Oikeanlainen tehdaskunnostettu hammastanko löytyi. Auto nosturille ja vaihtotyöhön.
Vanhasta hammastangosta löytyikin aikamoinen vika. Tästä kuvasta se selviää.

Tangossa keskellä oleva kiinnityskorvake oli murtunut poikki. Tanko on kiinni apurunkoon viidellä pultilla, joista keskimmäisen pettäminen aiheutti rungon väsymisen ja murtumisen. Ihmeellistä, että ohjaus ylipäätään vielä toimi, vaikkakin aika raskaasti.
Vaihtopantti 220 euroa jää nyt saamatta, koska vanha osa on pahoin vaurioitunut.
Uuden tangon vaihtaminen eteni suurin piirtein samassa järjestyksessä, mitä aiemmin täällä on selostettu. Lainaus nimimerkiltä Brick:
-Pyörät irti
-Raidetangonpäät irti
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen liitos auki, pyöränkotelosta pääsee pikkuräikällä ja 40cm jatkovarrella hyvin käsiksi
-Apurunkon takapultit kokonaan auki ja etupultit reilusti auki
-Kallistuksenvakaaja pois
-Hydraulipuket ja niiden tuet auki
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit auki, myös se kolmiotukisuoja joka on apurungossa kiinni
-Ohjausvaihde pois ja uusi tilalle.
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit kiinni ja kolmiohärdelli
-Hydrauliputket kiinni
-Apurunko kiinni
-Hydrauliputket kiinni
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen hytin puoleinen liitos auki ja koneen puoleinen kiinni ja sitten hytinpuoli kiinni
-Kallistuksen vakaja kiinni
-Raidetangot ja pyörät takaisin ja kulmien säätöön
Hankalin kohta oli rattiakselin liittäminen ohjausvaihteen akseliin. En hoksannut väljentää tiukalla sovituksella olevaa liittimen muhvia ajoissa ja hammastangon jo ollessa paikallaan se oli käytännössä mahdotonta. Vaihtoon meni 5 tuntia, josta noin 1,5 tuntia tuon liitoksen kanssa taisteluun. Olisi pitänyt ehkä suostua irrottamaan se ohjauspylvään väliakseli hytin puolelta, josko olisi helpottanut liittämistä.