Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jylppy850 - 02.05.2011, 17:23:31
-
Sain just uudet kumit alle ja testata piti moottoritiellä...
Vauhtityyppien aikana alkoi kuulua kummaa ääntä kuin olis putkesta lähteny äänieristeet.
Hiljempaa ajaessa huomasin koneen käyvän ilman jotain sylinteriä.
Ajattelit, että tulpat pitää vaihtaa.
Eipä auttanut!
Vaihdoin vielä piuhatkin ... ilman apuja.
Puristuspaineet näyttivätkin karmean totuuden! 2. sylinteri Vain 2 Bar. :'(
Olisko pakovena jääny/palanu auki jumiin tms. Bensana oli E10.
Ensi viikolla kone auki...
-
Bensana oli E10.
Ensi viikolla kone auki...
850? mikä tekniikka ?
sillähän se varmiten selviää
-
850? mikä tekniikka ?
sillähän se varmiten selviää
Jos otsikko on 850R niin E10 ei ei
-
Oliko säädetty E10:lle? E10:n stoikka on 14,1. <Kippis>
-
Jos otsikko on 850R niin E10 ei ei
joo huomasin jälkeenpäin :facepalm: sitä kans että E10 ei tee varmasti tälle hyvää ???
-
Ei siinä E10:ssä muuta pahaa kuin että sen oktaaniluku on 95 eli ei suositeltava R:llä revittelyyn.
Lambda kyllä vetää seoksen oikeaksi, mutta oktaaniluku ei riitä.
-
Ei siinä E10:ssä muuta pahaa kuin että sen oktaaniluku on 95 eli ei suositeltava R:llä revittelyyn.
Lambda kyllä vetää seoksen oikeaksi, mutta oktaaniluku ei riitä.
Käsittääkseni jos lambdalle ei kerrota, että stoikka on 14,1, niin se kyllä pitää sen 14,7.
-
Puristuspaineet näyttivätkin karmean totuuden! 2. sylinteri Vain 2 Bar. :'(
Paljonko muissa oli?
-
Käsittääkseni jos lambdalle ei kerrota, että stoikka on 14,1, niin se kyllä pitää sen 14,7.
Lambda ei tiedä polttoaineen kemiasta yhtään mitään, vaan se katsoo pakoputkesta onko seos rikas, laiha vai sopiva. Se (tai oikeammin ECU lambdan signaalin perusteella) vetää sopivan suuntaan niin kauan että tulee säätövara vastaan tai sopiva saavutetaan. Tuo 14,1 ei ole lähelläkään säätövaran rajoja.
Esim. allekirjoituksen V70 -00 meni päästötestistä liehuvin viirein lambda-arvolla 1,000 kun tankissa oli 95E10:ä. HC-pitoisuudet 2 ja 3 ppm ja happea jotain säälittäviä prosentin osia. Eikä tasan tarkkaan ollut lambdalle kerrottu mitä tankissa on. :)
-
Väitätkö, että stoikassa jäännöshapen määrä pakokaasussa on sama kummallakin bensalla?
-
Väitätkö, että stoikassa jäännöshapen määrä pakokaasussa on sama kummallakin bensalla?
:)
Eikös se stoikiometrinen seos juurikin tarkoita että kaikki happi kuluu tasan, ei jää yli happea eikä polttoainetta.
LISÄYS: AFR:n säätämisellä polttoaineen mukaan ei ole merkitystä jos lambdasäätö on käytössä kuten se katuautossa normaalisti on, mutta jos haluaa raa'at bensakartat räknäillä kohdilleen niin että lambdan tarvii säätää mahdollisimman vähän tai ajetaan säätöjen jälkeen tyystin ilman lambdaa niin sitten tarttee säätää tauluja bensan mukaan.
-
Ei.
Jos stoikassa ei jää happea lainkaan, niin miten lambda voisi päätellä, että seos on stoikka tai rikas?
-
Jos stoikassa ei jää happea lainkaan, niin miten lambda voisi päätellä, että seos on stoikka tai rikas?
No stoikiometrisessä määritelmän mukaan jää happea vain sen verran kuin palamisreaktio moottorissa on epätäydellinen. Se puolestaan ei ole suorassa suhteessa polttoaineen AFR:ään.
Tuon loppuosan osalta, miten tämä kysymys riippuu polttoaineen AFR:stä?
Stoikiometrinenhän on vain hiuksenhieno tasapaino laihan ja rikkaan välissä. Kapeakaistalambda periaatteessa signaloi vain rikasta/laihaa eli pakokaasussa ei ole/on happea. Stoikiometrisen kohdalla lambdan signaali räpsii eestaas kun välillä näkyy happimolekyyli ja välillä ei.
Kerro nyt miten tämä riippuu polttoaineen AFR:stä? Se kapeakaistalambda räpsii eestaas silloin kun hapen määrä on sopiva polttoaineen määrään nähden. End of story.
(Laajakaista toimii muuten vastaavasti mutta räpsinnän sijasta se näyttää osajännitettä sen mukaan kuinka kaukana stoikiometrisestä ollaan. Mutta se on edelleen pelkkä kuumankestävä happianturi jota ei kiinnosta polttoaineen kemiallinen sekoitussuhde hapen kanssa.)
-
Nythän kysymys onkin jäännöshapen määrästä, jotta ei sekoiteta ihmisten päätä jollain NSDAP:llä tai tanssimusiikilla.
-
Joo, mäntä sieltä meni.
Kerro nyt tässä kun selviää. :)
-
Meikäläinen veikkaa että mäntä sulanu, toinen vaihtoehto on tietysti että pakovena palanu...tai miksei kummatkin. Nimimerkillä: Kokemusta on :'(
-
Nythän kysymys onkin jäännöshapen määrästä,
No se on samalla koneella stoikiometrisellä seoksella yhtä nollassa 95E10:llä kuin 98E5:llä, vaikka noitten AFR onkin pari piirua eri.
-
Suikkelit ja Stoikkelit menee nyt sitten toisiin topikkeihin vääntämään. Laittakaa säätö topici ja kertokaa siellä vähän enemmän noista niin me tyhmemmätkin tajutaan mistä kinataan.
Tässä jatkuva kinaaminen antaa päivän banaanin. mutta omassa topicissa saa jatkaa minusta tuntuu mielenkiintoiselta keskusteluta, ei vain sovi tähän.
Oma arvioni vikaan olisi että kakkosen putki on halki.
-
No sieltä oli menny 2. sylinterin molemman pakovenat.
Toisessa oli koloja pitopinnassa ja toisesta puuttui pala. :o
Eli mitään sulamista ei ollut tapahtunut. Käynyt kuitenkin varmaan liian kuumana tuon E10:n takia.
Voisin myöhemmin laitaa kuvia jos jotakuta kiinnostaa.
Männät näytti ok:lta.
Laittoivat rikkoutuneet venat uusiksi ja hionta + uusi tiivistesatsi.
Nyt taas pelittää. Laitoin heti tankin täyteen E98 oktaanibuusterin kans. Pitäisköhän käyttää sillointällöin vielä lyijyn korviketta.
-
Pitäisköhän käyttää sillointällöin vielä lyijyn korviketta.
En näe tarpeelliseksi, koska venttiilikoneisto suunniteltu toimimaan lyijyttömällä.
-
En näe tarpeelliseksi, koska venttiilikoneisto suunniteltu toimimaan lyijyttömällä.
Joo kyllä.
Ajelehan tästedes aina 98:lla tai veepoverilla...
-
Laitoin heti tankin täyteen E98 oktaanibuusterin kans. Pitäisköhän käyttää sillointällöin vielä lyijyn korviketta.
Nuo oktaanibuusterit ovat lähtökohtaisesti hupatusta. Testeissä ei aina ole saavutettu ollenkaan lisäystä. Normi 98 riittää.
-
Yksi taatusti toimiva oktaanibuusteri on etanoli, oktaaniluku 106. :juhau: