Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Huikkoster - 22.04.2011, 22:39:24
-
Välillä tehostin on mukavan kevyt ja parilla sormella pyörittelee paikallaan mutta sitten välillä tuntuu kuin tehostin ei toimisi ollenkaan.
Pitäisikö vaihtaa öljyt? Ajatellin vaihtaa öljyt siten että täyttösäiliön paluuletkun laitan erilliseen pulloon ja menoletkun atf öljypurkkiin. Ainakin ajatukseni mukaan tämän pitäisi rattia kääntelemällä huuhdella järjestelmä eikä tarvitsisi ilmata?
Onko jotain keinoa millä voisi lisätä tehostusta kaupunkipyörittelyyn kevyemmäksi eli onko tehostusta rajoitettu jollain?
-
Onko jotain keinoa millä voisi lisätä tehostusta kaupunkipyörittelyyn kevyemmäksi eli onko tehostusta rajoitettu jollain?
Sulla on tehostin rikki jossei vakio riitä keveydeltään.
E: vaihda pumppu, jos vieläkin tehostaa epätasasesti, niin sitten on hammastangon sisäiset tiivisteet menneet.
-
Kun jätetään tuo Atain kommentti huomiotta, niin juu, vähän niinkuin rikki.
Yhdestä autosta tiedän hajonneen juuri tuollain, että välillä kevyt, välillä tuntui että tippui pelistä.
Ei alkanut toimimaan pelkällä öljynvaihdolla. Tiedä sitten, oliko se niin
täynnä p*skaa että olisi vaatinut täydellisen huuhtelun, vai hajosiko sieltä joku muu,
kun sen enempää ei autoa tutkailtu sen suhteen enään.
-
Jooh, pitää jatkaa katsomista. Löysin Volvon pdf:n jossa on zf:n ohjaustehostimen purku ja kasaus kuvitettuna niin sitähän vois vaikka harjootella joskus :)
-
Helpoin tie ongelman ratkaisuun voisi olla. öljyt vaihtoon, vuotaako jostain, hihna oikeassa kireydessä, hihnan kunto(vaikuttaa yllättävän paljon toimintoihin). Mikäli tehostimessa on yleensä ollut öljyä ja ei ole vuotoja niin pitäisi kyllä kestää 400-500 000 km ongelmitta.
-
mulla on samanlaista vikaa ZF:ssä, lähinnä kaipaisin säätöohjetta koska tehostaa toiselle puolelle (oikealle) ainoastaan.. joutaisko PDF lainaan?? 8) tai osaako kukaan neuvoa ZF:ään säätöä, CAM:in säätöohjeet kun ei kelpaa..
-
Mikä se ohjaustehostimen letkun varressa oleva ihme mötikkä on?
-
En tiedä mutta kakilla taitaa olla semmoinen.
Liityykö jotenkin volvon takuu huolton? ;D
Saman jutun minäkin huomasin kuin vaihdoin kesärenkaat alle.
Jäykkä on, oma veikkaus hihnan kireys, mulla jotekin hihna vinossa...
Ylhäällä glappia..
-
Mulla on -87 2.0 farmari, tekee samaa, eli pikkuisen vaihtelee teho. Joskus on johtunut löysällä olevasta hihnastakin tai vajaasta nestemäärästä vaikka on epäillyt jotain "nerokkaampaa" vikaa.
Tästäpä oma kysymykseni: Mun Volvon tehostajan pumppu vuotaa jonkun verran, on vuotanut vuosia, nyt katsastuksessa kehoti korjaamaan vuodon. Helpoin tietty ehkä vaihtaa koko pumppu. Romikselta tai joltain ostaa. Mutta, ovatko nuo erilaiset pumput keskenään vaihtokelpoisia? Tarkoitan lähinnä kiinnityksiä, liitoksia yms. Eiköhän kaikki pukkaa riittävästi painetta kunhan saa pumpun letkut tepuloiduksi oikein päin kiinni? Toisen letkun liitos on selvästi toteutettu tavallisella letkuklemmarilla, mutta toisessa on joku outo muhkuraliitin. Mikä tämän "vitsi" on, onko helppo avata ja sulkea tai onko kertakäyttöinen "nippa"?
Volvoni ko. pumppu on ilmeisen vanhaa mallia, sellainen ylöspäin kapenevan kiilan muotoinen joka yläpäässä on korkki. Jos jollaikin on tällainen ylimäräinen ehyt kuleksimassa nurkissa voisin ostaa pois. Yhteystietoni pitäisi löytyä jostain päin tätä saittia.
-Pentti
-
PenttiL: eilen pumpun vaihteneena, se "muhkuraliitin" lähtee irti ihan ruuvaamalla ja ainakin mitä oon noita pari muutakin avannu, ei oo kertakäyttönen, ihan normaali hydaruliikkaliitin..
villi arvaus että myös ZF:n pumppu käy, jossei suoraan niin teettämällä sopivan paineletkun hammastangolle.. ja mulla saattaa EHKÄ olla ylimääräsenä tuommonen pumppu kuin sulla, katotaan nyt ensin tarviiko omaan pirssiin 8)
-
Mistä ihmeestä tunnistaa, että onko kyseessä ZF vai Cam Gear ohjaustehostin?
-
Mikä se ohjaustehostimen letkun varressa oleva ihme mötikkä on?
Vastaus löytynyt.
Englanniksi "oscillation damber"
Eli olisiko tuo joku värinän/resonanssin poistaja ::)
-
Maanantaina on tarkoitus käydä motonetissä ja samalla ostaa mm. atf öljyä
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0220
Riittäisikö 2 litraa huuhteluun? Tilavuudethan ei kovin isoja ole mutta pallottelen mielessä että pitäisikö se kolmaskin litra ostaa..
Suunnitelma:
Eturenkaat ilmaan jotta kevyempi käännellä. Paluuletku irti säiliöstä ja letku kanisteriin. Sitten kääntelen rattia ja lisäilen uutta öljyä säiliöön sitä mukaa mitä sitä häviää. Lopuksi sitten kun öljy on puhdasta mitä paluusta tulee niin letku takaisin säiliöön ja määrä kohdilleen.
Toimiiko näin?
-
Järjestelmän tilavuus on alle litra, eli eiköhän kaks törppöä lientä riitä.
-
Liqui Moly ATF Additive -litkua kannattaa muuten sitten kokeilla, jos tehostin falskaa. Hinnakas aine, 25e/tuubi ja Osaset liikkeet myyvät, mutta uskomattoman tehokas. Korjasi mm. Volvo 440:n hammastangon, joka ihan norona vuosi litkuja pitkin hallin lattiaa ja Nissan Cedricin automaattilootan, joka söi käsittämättömiä määriä öljyä. Tuo 440 on nyt jo yli vuoden toiminut ongelmitta, kun kyseistä ainetta laitettiin n. neljäsosa tilavuudesta ATF:n sekaan. Tulppaa vuodot ja elvyttää tiivisteet, mutta ei tuki paikkoja. Laatu näkyy sitten hinnassa, mutta eipä tuota tehostimeen paljoa mene.
Hyvä aine varsinkin tilanteessa, missä ei kannata ruveta purkamaan tankoa tai uusimaan pumppua ja auto pitäisi saada ajoon.
-
Mitähän jos tyhjentäisin nestettä jonkin verran ja pistäisin esim puolilitraa dieseliä järjestelmään? Sitten käyttäisin pari minuuttia kääntelemällä rattia. Tämän jälkeen nesteet kaikki pois.
Sitten atf ölppää täyteen, hetken käyttöä ja kääntelyä ja taas pois. Sitten vasta normaali täyttö ja ilmaus?
Eli
1. pesu löpö-vanha öljy seoksella
2. tyhjennys
3. löpön huuhtelu öljyllä
4. tyhjennys
5. täyttö ja ilmaus
Olisiko tässä järkeä vai pistänkö vaan uutta öljyä huuhtelusysteemillä jolloin ei tarvitse edes ilmata? ???
-
Taiat helpoimmalla päästä kun,
1. Imet (jollain isolla ruutalla tai millä hyvvään) säiliön tyhjäks.
2. Laitat saman määrän uutta tilalle
3. Pyörittelet rattia päästä päähän muutaman kerran (auto tietenkin käynnissä ;D).
4. Ensimmäiset kolme kohtaa toistat niin monta kertaa, kunnes jäljellä on lähestulkoon täysin puhdasta öljyä.
Ei tartte ilmailla, ja ei mene kuin n.0,5-1,5 litraa öljyä riippuen siitä, että kuinka likaista siellä on ollut.
Melko monta kertaa oon tuon homman joutunut tekemään (työkseni kun öljyjä vaihtelen ::))
-
No joskus punaista öljyä ollut on nyt täysin vetistä mustaa litkua että :D.
Teen jotenkin noin. Eihän tämä raketti tiedettä ole :)
-
Ite tuli tehtyä tuo huuhtelu/öljyjen vaihto kans joku reilu vuosi takaperin...
Tyhjäsin muistaakseni eka säiliön ja nappasin paluuletkun pään irti ja laitoin läpinäkyvään pulloon. Säiliön paluunipan tulppasin jollain sopivalla letkunpätkällä ja ruuvilla.
Säiliö täyteen uutta öljyä ja korkki jätetään tietysti pois. Täs vaihees on hyvä tunkata keulaa vähä ylös...
Auto käyntiin ja kääntelemään hitaasti rattia laidasta laitaan, välillä lisätään taas säiliö täyteen ja tarkkaillaan samalla paluuletkusta tulevan öljyn väriä. Hommaa jatketaan kunnes paluuöljy on puhasta.
Säiliössä olevaa öljymäärää saa pitää silmällä, koska se laskee aika nopeesti ja tyhjäks päästessään joutuu taas ilmaamaan...
Siinä yks lisävaihtoehto. :)
Itellä ei tosin öljynvaihto, saati pumpunvaihtokaan auttanu. Vaan tehostus on varsinki kylmällä liikkeellelähtiessä olematonta, lämmetessä rupee toimimaan. Toinen hammastanko ois hommattu, pitää vaan vaihtaa.
-
Jooh, pitää jatkaa katsomista. Löysin Volvon pdf:n jossa on zf:n ohjaustehostimen purku ja kasaus kuvitettuna niin sitähän vois vaikka harjootella joskus :)
Voisikos kyseisen pdf:n vielä löytää jostain?
-
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
-
Itselläni esiintyi samassa autossa sama homma eli ohjaustehostin tehostaa melko epätasaisesti eli silloin tällöin normaalisti ja välillä heikommin. lisäksi ohjaus linkussa pitää kovaa ääntä. Tehostin huuhdeltiin läpikotaisin ja laitettiin uudet öljyt sisään, hihna tuli uusi (ei luista) ja sama vika esiintyy edelleen. Veikkaampa sitten että pumppu on yksinkertaisesti rikki ja ne hammastangon sisäiset tiivisteet vaihdettava..
-
Onko tuota OT:ta mahdollista "kääntää" kun eihän tuo oma ole ollenkaan linjassa muiden hihnapyörien kanssa.
Joka suunnasta tutkittu mutta itse en keksinyt mistä tuota säätäisi.
(http://i39.tinypic.com/uvdif.jpg)
Tosin hyvin pelannut tähänkin asti mutta kaipa tuon suorassa kuuluisi olla ::)
-
Vastaus ensimmäiseen kysymykseen, jos on kunnossa mutta tuntuu raskaalta, vaihda alapallonivelet tehostamattomasta autosta. Samanlaiset molemmilla puolilla.
-
itellä oli sellain vika et paineletku suosi lävitse öljyä kun paine nousi. eli normiajossa toimi moitteetta mut sit kun tuli joku tiukka käännös tms että joutu veivaamaan enemmän ja paine nopusi niin tuli pirun pienestä reijästä ölppää jolloiun paine tietty laski eikä tehostanut kunnolla.
Edit: siis koita silleen että pelli auki ja kaveri vääntää rajotinta vasten rattia ja kattelet sopivan varoetäisyyden päästä konehuoneeseen että lentääkö mitään. suojalasit varmaan kannattaa pistää ettei tuu simmuun pipi.