Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: volvertti75 - 10.05.2014, 17:50:52
-
Onko kellään kokemusta näistä ilmastoinnin paikka aineista kun itsellä ilmeisesti vuotaa kabiinin kenno hiljalleen, ei kehtais ruveta vaihtaan sitä. ???
edit:oiskin tainnu kuulua tuonne ilmastoinnin puolelle
-
Onko kellään kokemusta näistä ilmastoinnin paikka aineista kun itsellä ilmeisesti vuotaa kabiinin kenno hiljalleen, ei kehtais ruveta vaihtaan sitä. ???
Aina sitä oppii uutta. Runsaan parikymmentä vuotta olen autojen ilmastointien kanssa paininut mutta tuollaista ei vielä kukaan ole kertonut. Systeemin toimintaperiaatteen ja rakenteen tuntien ihmettelen että olisi olemassa kylmäaineen mukaan laitettavaa paikkausainetta. Ja mikään kennon ulkopuolelle laitettava mömmö ei pidä sillä kennossa on sen verran kova paine.
-
Lämmityslaitteen kennoa varten on kaikenlaisia mömmöjä, ilmastoinnin höyrystinkennon paikka-aineesta en itsekkään ole kuullut.
-
http://www.bluechem.fi/UUTUUKSIA.html (http://www.bluechem.fi/UUTUUKSIA.html)
edit: ja täälläkin tiettävästi yks korjaamo laitaa paikka ainetta en tosin tiedä onko samaa mutta melko arvokasta n100e laaki ::)
-
http://www.bluechem.fi/UUTUUKSIA.html (http://www.bluechem.fi/UUTUUKSIA.html)
edit: ja täälläkin tiettävästi yks korjaamo laitaa paikka ainetta en tosin tiedä onko samaa mutta melko arvokasta n100e laaki ::)
Taitaa korjata myös expansio venttiilinkin vuodon :D
Onhan tuo arvokas kokeilu.
Voi olla, että en aio koskaan kokeilla.
-
Kent tuotemerkillä on myös tuollaista tuotetta. Tiedän, että joku on jopa sellaista käyttänytkin, mutta lopputuloksesta en tiedä.
-
Voihan se olla että tukkii muutkin paikat silläpä kyselen kokemuksia että toimiiko :)
-
Taitaa korjata myös expansio venttiilinkin vuodon :D.
Juuri tuo tuli mieleen. Systeemin tuntien ei edes tulisi pieneen mieleenkään kokeilla. Jotenkin tulee mieleen että kaikki muut mahdolliset keinot tulevat loppupeleissä halvemmiksi kuin tuo. >:( Siis oikean vian eli pelkän höyrystinkennon vaihto on paljon halvempi juttu kun alkaa vaihtelemaan kaikkia umpeen jumittuneita osia.
-
Olisiko kyseessä sekaannus. Jobbareiden moottorinjäähdyttäjän paikka-aineita on ja sitten on olemassa ihan oikeita ilmastoinnin puhdistussuihkeita, jotka on tarkoitettu poistamaan biologisten kasvustojen hajuja juuri tuon kylmää tuottavan kiehuttimen kennon pinnalta.
Jos kennossa on näkyvällä paikalla jokin selkeä vuotokohta mekaanisen vaurion vuoksi, taitava TIG-hitsari saattaisi hyvinkin pystyä pestyn kennon vielä korjaamaan. Jos se on taas hapettunut puhki sieltä ja täältä, uusi kenno on ainut mahdollisuus.
Ilmeisesti kabiiinin kenno vuotaa...
Mutta jos ongelmasta ei ole mitään parempaa selvyyttä, ehkä se voi hyvällä tuurilla vain vuotaa jostakin muualta, kuten liitoksesta. :) Yleensä ne missä letku liittyy metalliputkeen ovat herkkiä vuotamaan. Kumiletku kovettuu ja liitos löystyy. Pelkän letkun voi uusia päiden väliin tai jopa vain asentaa uudet tiukat letkun krympit. Ennen kuin tilaa sen kennon, kannattaisi olla aika varma, että juuri se kenno vuotaa eikä sinne menevät letkut. Varmaan siellä on O-rengas liitoksiakin.
-
Olisiko kyseessä sekaannus. Jobbareiden moottorinjäähdyttäjän paikka-aineita on ja sitten on olemassa ihan oikeita ilmastoinnin puhdistussuihkeita, jotka on tarkoitettu poistamaan biologisten kasvustojen hajuja juuri tuon kylmää tuottavan kiehuttimen kennon pinnalta.
Tuola volvertti75:n laittamassa linkissä sivun keskiosan alapuolella oikealla laidalla on mainos aineesta, jolla voi paikata ilmastointijärjestelmän, laitetaan sisään ilmastoinnin huoltoliittimestä, joten ei liene sekaannus, vaan totisinta totta.
Korjaamon ja noiden HFC yhdisteiden käsittely-ohjeiden näkökulmasta tuollainen aineen käyttö on myöskin hankala käyttää.
Jos järjestelmässä havaitaan vuoto, täytyy järjestelmä tyhjätä, eikä sitä saa täyttää ennen kuin vuoto on korjattu.
Tuo aine pitäisi laittaa järjestelmään, jonka tiedetään vuotavan ja jossa on vielä kylmäaine sisällä, eikä se sääntöjä noudattaen oo mitenkään mahdollista.
-
No, onpas tosiaan :o
"Miksi käyttää A / C Leak Stop?
Usein loppuun kuluneet säröillä olevat letkut ja hauraat
O-renkaat vuotavat jäähdytysaineen A/C järjestelmästä."
Teoriassa jokin kumiin imeytyvä ja sitä turvottava aine voisi tiivistää O-renkaita ja kumiletkuja. Jospa tuo on vain jotain harmitonta öljyä, joka ei tee mitään muuta pahaa.
Jos 0,5 mm reikiä aikoo tukkia, aika nopea saa olla että ehtii ruiskaista tuon aineen sisälle ennen kuin kaikki kaasut ovat karanneet.
-
Korjaamon ja noiden HFC yhdisteiden käsittely-ohjeiden näkökulmasta tuollainen aineen käyttö on myöskin hankala käyttää.
Jos järjestelmässä havaitaan vuoto, täytyy järjestelmä tyhjätä, eikä sitä saa täyttää ennen kuin vuoto on korjattu.
Tuo aine pitäisi laittaa järjestelmään, jonka tiedetään vuotavan ja jossa on vielä kylmäaine sisällä, eikä se sääntöjä noudattaen oo mitenkään mahdollista.
Tuohan on kullanarvoinen aine kaupan kylmässä, heivaan tylsille vuodonetsintäkeikoille ja tukehduttaville juotossessioille :hello:
Olisihan tuo teollisen kylmän huoltopuolella jo jotenkin noteerattu, jos olisi ihmeitä tekevä aine ::)
-
Tuohan on kullanarvoinen aine kaupan kylmässä, heivaan tylsille vuodonetsintäkeikoille ja tukehduttaville juotossessioille :hello:
Olisihan tuo teollisen kylmän huoltopuolella jo jotenkin noteerattu, jos olisi ihmeitä tekevä aine ::)
Tuo pitää kyllä tosiaan paikkaansa... siitä tulisi aika suuret säästöt huoltohenkilöstön osalta jos kaupan kassaneitikin saisi vuodon tukittua.
-
Tuo pitää kyllä tosiaan paikkaansa... siitä tulisi aika suuret säästöt huoltohenkilöstön osalta jos kaupan kassaneitikin saisi vuodon tukittua.
Jonkin sortin Motor-up, turvottaa jotenkin tiivisteitä hetkellisesti ja kenties tukkii sen paisuntaventtiilin. Itellä oli 850 :ssä varaajakuivain ruostunut kiinnitysklemmarin kohdalta puhki ja kylmää riitti kuukauden verran täytöllä, kunnes vaihdoin sen kuivaimen.
Auton ilmastointikompuran akselin tiiviste on aika usein se vuotokohde, jopa uudessakin autossa. Huoltopäälikön -12 vitosta vaihdettiin kompura takuuseen kun falskasi akselilta. Teknisesti tuo akselin tiiviste vaan on vaikea tapaus.
-
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=226690&sid=1c7ead1c1bb96ad2b4dd81376a726953 (http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=226690&sid=1c7ead1c1bb96ad2b4dd81376a726953)
joillakin tuntus jopa toimivan ihme kyllä :o
-
Paljonkohan tuo tökötti mahtaa maksaa.
-
Sivu 33
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/auto/W-Autotarvikkeet.pdf
-
Juttelin tänään wurth:n tuotepäällikön kanssa pikaisesti, kun itsellä ei ollut oikein aikaa kovin pitkään tai syvälliseen keskusteluun.
Saksassa tuota ainetta käytetään enemmänkin.
Ehkäpä tuohon voisi tukeutua esim. juurikin hörystimen kennon tai jonkin muun, hyvin pienen vuodon ollessa kyseessä, jota ei vain meinaa löytyä.
Hinta oli vissiin jossain reilu satasessa per purnukka.
Aineen käyttö vaatii ilmastoinnin huoltolaitteen olemassaolon, koska aine lisätään sinne silloin, kun järjestelmään on tehty tyhjiö, eli kotikorjaukseen se ei toimi.
-
Aineen käyttö vaatii ilmastoinnin huoltolaitteen olemassaolon, koska aine lisätään sinne silloin, kun järjestelmään on tehty tyhjiö, eli kotikorjaukseen se ei toimi.
Onnistuuko tuon lisääminen tyhjiöityyn järjestelmään tavallisten huoltomittareiden kautta ?
-
Juttelin tänään wurth:n tuotepäällikön kanssa pikaisesti, kun itsellä ei ollut oikein aikaa kovin pitkään tai syvälliseen keskusteluun.
Saksassa tuota ainetta käytetään enemmänkin.
Ehkäpä tuohon voisi tukeutua esim. juurikin hörystimen kennon tai jonkin muun, hyvin pienen vuodon ollessa kyseessä, jota ei vain meinaa löytyä.
Hinta oli vissiin jossain reilu satasessa per purnukka.
Aineen käyttö vaatii ilmastoinnin huoltolaitteen olemassaolon, koska aine lisätään sinne silloin, kun järjestelmään on tehty tyhjiö, eli kotikorjaukseen se ei toimi.
Elikkä tämä saattais ehkä jopa toimiakin pikku vuodoissa ??? pitäsköhän ottaa riski, en tosin tiedä mitä merkkiä paikallinen korjaamo käyttää
-
Onnistuuko tuon lisääminen tyhjiöityyn järjestelmään tavallisten huoltomittareiden kautta ?
Purkissa on liitin joka kytketään matalapainepuolen huoltoliittimeen ja turautetaan sitäkautta sisään.
-
Purkissa on liitin joka kytketään matalapainepuolen huoltoliittimeen ja turautetaan sitäkautta sisään.
Siihen pikaliittimeen vai normi SAE1/4" letkuliittimeen ?
-
Siihen pikaliittimeen vai normi SAE1/4" letkuliittimeen ?
R134A järjestelmän pikaliittimeen.
-
R134A järjestelmän pikaliittimeen.
Eli sininen pikaliitin ;)
-
Eli sininen pikaliitin ;)
Alumiinin värinen, suojattu mustalla korkilla... tyyppillisesti ;)
Poikkeuksia saattaa esiintyä suojakorkin värissä, sekä sen olemassaolossa :)
-
Alumiinin värinen, suojattu mustalla korkilla... tyyppillisesti ;)
Poikkeuksia saattaa esiintyä suojakorkin värissä, sekä sen olemassaolossa :)
No mä tarkoitin sitä liitintä tietty, joka laitetaan siihen mustan korkin alaiseen liittimeen ::)
-
No mä tarkoitin sitä liitintä tietty, joka laitetaan siihen mustan korkin alaiseen liittimeen ::)
:D
Siinä paikka-ainepurkissa oli musta liitin :)
-
Näköjään Pohjois-savon kylmätekniikalla maksais ilmastoinnin täyttö+paikkaus tuolla ihme aineella 130€, ei varmaan oo omastamielestä kyllä hinnan kiroissa.
-
Juttelin yhden toisen paikka-aine -merkin edustajan kanssa ja vähän siihen tulokseen tulin, että mikäli vuotaa sen verran, että täydestä tyhjään menee kutakuinkin kesän verran, niin tuo aine todennäköisesti toimisi, jos vuotaa viikossa, niin vuoto on liian suuri.
Jos vuotaa kompuran akselilta, niin todennäköisesti tuo ei toimi.
-
Juttelin yhden toisen paikka-aine -merkin edustajan kanssa ja vähän siihen tulokseen tulin, että mikäli vuotaa sen verran, että täydestä tyhjään menee kutakuinkin kesän verran, niin tuo aine todennäköisesti toimisi, jos vuotaa viikossa, niin vuoto on liian suuri.
Jos vuotaa kompuran akselilta, niin todennäköisesti tuo ei toimi.
Omassa merikontissa ku ostamisen jälkeen (heinäkuun alku 2012), täytin ilmastoinni ku ei toiminu (kylmäainetta ei ollu juuri ollenkaan ja edellinen huolto tehty pari vuotta sitten) nii toimi viime kesän alkuun asti, enkä oo vielä saanu aikaseks että laittas uudet aineet nii näkis paljonko on enää jälellä. Mutta tosiaan vuotaa n.4-5kk järjestelmän nii vajaaks ettei enää toimi. Ja vuodot ompi putkien liitoksissa keulalla ja kompuran persiissä, eikä kiinnostas nii varmasti kiinni kasvaneita alumiini putki ees yrittää aukoo.
-
Wurthilla huomasin myös olevan tuota ilmastoinnin paikka-ainetta, tyypillisesti wurthin aineet on tähän asti olleet päteviä.
Itsekkin olen suunnitellut tuon aineen laitattamista, kun vuotaa kasipätkä lauhduttimelta pikkusen. Edellisellä täytöllä kesti vuoden, mutta nythän tuo puhaltaa vieläkin kylmää vaikka täytetty viimeksi yli vuosi sitten...
Vianorilta kysyin tuota ainetta, niin 50€ tekee lisää hintaa ilmastoinnin täyttöhuollon yhteydessä ja kuulemma heillä hyviä kokemuksia siitä pienten vuotojen paikkauksessa. Mene ja tiedä sitten.
-
Muttamutta? Viilataan pilkkua. Niinkuin Miksu jo aiemmin sanoi, jos tiedetään sen ilmastoinnin jo vuotavan, niin sääntöjen noudattaminen estää tuollaisen järjestelmän täyttämisen. Käsittääkseni vaikka olisi paikka- aineetkin mukana. Koska eihän se paikka- aine itsestään hakeudu vuotokohtiin ilman tuon järjestelmän täyttöä.
-
Muttamutta? Viilataan pilkkua. Niinkuin Miksu jo aiemmin sanoi, jos tiedetään sen ilmastoinnin jo vuotavan, niin sääntöjen noudattaminen estää tuollaisen järjestelmän täyttämisen. Käsittääkseni vaikka olisi paikka- aineetkin mukana. Koska eihän se paikka- aine itsestään hakeudu vuotokohtiin ilman tuon järjestelmän täyttöä.
No ainakin vanhemmat R12 systeemit tahtoo tyhjetä alle vuoteen vaikkei varsinaista vuotoa olekaan, tiedä sitten miksi mutta olen antanut itselleni sanoa että letkujen ja tiivisteiden materiaali olisi syyllinen. En tiedä auttaisiko paikka-aine noissa vehkeissä.
-
Onko tietoa, että missäpäin Tampereen seudulla voisi tämmöisen paikka-aineen saada ilmastoinnin huollon yhteydessä tms?
Mulla kun kasipätkästä häviää kylmäaineet n 1-2kk:ssa, eli tämä voisi olla nopeampi ja edullisin vaihtoehto ehjätä toi kylmäkone. Jää ainakin vianetsintä yms kustannuksista pois.
-
ainakin yhden korjaamon tutulla tiedän joka sai tuota ainetta asiakkaan autosta ilmastoinnintäyttökoneeseen ja
jumiinhan se töksähti tuon auton käsittelyn jälkeen....
sitä en tiedä miten se jumpassa sinne täyttölaitteeseen joutui, liekö joutunut lotraamaan aineita edestakaisin.