Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: v70tdi99kempele - 31.05.2014, 13:28:54

Otsikko: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: v70tdi99kempele - 31.05.2014, 13:28:54
2.4D vm.2010 ajettu 280 000. Ohjaus onerittäin raskas paikallaan kääneltäessä, mutta normaalissa liikenteessä ei tuota hankaluuksia. Tehostimen öljyt vaihdoin, laittoivat Motonet Turku RedLine- öljyä. Ei ollut vaikutusta asiaan. Mikä riivaa ??? :o :-\
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Kartano - 31.05.2014, 14:09:07
Joo, kerro vaan jos saat ennemmin selville, sama vika, sama auto ja suunnilleen samat kilometrit. Merkkiliikkeen mukaan ei ole näitä foordin pumppuja mennyt, aikoivat tutkia, mutta ei nämä nyt oikein vakuuta. Ehjänäkin melko traktori edelliseen korimalliin verrattuna.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: maurei - 31.05.2014, 17:10:01
Samaa ongelmaa vm 2010 2.4D autossani. Joskus paikallaan kääntäminen vaatii todella hartiavoimia. Käsissä tunne, että joku ravistaa etupyöriä. Renkaiden tasapainottaminen ei ole auttanut asiaan vaikka joskus ajaessa tuntuu outoa ravistusta olevankin. Syytä ei ole vielä selvitetty.  :idiot2: :-[
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvotdi - 31.05.2014, 19:30:40
Palauttaako ohjaus ajossa takaisin keskelle? Jos ei niin iskarin yläpään laakeri rikkein.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: v70tdi99kempele - 11.06.2014, 00:40:44
Vaihdoin öljyt Motonet / Turku, joku RED-line öljy; ei parantunut, mutta ei huonontunutkaan.
Jostakin olen kuullut, että öljysäiliön pohjalla on tiheä suodatin/sihti, joka pitäisi puhdistaa, johtuukohan siitä ?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: maurei - 12.06.2014, 20:43:02
Volvo V70 2.4 5D, vm 2010 ajettu 450500 km. Tänään vaihdettiin ohjaustehostimeen öljyt (kierrätettiin öljyä melko runssasti) sekä säiliö(suodatin säiliössä). Pitää ajella joitakin päiviä jolloin selviää auttaako tämä ongelmaan, jäykkä ohjaus ja varsinkin ylämäkeen ajaessa ravistuksen tunnetta ohjauspyörässä. Yllätys kerrotiin merkkikorjaamolta. Jos tämä ei vielä korjaa tilannetta, vaihdetaan ohjausvaihde tankoineen (hammastanko) tehtaan piikkiin. Näin on tehdas luvannut. Vielä jos sen jälkeen vika jatkuu, kohteeksi jää ohjaustehostajan pumppu ja tämän joutuu itse kustantamaan.  :2funny:
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: v70tdi99kempele - 16.06.2014, 19:52:30
Mihin merkkikorjaamolle pitää ajella, ett saa uuden ohjausvaihteen ?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: hapatsu - 21.06.2014, 22:03:20
Niin pystyyko sitä suodatinta puhdistamaan ettei tartte uutta säiliöö ostaa?

Lähetetty minun HTC One laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: maurei - 22.06.2014, 22:55:23
Kuopion Avain Vaunu jossa autoani tutkittu ja vaihdettu ohjaustehostinen öljyt ja säiliö suodattimen vuoksi. Suodatin ei puhdistettavissa, säiliö jossa suodatin, maksaa rapiat yli 50 euroa. Tulevalla viikolla asennetaan uusi tehostettu ohjausvaihde (hinta yli 1000 €), tehtaan piikkiin. Tietoa tulee kun asennuksen jälkeen...................
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: hapatsu - 23.06.2014, 00:23:33
Ok.
Hieno juttu jos noin paljon ajetussa vielä takuu pelaa. Itsellä ääntelee tehostin välillä, ajettu tosin vasta 160 tuhatta. Ulkomaiselta foorumilta luin että sen suodattimen voi puhdistaa, kun irrottaa säiliön ja huuhtoo sen bensalla, kunhan tukkii letkulähdöt. Mutta eipä tuo konkurssi tule vaikka hakee uuden säiliön ja purkin öljyä.
Linkki ulkomaiselle foorumille:
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1231278

Lähetetty minun HTC One laitteesta Tapatalkilla
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: maurei - 27.06.2014, 14:06:29
Eilen vaihdettiin Kuopion Avain Vaunun huollossa uusi ohjaustehostin (hammastanko, raidetangon päät mukaanlukien, eli kaikki siihen kuuluva sekä 4-pyöräsuuntaus). Lasku noin 1500 euroa menee tehtaan piikkiin. Lopputulos: ohjaus ei keventynyt vaan edelleenkin sama jäykkyys ja paikallaan kääntäen raskas. Jatko: pitää vaihtaa uusi ohjaustehostajanpumppu. tingitty hinta töineen 710 euroa ja omasta pussista pitää eurot löytyä.  :idiot2: Arvaatte, harmittaako  >:(
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Kartano - 11.07.2014, 12:40:03
Pumpulla vika korjaantui mullakin. Aika pask.. laatuahan nämä on.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Chili - 11.07.2014, 13:00:55
Pyöriikkö ohjauspyörä ja akseli nivelineen ilman ongelmia myös silloin, kun siinä on "kuormitusta"?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: maurei - 17.07.2014, 23:13:13
Viimeinen toivo saada ohjausta kevyemmäksi toteutettiin tänään vaihtamalla ojaustehostimen pumppu. Lopputulos hyvä, ohjaus kevyt mutta tasaisen jämäkkä, miellyttävä ajaa.   ;)
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvesteri - 27.04.2015, 21:56:54
Avataan vanhaa arkkua vähän. Omassa -09 2.4DA V70:ssä ohjaus on myös paljon raskaampi mitä vaimon uudessa Octaviassa. Itse en ollut tähän asti kiinnittänyt mitään huomiota, vaan ajattelin uusien V70:ien nyt vaan olevan raskaita ajaa. Mutta sen lisäksi tuntuisi 40-60km/h ajettaessa, että ratti reagoi hieman tien pinnan muutoksiin. Saumat, kivet, halkeamat ym. tuntuvat vähän ratissa asti. Liekö normaalia?

Autolla ajeltu 233tkm eikä huvittaisi pistää enää hirveästi mammonaa korjauksiin. Mahtaako mekkiliike olla ainoa, joka noista tehostimen pumpuista ym. jotain tajuaa vai onnistuukohan korjaukset normaaleissa Fixus/AD korjaamoissa?

Tai onko jotain perustestiä, millä ohjauksen ongelmiin pääsisi käsiksi. Öljyt pitänee katsoa ja sitten googlata se mystisen sihdin paikka...
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvesteri - 30.04.2015, 10:31:17
Nesteet näyttivät olevan ok tehostimen säiliössä jä värikin suht kirkkaan sinistä. Onko tehostimen pumpussa joku paineanturi, joka antaisi vikakoodin? Muuten ei liene tapaa testata toimiiko pumppu vai ei, eikä viitsisi harkita toimivan vaihtamista turhan takia.

Tai sitten V70 on vain raskas pyörittää enkä vain tajua sitä  ELK
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvesteri - 30.04.2015, 15:11:20
Yksinpuhelu jatkuu. Kävin ostamassa testerin:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/493150/OBDIIEOBD-Autoskanneri-Professional-Volvo-T75

Mutta ainakaan se ei antanut yhtäkään koodia (mikä sinänsä on epäilyttävää). Ajelin vähän lisää autolla, enkä nyt ole enää varma onko ohjaus raskas vai ei. Mutta ei auto kyllä mikään miellyttävä ole pyöritellä kaupungin risteyksissä.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: virkpe - 30.04.2015, 16:42:41
Oletko kokeillut säätää tehostimen ohjausvastetta monitoiminäytön valikosta, onko siitä mitään apua?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvesteri - 30.04.2015, 20:04:07
Oletko kokeillut säätää tehostimen ohjausvastetta monitoiminäytön valikosta, onko siitä mitään apua?

-09 mallissa sellaista ei ole. Tai ainakaan minä en ole löytänyt...

edit: tsekkasin ohjekirjasta ja näköjään tuo feature on vain nopeuden mukaan säätyvässä tehostuksessa. Tätä ei auton ensimmäinen kustantaja ollut ruksinut  :-\
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvesteri - 01.05.2015, 16:30:08
Korjaan aikaisempaa postaustani: pa***t se neste mitään vihreää ole. Avasin korkin ja tumman ruskeaa litkuahan se on. Jostain syystä näyttää vain vihreältä tankin läpi. Ehkä se kannattaisi vaihtaa? Lienee simppeli homma itse tehtynäkin. Ja ilmeisesti siellä on myös jonkinlainen sihti, mikä pitäisi putsata.

edit: Öljyn vaihtoa toisessa threadissa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39054.0 Tuossa vain jostain syystä öljyä meni 8dl vaikka järjestelmässä pitäisi olla paljon enemmän. Mutta vaivattomuuden johdosta tämä tapa houkuttelisi eniten.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: jasso79 - 23.05.2015, 10:29:06
Tähän liittyen vastaavanlaista ongelmaa myös täällä. Kyseessä Volvo V70 2.4D, vm 2009 ajettu 174 000 km. Autosta meni vaihtoon muutamisen viikkoa sitten ohjaustehostimen pumppu, joka vuoti öljyt moottoritilaan. Sillä seurauksena, että moottoritila piti pestä ja pumpun vaihdon yhteydessä piti vaihtaa myös apulaitehihna. Samalla eturenkaat tasapainotettiin, koska täristi rattia ja arveltiin, että renkaat olivat epätasapainossa. Tärinää ei ollut talvirenkailla havaittavissa, joten tämäkin viittasi siihen, että vika oli kesärenkaiden tasapainotuksessa. Kesärenkaat Volvon omilla vanteilla ja talvirenkaat ostetuilla aluilla.

Tärinä katosikin suuremmilla nopeuksilla, mutta 40 - 60 km/h paikkeilla oli edelleen pientä ratin heiluntaa havaittavissa, kun irrotti kädet ratista kokonaan. Tämän pienen heilunnan arvelin johtuvan halvoista kesärenkaista (Kormoran Gamma b2), jotka auton edellinen omistaja oli alle laitattanut. Mutta, nyt eilen kaupan parkkipaikalle käännyttäessä tiputti ohjaustehostimen kokonaan pois pelistä. Rattia sai ihan tosissaan vääntää, että tuo valtamerilaiva taittui tiukasti oikealle menevästä mutkasta. Ajoin auton parkkiin ja tsekkasin samantien, että oliko ohjaustehostimen öljyt tallella. Säiliö näytti maksimia. Sammutin ja käynnistin auton uudellen ja ajoin lyhyen testilenkin parkkipaikan poikki, tehden käännöksiä vasemmalle ja oikealle. Ohjaus oli jälleen ihan normaali. Vastaavanlaisen tempun oli tehnyt aikaisemmin vaimolle talvella, ennen pumpun vaihtoa.

Voisiko tämä viitava vielä siihen, että häikkää on vielä joko ohjausvaihteessa tai sihdissä?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: virkpe - 28.05.2015, 21:54:10
Muutama päivä sitten kuulin että likainen öljy on se mikä aiheuttaa ongelmia.
Säiliössä oleva suodatin tukkeutuu jonka jälkeen imaisee väkisin moskat pumppuun jne...
Pahimmassa tapauksessa tekee yllättäen kesken ajon, jolloin ohjauksesta häviää tehostus.
Vian voi välttää ostamalla uuden säiliön, joka kuulemma maksaa 14,- paikkeilla ja nesteiden vaihto.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: jasso79 - 29.05.2015, 17:29:43
Kiitos vinkistä! Pitääpä pitää tämä mielessä, kun auto menee ensi viikolla pajalle tutkittavaksi. Teki tänään taas samat temput pariin kertaan. Ensimmäisellä kerralla tiputti tehostimen kokonaan pois. Toisella kertaa oli aluksi älyttömän jäykkä käntää ja sitten kesken käännöstä taas palautui kevyeksi. Muutoinkin ohjaus tuntui ihmeellisen epätasaiselta, välillä ihmeen jäykkä ja välillä kevyempi. Tämä voisi tosiaan viitata siihen, että säiliön sihti on tukossa. Pumpun vaihdon yhteydessä kuitenkin vaihdettiin öljyt. Voikos tuo likainen öljy rikkoa pumpun miten helposti?

Lopuksi yleistä avautumista. On ollut kyllä pettymystä tämä Volvoon vaihtaminen. On ensimmäinen Volvo ja ei ole laatu vakuuttanut. Mukava ajaa, mutta kaikenlaista pikku vikaa/harmia on ollut ja nyt tämä ohjaus viimeisimpänä. Tätä ennen puolenkymmentä VAG-konsernin autoa on ollut alla, uudempaa ja vanhempaa, eikä vastaavanlaisia murheita ole ollut ohjauksen kanssa. Sen kummemmin nyt puolustelematta VAG-konsernin autoja. Omat murheensa on niissäkin.

Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: ralli art - 31.05.2015, 12:02:57
Jos tyhjäkäynnillä ohjaus raskas ja kierroksilla tehostaa niin syyllinen on pumppu.myöskin jos pumpun lamellit on aivan loppu ei myöskään tehosta kierroksilla, todella harvoin on hammastanko syyllinen tälläiseen oireeseen.useimmiten viallinen hammastanko aiheuttaa huonon ajettavuuden. Pääsääntöisesti jos tehostinpumppu ei saa kunnolla öljyä johtuen esim tukkeutuneesta suodattimesta tai erittäin loppuun palaneesta öljystä niin pumppu alkaa kavitoimaan,ulvomaan, kiljunen..jne ja lopuksi hiljenee kun lamellit on loppu ja eikä yritäkään tehdä painetta.tietysti tehostamattomuuteen voi olla myöskin syynä auki juuttunut sisäinen paineventtiili.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: hapatsu - 31.05.2015, 22:29:48
Muutama päivä sitten kuulin että likainen öljy on se mikä aiheuttaa ongelmia.
Säiliössä oleva suodatin tukkeutuu jonka jälkeen imaisee väkisin moskat pumppuun jne...
Pahimmassa tapauksessa tekee yllättäen kesken ajon, jolloin ohjauksesta häviää tehostus.
Vian voi välttää ostamalla uuden säiliön, joka kuulemma maksaa 14,- paikkeilla ja nesteiden vaihto.

Ei tarvitse uutta säiliötä vaihtaa, sen voi puhdistaa aivan helposti ja se uusi maksaa yli 50e.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: virkpe - 31.05.2015, 22:49:19
Ei tarvitse uutta säiliötä vaihtaa, sen voi puhdistaa aivan helposti ja se uusi maksaa yli 50e.
Hinta tieto perustuikin kuulopuheisiin. Itse otin säiliön irti ja puhdistin löpöllä ja paineilmalla.
Säiliöön oli jonkin verran kerääntynyt lietettä muttei ollut tukkeentunut.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: jasso79 - 04.06.2015, 18:22:29
Tänään kävi auto sitten pajalla ihmeteltävänä. Kaiken mahdollisen tsekkasivat läpi, öljyt ja siivilä oli puhtaat. Edellisen pumpun vaihdon yhteydessä oli tehty erikseen huuhtelukin mahdollisten sakkaumien poistamiseksi. Lopulta viaksi paljastui viallinen pumppu. Tämä pumppu, joka oli siis vaihdettu kolmisen viikkoa sitten. Noh, se meni sitten takuuvaihtona. Olivat Hämeen autosta kommentoinneet, josta vaihtopumpu tilattiin, että vastaavanlaisia tapauksia on sattunut muitakin, jossa vaihtopumppu on paljastunut vialliseksi. Taattua on tämä Volvon laatu! :2funny:

Kiitos vinkistä! Pitääpä pitää tämä mielessä, kun auto menee ensi viikolla pajalle tutkittavaksi. Teki tänään taas samat temput pariin kertaan. Ensimmäisellä kerralla tiputti tehostimen kokonaan pois. Toisella kertaa oli aluksi älyttömän jäykkä käntää ja sitten kesken käännöstä taas palautui kevyeksi. Muutoinkin ohjaus tuntui ihmeellisen epätasaiselta, välillä ihmeen jäykkä ja välillä kevyempi. Tämä voisi tosiaan viitata siihen, että säiliön sihti on tukossa. Pumpun vaihdon yhteydessä kuitenkin vaihdettiin öljyt. Voikos tuo likainen öljy rikkoa pumpun miten helposti?

Lopuksi yleistä avautumista. On ollut kyllä pettymystä tämä Volvoon vaihtaminen. On ensimmäinen Volvo ja ei ole laatu vakuuttanut. Mukava ajaa, mutta kaikenlaista pikku vikaa/harmia on ollut ja nyt tämä ohjaus viimeisimpänä. Tätä ennen puolenkymmentä VAG-konsernin autoa on ollut alla, uudempaa ja vanhempaa, eikä vastaavanlaisia murheita ole ollut ohjauksen kanssa. Sen kummemmin nyt puolustelematta VAG-konsernin autoja. Omat murheensa on niissäkin.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 13.06.2015, 10:18:34
Volvosta  S80D5 hävisi tehostus kokonaan. Ohjaus kyllä toimii, mutta erittäin raskaasti. Autolla on ajettu kohta 400 tkm enkä tiedä, onko pumppua vaihdettu koskaan.
Nosturilla autoa käytettiin ja tutkittiin, muttei löytynyt muuta vikaa kuin että pumppu olisi rikki. Voiko pumpun rikkoontumisen varmistaa kotikonstein?

Lisäys: Edellisiin viesteihin viitaten olis ehkä paikallaan putsata ohjaustehostimen öljysäiliö. Säiliön irroittaminen ei liene vaadi erityisiä työkaluja? Voiko öljyt laskea jostain helposti pois vai imurillako olisi paras tyhjentää?

Toinen lisäys: Jos pumppu on rikki, onko syytä ostaa originaali vaihtopumppu, joka maksaa n. 500 e. Onko kokemuksia tarvikepumpusta, jollaisen saa mm. motonetista 200 eurolla?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: virkpe - 13.06.2015, 10:45:22
Öljysäiliö lähtee helposti ilman ihmeempiä työ kaluja. Hankalin on jousi klemmarin irrotus ja toden näköisesti letku on jonkin verran liimautunut kiinni.
Öljyt kannattaa poistaa säiliöstä jollain imurilla.
Itse ainakin olisin tarvike pumpun kannalla, voihan sen palauttaa jos ei toimi oikein.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 22.06.2015, 20:29:11
Alvadissa ontarjolla tällainen pumppu:

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/128303/26237
 (http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/128303/26237)
Onko kenelläkään kokemusta tästä ohjaustehostimen pumpusta ja käykö se suoraan D5-moottorin kanssa? Hinta on ainakin huomattavan edullinen.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: volvesteri - 23.06.2015, 13:47:42
Alvadissa ontarjolla tällainen pumppu:

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/128303/26237
 (http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/128303/26237)
Onko kenelläkään kokemusta tästä ohjaustehostimen pumpusta ja käykö se suoraan D5-moottorin kanssa? Hinta on ainakin huomattavan edullinen.

Eikös tuossa lue, että -06 vuoteen asti? Tuossa pumppu ja säiliö näyttäisi olevan samaa pakettia?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: jp_olli - 23.06.2015, 21:30:38
Tänään tuli puhdistettua säiliö ja siinä oleva sihti. Melko tukkoinen oli ja puhdistus tuli tarpeeseen. Halkaisin säiliön kannen ja puhdistuksen jälkeen Wurth:n nopealla 2k-muoviliimalla peitin avatun sauman.

Öljyt vaihdoin huuhtelemalla, parin litran jälkeen oli vihreää. Ohjaus keveni jonkin verran näillä toimenpiteillä.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 01.07.2015, 14:43:37
Mietin vaan, että onko kenelläkään kokemusta tuosta verkkokauppa Alvadissa tarjolla olevasta pumppu-säiliö yhdistelmästä. Voiko tuollaisella yhdistelmällä korvata nykyisen pumpun, jossa säiliö on erillinen. Mulla on siis D5 vm. 02.

Edit: Alvadin halpispumppu on tarkoitettu eri moottoriin. Ei auta muu, kuin hankkia kallis vaihto-osa, jos pumppu täytyy vaihtaa?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Keke - 21.08.2015, 15:11:41
Ajattelin itsekin kokeilla tuota ohjaustehostimen öljysäiliön puhdistusta. Yksi tarkentava kysymys kuitenkin; tarviiko tuota järjestelmää jotenkin ilmata säiliön irrotuksen jälkeen vai riittääkö, että imee säiliön tyhjäksi, irrottaa letkut, puhdistaa säiliön, jonka jälkeen letkut kiinni ja säiliö täyteen?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: virkpe - 21.08.2015, 17:38:48
Ei kai sen kummemmin tarvitse ilmailla. Varmuuden vuoksi muutaman kerran kääntelee renkaat ääri laidasta toiseen.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Keke - 21.08.2015, 22:16:40
Jep, näin ajattelinkin. Kiitoksia.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 24.10.2015, 07:39:35
Ostin vihdoinkin tehdaskunnostetun ohjaustehostajan pumpun Fixukselta (345 euroa) ja ryhdyin sitä vaihtamaan.
Raskas takelteleva ohjaus nimittäin palasi, vaikka hiljattain putsattu nestesäiliö jonkin aikaa kevensi ohjausta.

Vaihto-osa oli muutoin täsmälleen samanlainen, kuin alkuperäinen, mutta paluuputken liitin on erillisellä kiiinnitysruuvilla, kun alkuperäisessä se on nesteaukon reijän sisäkierteellä. Joten osa täytyy palauttaa tai selvittää uusi liitin putkeen. Kuva selventää asiaa:

(http://s7.postimg.org/sz9mfid47/Ohjaustehostimen_pumpun_ulostuloliitos.jpg) (http://postimg.org/image/sz9mfid47/)

Lisäksi en havainnut vanhassa pumpussa ulkoisen tarkastelun perusteella mitään  ongelmaa. Pyöritettäessä ei ääniä, ei takeltelua. Voikohan vika olla sittenkin hammastangon puolella tai jossain muualla.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Chili - 24.10.2015, 09:06:54


Mikä varaosanumero vanhassa oli, ja mikä uudessa?

Minulla sama ongelma ratkaistavana, joten raportoi ehdottomasti miten homma etenee!! Kiitoksia etukäteen!
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: ärzy - 26.10.2015, 21:45:05
Itsellä oli vm.2008 S80:ssä pumppu juuri tuollainen kuin tuo varaosapumppu eli erillisellä kiinnitysruuvilla. Moottorina D5244T4.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 27.10.2015, 21:24:51
Erillisellä kiinnitysruuvilla olevan pumpun varaosanumero on
(http://s12.postimg.org/tjrb9l6qx/Ohjaust_pumppu_v_r.jpg) (http://postimg.org/image/tjrb9l6qx/)

Vm. 02 S80 D5 autooni oikessa ohjaustehostimen pumpussa oli tällainen numero:

(http://s17.postimg.org/qeccy4xdn/ohjaust_pumppu_oikea.jpg) (http://postimg.org/image/qeccy4xdn/)

Laitoin pumpun paikalleen, laitoin uudet vihreät öljyt ja testailin puoli tuntia. Oireet eivät häipyneet. Ilmeisesti vika ei ollut pumpussa.

Seuraavaksi täytyy tutkia hammastanko. Mitä sille voi tehdä, muuta kuin vaihtaa uuteen?
Ojaus siis jäykistelee varsinkin hitailla kierroksilla. Nopeilla kierroksilla ohjaus toimii välillä tosi liukkaasti ainakin toiseen suuntaan.



Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 29.10.2015, 15:16:23
Hammastangon merkki (SMI) ja numero (6820000015) löytyy ohjausvaihteen rungon sivulta helposti.

(http://s24.postimg.org/ppzqtesld/WP_20151029_001.jpg) (http://postimg.org/image/ppzqtesld/)
(http://s24.postimg.org/tl34vzbr5/WP_20151029_004.jpg) (http://postimg.org/image/tl34vzbr5/)

Numeron avulla tilasin hammastangon tänään Fixukselta. Hinta tälle tehdaskunnostetulle osoittautui yllättävän kohtuulliseksi (435 e). Pakettiin sisältyy aksiaalinivelet ja suojakumit. Siniseltä tarjosivat osaa suoraan rekisterinumeron perusteella hintaan 1040 e, vaikka muualta rekisterinumeron perusteella löytyy useita vaihtoehtoja. Siksi alkuperäisosan numeron kaivaminen kannattaa.

Raportoin osan vaihdon tähän ketjuun myöhemmin.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: mikkoh - 03.11.2015, 10:43:04
Oikeanlainen tehdaskunnostettu hammastanko löytyi. Auto nosturille ja vaihtotyöhön.
Vanhasta hammastangosta löytyikin aikamoinen vika. Tästä kuvasta se selviää.

(http://s12.postimg.org/duvaj0xih/hammastangon_murtuma.jpg) (http://postimg.org/image/duvaj0xih/)

Tangossa keskellä oleva kiinnityskorvake oli murtunut poikki. Tanko on kiinni apurunkoon viidellä pultilla, joista keskimmäisen pettäminen aiheutti rungon väsymisen ja murtumisen. Ihmeellistä, että ohjaus ylipäätään vielä toimi, vaikkakin aika raskaasti.

Vaihtopantti 220 euroa jää nyt saamatta, koska vanha osa on pahoin vaurioitunut.

Uuden tangon vaihtaminen eteni suurin piirtein samassa järjestyksessä, mitä aiemmin täällä on selostettu. Lainaus nimimerkiltä Brick:

-Pyörät irti
-Raidetangonpäät irti
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen liitos auki, pyöränkotelosta pääsee pikkuräikällä ja 40cm jatkovarrella hyvin käsiksi
-Apurunkon takapultit kokonaan auki ja etupultit reilusti auki
-Kallistuksenvakaaja pois
-Hydraulipuket ja niiden tuet auki
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit auki, myös se kolmiotukisuoja joka on apurungossa kiinni
-Ohjausvaihde pois ja uusi tilalle.
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit kiinni ja kolmiohärdelli
-Hydrauliputket kiinni
-Apurunko kiinni
-Hydrauliputket kiinni
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen hytin puoleinen liitos auki ja koneen puoleinen kiinni ja sitten hytinpuoli kiinni
-Kallistuksen vakaja kiinni
-Raidetangot ja pyörät takaisin ja kulmien säätöön

Hankalin kohta oli rattiakselin liittäminen ohjausvaihteen akseliin. En hoksannut väljentää tiukalla sovituksella olevaa liittimen muhvia ajoissa ja hammastangon jo ollessa paikallaan se oli käytännössä mahdotonta.  Vaihtoon meni 5 tuntia, josta noin 1,5 tuntia tuon liitoksen kanssa taisteluun. Olisi pitänyt ehkä suostua irrottamaan se ohjauspylvään väliakseli hytin puolelta, josko olisi helpottanut liittämistä.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: Jerkki - 04.01.2020, 21:43:43
Mitenkä herkkä V70 D5 vm2010 ohjauksen pitäisi olla?
Kulkineina viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollut S80 2.4D 2008 ja tuo V70. V70 ostin 6kk sitten ja ohjaus oli ostotilanteessa jo jäykkä ja tiesin että tehostin ainakin menee vaihtoon ja sen vaihdoinkin 3kk sitten (ohjaus keveni samalla). Samoin S80 vaihdoin tehostimen, kun parkkipaikalla ei meinannut rattia saada enää käännettyä. Ohjauksen herkkyyteen molemmissa olin aiemmin tyytyväinen, kunnes.

Sitten vaihdoin tuon S80:sen S60:seen vm2001 (bensa) ja voi että ohjaus on ihan toista luokkaa. S60:sellä pyörittää rattia yhdellä sormella painamalla,  kun V70:sellä pitää puristaa rattia kunnolla, että saa liikkumaan.

Iskarin yläpään laakeri olen miettinity että auttaisiko asiaan vai onko näissä uudemmissa volvoissa vaan prkleen jäykkä tuo ohjaus???  :tickedoff: :tickedoff:
Hammastangon kuntoa en ole vielä tarkistanut...
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: kestosippi - 06.01.2020, 13:56:50
Mitenkä herkkä V70 D5 vm2010 ohjauksen pitäisi olla?
Siitä voimasta huomio omasta samanlaisesta autosta jossa ohjaus on mielestäni juuri sopivan herkkä.
Yhdellä sormella ei pysty kääntämään rattia ainakaan paikallaan seistessä ja kyllä ajaessakin pitää ihan kunnolla ottaa ratista kiinni.

Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: vilvaa - 23.04.2020, 09:51:00
Noniin, nyt tarviis arvausapuja Volvo S60 vm. 2001 ohjauksen ongelmiin. Autolla ajettu 275tkm ja ongelmat alkoivat ilmetä viime syksynä n. 270tkm kohdilla. Auton ohjaus meni ajoittain raskaaksi eikä palauttanut kunnolla, vaihdoin öljyt, olivatkin jo tiensä päässä, se auttoi ehkä hieman mutta ei korjannut ongelmaa. Talven mittaan ohjaus toimi välillä paremmin, välillä huonommin mutta huonoimmillaankin ihan kohtuullisesti. Suurin oire lähinnä se että ohjaus "tarrasi" keskelle ja oli ajossa todella raskas kääntää keskiasennosta kumpaakaan suuntaan, mutta kun kerran veivasi voimalla niin hetken pysyi kevyenä siihen suuntaan. Viikko sitten tapahtui ihme ja hiljaisessa vauhdissa tiukassa vasemmassa kännöksessä yhtäkkiä ohjaus alkoi toimimaan kuin ihmisen mieli! Tätä riemua kesti tuon viikon/500km, autolla ajettiin muutama 200km siivukin ilman huolen häivää. Sitten auto seisoi pari yötä parkkiksella ja kun eilen lähdin liikenteeseen niin ohjaus oli raskaampi kuin koskaan ennen eikä palauta juuri lainkaan. Olen erittäin hämilläni, mikä vika voi korjaantua itsestään ajossa ja ilmetä uudestaan paikallaan seisomalla? Voiko yläpään laakerit jumia näin pahasti? Tukos letkuissa/säiliössä? Pumpun enkä ohjausvaihteen vikaan en oikein usko kun korjaantui välillä toimimaan kuin unelma eikä pumppu ole pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä eikä nestettä katoa.. Onko kellään ollut vastaavaa vaihtelevaan vikaa ohjauksessa, tai arvauksia syystä?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: hespa - 23.04.2020, 10:01:48
Monta monta kertaa sama vika tullut vastaan. Koita herätellä ohjausakselin ristikko esim WD-40 ruiskimalla konehuoneesta siitä jarrutehostimen alta. Näkyy huonosti mutta siitä pääsee kyllä.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: vilvaa - 23.04.2020, 21:13:05
Monta monta kertaa sama vika tullut vastaan. Koita herätellä ohjausakselin ristikko esim WD-40 ruiskimalla konehuoneesta siitä jarrutehostimen alta. Näkyy huonosti mutta siitä pääsee kyllä.

Iso kiitos vinkistä, niveleen pääsi hyvin käsiksi kun otti moottorin takaosaan menevän ilmanputsarin letkun irti. Rutikuivalta ja ruosteiselta näytti! Uitin nivelen oikein kunnolla WDllä joka puolelta ja siitä se lähti notkistumaan kun käänteli ja öljysi. Pienen lenkin perusteella ohjaus toimi kuten pitääkin. ☺️  Olisiko tuonne niveleen hyvä ruikata perään jotain vähän jämäkämpää, sprayvaseliinia tms. nyt kun sen sai notkistumaan, pitäisi varmaan paikat pidempään notkeina?
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: hespa - 24.04.2020, 08:32:37
Joku keraaminen voiteluaine olis aika jees.
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: JiiV70 - 26.04.2020, 21:12:20
Täällä ssellasia oireita, että ohjaus on paikallaan pirun jäykkä mutta ajossa ei minkäänlaista takertelua.
Kesärenkaat 205/60/16 ja ei mitään palaa saada paikallaan tyhjäkäynnillä rattia kääntymään. Vähänkin kierroksia niin ei ongelmaa.

Mutta talvirenkaillapa saa paikallaan käänneltyä rattia ilman ongelmia, niin lumella kuin kuivalla asfaltillakin. Talvinakit kokoa 205/55/16.

Pitää koittaa jos sais nesteet vaihdettua ja sihdin putsattua. Mystistä vaan tuo että kesärenkailla oireilee, talvirenkailla ei  :idiot2:
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: janhon - 27.04.2020, 14:38:56
Ohjaustehostin vetelee viimeisiä, kierroksilla ei ongelmaa mutta tyhjäkäynnillä jäykkä.

Talvirenkaat on kevyemmät kääntää....
Otsikko: Vs: Ohjaus erittäin raskas
Kirjoitti: kestosippi - 27.04.2020, 19:07:44
Ohjaustehostin vetelee viimeisiä, kierroksilla ei ongelmaa mutta tyhjäkäynnillä jäykkä.

Talvirenkaat on kevyemmät kääntää....

Tarkoittanet siis ohjaustehostimen pumppua.
Itselläni kävi 940 Volvossa niin että pumppu lakkasi pumppuamasta tyhjäkäynnillä kunnollisesti ja ohjaus oli pirun raskas matelunopeuksissa.
Tilasin Skruvatilta uuden pumpun ja asensin sen onnistuneesti. Toimi erinomaisesti.
Kuitenkin noin vuoden päästä tuli sama oire. Ohjaustehostus ei toiminut mateluvauhdissa parkkipaikoilla.
Ensiksi luulin vian nyt tulleen itse ohjausvaihteen tehostussysteemiin enkä korjannut moneen kuukauteen kunnes aloin epäillä sitä Skruvatin pumppua.
Ostin ikivanhan käytetyn pumpun kolmellakympillä ja asensin sen kokeeksi testikäyttöön.... Hurraa! Vika olikin poissa!
No Skruvatin pumppu olikin siis petturi kun toimi vain noin vuoden ajan oikein.
Tein reklamaation ja Skruvat halusi sen pumpun lähetettäväksi Shenkerillä ruotsiin syyniin. Tuli vastaus että voin tilata uuden pumpun tai käyttää sen 140€ hinnan johonkin muuhun.
Käytin talvirengassarjaan sen hyvityksen ja jätin sen ikivanhan toimivan pumpun käyttöön ja se toimii siinä edelleenkin parin vuoden jälkeenkin.
Skruvat kyllä piti sanansa takuusta vaikka olikin kulunut jo noin 2 vuotta sen ostosta.