Kulkukoira  Proturbo

ESP pattikylkisissä?

  • 33 Vastauksia
  • 11292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #15 : 31.07.2014, 07:20:46 »
Stc on muuten ihan sama kuin esp.

Saa korjata jos olen väärässä :)

No pakko korjata kun on oikein lupakin annettu.
Eli nyt meni kyllä väärin.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #16 : 31.07.2014, 09:13:21 »
Kyllä menee vaikeaksi ajonvakautuksen olemassa olon varmistaminen..

Niissä joissa on kojelaudan ja keskikonsolin kulmassa STC tai DSTC -nappi, niin tunnistus on varma? Entäs se viiksessä oleva kytkin, minkälaisissa vuosimalleissa sellainen on ollut?

Etuvetoisten Volvojen ajo-ominaisuudet ovat toki rauhalliset Kasipätkälläkin ollen pärjännyt ilman ESP:tä, mutta kun autoa päivittää, niin haluan ESP:n autooni. Samoin xenonit. Jos vanhoilla ajelen, niin olkoon edes varusteet nykyaikaa.

Viime talvena vaimo kertoi Priuksen ESP:n aktivoituneen maantiellä, kun oli lumipyryssä kuulemma ajautunut pientareelle ja frouva oli sitten ohjastanut takaisin oikeaan suuntaan. Mitähän olisi ilman ESPiä siinäkin käynyt? Priuksessahan ESP aktivoituessaan alkaa piippaamaan kabiinissa.


Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 419
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #17 : 31.07.2014, 09:19:08 »
Stc on muuten ihan sama kuin esp. Dstc on taas jo paljon kehittyneempi, pitää sisällään häräjarrutehostimen ja jonkun "yaw control" systeemin.

Jos en ihan väärin muista niin:
- S/V70 oli tracks vuoteen -99 asti
- S80 esiteltiin (kai -98) niin siihen tuli stc ja 2000 S/V70 oli myös stc.
- V70N ja S60 oli 2002 vuoteen stc ja tämän jälkeen tuli dstc.

Mikähän versio kansanautossa on ollu esp:stä? Eikös nimi oo pysyny aina samana ja ominaisuuksia on tullu vaan lisää?

Kansanauto New Beetlessä oli ensiesittelystä eli vuodesta 1999 lähtien aito ja oikea ESP eli ajovakaudenhallinta, joka jarruttaa yksittäisiä pyöriä pyrkien pitämään auton suorassa. Sillä kun kanttasi liian kovaa mutkaan, niin ABS:ien rutinan säestyksellä auto oikeni siihen suuntaan mihin ratti osoitti. Vuotta aikaisemmin ESP oli tullut vakioksi A-sarjan Mersuun vuonna 1998 eli vuosi ensiesittelyn jälkeen. Pakolliseksi ESP tuli kaikkiin uusiin autoihin 2011.

Vetoluistonestoa/sutimisenestoa/luistonestoa ym. ei pidä sotkea ajovakaudenhallintaan. Niistä on kokemusta 90-luvun Ooppeleista ja Fordeista, eikä ko. varusteella ainakaan etuvetoisissa ollut mitään käyttöä. Eikä lisää turvallisuutta yhtään.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14962
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #18 : 31.07.2014, 09:46:37 »
2002 tuli XC90 ajonvakautus kaatumisen estolla. se lienee ensimmäinen missä ollut "esp" ja sanon että onpas inhottava ominaisuus... ja tietenkään näitä ei voi verrata edes edellisvuoden malleja keskenään koska ihan nää uudet esp:n sukuiset järjestelmät on jo valovuoden edellä kuplan tai minkä tahansa värkin... no okei citikan ajonvakautus on niin paska että oikein itkettää ajaa autolla.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 09:49:03 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #19 : 31.07.2014, 10:15:37 »
Pitäis varmaan käydä lunttaamassa ohjekirjasta, mitä kirjain hirviöitä tuossa omassa on.
Pattikylkisten faceliftissä taisi tulla luistonesto vakioksi, eli siis STC. Vanhemmista sai napista kaikki pois, en vuotta muista milloin muuttui niin ettei normi mallista saa pois kuin vetoluiston eston. Oman  saa napista sutimaan niin maan perkeleesti, mutta heti jos rattia käännät niin auto hyytyy ja iskee jarruja päälle.
DSTC nappi siirtyi historiaan 2007 vuosimallissa, niissä valinta löytyy ajotietokoneen syövereistä. 2006 ja vanhemmissa jos nappia ei näy niin mitään ajonestoja ei ole :)
Volvon sutimisenesto on omasta mielestä parempi kuin monessa muussa. Se antaa auton sutia aika paljon ennen kuin puuttuu asiaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #20 : 31.07.2014, 10:38:41 »
Ja kyllä dstc tuli jo ihan ensimmäisissä pattikylkisissä seiskakympeissä ainaki. Mulla on -00 v70n ja siinäki on jo..

On se ollut saatavilla, mutta ei vakiovarusteena.

Vetoluistonestoa/sutimisenestoa/luistonestoa ym. ei pidä sotkea ajovakaudenhallintaan. Niistä on kokemusta 90-luvun Ooppeleista ja Fordeista, eikä ko. varusteella ainakaan etuvetoisissa ollut mitään käyttöä. Eikä lisää turvallisuutta yhtään.

Ei se 90-luvun TRACS Volvoissakaan mikään ihmeellinen esitys ole.

Mutta kyllä tämä STC joka pattikyljistä löytyy, toimii ihan hyvin. Ei tietenkään ole sama asia kuin DSTC, mutta ajaa asiansa ja edistää myös turvallisuutta. Esimerkki löytyy eiliseltä, ukkoskuuron jälkeen ajelin eilen kauppareissulta kotiin, vakionopeudensäädin päällä *) kuten about aina maantiellä. Luulin yhtä lätäkköä paljon pienemmäksi kuin olikaan, lätäkköön ajaessa samantien STC puuttui peliin ja piti auton linjassa ottamalla tehoja pois vetäviltä pyöriltä, kolmio vaan vilkkui mittaristossa ja tunsihan sen perstuntumalla mitä tapahtui. DSTC olisi toki auttanut siinäkin tilanteessa, että auto olisi lähtenyt vesiliirtoon, mutta parempi se noin että mitään ei ehtinyt tapahtua.

*) juu juu, tiedetään että liukkaissa olosuhteissa ei saisi vakkari päällä edes ajaa
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Slx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #21 : 31.07.2014, 18:27:43 »
Saako 05 vuoden S60 Dstc:n poiskytkennällä ajonvakautusta pois, vai poistaako vain luistoneston?
Kävin heinikolla testailemassa ja ainakin käsijarrukäännökset onnistui Dstc päällä ja ilman. Vai oliko pyöräytyksen niin lyhyitä ja hitaassa vauhdissa että järjestelmä ei ehtinyt mukaan?
Kun ostin auton keväällä niin lumet oli jo lähtenyt enkä ehtinyt tutustua järjestelmän toimintaan...
Chevrolet Cruze 1.8 2010
ex Volvo S60 2.5T 2005 Momentum

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #22 : 31.07.2014, 19:02:04 »
Sama kiinnostaisi täälläkin, saako avut kokonaan pois? Allekirjoituksen auto ja dstc mallia viiksestä pois, mutta eipähän tuo kokonaan tunnu sillä lähtevän. Näkyy olevan saman sulakkeen alla abs:n kanssa, tämä pois ja menoksi? Vai saako avut jotenkin kätevästi vikatilaan ja lukijalla sitten tarpeentullen pois? Kunhan liukkaat tulee niin auto pitäisi saada minun vietäväksi..
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #23 : 31.07.2014, 23:06:06 »
Saako 05 vuoden S60 Dstc:n poiskytkennällä ajonvakautusta pois, vai poistaako vain luistoneston?
Kävin heinikolla testailemassa ja ainakin käsijarrukäännökset onnistui Dstc päällä ja ilman. Vai oliko pyöräytyksen niin lyhyitä ja hitaassa vauhdissa että järjestelmä ei ehtinyt mukaan?
Kun ostin auton keväällä niin lumet oli jo lähtenyt enkä ehtinyt tutustua järjestelmän toimintaan...

Manuaalikin jo sanoo että napilla rajoitetaan stc/dstc systeemin toimintaa. Dstc ei saa kokonaan pois päältä. Eikö se ole aika yleistä ja loogistakin ettei saa esp:tä pois päältä. Eihän abs jarrujakaan saa.

Tämä volvon dstc on ainakin minulla niin laiska että systeemin "provosoiminen" vaatii tosissaan yritystä. Itse olen kyllä noiden esp:den kannalla. Aiemmalla autolla esp esti todennäköisen tieltäsuistumisen mutkaisella ja jäisellä tiellä vaimon ohjastamana. Oli lähtenyt mutkassa luistelemaan. Varmaan olisi ollut (hyvän) esp:n apu tarpeen itselläkin siinä tilanteessa
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 23:15:52 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa valluaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #24 : 31.07.2014, 23:48:22 »
Manuaalikin jo sanoo että napilla rajoitetaan stc/dstc systeemin toimintaa. Dstc ei saa kokonaan pois päältä. Eikö se ole aika yleistä ja loogistakin ettei saa esp:tä pois päältä. Eihän abs jarrujakaan saa.

Tämä volvon dstc on ainakin minulla niin laiska että systeemin "provosoiminen" vaatii tosissaan yritystä. Itse olen kyllä noiden esp:den kannalla. Aiemmalla autolla esp esti todennäköisen tieltäsuistumisen mutkaisella ja jäisellä tiellä vaimon ohjastamana. Oli lähtenyt mutkassa luistelemaan. Varmaan olisi ollut (hyvän) esp:n apu tarpeen itselläkin siinä tilanteessa

vielä tarkennus. ESP ja DSTC tekee ihan samoja asioita, MUTTA niillä on eri valmistaja jotka päättävät tuotteensa nimen. Oikea nimitys ajonvakausjärjestelmälle on ESC. Molempien toimintaa ohjaa ABS anturit ja vielä jotku muutki anturit, esim moottorin kierros ja kaasuläpän asento anturit. Jarrujen ja jarrunesteiden (eli miten autoa on huollettu) kunto vaikuttaa järjestelmän toimintaan.

Itellä kyllä herkästi tarttuu jos talvikeleillä puskee/perä irtoo.
Volvo 240 GLD6 -81 - Volvo 740 2.3 turbo -86 - Volvo 960 3.0 automaatti -92 - Volvo V70 2.5D automaatti -00 - Volvo S60 2.4 automaatti -04 - Volvo V70 2.5T automaatti -05 - Volvo V60 D4 Summum automaatti -13 - Volvo V60 D6 R-Design Polestar -15 - Volvo XC60 T8 R-Design -18 (nykyinen)


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #25 : 01.08.2014, 01:15:00 »
joo, dstc=esp. tuosta mun kirjoitukssta saattoi saada sekavan kuvan mutta juuri tuota tarkoitin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #26 : 01.08.2014, 07:33:21 »
Pieni ja vähäpätöinen korjaus kaikkiin ajonvakautusjärjestelmiin: k.o. järjestelmä pyrkii estämään auton holtittoman käyttäytymisen ja erityisesti takapyöräluistot.
Järjestelmä ei varmist eikä edes pyri varmistamaan auton tiellä pysymistä vaan sen ettei auto kulkisi sivuluisussa.
Niinpä mutkaan ylikovaa ajettaessa järjestelmä oikaisee auton ja varmistaa että tieltä mennään ulos turvallisimmalla mahdollisella tavalla eli keula edellä.

Eli järjestelmä oikaisee auton liikesuunnan mukaiseksi, ei tielinjan mukaiseksi.
Monissa tapauksissa siis ajonvakautus pelastaa tilanteen ilman vaurioita kun auto kuitenkin liikkuu tien suuntaisesti.

Samoin monissa tapauksissa järjestelmä siis vapauttaa kuljettajan tekemään väistöä/jarruttamaan kun ei tarvitse huolehtia auton hallinnasta esim. sivuluistojen suhteen.

Monestikin nuo järjestelmät ovat niin herkkiä ettei sunnuntaiautoilija edes ole huomannut mitään ennen kuin järjestelmät ovat jo reagoineet, kuljettaja havaitsee tilanteen vain/vasta merkkivaloista.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #27 : 01.08.2014, 14:50:06 »
Sama kiinnostaisi täälläkin, saako avut kokonaan pois? Allekirjoituksen auto ja dstc mallia viiksestä pois, mutta eipähän tuo kokonaan tunnu sillä lähtevän. Näkyy olevan saman sulakkeen alla abs:n kanssa, tämä pois ja menoksi? Vai saako avut jotenkin kätevästi vikatilaan ja lukijalla sitten tarpeentullen pois? Kunhan liukkaat tulee niin auto pitäisi saada minun vietäväksi..

Ei taida ko järjestelmät vaikuttaa AWD kikkailuun millään tavalla.
Ainakaan tuossa meikkiksen omassa ei tarvii mitään kytkeä pois päältä.
Lumella kun ojentaa nilkkaa niin kyllä antaa mennä vaikka takaovi edellä.

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #28 : 24.10.2014, 18:23:03 »
Ei taida ko järjestelmät vaikuttaa AWD kikkailuun millään tavalla.
Ainakaan tuossa meikkiksen omassa ei tarvii mitään kytkeä pois päältä.
Lumella kun ojentaa nilkkaa niin kyllä antaa mennä vaikka takaovi edellä.

No ei kyllä anna, perkl! Subaru antoi mennä saman verran luistonesto päällä kun tuo "DSTC luistonesto pois". Aika syvältä. Pystyyhän tuolla sievässä luisussa päästämään ja ehkäpä se olis kaikille parastakin ettei sen leveämpää menisi, mutta silti, onko tuohon mitään keinoa millä dstc:n saisi vikatilaan niin ettei se oikeasti rajoittaisi luistoa mitenkään? Otan vaikka yksityisviestillä neuvoja vastaan jos ei kukaan julkisesti uskalla kertoa. Vaihdossa sitten kerron vaikka miten turvavyösummeri hiljennetään.  ;)
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #29 : 26.10.2014, 13:16:53 »
eipä taida helppoa konstia olla. nettikirjoitusten mukaan jotkut tosiaan poistaneet sulakkeen #3 tilapäisesti kun ovat halunneet rallailla.

mutta..onko tuo turvavyösummerin päällekytkeminen millainen operaatio? minulla se on kytketty pois ja vaimo vallittaa että joskus vyö unohtuu eikä se sitä taustapeilin varoitusvaloa aina huomaa :hello:

edit: hokasin juuri että tuo hyväke on muutenkin täysin mykkä. en muista että olisi koskaan mitään piippaillut
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014, 13:33:51 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi