Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: vellu_volvo - 10.06.2014, 11:45:25
-
Onko kellään heittää ohjetta miten saa nostettua b21 koneen öljynpainetta? Jostain muistan lukeneeni että rajoitinjousen alle vaan prikkaa ja sillä hyvä, mutta minkä paksunen prikka sinne ois hyvä laittaa?
-
Prikka rajoitinvettiilin jousen väliin. Suosittelen vielä laittamaan sen itse rajoitusventtiilin tapin päähän, eli silloin oltava siinä korokerinkulassa reikä keskellä (aika usein prikassa reikä on ;D )
Prikan paksuus sen mukaan, miten paljon haluat nostaa painetta.
Miksi nostat painetta jos saa udella?
Omassa biilissä prikka sen paksuinen, kun joku 6mm prikka nyt yleensä on. Paremmin en muista ja pumppua en enää avaa.
-
Prikka rajoitinvettiilin jousen väliin. Suosittelen vielä laittamaan sen itse rajoitusventtiilin tapin päähän, eli silloin oltava siinä korokerinkulassa reikä keskellä (aika usein prikassa reikä on ;D )
Prikan paksuus sen mukaan, miten paljon haluat nostaa painetta.
Miksi nostat painetta jos saa udella?
Omassa biilissä prikka sen paksuinen, kun joku 6mm prikka nyt yleensä on. Paremmin en muista ja pumppua en enää avaa.
minkä verran paineet yhdellä prikalla sitten nousi?
-
Mahdoton sanoa. Ennen koneessa ollut pienempi pumppu ja ns vakio kone. Nyt koneessa eri pumppu, eri välykset, eri öljyt, öljyruiskut, iso turbo jne. Tosin kone vielä edes käynti kuntoinen. Tässä viittaan siihen, että riippuu ihan pumpun riittävyydestä, öljyistä ja koneesta tuo paine milläkin prikalla.
Kokeilisin ensin nyt vaikka sillä 6mm prikalla, paksuus voisi olla noin 1,5mm luokkaa? Ja miksi painetta nostetaan ja kuinka paljon painetta halutaan? Paljonko painetta nyt?
-
Kokeilisin ensin nyt vaikka sillä 6mm prikalla, paksuus voisi olla noin 1,5mm luokkaa? Ja miksi painetta nostetaan ja kuinka paljon painetta halutaan? Paljonko painetta nyt?
Nykyisiä paineita en ole mitannut koska tekniikka ei ole vielä valmis. Painetta nostan siksi, että b21a:n vakio pumppu ja aion ahtaa tekniikan jolloin öljynpaineen korotus ei ole pahitteeksi?
-
Nykyisiä paineita en ole mitannut koska tekniikka ei ole vielä valmis. Painetta nostan siksi, että b21a:n vakio pumppu ja aion ahtaa tekniikan jolloin öljynpaineen korotus ei ole pahitteeksi?
Volvon koneissa on sama öljypumppu, oli sit ahdin tai ei, poislukien B230FT/FK 1995-> joissa about 5mm korkeampi öljypumppu (rattaineen) kun vanhemmissa. Vanhemmissa koneissa ja myös uudemmissa on turboissa ja vapareissa sama.
B17,19,21 ja 23 koneissa on kanssa kaikissa sama pumppu, oli sit kyseessä vapari tai turbo.
Myös esim. T6 pitäis olla ihan sama kun 3,0 tai esim 1,6 4syl vaparin, vaikka T6 on kaksi ahdinta. :)
Eli pointti:
Öljymäärä riittää mainiosti vakionakin, KUNHAN välykset on tehtaan rajoissa, eli jotain 0,15-0,35mm nurkilla.
Ja lisäykseksi vielä, volvon koneessa on vakiona kovat öljynpaineet, jos kaikki on kunnossa, eli ei tarvis korottaa, filsu vaan repeää sisältä :P
-
Oonko nyt ihan hakoteillä vai eikös tuolla paineen noston kylkiäisinä "saada" samalla myös pienempi tuotto? Jos tehtaallakin on laitettu uudempiin vinolohkoihin nimenomaan suurempituottoiset pumput ja 16v turboissahan niitä oli jo ennen -95, vaikka sinänsä ihan erilainen onkin kasitappisen pumppuun verrattuna. Itse näkisin ehkä tuon suuremman tuoton tärkeämpänä kuin kovan öljynpaineen, varsinkin jos moottorissa on esim. öljysumut ja ahtimen öljynkierto vielä "perusmoottorin" lisäksi. Ei kai ne sitä isoa pumppua ole ihan turhaan öljyruutallisiin koneisiin laittaneet?
-
Loogisesti ajateltuna tuotto pienenee. Ymmärtääkseni liukulaakereiden kanssa paine on tärkeänä tekijänä että öljykalvo pysyy riittävänä laakerissa. Toki ilman riittävää tuottoa ei paineesta ole hyötyä. Mutta jos tuoton kustannuksella voidaan painetta nostaa niin laakerit kestää paremmin?
-
Loogisesti ajateltuna tuotto pienenee. Ymmärtääkseni liukulaakereiden kanssa paine on tärkeänä tekijänä että öljykalvo pysyy riittävänä laakerissa. Toki ilman riittävää tuottoa ei paineesta ole hyötyä. Mutta jos tuoton kustannuksella voidaan painetta nostaa niin laakerit kestää paremmin?
Tuotto ja paine kulkee käsi kädessä. Iso paine=suuri tuotto=suuri virtaus. Öljypumpussa paine nostetaan ohitusta kuristamalla. Virtausta tarvitaan että saadaan laakerikitkan aiheuttama lämpö pois. Kitka riippuu vähän laakerin kuormituksesta, mutta kasvaa reippaasti kun kierroksia lisätään => turbomoottori pärjää 99% vakioöljysysteemillä, paitsi jäähdytin on hyvä lisä.
-
Ja lisäykseksi vielä, volvon koneessa on vakiona kovat öljynpaineet, jos kaikki on kunnossa, eli ei tarvis korottaa, filsu vaan repeää sisältä :P
Kyllähän siellä suodattimessa on ohivirtausventtiili sitä varten jos paine on liian kova.
-
tänään tuli silvottua yks vinokoneen pumppu ja tarkotus korottaa 10mm tuota vanhan mallin pumppua, toinen ratas valmiina ja korokerengas toisesta pumpusta valmiina huomenna tarkotus tehdä loppuun.
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=37449 (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=37449)
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=37451 (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=37451)
http://kuva.termiitti.com/v.php?img=37450 (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=37450)
-
Kyllähän siellä suodattimessa on ohivirtausventtiili sitä varten jos paine on liian kova.
Ei auta jos on liikaa painetta järjestelmässä, kyllä ne kuoret putsarista korkkaa. Ohivirtausventtiili on suodattimen tukkeutumisen varalle.
-
Ei auta jos on liikaa painetta järjestelmässä, kyllä ne kuoret putsarista korkkaa. Ohivirtausventtiili on suodattimen tukkeutumisen varalle.
Testattiin joku aika sitten paljon öljynsuodatin kestää painetta, ennen kuin korkkaa. Tiiviste antautu ~18barissa. Kyseessä oli renault dieselin (dacia) suodatin ja vedellä ponnistettiin.
-
Testattiin joku aika sitten paljon öljynsuodatin kestää painetta, ennen kuin korkkaa. Tiiviste antautu ~18barissa. Kyseessä oli renault dieselin (dacia) suodatin ja vedellä ponnistettiin.
,
Mulla korkkasi M-filter tojotan dieselissä kun paineensäätimen mäntä jumi. Ja ei korkannut tiivisteestä...
-
http://s1072.photobucket.com/user/sp6969/library/pumppumod?sort=3&page=1 (http://s1072.photobucket.com/user/sp6969/library/pumppumod?sort=3&page=1)
tämmönen siitä sitten tuli, vielä täytyy korkeampi tappi jousen alle sorvata muutoin valmis.
tämä ei todellakaan ole oma keksintö vaan kulmamiehen photobucketista apinoitu 8)
-
Myös esim. T6 pitäis olla ihan sama kun 3,0 tai esim 1,6 4syl vaparin, vaikka T6 on kaksi ahdinta. :)
Tinakutosen pumpussa on leveempi pumppu elementti kun neloskoneessa, ihan mitattu juttu.