Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 24.04.2011, 18:23:47
-
Taas ne myi mulle volvon.
Myynti puhe oli, että Myllärin Esan tekemä tehdasuusi penta.
(http://img132.imageshack.us/img132/1055/img0435ud.jpg)
Jakopää ainakin on erilainen mitä olen missään B2xx lohkossa nähnyt, enkä löytänyt lohkosta mistään tyyppi merkintää.
Poraus/isku on sama kuin B230. Kansi on 530.
Siis: Mitä eroa on pentalla ja maamoottorilla?
-
Mitäs erilaista tuossa jakopäässä on? B23:selta näyttäis?
-
Mjoo... olisiko se sitten B23?
Itselläni ei ole koskaan ollut kymppisarjan lohkoja. Missä kohtaa se lukee?
Edit: Nii ja kun siinä oli 530...?
-
Mjoo... olisiko se sitten B23?
Itselläni ei ole koskaan ollut kymppisarjan lohkoja. Missä kohtaa se lukee?
Edit: Nii ja kun siinä oli 530...?
Uudempi kansi käy kyllä kymppisarjan lohkon päälle. Tuo jakopää ainakin on kymppisarjalaisesta :)
-
OK, mutta mitenkäs se penta? Taasko ne kusetti? :)
-
Kyllä B23 lohkoa löytyy penta koneesta, tosin se on aivan sama kun auton lohko, sama isku ja poraus, männätkin saattaa olla samat kun jossain automoottoriversiossa. :D
Kansi penta B23 koneessa on 405, eli paskaa ovat sulle ilmeisesti myyneet jos väittivät tuota jotenkin erilaiseksi. Tuo huohottimen öljynkerääjä on uudemmasta B230 peräisin jos en väärin näe.
-
No kansi on kuitenkin Myllärin tekemä.
Pentassa ilmeisesti teräskampura?
Täytyy avata tuo jahka tulee inspis.
-
Kuva puoltaa B23 lohkoa
-96mm poraus
-vesimarkat imupuolelle
-jakajan kupeesta puuttuu korvake mikä on B200 ja B230 lohkoissa
-"vanhan" mallin jakopään suojus
Mitttaa iskunpituus
-
Isku 80mm.
(http://img854.imageshack.us/img854/4482/img0437gt.jpg)
-
Eli alakerta on täysin vakio B23
-
Mulla oli joku aika sitten pentan kone, ihan perus B23E, jossa oli 398 kansi.
-
Mulla oli joku aika sitten pentan kone, ihan perus B23E, jossa oli 398 kansi.
Penta B23 lohkon päällä on AINA tehtaalta 405 kansi, jos jotain muuta, on se vaihdettu. Koneen tyyppimerkintä AQ145, valmistettu 1979-1984. Pentan kannen tunnistaa aina siitä että pakopuolella 4.pytyn aukossa on rosterirengas, tosin saattaa koskea vain penta 531 kantta, eikä välttämättä B21/23 pentojen 160/398/405 kansia.
Ja muistakaa nyt miljoonatta kertaa, VAIN B230 ja VAIN AQ151/250 (8v) ja AQ171/251 (16v) on 86mm iskuinen kampura. AQ120 (B21), AQ125 (B21), AQ131 (B230), AQ140 (B21) ja AQ145 (B23) on 80mm isku!
-
Nostetaan vanhaa juttua
Ristiriitaista tietoo ,en ketään syytä vaan on aina mukava saada varmuutta
:http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fforums.turbobricks.com%2Fshowthread.php%3Ft%3D24675&ei=kx_2U4SdA8jOygPFtYKADg&usg=AFQjCNF_4cx2NkXCYXSD9VPIym4ek5kGzQ&cad=rja (http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fforums.turbobricks.com%2Fshowthread.php%3Ft%3D24675&ei=kx_2U4SdA8jOygPFtYKADg&usg=AFQjCNF_4cx2NkXCYXSD9VPIym4ek5kGzQ&cad=rja)
Turbobricksin sivulla sanotaan että aq145 on 531 kannella ??? ja taas aika tavallinen näyttää olevan toi V nokka eikä H ???
eikö penta o käyttänyt tota H
Oisko jollakin enemmän varmaa tietoo kun tää internet :hello:
-
AQ145:
B23 lohko 9,7 puristeisilla männillä.
Kansi 405, nokkana K.
Missään pentan koneessa ei ole H-nokkaa.
Kaverilla on 3kpl tollaisia moottoreita purettuna ja muutamaan olen tehnyt kansiremppaa.
-
AQ145:
B23 lohko 9,7 puristeisilla männillä.
Kansi 405, nokkana K.
Missään pentan koneessa ei ole H-nokkaa.
Kaverilla on 3kpl tollaisia moottoreita purettuna ja muutamaan olen tehnyt kansiremppaa.
Joo näin myöskin aattelin ,kun eihän siinä ole mitään järkeä että sen b23 päälle ois istutettu 531 . Tai eihän se ollu "olemassa" vielä silloin ennen 1984 .
Tais muuten mulla mennä nuo K ja H sekasin , osaako joku sanoa mikä keppi vakiona siellä AQ151 on ?
-
Joo näin myöskin aattelin ,kun eihän siinä ole mitään järkeä että sen b23 päälle ois istutettu 531 . Tai eihän se ollu "olemassa" vielä silloin ennen 1984 .
Tais muuten mulla mennä nuo K ja H sekasin , osaako joku sanoa mikä keppi vakiona siellä AQ151 on ?
AQ151 = V-nokka
AQ131 = A-Nokka (2,3L 8v 1 kaasari)
Tässä kokonainen lista volvo penta PUNAKONEISTA, mukana on lähes joka malli, paitsi ultraharvinainen B20 pohjainen kisaversio tupla vaakaimuilla (B30 versio löytyy):
http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/VP1.html
-
Minä kiitän -H- Tästä oli paljon apua
-
Penta B23 lohkon päällä on AINA tehtaalta 405 kansi, jos jotain muuta, on se vaihdettu. Koneen tyyppimerkintä AQ145, valmistettu 1979-1984. Pentan kannen tunnistaa aina siitä että pakopuolella 4.pytyn aukossa on rosterirengas, tosin saattaa koskea vain penta 531 kantta, eikä välttämättä B21/23 pentojen 160/398/405 kansia.
Penta 405 on myös 4. pakokanavassa Göranin kihlasormus.
-
Penta 405 on myös 4. pakokanavassa Göranin kihlasormus.
Ok, hyvä tietää, 398 kannessa joka oli AQ140 -83 päällä ei ollut tuota, oli senverta hapettunut ja venat senverta timmit ohjureissa, että tuskin oli vaihdettu tuota kantta koskaan, tai ainakaan auton käytetty kansi ei ollut kyseessä.