Samppasport  Futurez

940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.

  • 26 Vastauksia
  • 13120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« : 30.04.2011, 16:53:51 »
Vähän pitäis nyt perehtyä tuohon lootaan, aiemmin ei ole ollut tarvetta.
Mikä tommosen elinikä on? Jostain olen lukenut että tuommonen 350tkm alkaa oleen rajoilla, riippuu varmaan vähän huollostakin.

Tuommosta kun kokeilee, vaihdot pitäis olla pehmeitä, ei saa nyppiä paikallaan jarru päällä, öljy pitäis olla kunnollista, ei palanutta. Mitä muuta?

Tähän nyt sais laittaa kokemuksia ja tietoa tuosta Warnerista.
Jos on väärä osio, siirtäkää. :P

Poissa AWD69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #1 : 30.04.2011, 19:46:47 »
Mul oli tollanen kampe "jokunen" vuosi sitten. Tosin 740:ssä. AW71. Kilsoja oli muistaakseni 340tkm kun meni vaihtoon. Ei ollut ongelmia koskaan, ja hyvin pelitti vielä kun siitä luovuin. Orjallisesti oli öljyjä vaihdeltu, ainakin mun toimesta. Käytöstä ja ylläpidosta tuo on kiinni.....
V70AWD Summum D5244T15 -12 (2017->)
V70AWD Geartronic Titanium B5254T2 -04 (2010-2017)  850SpW A Classic B5252FS -97 (2001-2010)
745GLE A B230E -86 (1993-2001)
Traktorin kaatuessa pidä kiinni ohjauspyörästä - Älä hyppää !

The moose

  • Vieras
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #2 : 30.04.2011, 20:08:15 »
Lisäjäähdytin on tarpeen ja syytä pitää puhtaana, luonnollisesti... Itelle tulee isompi kunhan sopiva sattuu eteen. Toisaalta syylärin öljykierron vois kesäksi sulkee.

Lootan luistoa voi rajoittaa rajoittamalla mäntien liikerataa. Helppoa kotisepänkin tehdä tuo. Huhupuheiden mukaan laatikko vois olla paikoillaan?

Omassa vollessa lukollinen AW71L mittarissa yli 450 tuhatta ja kerran vaihdettu mittaristo, eli ainakin tuon verran ajettu ehkä enemmän? Tuossa L lootassa kettumainen ominaisuus, lukko ei irtoa ellet vaihda 3. vaihteelle. Ja kytkeytyy 4. vaihteen kanssa aina samassa nopeudessa, tuossa kytkeytyy mittarin ollessa 98 kmh  todellista 90.

Ite haluaisin tietää mitä eroa sillä valkoisella ja vihreällä lootan releellä on?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9571
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #3 : 30.04.2011, 20:26:25 »
Toisten mielestä se lisäöljynjäähdytin (erillinen oma kenno) on ihan tarpeeton Suomen suvessa.

Sanovat että AW:n ominaisuus on terävät vaihdot, erityisesti 2->3. Pehmeä vaihto tarkoittaisi silloin että loota luistaa vaihdossa? Mulla ainakin molemmat AW71:t 760:eissä vaihtavat terävästi, 1->2 on ihan sujuva mutta 2->3 huomaa. Olis yks ajamatonkin AW71 tuossa oottamassa, en oo kerinny vielä tyypittää sitä.

Isojen poikien mukaan AW71 kestää tehoja johonkin reilusti yli 400 hv ja vääntöäkin vaikka miten. Sporttiseen kiihdyttelyyn tuo Moosen mainitsema männän liikeradan rajoitus, tapahtuu vaihtamalla männän palautusjousen sisältä tappi pitempään. Laatikosta ei tarvi avata kuin pohja mutta sisuskalut ovat ylösalaisin siellä jos auto on pyörillään, itse en avaisi lootaa muuten kuin pohja ylöspäin.

Tiedä sitten monesko laatikko noissa mun autoissa on menossa, mutta ei musta vaikuta siltä että 350 tkm on vielä mikään matka AW71:lle. Kuhan on lootassa öljyä ja sitä vaihtelee riittävän usein niin kyllä se menee.  :3/4 jättää sen:
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #4 : 30.04.2011, 22:01:32 »
Jos ei ole mitään hajua onko laatikon suodin vaihdettu koskaan niin pohja auki ja putsaukseen tai uutta tilalle.
Samalla saa magneetin ja koko pohjan putsattua töhnästä.
Itsellä on laatikon lämmitys (syylärissä kierto ) ohitettu ja omalla jäähdyttimellä hoidettu laatikon jäähdytys ,kesällä mitään tarvetta kierrätellä syylärissä öljyjä.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #5 : 03.05.2011, 07:39:03 »
Jos ei ole mitään hajua onko laatikon suodin vaihdettu koskaan niin pohja auki ja putsaukseen tai uutta tilalle.
Samalla saa magneetin ja koko pohjan putsattua töhnästä.
Itsellä on laatikon lämmitys (syylärissä kierto ) ohitettu ja omalla jäähdyttimellä hoidettu laatikon jäähdytys ,kesällä mitään tarvetta kierrätellä syylärissä öljyjä.

Kuinka olet toteuttanut putket ja letkut? Putket poikki ja jatko letkulla sinne jäähdyttimelle?

Onkohan tuossa originaalissa lisäjäähdyttimessä jonkinlainen termostaattiohjaus?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #6 : 03.05.2011, 09:27:09 »
Onkohan tuossa originaalissa lisäjäähdyttimessä jonkinlainen termostaattiohjaus?
Kyllä siellä on kierto päällä aina, eikä huuhteluvaihdon virtauksessa ole havaittavaa eroa kylmä vrt lämmin, kuumana ei oo viittiny öljyjä vaihtaakaan :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #7 : 03.05.2011, 16:10:20 »
Kuinka olet toteuttanut putket ja letkut? Putket poikki ja jatko letkulla sinne jäähdyttimelle?

Onkohan tuossa originaalissa lisäjäähdyttimessä jonkinlainen termostaattiohjaus?
Normi  orggis väliadabterista tehty liitos mutta löytyy niitä jatkoliitoksia varmaan traktori ja hydrauliliikkeistä.
Voisihan nuo putket korvata valmiilla teetetyillä teräspunosletkuilla..
Paras lisäjäähdytin asennus minkä purkanut niin lisäosa jäänyt ilman kiertoa  ;D
Kannattaa katsoa mihin ne orggisadabterin liitokset laittaa jos jättää vakiosyylärikierron käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 16:12:20 kirjoittanut Live »

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • 760 Turbo
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #8 : 03.05.2011, 20:53:35 »
Lootan luistoa voi rajoittaa rajoittamalla mäntien liikerataa. Helppoa kotisepänkin tehdä tuo. Huhupuheiden mukaan laatikko vois olla paikoillaan?


Helppoa jos purkuvaiheessa kaikki menee nappiin. Onnistuu tuo auton allakin, mutta kerran tuon homman tehneenä en voi suositella.

Venttiilikoneiston irrotuksessa saa olla tarkkana. Itsellä hajosi siitä tiiviste. Sitten sai avata venttiilikoneiston, että sai tiivisteen vaihdettua. Sen kasaaminen ei olisi onnistunut ilman ohjekirjaa.

Kannattaa hommata koko tiivistesarja laatikkoon (sisältää myös öljypohjan tiivisteen) jos meinaa tuon tehdä.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #9 : 03.05.2011, 21:27:34 »
Juu, paljon helpompaa on "shift kit"in rakentaminen kun loota on irti. On se -71 sen vajaa 600 Nm kestänyt penkissä ja vartilla. Orkkis -70 ei kestänyt edes kaasariturbon 180 hv tehoja..

« Viimeksi muokattu: 03.05.2011, 21:29:52 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

The moose

  • Vieras
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #10 : 03.05.2011, 22:07:51 »
kellään selkänahassa tietoo siitä kierteestä joka syylärin päädyssä lootaöljyn esilämmitykselle?

vai otanko huomenna kassillisen liittimiä mukaan töistä. ja teen viriviriä..  :buck2:

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #11 : 03.05.2011, 22:28:20 »
Kannattaa hommata koko tiivistesarja laatikkoon (sisältää myös öljypohjan tiivisteen) jos meinaa tuon tehdä.

Mistä näihin saa edukkaasti korjaussarjoja? Netistähän löytyy mitä vaan, mutta tuleekohan tavarakin perille :).

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • 760 Turbo
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #12 : 04.05.2011, 00:44:25 »
Mistä näihin saa edukkaasti korjaussarjoja? Netistähän löytyy mitä vaan, mutta tuleekohan tavarakin perille :).

Edukkaasta en tiedä. Volvolta kyselin pelkkää öljypohjan tiivistettä. Sitä ei kuulemma erikseen saanut. Ostin sitten sen tiivistesarjan (55e).

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #13 : 04.05.2011, 14:00:22 »
Ainakin pohjatiivisteitä sai ennen sai Motonetistä.
Ja se suodatin on pelkkä muovisiivilä (peltipurkissa), voi putsata.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4651
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 turbon AW laatikon sielunelämä ja kesto.
« Vastaus #14 : 04.05.2011, 14:18:31 »
Ainakin pohjatiivisteitä sai ennen sai Motonetistä.
Ja se suodatin on pelkkä muovisiivilä (peltipurkissa), voi putsata.
ja saa edelleen.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Carcom Oy  Elekma