Elekma  Autoracing

240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää

  • 24 Vastauksia
  • 13574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« : 22.04.2011, 22:39:24 »
Välillä tehostin on mukavan kevyt ja parilla sormella pyörittelee paikallaan mutta sitten välillä tuntuu kuin tehostin ei toimisi ollenkaan.
Pitäisikö vaihtaa öljyt? Ajatellin vaihtaa öljyt siten että täyttösäiliön paluuletkun laitan erilliseen pulloon ja menoletkun atf öljypurkkiin. Ainakin ajatukseni mukaan tämän pitäisi rattia kääntelemällä huuhdella järjestelmä eikä tarvitsisi ilmata?
Onko jotain keinoa millä voisi lisätä tehostusta kaupunkipyörittelyyn kevyemmäksi eli onko tehostusta rajoitettu jollain?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #1 : 22.04.2011, 23:05:40 »
Onko jotain keinoa millä voisi lisätä tehostusta kaupunkipyörittelyyn kevyemmäksi eli onko tehostusta rajoitettu jollain?
Sulla on tehostin rikki jossei vakio riitä keveydeltään.

E: vaihda pumppu, jos vieläkin tehostaa epätasasesti, niin sitten on hammastangon sisäiset tiivisteet menneet.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2011, 10:19:25 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #2 : 23.04.2011, 09:36:11 »
Kun jätetään tuo Atain kommentti huomiotta, niin juu, vähän niinkuin rikki.

Yhdestä autosta tiedän hajonneen juuri tuollain, että välillä kevyt, välillä tuntui että tippui pelistä.
Ei alkanut toimimaan pelkällä öljynvaihdolla. Tiedä sitten, oliko se niin
täynnä p*skaa että olisi vaatinut täydellisen huuhtelun, vai hajosiko sieltä joku muu,
kun sen enempää ei autoa tutkailtu sen suhteen enään.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #3 : 23.04.2011, 11:01:45 »
Jooh, pitää jatkaa katsomista. Löysin Volvon pdf:n jossa on zf:n ohjaustehostimen purku ja kasaus kuvitettuna niin sitähän vois vaikka harjootella joskus :)

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #4 : 25.04.2011, 01:05:25 »
Helpoin tie ongelman ratkaisuun voisi olla. öljyt vaihtoon, vuotaako jostain, hihna oikeassa kireydessä, hihnan kunto(vaikuttaa yllättävän paljon toimintoihin). Mikäli tehostimessa on yleensä ollut öljyä ja ei ole vuotoja niin pitäisi kyllä kestää 400-500 000 km ongelmitta.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #5 : 28.04.2011, 22:02:31 »
mulla on samanlaista vikaa ZF:ssä, lähinnä kaipaisin säätöohjetta koska tehostaa toiselle puolelle (oikealle) ainoastaan.. joutaisko PDF lainaan?? 8)  tai osaako kukaan neuvoa ZF:ään säätöä, CAM:in säätöohjeet kun ei kelpaa..
« Viimeksi muokattu: 28.04.2011, 22:06:44 kirjoittanut heksa »
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #6 : 28.04.2011, 22:08:09 »
Mikä se ohjaustehostimen letkun varressa oleva ihme mötikkä on?

Bymark

  • Vieras
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #7 : 28.04.2011, 23:05:51 »
En tiedä mutta kakilla taitaa olla semmoinen.
Liityykö jotenkin volvon takuu huolton?  ;D

Saman jutun minäkin huomasin kuin vaihdoin kesärenkaat alle.
Jäykkä on, oma veikkaus hihnan kireys, mulla jotekin hihna vinossa...
Ylhäällä glappia..

Poissa PenttiL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #8 : 29.04.2011, 13:18:10 »
Mulla on -87 2.0 farmari, tekee samaa, eli pikkuisen vaihtelee teho. Joskus on johtunut löysällä olevasta hihnastakin tai vajaasta nestemäärästä vaikka on epäillyt jotain "nerokkaampaa" vikaa.
Tästäpä oma kysymykseni: Mun Volvon tehostajan pumppu vuotaa jonkun verran, on vuotanut vuosia, nyt katsastuksessa kehoti korjaamaan vuodon. Helpoin tietty ehkä vaihtaa koko pumppu. Romikselta tai joltain ostaa. Mutta, ovatko nuo erilaiset  pumput keskenään vaihtokelpoisia? Tarkoitan lähinnä kiinnityksiä, liitoksia yms. Eiköhän kaikki pukkaa riittävästi painetta kunhan saa pumpun letkut tepuloiduksi oikein päin kiinni? Toisen letkun liitos on selvästi toteutettu tavallisella letkuklemmarilla, mutta toisessa on joku outo muhkuraliitin. Mikä tämän "vitsi" on, onko helppo avata ja sulkea tai onko kertakäyttöinen "nippa"?
Volvoni ko. pumppu on ilmeisen vanhaa mallia, sellainen ylöspäin kapenevan kiilan muotoinen joka yläpäässä on korkki. Jos jollaikin on tällainen ylimäräinen ehyt kuleksimassa nurkissa voisin ostaa pois. Yhteystietoni pitäisi löytyä jostain päin tätä saittia.

-Pentti

Poissa heksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #9 : 29.04.2011, 20:26:32 »
PenttiL: eilen pumpun vaihteneena, se "muhkuraliitin" lähtee irti ihan ruuvaamalla ja ainakin mitä oon noita pari muutakin avannu, ei oo kertakäyttönen, ihan normaali hydaruliikkaliitin..

villi arvaus että myös ZF:n pumppu käy, jossei suoraan niin teettämällä sopivan paineletkun hammastangolle.. ja mulla saattaa EHKÄ olla ylimääräsenä tuommonen pumppu kuin sulla, katotaan nyt ensin tarviiko omaan pirssiin  8)
ex:t: fiesta,440 -88,sama fiesta,240 b200k + aw70 -85, 240 b200f -89, ja nyt ajossa 945 -93 + työt scanialla.    "Autoja ja pyöräkuormaajia on kahta merkkiä: Volvoja ja Amerikkalaisia"

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #10 : 12.07.2011, 19:35:38 »
Mistä ihmeestä tunnistaa, että onko kyseessä ZF vai Cam Gear ohjaustehostin?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #11 : 12.07.2011, 20:15:59 »
Mikä se ohjaustehostimen letkun varressa oleva ihme mötikkä on?
Vastaus löytynyt.
Englanniksi "oscillation damber"
Eli olisiko tuo joku värinän/resonanssin poistaja ::)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5838
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #12 : 07.10.2011, 18:07:51 »
Maanantaina on tarkoitus käydä motonetissä ja samalla ostaa mm. atf öljyä
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-0220
Riittäisikö 2 litraa huuhteluun? Tilavuudethan ei kovin isoja ole mutta pallottelen mielessä että pitäisikö se kolmaskin litra ostaa..

Suunnitelma:
Eturenkaat ilmaan jotta kevyempi käännellä. Paluuletku irti säiliöstä ja letku kanisteriin. Sitten kääntelen rattia ja lisäilen uutta öljyä säiliöön sitä mukaa mitä sitä häviää. Lopuksi sitten kun öljy on puhdasta mitä paluusta tulee niin letku takaisin säiliöön ja määrä kohdilleen.

Toimiiko näin?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #13 : 07.10.2011, 19:48:00 »
Järjestelmän tilavuus on alle litra, eli eiköhän kaks törppöä lientä riitä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -90 Ohjaustehostimen sielunelämää
« Vastaus #14 : 08.10.2011, 00:21:07 »
Liqui Moly ATF Additive -litkua kannattaa muuten sitten kokeilla, jos tehostin falskaa. Hinnakas aine, 25e/tuubi ja Osaset liikkeet myyvät, mutta uskomattoman tehokas. Korjasi mm. Volvo 440:n hammastangon, joka ihan norona vuosi litkuja pitkin hallin lattiaa ja Nissan Cedricin automaattilootan, joka söi käsittämättömiä määriä öljyä. Tuo 440 on nyt jo yli vuoden toiminut ongelmitta, kun kyseistä ainetta laitettiin n. neljäsosa tilavuudesta ATF:n sekaan. Tulppaa vuodot ja elvyttää tiivisteet, mutta ei tuki paikkoja. Laatu näkyy sitten hinnassa, mutta eipä tuota tehostimeen paljoa mene.

Hyvä aine varsinkin tilanteessa, missä ei kannata ruveta purkamaan tankoa tai uusimaan pumppua ja auto pitäisi saada ajoon.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

 

Autoracing  KL-varaosat