Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hevonen - 30.04.2011, 16:53:51
-
Vähän pitäis nyt perehtyä tuohon lootaan, aiemmin ei ole ollut tarvetta.
Mikä tommosen elinikä on? Jostain olen lukenut että tuommonen 350tkm alkaa oleen rajoilla, riippuu varmaan vähän huollostakin.
Tuommosta kun kokeilee, vaihdot pitäis olla pehmeitä, ei saa nyppiä paikallaan jarru päällä, öljy pitäis olla kunnollista, ei palanutta. Mitä muuta?
Tähän nyt sais laittaa kokemuksia ja tietoa tuosta Warnerista.
Jos on väärä osio, siirtäkää. :P
-
Mul oli tollanen kampe "jokunen" vuosi sitten. Tosin 740:ssä. AW71. Kilsoja oli muistaakseni 340tkm kun meni vaihtoon. Ei ollut ongelmia koskaan, ja hyvin pelitti vielä kun siitä luovuin. Orjallisesti oli öljyjä vaihdeltu, ainakin mun toimesta. Käytöstä ja ylläpidosta tuo on kiinni.....
-
Lisäjäähdytin on tarpeen ja syytä pitää puhtaana, luonnollisesti... Itelle tulee isompi kunhan sopiva sattuu eteen. Toisaalta syylärin öljykierron vois kesäksi sulkee.
Lootan luistoa voi rajoittaa rajoittamalla mäntien liikerataa. Helppoa kotisepänkin tehdä tuo. Huhupuheiden mukaan laatikko vois olla paikoillaan?
Omassa vollessa lukollinen AW71L mittarissa yli 450 tuhatta ja kerran vaihdettu mittaristo, eli ainakin tuon verran ajettu ehkä enemmän? Tuossa L lootassa kettumainen ominaisuus, lukko ei irtoa ellet vaihda 3. vaihteelle. Ja kytkeytyy 4. vaihteen kanssa aina samassa nopeudessa, tuossa kytkeytyy mittarin ollessa 98 kmh todellista 90.
Ite haluaisin tietää mitä eroa sillä valkoisella ja vihreällä lootan releellä on?
-
Toisten mielestä se lisäöljynjäähdytin (erillinen oma kenno) on ihan tarpeeton Suomen suvessa.
Sanovat että AW:n ominaisuus on terävät vaihdot, erityisesti 2->3. Pehmeä vaihto tarkoittaisi silloin että loota luistaa vaihdossa? Mulla ainakin molemmat AW71:t 760:eissä vaihtavat terävästi, 1->2 on ihan sujuva mutta 2->3 huomaa. Olis yks ajamatonkin AW71 tuossa oottamassa, en oo kerinny vielä tyypittää sitä.
Isojen poikien mukaan AW71 kestää tehoja johonkin reilusti yli 400 hv ja vääntöäkin vaikka miten. Sporttiseen kiihdyttelyyn tuo Moosen mainitsema männän liikeradan rajoitus, tapahtuu vaihtamalla männän palautusjousen sisältä tappi pitempään. Laatikosta ei tarvi avata kuin pohja mutta sisuskalut ovat ylösalaisin siellä jos auto on pyörillään, itse en avaisi lootaa muuten kuin pohja ylöspäin.
Tiedä sitten monesko laatikko noissa mun autoissa on menossa, mutta ei musta vaikuta siltä että 350 tkm on vielä mikään matka AW71:lle. Kuhan on lootassa öljyä ja sitä vaihtelee riittävän usein niin kyllä se menee. :3/4 jättää sen:
-
Jos ei ole mitään hajua onko laatikon suodin vaihdettu koskaan niin pohja auki ja putsaukseen tai uutta tilalle.
Samalla saa magneetin ja koko pohjan putsattua töhnästä.
Itsellä on laatikon lämmitys (syylärissä kierto ) ohitettu ja omalla jäähdyttimellä hoidettu laatikon jäähdytys ,kesällä mitään tarvetta kierrätellä syylärissä öljyjä.
-
Jos ei ole mitään hajua onko laatikon suodin vaihdettu koskaan niin pohja auki ja putsaukseen tai uutta tilalle.
Samalla saa magneetin ja koko pohjan putsattua töhnästä.
Itsellä on laatikon lämmitys (syylärissä kierto ) ohitettu ja omalla jäähdyttimellä hoidettu laatikon jäähdytys ,kesällä mitään tarvetta kierrätellä syylärissä öljyjä.
Kuinka olet toteuttanut putket ja letkut? Putket poikki ja jatko letkulla sinne jäähdyttimelle?
Onkohan tuossa originaalissa lisäjäähdyttimessä jonkinlainen termostaattiohjaus?
-
Onkohan tuossa originaalissa lisäjäähdyttimessä jonkinlainen termostaattiohjaus?
Kyllä siellä on kierto päällä aina, eikä huuhteluvaihdon virtauksessa ole havaittavaa eroa kylmä vrt lämmin, kuumana ei oo viittiny öljyjä vaihtaakaan :P
-
Kuinka olet toteuttanut putket ja letkut? Putket poikki ja jatko letkulla sinne jäähdyttimelle?
Onkohan tuossa originaalissa lisäjäähdyttimessä jonkinlainen termostaattiohjaus?
Normi orggis väliadabterista tehty liitos mutta löytyy niitä jatkoliitoksia varmaan traktori ja hydrauliliikkeistä.
Voisihan nuo putket korvata valmiilla teetetyillä teräspunosletkuilla..
Paras lisäjäähdytin asennus minkä purkanut niin lisäosa jäänyt ilman kiertoa ;D
Kannattaa katsoa mihin ne orggisadabterin liitokset laittaa jos jättää vakiosyylärikierron käyttöön.
-
Lootan luistoa voi rajoittaa rajoittamalla mäntien liikerataa. Helppoa kotisepänkin tehdä tuo. Huhupuheiden mukaan laatikko vois olla paikoillaan?
Helppoa jos purkuvaiheessa kaikki menee nappiin. Onnistuu tuo auton allakin, mutta kerran tuon homman tehneenä en voi suositella.
Venttiilikoneiston irrotuksessa saa olla tarkkana. Itsellä hajosi siitä tiiviste. Sitten sai avata venttiilikoneiston, että sai tiivisteen vaihdettua. Sen kasaaminen ei olisi onnistunut ilman ohjekirjaa.
Kannattaa hommata koko tiivistesarja laatikkoon (sisältää myös öljypohjan tiivisteen) jos meinaa tuon tehdä.
-
Juu, paljon helpompaa on "shift kit"in rakentaminen kun loota on irti. On se -71 sen vajaa 600 Nm kestänyt penkissä ja vartilla. Orkkis -70 ei kestänyt edes kaasariturbon 180 hv tehoja..
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/korjaamo/aw71_shiftkit/CIMG1003.JPG)
-
kellään selkänahassa tietoo siitä kierteestä joka syylärin päädyssä lootaöljyn esilämmitykselle?
vai otanko huomenna kassillisen liittimiä mukaan töistä. ja teen viriviriä.. :buck2:
-
Kannattaa hommata koko tiivistesarja laatikkoon (sisältää myös öljypohjan tiivisteen) jos meinaa tuon tehdä.
Mistä näihin saa edukkaasti korjaussarjoja? Netistähän löytyy mitä vaan, mutta tuleekohan tavarakin perille :).
-
Mistä näihin saa edukkaasti korjaussarjoja? Netistähän löytyy mitä vaan, mutta tuleekohan tavarakin perille :).
Edukkaasta en tiedä. Volvolta kyselin pelkkää öljypohjan tiivistettä. Sitä ei kuulemma erikseen saanut. Ostin sitten sen tiivistesarjan (55e).
-
Ainakin pohjatiivisteitä sai ennen sai Motonetistä.
Ja se suodatin on pelkkä muovisiivilä (peltipurkissa), voi putsata.
-
Ainakin pohjatiivisteitä sai ennen sai Motonetistä.
Ja se suodatin on pelkkä muovisiivilä (peltipurkissa), voi putsata.
ja saa edelleen.
-
Aisin Warnerin sivuilla on näppärästä eri laatikot väännön kestoineen:
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/drivetrain/lineup/index.html
Ei ihan tieteellisen tarkkaa, mutta nämä 03-xx -laatikot kestävät uutena ja vakiona maksimissaan n. 250 Nm.
-
Tuo 70 laatikko on sitten eri kun 71.
-
Joo, Tonillahan on kestänyt melkeen 600Nm tuo 71. :pupu:
-
ensimmäinen 70 laatikko ei kestänyt edes kaasaritubon 180 hv:aa.
-
itellä on ollu 2 kappaletta 940 turbo+aw-71L ja viimeisimmässä paukku loota 400tkm pelkän lastuvirin voimin, tuli kerralla entinen :/ mutta edellisellä oli menty 500tkm ja toimi erinomaisesti, joten huollolla lienee suuri merkitys. tuota sift kittiä suunnittelin viimeisinpään kulkineeseen vaan tuli sitte järkiin ja ajelen manuaalilla nykyään. en oikeen koskaan tykästyny tomaattiin.
-
Mulla on 344000 ajettu tuo 940 230ft+aw71 ja ainaki toistaseks on toiminu erittäin hyvin. Ja toivottavasti toimii jatkossakin.
-
Paha sanoa, paljonko meikäläisen AW71L lootaa on remontoitu, mutta paljon on ajettu. Autosta on kuollut nopari ja sitämyöten matkamittari joskus 2001 tjsp ja siinä vaiheessa mittarissa oli karvaa alle 400 tkm. Hetkeäkään tuo seiska ei ole ollut seisonnassa. Koneen, B230F, kolinasta päätellen tällä on menty reippaasti yli 500. Loota pelaa kutakuinkin kunnollisesti, ei ainakaan luista liikoja.
Tähän samaan ketjuun vois varmaan mutuilla, miksi tämä loota vaihtaa kiltisti kakkoselle, pikkusen tömähtäen kuten kuuluu, mutta kolmoselle vaihdetaankin sitten vasta reippaalla luistatuksella, tasakaasulla kickdowniin nojaillen vasta jossain 4500 rpm tienoilla. Toki kaasua pilkkimällä sen kolmosenkin saa aikasemmin... Nelosen ottaa juuri, kuten ohjekirja kertoo.
-
Paha sanoa, paljonko meikäläisen AW71L lootaa on remontoitu, mutta paljon on ajettu. Autosta on kuollut nopari ja sitämyöten matkamittari joskus 2001 tjsp ja siinä vaiheessa mittarissa oli karvaa alle 400 tkm. Hetkeäkään tuo seiska ei ole ollut seisonnassa. Koneen, B230F, kolinasta päätellen tällä on menty reippaasti yli 500. Loota pelaa kutakuinkin kunnollisesti, ei ainakaan luista liikoja.
Tähän samaan ketjuun vois varmaan mutuilla, miksi tämä loota vaihtaa kiltisti kakkoselle, pikkusen tömähtäen kuten kuuluu, mutta kolmoselle vaihdetaankin sitten vasta reippaalla luistatuksella, tasakaasulla kickdowniin nojaillen vasta jossain 4500 rpm tienoilla. Toki kaasua pilkkimällä sen kolmosenkin saa aikasemmin...
Luistaako se vaihto siis, vaiko vain vaihtaa vasta korkeilla kierroksilla?
Senhän kuuluukin vaihtaa korkeammilla kierroksilla jos kaasua painaa. Mutta ei pitäisi luistaa järjettömästi. Ja kakkoselta kolmoselle vaihdon pitäisi tuntua hyvinkin selvästi tömähdyksenä.
-
Luistaa merkittävästi vaihdossa, ei tömähdä. Toki pitääkin vasta korkeammalla vaihtaa kovalla vedolla, mutta tämä vedättää kyllä kakkosen todella pitkälle kevyemmälläkin kaasulla. En nyt osaa ihan justiinsa paremmin mutuilla numeroita.
-
Vaatii selkeästi "shift kit"in. Kuten sanottua "Mummojen on hyvä ajaa Volvon automaatilla" (eli AW:llä). Itsellä luisti niin paljon täys kiihdytyksessä, että alkoi hakkaamaan rajottajaan asti. Nykyään vain pikkasen nykäsee ja on isompaa vaihdetta pesässä. Ei tarvitse myöskään poltella kytkinpakkoja.
-
Päädyin suorittamaan jossain välissä tämmöisen jumpan: http://www.vcoa.org/700-900-faq/VolvoAW7XValveBodyService/AW7Xindex.html
Siinä samassa pitää uusia nämä kuulat ja asennan venttiilijousien alle pultit lisäämään esijännitystä.
-
Mistä näihin saa edukkaasti korjaussarjoja? Netistähän löytyy mitä vaan, mutta tuleekohan tavarakin perille :).
Scantech myy master kittiä aw70/71 -laatikoihin (ja siellä on moneen muuhunkin laatikkoon vastaavia):
http://scantechproducts.com/carparts/en/volvo-saab/master-kit-aw7071-2017.php
Kuka myy noita ihan tavalliselle sukan kuluttajalle?
---
Tuolla olisi: http://www.softbildelar.se
Mutta mikä tuo paikka on ja hintaa tuli 2466,50 SEK eli noin 277e :).