka on maadoituspisteet.
Tuon koko alarivinhän saa palamaan niinkin yksinkertaisesti kuin napsauttamalla takasumuvalojen kytkin päälle. Tosikoijari vaihtaa takasumarin tilalle tavallisen 5w polttimon ja ottaa kojelaudan napista taasen polttimon pois häikäisemästä. Ja näin palaa koko alarivi tyylikkäästi ja yhtä kirkkaasti.
-
Mahdolliset edellisen omistajan rakentamat customoinnit pitää ensimmäiseksi purkaa.
Toiseksi katsotaan maadoitukset. Ruuvi auki, santapaperia, tarvittaessa uusi silmukkaliitin johdon päähän, juottamalla tai asiallisilla pihdeillä puristaen. Tähtiprikka korin ja liitinsilmukan väliin, ja ruuvi kiinni.
Jos ei vika ole poistunut, käydään vetokoukun kytkennän kimppuun. Helpointa on purkaa vanha kokonaan, ja rakentaa uudestaan. Joka välivaiheen jälkeen kokeillaan, toimivatko valot vieläkin.
Kun takavalot on saatu toimimaan, rakennetaan vetokoukun kytkennät uudelleen. Joka välivaiheen jälkeen kokeillaan, toimivatko valot vieläkin. Myös perävaunussa.
Vasta tässä vaiheessa voi takavalojen toiminnan customoida mieleisekseen. Joka välivaiheen jälkeen kokeillaan, toimivatko valot vieläkin. Myös perävaunussa.
-
Ensimmäisenä tarkistat kummankin takavalon (erityisesti oikean) maadoituksen kun yrittää selvästi hakea maata väärästä paikkaa.. Jos ei korjaannu niin sitten vetokoukun sähköjen kimppuun.
Koko alarivin saa pelaamaan niinkin helposti kuin vetämällä hyppylangalla lampusta toiseen virran, Itselläni tämä aiheutti sen että mittariston polttimonpalamisen merkkivalo syttyi palamaan joten sieltä nyt polttimo puuttuu.. Saiskohan tuota mitenkään huijattua?
Takasumuvalo toimii vaan ajovalojen kans, joten sumuvalon kautta kytkeminen ei mulle ainakaan oo oikee ratkasu ku sillon koko alarivi palaa ainoostaan ajovalot päälläollessa. Yleensä itelläni valonvalitsin on tuossa keskimmäisessä eli parkkiasennossa.
-
siirrä sulakerasiasta syöttöjohto sulakkeelta 14 viiteentoista niin toimii jo parkeilla kun sumarin katkasia on päällä,ja tietysti sitten pienempitehoiset lamput sumareihin ja katkasiasta vaikka lamppu pois niin ei häiritse.
-
Takavalolle menevän johtonipun liitinpalikasta takasumarin johto liittimineen irti purkutyökalulla. Sumarin ja parkin nastat takavalaisimessa kytketään yhteen. Painetaan liitinpalikka kiinni. Toistetaan toisella takavalaisimella. Katsastusta varten asennetaan erillinen takasumuvalo puskurin alle.
Lamppuvian ilmaisin vertailee kummankin puolen virrankulutusta. Jos vasemman ja oikean puolen valot kuluttavat eri verran virtaa, syttyy lamppuvikalamppu. Vilkut valvotaan etu/taka -vertailulla. Sivuvilkun ja keskijarruvalon kunto valvotaan jollain muulla tavalla. Monissa uudemmissa automalleissa on lamppukohtainen kontrolli.
Omassani poistin takasumarin turhana oikealta puolelta, että takana tuleva sen paremmin ymmärtäisi takasumuvaloksi. Lamppuvikakontrolli ei reagoinut mitenkään.
-
Takavalolle menevän johtonipun liitinpalikasta takasumarin johto liittimineen irti purkutyökalulla. Sumarin ja parkin nastat takavalaisimessa kytketään yhteen. Painetaan liitinpalikka kiinni. Toistetaan toisella takavalaisimella. Katsastusta varten asennetaan erillinen takasumuvalo puskurin alle.
Lamppuvian ilmaisin vertailee kummankin puolen virrankulutusta. Jos vasemman ja oikean puolen valot kuluttavat eri verran virtaa, syttyy lamppuvikalamppu. Vilkut valvotaan etu/taka -vertailulla. Sivuvilkun ja keskijarruvalon kunto valvotaan jollain muulla tavalla. Monissa uudemmissa automalleissa on lamppukohtainen kontrolli.
Omassani poistin takasumarin turhana oikealta puolelta, että takana tuleva sen paremmin ymmärtäisi takasumuvaloksi. Lamppuvikakontrolli ei reagoinut mitenkään.
Tarviiko 240 volvossa olla katsastuksessa takasumuvaloa, kun se on pakollinen vasta 1.1.1993 jälkeen, että laittas valot toimimaan noin, että kaikki 3 palaa yhtäaikaa ja ottas katkasijan kokonaan pois vai pitääkö sittenkin olla, kun sumari on tehtaalla jo laitettu ?
-
Dodiin, elikkäs viaksi paljastuikin oikean puolimmaisesta valosta se virtapiiri jutska mikä kiertää ympäri valon polttimoiden kantojen alla. Uudet takavalot oli muutenkin tarkotus hankkia kun noi on niin huonokuntoiset :)
-
siirrä sulakerasiasta syöttöjohto sulakkeelta 14 viiteentoista niin toimii jo parkeilla kun sumarin katkasia on päällä,ja tietysti sitten pienempitehoiset lamput sumareihin ja katkasiasta vaikka lamppu pois niin ei häiritse.
(http://i8.aijaa.com/b/00017/13264628.jpg)
Kävin heti kurkkaan eikä sattunu tota virtakynää lähettyville niin minkä johdon noista siirrän mihinkäkin?
-
toi numero 14 johto numero viiteentoista ;)
-
toi numero 14 johto numero viiteentoista ;)
tämän ymmärsin kyllä mutta siis kun siihen tulee noi 2 johtoa niin kumman niistä siirrän vai siirränkö molemmat? ???
-
ei molempia mutta ulompi eli se mikä on helpompi.
-
ei molempia mutta ulompi eli se mikä on helpompi.
väännetääs ny oikeen rautalangasta :2funny: siis tuosta nro 14:sta siirrän tuon keskimmäisen pinnin johdon samaan kohtaa nroon 15,ja sit viidestätoista tuon valkoisen johdon neljääntoista? kö? :D
-
väännetääs ny oikeen rautalangasta :2funny: siis tuosta nro 14:sta siirrän tuon keskimmäisen pinnin johdon samaan kohtaa nroon 15,ja sit viidestätoista tuon valkoisen johdon neljääntoista? kö? :D
navasta 15 et siirrä mitään mihkään vaan lisäät sinne vaan sen numero 14 johdon ;) mikäli ei tilaa niin yks liitin lisää ;),ota nyt se numero neljätoista ulompi johto irti ja laita nyt ekax se käsin siihen viiteentoista ja kato palaako jo parkeilla sumarit?
-
navasta 15 et siirrä mitään mihkään vaan lisäät sinne vaan sen numero 14 johdon ;) mikäli ei tilaa niin yks liitin lisää ;),ota nyt se numero neljätoista ulompi johto irti ja laita nyt ekax se käsin siihen viiteentoista ja kato palaako jo parkeilla sumarit?
aijjooo mutta nythän mää vasta hokasinkin :-[ anteeksi vain kauheasti kun en heti tajunnu, maalta kun on :D
-
aijjooo mutta nythän mää vasta hokasinkin :-[ anteeksi vain kauheasti kun en heti tajunnu, maalta kun on :D
:D O0 O0
p.s suorita kytkentä jonkun paloaseman pihassa :2funny:
-
:D O0 O0
p.s suorita kytkentä jonkun paloaseman pihassa :2funny:
Juu,ny pelittää komeesti :pomo: kiitos vinkeistä ;)
-
Juu,ny pelittää komeesti :pomo: kiitos vinkeistä ;)
hyvä hyvä. -H-
-
Lainaan tätä aihetta hiukan. Tämä mittaristossa oleva varotusvalo joka kertoo et joku lyhty on palanu. Jarrua kun painaa niin syttyy, mutta jarruvalot pelaa kuitenkin. Samanlaiset polttimotkin on. Voiko lisäjarruvalo tehdä tuohon häikkää et luulee omiaan koko systeemi? Vai rauhotanko mieleni ja nyppään mittaristosta valon irti? ::)
-
Yleensä kyseessä on maadoitusvika tai vetokoukun sähköt sotkee. Volvossa on aikas herkkä tuo valovian valvontasysteemi. Ellen ihan väärin muista niin takavuosina mm. Bilteman vetokoukkusarjoissakin oli ihan erilliset ohjeistukset liitettäessä Volvon valojärjestelmään.
-
Yleensä kyseessä on maadoitusvika tai vetokoukun sähköt sotkee. Volvossa on aikas herkkä tuo valovian valvontasysteemi. Ellen ihan väärin muista niin takavuosina mm. Bilteman vetokoukkusarjoissakin oli ihan erilliset ohjeistukset liitettäessä Volvon valojärjestelmään.
Aivan joo. Onhan tuos koukkukin tosiaan. Sillähän se selviää kun ottaa pois käytöstä lisäjarruvalon ja vetokoukun ja kattoo mitä tapahtuu. Kiitti vinkistä :)
-
Lainataanpas itsekin tätä topiccia.
Vaihdoin aivan uuden takavalopaneelin kuskin puolelle taakse ja nyt palaa mullakin valo mittaristossa, että olisi joku polttimo palanut, vaikka kaikki polttimot kyllä toimii. Voisiko olla sitten uuden valon maadoituksessa jotain häikkää?
-
Lamppuvahti vertaa kuormitusta vasen/oikea, tai eteen/taakse. Jos lisäjarruvalo on kytketty toiseen takavaloon, huomaa lamppuvahti kuormituseron, kun toisella puolen on kuormaa 21W, ja toisella 42 W. Lisäjarruvalon tai peräkärryn jarruvalon virta pitää ottaa ennen lamppuvahtia, siis jarrupolkimen ja lamppuvahdin välistä. Sama pätee kaikkiin lisättyihin valokytkentöihin. Lamppuvahdin jälkeisiin johtoihin ei saa kytkeä mitään. Lamppuvahti on pyöreä mötikkä, johon menee pirusti johtoja, jossain kojetaulun uumenissa. Autosähköasioihin vihkiytymättömän kannattaa noudattaa vanhan kansan periaatetta: "Älä kajoo, ettei hajoo"
-
Ompa melkonen johtosavotta jos pitää vetää johdot melkein edestä taakse parin lampun takia :idiot2:
Eikös taakse tuu yks iso johtonippu niin miks siitä ei voi haarottaa koukulle ja lisävalolle? Vai vertaako se mötikkä sitten etupäätä ja takapäätä keskenään? Taitaa olla helpoin kun nappaa sen polttimon mittaristosta veke ja kiertää auton valot kerran viikossa läpi.
-
Palaneen polttimon merkkivalo palaa todella herkästi, itellä paloi aina jarruttaessa, kaikki oli kunnossa ja watti määrät kohillaan, ei peräpistoketta.
Suosiolla otin polttimon pois sieltä mittaristosta.
-
Voi kun sais samanlaisen mötikän mittaan tulpanjohdot niin helpottas elämää enemmän kun vahdata lamppuja.
-
Huolellinen autoilija ei moista vikavaloa tarvitse. Valojen toiminta pitää tarkistaa yhtä usein kuin tankkaa.
Vilkuilla verrataan etu- ja takapäätä keskenään, ja sivuvilkkua ilmeisesti keinokuormaan. Jarruvaloilla vasen-oikea-symmetrian poikkeama sytyttää vikavalon, samoin parkeilla
Jos lisäjarruvalossa on kaksi polttimoa, voi sähkön ottaa kummaltakin puolelta. Yhteen polttimoon molemmilta puolilta kahden diodin kautta, samoin perävaunun liittimeen.
Perävaunun parkeille pitää sähkö ottaa ennen vikavahtia. Valovika tai väärä kytkentä peräkärryssä ei sytytä vikavaloa. Jos sähkön ottaa parkeilta suoraan, vasen ja oikea erikseen, syttyy vikavalo kärryn polttimoviasta tai "väärästä" kytkennästä. Esim. rekkarivalon kytkennän epäsymmetria; pitää olla kaksi valoa. Jos vasen ja oikea parkki on kytketty jossain yhteen, toimii vikavalo miten sattuu. Joskus olen nähnyt liikenteessä kevytperäkärryn, jossa kaikki valot toimivat oikein. Olikohan se joskus 1980-luvulla. Paras kytkeä peräkoukun sähköt Volvon ohjeen mukaan, ja silti poistaa valovian merkkivalo.
Oikean puolen takasumarin pimentäminen ei omassani sytyttänyt vikavaloa. Tarve tuolle valolle on kerran vuodessa katsastuksessa, ja melkein yhtä usein liikenteessä.
-
Mitä tästä opimme? Nakkaa se mittarivalo veke tai vedä sähköt uusiks. Eipä sillä, ihan hyvä idea aikonaan mut käyttökelvoton jos kokematon menee sählään väliin. On ne ruottinpojat vaan innovatiivista porukkaa ;D
-
Kyllähän tuo systeemi toimii kun vain tarkistaa että liitokset ovat asialliset ja polttomon kannoissa ym ei ole hapettumaa.
Itse tein vastaavan takavalojen huollon auton ostettuani yli kymmenen vuotta sitten ja silloin laitoin mm. vetokoukun sähköjen liitokset juottamalla eikä sen koomin ole tarvinnut murehtia niitä. Valovian merkkivalo syttyy vain silloin kun joku polttimoista on oikeasti rikki tai ei saa kontaktia, eli kyllä järjestelmä toimii.
-
Kyllähän tuo systeemi toimii kun vain tarkistaa että liitokset ovat asialliset ja polttomon kannoissa ym ei ole hapettumaa.
...
Olen täsmälleen samaa mieltä. Peräköukulle kannattaa sähköt ottaa vikavahdin ohi, ja tarkistaa kärryn valojen toiminta omin silmin. Kärryn valot voi kytkeä monella tavalla niin, että toiminta on täysin lain mukainen. Vielä useammalla tavalla niin, että toiminta ei ole ihan laillinen. Joskus saattaa joutua vetämään lainakärryä pitkiäkin matkoja, ja on kiva, jos valovikavalo (heh) ei silloin turhaan pala.
-
Tarviiko 240 volvossa olla katsastuksessa takasumuvaloa, kun se on pakollinen vasta 1.1.1993 jälkeen, että laittas valot toimimaan noin, että kaikki 3 palaa yhtäaikaa ja ottas katkasijan kokonaan pois vai pitääkö sittenkin olla, kun sumari on tehtaalla jo laitettu ?
niin miten on?,vielä vaihtaa panelin vanhemmasta missä katkasiaa/sumaria ei ole?
-
Vanhanmalliset kapeat takavalopaneelit saattaa löytää helposti. Moni on vaihtanut niitten tilalle uudenmalliset leveät paneelit, ja pannut vanhat talteen. Kiinnitystapa on sama, kytkennästä en tiedä, onko sama liitinpalikka.
Täytyy olla tosi nihilisti katsastaja, jos vaatii pimennetyt takasumarit toimimaan vanhassa autossa. Useimmat eivät huomaa, jos F- tai B-merkityssä takasumuvalossa on R-merkinnän (takavalo) tai S1 (jarruvalo) mukainen toiminta.
Linssimerkinnöistä enemmän sivulla http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/codes/codes.html (http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/codes/codes.html)
-
joo,tarkoitin valokatkasian alla olevaa panelia koelautaan eli laittaa semmosen mallin mikä oli 81-82 malleissa missä ei ollut takasumarin katkasialle paikkaa ;)
-
Täytyy olla tosi nihilisti katsastaja, jos vaatii pimennetyt takasumarit toimimaan vanhassa autossa. Useimmat eivät huomaa, jos F- tai B-merkityssä takasumuvalossa on R-merkinnän (takavalo) tai S1 (jarruvalo) mukainen toiminta
Oulussa on kaikki mahdollista. Kitisevät kaikesta mahdollisesta.
-
Off-topic, sorry.
Kun (itse tai kaverit) löytää asiallisen katsastusaseman, kannattaa ruveta vakioasiakkaaksi. Kerta kerralta palvelu paranee, kun ei yritä mitään rysää katsastaa. Rysät viedään muualle, että välit vakipaikkaan pysyy kunnossa. Jos löytyy joku uudelleennäytön vaativa vika, ei pieniin vaarattomiin tuunauksiin kiinnitetä huomiota.
Törkeät laittomuudet kannattaa poistaa ennen katsastusta. Joka kolmanteen katsastukseen kannattaa jättää joku väljä nivel tai muu näytön paikka, ettei katsastajan tarvitse etsiä vikaa epätoivoisesti. Löytyneestä viasta voi kommentoida esim: "Hyvä, kun löytyi ennenkuin aiheutti onnettomuudeni"
-
joo,tarkoitin valokatkasian alla olevaa panelia koelautaan eli laittaa semmosen mallin mikä oli 81-82 malleissa missä ei ollut takasumarin katkasialle paikkaa ;)
Niin raakamalleissa ;) Turbossa ja GLT:ssä on ainakin. Kaverilla on 1984 DL ja siinä ei ole. Vaikovarusteeksi tais tulla 85-86 kantturoilla?
-
Niin raakamalleissa ;) Turbossa ja GLT:ssä on ainakin. Kaverilla on 1984 DL ja siinä ei ole. Vaikovarusteeksi tais tulla 85-86 kantturoilla?
aivan oikein! ;)
-
Ja -80 GLEssä tuo takasumarien kytkin on erikoisessa paikassa ratin muovin alapinnan vasemmassa reunassa.