Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjvirt - 30.07.2014, 08:05:27
-
Onko kaikissa pattikylkisissä (S60, V70N, S80) ollut ESP vakiona aivan alusta lähtien?
Siksi kyselen, että tarviiko erikseen varmistaa, jos myynti-ilmoituksessa ei olisi mainintaa?
-
Pattikyljissä on joko STC tai DSTC. Tuota jälkimmäistä voinee kutsua tuolla ESP-lyhenteellä. Mutta STC on lähinnä sutimisenesto.
Omassa S60 on tuo STC.
-
Pattikyljissä on joko STC tai DSTC. Tuota jälkimmäistä voinee kutsua tuolla ESP-lyhenteellä. Mutta STC on lähinnä sutimisenesto.
Omassa S60 on tuo STC.
STC on juurikin sutimisen esto. Vetoluistonesto, ei siis jarruta kun auto lähtee esim. sivuluisuun.
ESP on Boschin tuotemerkki ajovakautukselle ja DSTC Volvon vastaava nimike. Jos koelaudan nappirivistöstä löytyy ko. tekstillä varustettu nappula niin autossa kyseinen varuste. En viitsi alkaa mutuilemaan että oliko milloinkaan vakiovaruste.
-
Ok, Volvo ei siis olekaan aivan niin edistyksellinen turvallisuuden suhteen kuin oletin. Esimerkiksi Vw New Beetlessä ajonvakautus oli vakiona jo vuodesta 1999 lähtien. Jotenkin olisi uskonut, että isoissa Volvoissa olisi jo samaan aikaan ollut.
Tiedän ESP:n olevan tuotemerkki ja Euroopassa on käsittääkseni sovittu, että ainakin lehdistö käyttää ESC-nimitystä ajonvakautuksesta (ESP, VSC, DSTC jne.)
STC:llä eli sutimisen estolla nyt ei tee yhtään mitään. Ei ainakaan suomalaisissa olosuhteissa ajamaan oppineet.
-
ei sillä esp:llä tee mitään jos on oppinut suomen talvessa ajamaan.
-
ei sillä esp:llä tee mitään jos on oppinut suomen talvessa ajamaan.
Ainakin kardaanimiehet ovat vakaasti tuota mieltä. Pussihousujen puheita ei kannata kuitenkaan ottaa niin vakavasti. :pomo:
-
Kyllä se STC myös ihan hyvä on, parempi kuin ilman sitä. Ja sen saa napista pois tai ainakin sallivammaksi jotain hankalia erikoistilanteita varten.
-
Jossakin mainittiin että facelift-S80 (vm. 04->) olisi ESC vakiona mutta varmistusta en ole löytänyt mistään.
Kokemuksesta sanoisin ettei tuota saa jalkajarrulla ja/tai ohjauksella sivuluisuun millään, vai käsijarrulla.
Toisaalta ei sellaista ESC-raksutuksiakaan kuulu mistään.
-
ei sillä esp:llä tee mitään jos on oppinut suomen talvessa ajamaan.
Volvoa ostaessa en ole koskaan tuolle DSTC:lle erityistä arvoa antanut. Joissakin se on ja toisissa on vain STC ja kaikilla on mukava ajella. Nykyisellä S80:lla oli yhtenä talvella hauska ajaa jääradalla kun sai ajaa kaasu pohjassa koko ajan. Abs raksutti joka pyörässä :D.
-
omasta v70 volvosta löytyy dstc mutta minusta kyllä jotenkin laiskan oloisesti puuttuu asiaan, ei hirveesti vakuuta. kenties jarrut menettäny parhaan teränsä/herkkyytensä ajan myötä. jousitus ainakin on, aika hetekka;-) jarrut kyllä tarraa tosi hyvin kun kovemmin polkee. hätäjarrutehostin (vaimikäseolikaan) pääsi tänä kesänä näyttämään kyntensä ja hiukan hämmästytti se äkäisyys kyllä..
oli yhdensortin valintakriteerikin tuo dstc kun aiemmassa autossa ajonvakautus oli hyvä ja napakasti korjas ja varoitteli. vaimo ajelee tällä paljon niin pitihän sitä mielenrauhaa yrittää ostaa. toisaalta, tämä on kyllä pitkänä ja raskaana aika rauhallinen "laiva" ja sillai turvallinen ajotuntuma vaikka tuo dstc onkin vähän "so so"
-
Ok, Volvo ei siis olekaan aivan niin edistyksellinen turvallisuuden suhteen kuin oletin. Esimerkiksi Vw New Beetlessä ajonvakautus oli vakiona jo vuodesta 1999 lähtien. Jotenkin olisi uskonut, että isoissa Volvoissa olisi jo samaan aikaan ollut.
Tiedän ESP:n olevan tuotemerkki ja Euroopassa on käsittääkseni sovittu, että ainakin lehdistö käyttää ESC-nimitystä ajonvakautuksesta (ESP, VSC, DSTC jne.)
STC:llä eli sutimisen estolla nyt ei tee yhtään mitään. Ei ainakaan suomalaisissa olosuhteissa ajamaan oppineet.
Stc on muuten ihan sama kuin esp. Dstc on taas jo paljon kehittyneempi, pitää sisällään häräjarrutehostimen ja jonkun "yaw control" systeemin.
Jos en ihan väärin muista niin:
- S/V70 oli tracks vuoteen -99 asti
- S80 esiteltiin (kai -98) niin siihen tuli stc ja 2000 S/V70 oli myös stc.
- V70N ja S60 oli 2002 vuoteen stc ja tämän jälkeen tuli dstc.
Mikähän versio kansanautossa on ollu esp:stä? Eikös nimi oo pysyny aina samana ja ominaisuuksia on tullu vaan lisää?
Saa korjata jos olen väärässä :)
-
Stc on muuten ihan sama kuin esp. Dstc on taas jo paljon kehittyneempi, pitää sisällään häräjarrutehostimen ja jonkun "yaw control" systeemin.
Jos en ihan väärin muista niin:
- S/V70 oli tracks vuoteen -99 asti
- S80 esiteltiin (kai -98) niin siihen tuli stc ja 2000 S/V70 oli myös stc.
- V70N ja S60 oli 2002 vuoteen stc ja tämän jälkeen tuli dstc.
Mikähän versio kansanautossa on ollu esp:stä? Eikös nimi oo pysyny aina samana ja ominaisuuksia on tullu vaan lisää?
Saa korjata jos olen väärässä :)
Minusta olet kyllä väärässä. Esp on electronic stabilitätz system (saksan oikeinkirjoitus ei ole vahvuuksiani) eli nimensä mukaisesti ajonvakautus. Yleisesti kaikki mieltävät esp:n tsydeemiksi joka puuttuu kuljettajan virheisiin monella tapaa (rajoittaa kaasua eli se yaw control ja erillisjarrutus kaikilla neljällä pyörällä). Dstc tekee kaikkia noita eli = esp. Volvon käyttöopaskin jo sanoo että "stc = vetoluistonesto, dstc = stc + sivuluistonesto". Stc vain estää vetävien pyörien luistamisen ajorataa vasten kiihdytettäessä
Edit: olen sjvirt kanssa samaa mieltä siinä että volvolla on ollut eriskummallinen suhtautuminen esp:hen. Esp:hän on kiistatta turvallisuutta lisäävä ominaisuus ja sittemmin laissa määrätty. Ois pitäny olla volvoissa vakiovaruste vuodesta miekka ja kilpi mutta onhan tuo varmaan järjestelmänä kallis aikanaan ollut. Pienellä valmistajalla voinut olla haastetta
-
Ja kyllä dstc tuli jo ihan ensimmäisissä pattikylkisissä seiskakympeissä ainaki. Mulla on -00 v70n ja siinäki on jo.. Puuttuu peliin liianki herkästi mun mielestä. Paljon mieluummin ajelen ilman sitä.
-
Dstc on, mutta se sotkee vaan, mie olen jo ryhtyny toimenpitteisiin ennenkun mokoma viisaushärveli puuttuu asioihin, ja sillon tulee ylimääräisiä kuvioita, mie olen työkseni ajanu 35v sekä jäärataa, en mie ainakaan tartte moisia härveleitä, enkä oikei absejakaan >:(
-
ESP on Boschin tuotemerkki ajovakautukselle ja DSTC Volvon vastaava nimike. Jos koelaudan nappirivistöstä löytyy ko. tekstillä varustettu nappula niin autossa kyseinen varuste.
Pieni tarkennus. Kaikissa ei ole nappia sille kuten mun autossa jossa sitä hallinnoidaan viiksen rullasta
-
Stc on muuten ihan sama kuin esp.
Saa korjata jos olen väärässä :)
No pakko korjata kun on oikein lupakin annettu.
Eli nyt meni kyllä väärin.
-
Kyllä menee vaikeaksi ajonvakautuksen olemassa olon varmistaminen..
Niissä joissa on kojelaudan ja keskikonsolin kulmassa STC tai DSTC -nappi, niin tunnistus on varma? Entäs se viiksessä oleva kytkin, minkälaisissa vuosimalleissa sellainen on ollut?
Etuvetoisten Volvojen ajo-ominaisuudet ovat toki rauhalliset Kasipätkälläkin ollen pärjännyt ilman ESP:tä, mutta kun autoa päivittää, niin haluan ESP:n autooni. Samoin xenonit. Jos vanhoilla ajelen, niin olkoon edes varusteet nykyaikaa.
Viime talvena vaimo kertoi Priuksen ESP:n aktivoituneen maantiellä, kun oli lumipyryssä kuulemma ajautunut pientareelle ja frouva oli sitten ohjastanut takaisin oikeaan suuntaan. Mitähän olisi ilman ESPiä siinäkin käynyt? Priuksessahan ESP aktivoituessaan alkaa piippaamaan kabiinissa.
-
Stc on muuten ihan sama kuin esp. Dstc on taas jo paljon kehittyneempi, pitää sisällään häräjarrutehostimen ja jonkun "yaw control" systeemin.
Jos en ihan väärin muista niin:
- S/V70 oli tracks vuoteen -99 asti
- S80 esiteltiin (kai -98) niin siihen tuli stc ja 2000 S/V70 oli myös stc.
- V70N ja S60 oli 2002 vuoteen stc ja tämän jälkeen tuli dstc.
Mikähän versio kansanautossa on ollu esp:stä? Eikös nimi oo pysyny aina samana ja ominaisuuksia on tullu vaan lisää?
Kansanauto New Beetlessä oli ensiesittelystä eli vuodesta 1999 lähtien aito ja oikea ESP eli ajovakaudenhallinta, joka jarruttaa yksittäisiä pyöriä pyrkien pitämään auton suorassa. Sillä kun kanttasi liian kovaa mutkaan, niin ABS:ien rutinan säestyksellä auto oikeni siihen suuntaan mihin ratti osoitti. Vuotta aikaisemmin ESP oli tullut vakioksi A-sarjan Mersuun vuonna 1998 eli vuosi ensiesittelyn jälkeen. Pakolliseksi ESP tuli kaikkiin uusiin autoihin 2011.
Vetoluistonestoa/sutimisenestoa/luistonestoa ym. ei pidä sotkea ajovakaudenhallintaan. Niistä on kokemusta 90-luvun Ooppeleista ja Fordeista, eikä ko. varusteella ainakaan etuvetoisissa ollut mitään käyttöä. Eikä lisää turvallisuutta yhtään.
-
2002 tuli XC90 ajonvakautus kaatumisen estolla. se lienee ensimmäinen missä ollut "esp" ja sanon että onpas inhottava ominaisuus... ja tietenkään näitä ei voi verrata edes edellisvuoden malleja keskenään koska ihan nää uudet esp:n sukuiset järjestelmät on jo valovuoden edellä kuplan tai minkä tahansa värkin... no okei citikan ajonvakautus on niin paska että oikein itkettää ajaa autolla.
-
Pitäis varmaan käydä lunttaamassa ohjekirjasta, mitä kirjain hirviöitä tuossa omassa on.
Pattikylkisten faceliftissä taisi tulla luistonesto vakioksi, eli siis STC. Vanhemmista sai napista kaikki pois, en vuotta muista milloin muuttui niin ettei normi mallista saa pois kuin vetoluiston eston. Oman saa napista sutimaan niin maan perkeleesti, mutta heti jos rattia käännät niin auto hyytyy ja iskee jarruja päälle.
DSTC nappi siirtyi historiaan 2007 vuosimallissa, niissä valinta löytyy ajotietokoneen syövereistä. 2006 ja vanhemmissa jos nappia ei näy niin mitään ajonestoja ei ole :)
Volvon sutimisenesto on omasta mielestä parempi kuin monessa muussa. Se antaa auton sutia aika paljon ennen kuin puuttuu asiaan.
-
Ja kyllä dstc tuli jo ihan ensimmäisissä pattikylkisissä seiskakympeissä ainaki. Mulla on -00 v70n ja siinäki on jo..
On se ollut saatavilla, mutta ei vakiovarusteena.
Vetoluistonestoa/sutimisenestoa/luistonestoa ym. ei pidä sotkea ajovakaudenhallintaan. Niistä on kokemusta 90-luvun Ooppeleista ja Fordeista, eikä ko. varusteella ainakaan etuvetoisissa ollut mitään käyttöä. Eikä lisää turvallisuutta yhtään.
Ei se 90-luvun TRACS Volvoissakaan mikään ihmeellinen esitys ole.
Mutta kyllä tämä STC joka pattikyljistä löytyy, toimii ihan hyvin. Ei tietenkään ole sama asia kuin DSTC, mutta ajaa asiansa ja edistää myös turvallisuutta. Esimerkki löytyy eiliseltä, ukkoskuuron jälkeen ajelin eilen kauppareissulta kotiin, vakionopeudensäädin päällä *) kuten about aina maantiellä. Luulin yhtä lätäkköä paljon pienemmäksi kuin olikaan, lätäkköön ajaessa samantien STC puuttui peliin ja piti auton linjassa ottamalla tehoja pois vetäviltä pyöriltä, kolmio vaan vilkkui mittaristossa ja tunsihan sen perstuntumalla mitä tapahtui. DSTC olisi toki auttanut siinäkin tilanteessa, että auto olisi lähtenyt vesiliirtoon, mutta parempi se noin että mitään ei ehtinyt tapahtua.
*) juu juu, tiedetään että liukkaissa olosuhteissa ei saisi vakkari päällä edes ajaa
-
Saako 05 vuoden S60 Dstc:n poiskytkennällä ajonvakautusta pois, vai poistaako vain luistoneston?
Kävin heinikolla testailemassa ja ainakin käsijarrukäännökset onnistui Dstc päällä ja ilman. Vai oliko pyöräytyksen niin lyhyitä ja hitaassa vauhdissa että järjestelmä ei ehtinyt mukaan?
Kun ostin auton keväällä niin lumet oli jo lähtenyt enkä ehtinyt tutustua järjestelmän toimintaan...
-
Sama kiinnostaisi täälläkin, saako avut kokonaan pois? Allekirjoituksen auto ja dstc mallia viiksestä pois, mutta eipähän tuo kokonaan tunnu sillä lähtevän. Näkyy olevan saman sulakkeen alla abs:n kanssa, tämä pois ja menoksi? Vai saako avut jotenkin kätevästi vikatilaan ja lukijalla sitten tarpeentullen pois? Kunhan liukkaat tulee niin auto pitäisi saada minun vietäväksi..
-
Saako 05 vuoden S60 Dstc:n poiskytkennällä ajonvakautusta pois, vai poistaako vain luistoneston?
Kävin heinikolla testailemassa ja ainakin käsijarrukäännökset onnistui Dstc päällä ja ilman. Vai oliko pyöräytyksen niin lyhyitä ja hitaassa vauhdissa että järjestelmä ei ehtinyt mukaan?
Kun ostin auton keväällä niin lumet oli jo lähtenyt enkä ehtinyt tutustua järjestelmän toimintaan...
Manuaalikin jo sanoo että napilla rajoitetaan stc/dstc systeemin toimintaa. Dstc ei saa kokonaan pois päältä. Eikö se ole aika yleistä ja loogistakin ettei saa esp:tä pois päältä. Eihän abs jarrujakaan saa.
Tämä volvon dstc on ainakin minulla niin laiska että systeemin "provosoiminen" vaatii tosissaan yritystä. Itse olen kyllä noiden esp:den kannalla. Aiemmalla autolla esp esti todennäköisen tieltäsuistumisen mutkaisella ja jäisellä tiellä vaimon ohjastamana. Oli lähtenyt mutkassa luistelemaan. Varmaan olisi ollut (hyvän) esp:n apu tarpeen itselläkin siinä tilanteessa
-
Manuaalikin jo sanoo että napilla rajoitetaan stc/dstc systeemin toimintaa. Dstc ei saa kokonaan pois päältä. Eikö se ole aika yleistä ja loogistakin ettei saa esp:tä pois päältä. Eihän abs jarrujakaan saa.
Tämä volvon dstc on ainakin minulla niin laiska että systeemin "provosoiminen" vaatii tosissaan yritystä. Itse olen kyllä noiden esp:den kannalla. Aiemmalla autolla esp esti todennäköisen tieltäsuistumisen mutkaisella ja jäisellä tiellä vaimon ohjastamana. Oli lähtenyt mutkassa luistelemaan. Varmaan olisi ollut (hyvän) esp:n apu tarpeen itselläkin siinä tilanteessa
vielä tarkennus. ESP ja DSTC tekee ihan samoja asioita, MUTTA niillä on eri valmistaja jotka päättävät tuotteensa nimen. Oikea nimitys ajonvakausjärjestelmälle on ESC. Molempien toimintaa ohjaa ABS anturit ja vielä jotku muutki anturit, esim moottorin kierros ja kaasuläpän asento anturit. Jarrujen ja jarrunesteiden (eli miten autoa on huollettu) kunto vaikuttaa järjestelmän toimintaan.
Itellä kyllä herkästi tarttuu jos talvikeleillä puskee/perä irtoo.
-
joo, dstc=esp. tuosta mun kirjoitukssta saattoi saada sekavan kuvan mutta juuri tuota tarkoitin
-
Pieni ja vähäpätöinen korjaus kaikkiin ajonvakautusjärjestelmiin: k.o. järjestelmä pyrkii estämään auton holtittoman käyttäytymisen ja erityisesti takapyöräluistot.
Järjestelmä ei varmist eikä edes pyri varmistamaan auton tiellä pysymistä vaan sen ettei auto kulkisi sivuluisussa.
Niinpä mutkaan ylikovaa ajettaessa järjestelmä oikaisee auton ja varmistaa että tieltä mennään ulos turvallisimmalla mahdollisella tavalla eli keula edellä.
Eli järjestelmä oikaisee auton liikesuunnan mukaiseksi, ei tielinjan mukaiseksi.
Monissa tapauksissa siis ajonvakautus pelastaa tilanteen ilman vaurioita kun auto kuitenkin liikkuu tien suuntaisesti.
Samoin monissa tapauksissa järjestelmä siis vapauttaa kuljettajan tekemään väistöä/jarruttamaan kun ei tarvitse huolehtia auton hallinnasta esim. sivuluistojen suhteen.
Monestikin nuo järjestelmät ovat niin herkkiä ettei sunnuntaiautoilija edes ole huomannut mitään ennen kuin järjestelmät ovat jo reagoineet, kuljettaja havaitsee tilanteen vain/vasta merkkivaloista.
-
Sama kiinnostaisi täälläkin, saako avut kokonaan pois? Allekirjoituksen auto ja dstc mallia viiksestä pois, mutta eipähän tuo kokonaan tunnu sillä lähtevän. Näkyy olevan saman sulakkeen alla abs:n kanssa, tämä pois ja menoksi? Vai saako avut jotenkin kätevästi vikatilaan ja lukijalla sitten tarpeentullen pois? Kunhan liukkaat tulee niin auto pitäisi saada minun vietäväksi..
Ei taida ko järjestelmät vaikuttaa AWD kikkailuun millään tavalla.
Ainakaan tuossa meikkiksen omassa ei tarvii mitään kytkeä pois päältä.
Lumella kun ojentaa nilkkaa niin kyllä antaa mennä vaikka takaovi edellä.
-
Ei taida ko järjestelmät vaikuttaa AWD kikkailuun millään tavalla.
Ainakaan tuossa meikkiksen omassa ei tarvii mitään kytkeä pois päältä.
Lumella kun ojentaa nilkkaa niin kyllä antaa mennä vaikka takaovi edellä.
No ei kyllä anna, perkl! Subaru antoi mennä saman verran luistonesto päällä kun tuo "DSTC luistonesto pois". Aika syvältä. Pystyyhän tuolla sievässä luisussa päästämään ja ehkäpä se olis kaikille parastakin ettei sen leveämpää menisi, mutta silti, onko tuohon mitään keinoa millä dstc:n saisi vikatilaan niin ettei se oikeasti rajoittaisi luistoa mitenkään? Otan vaikka yksityisviestillä neuvoja vastaan jos ei kukaan julkisesti uskalla kertoa. Vaihdossa sitten kerron vaikka miten turvavyösummeri hiljennetään. ;)
-
eipä taida helppoa konstia olla. nettikirjoitusten mukaan jotkut tosiaan poistaneet sulakkeen #3 tilapäisesti kun ovat halunneet rallailla.
mutta..onko tuo turvavyösummerin päällekytkeminen millainen operaatio? minulla se on kytketty pois ja vaimo vallittaa että joskus vyö unohtuu eikä se sitä taustapeilin varoitusvaloa aina huomaa :hello:
edit: hokasin juuri että tuo hyväke on muutenkin täysin mykkä. en muista että olisi koskaan mitään piippaillut
-
Itse huomasin tuosta DSTC:stä sellaisen jännän että kun ajaa esim. risteykseen niin paljon (yli)kovaa että lähtee puskemaan niin takajarrulla avitti kääntymistä. Kyseessä tuo jo exä Classic.
-
Terve.
Sen turvavyön summerin saa hiljaiseksi kinnittämällä turvavyön ;D
-
Awd:n saa menemään kylkimyyryä rajulla kaasun käytöllä, dstc pois, kaasua ja ratti linkkuun. Kun kaikki pyörät pyörivät tyhjää niin dstc ei osaa rajoittaa menoa. Kovasta vauhdista ei riitä voima tuohon..
Itse ainakin saan Volvon pyörimään eturenkaansa ympärillä paikoillaan.
-
Lueskelin aihetta ja muistin lukeneeni pienestä virityksestä, jolla ajonvakautusjärjestelmän saa tilapäisesti pois päältä.. Ja kyllähän se topicci löytyikin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44983.0 :P