Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: retox - 12.08.2014, 12:39:15
-
Auto 240 vm.86 b230 weberin dgv kaasuttimella.
i
Vika:
Pyörii kolmella sylinterillä. Savuttaa ja päästää bensaa öljyn sekaan, nämä johtuu siitä kun nelos sylinterissä ei sytytä.
Mitä tutkittu:
Tulppa irrallaan tulee kipinä kaikkiin, myös neloseen.
Nelosen tulppa märkä, saa bensaa
Puristuspaineet on OK
Virranjakajan kansi on melko uusi, koitettu myös toimivasta autosta.
Tulpan johdot BOSCH uudet, koitettu myös ehjästä autosta
2x sytytyspäätteitä uusia.
Maadoituksia katottu
Johtoja mitattu. mm.päätteeltä
Tulpat melkein uusia, vaihdeltu paikkoja, ei apua. esim 1<->4
Virranjakaja puhdistettu elektroniikan puhdistusaineella ja paineilmalla, pientä välystä havaittavissa.
Syy?
Voiko virranjakaja itsessään aiheuttaa tälläistä vikaa?
-
Miten olet varmistanut, että se on juuri nelospytty? Kolme tulpanjohtoa kiinni, yksi irrallaan ja nelosen irrallaan ololla ei vaikutusta? Vai jotenkin muuten?
Miten mittasit puristukset? Kannattaisiko myös ohivuotomittaus? Venttiilivika?
Nämä ovat siis vain johdattelevia kysymyksiä, ei niinkään vastauksia mihinkään. :)
-
Siis peltipakosarjassa nelosen putki on täysin kylmä kun muut on lämpimiä. Puristuspaine mittarilla mitattu, joka sulkee myös venttiilivian pois?
-
Onko jako varmasti oikein ja onko muut tulpat normaalin väriset? Onko jakajaa käytetty irti lohkosta? Tuli vaan mieleen että itellä oli jakaja päin vittua nii kävi miten sattuun.
-
Mittaappas puristuspaineet.
Ettei vaan olisi tullut tyyliin mäntään reikä tai venttiileissä tai koneistossa hämminkiä ---->ei kunnollista puristuspainetta---->ei syty.
-
Moottori on vasta kasattu. Jakaja käytetty montakertaa irti. Puristuspaineet on mitattu. Kaikki lähelle 10. Jakopää kasattu täältä haetun ohjeen mukaisesti. Voiko jako tai sytty olla niin pielessä että pyörisi vain kolmella. Miten sen nyt tarkistan? Tulpat on mustia, varmaan koska vain välillä käynnistetty. Ei ajettu vielä.
-
No jakaja voi olla 180 astetta väärässä asennossa. Tämä nyt tuli ekana mieleen. Kerran sattunu itellekin epähuomiossa. Tarkastaa sen sytysjärjestyksen nyt kuitenkin että on oikein.
Kun kipinää kerran tulee ja bensaa saa niin ei kovin suurta vikaa enää voi olla. joku pikku juttu jääny huomaamatta vaan.
-
No jakaja voi olla 180 astetta väärässä asennossa. Tämä nyt tuli ekana mieleen. Kerran sattunu itellekin epähuomiossa. Tarkastaa sen sytysjärjestyksen nyt kuitenkin että on oikein.
Kun kipinää kerran tulee ja bensaa saa niin ei kovin suurta vikaa enää voi olla. joku pikku juttu jääny huomaamatta vaan.
ykkösen mäntä ylläällä, ykkösen nokat osottaa ylöspäin ja VR:n pyöriä osottaa ykköseen, eikös silloin kaikki pitäis olla ok? Vai eikö ota oppiakseen :)
-
ykkösen mäntä ylläällä, ykkösen nokat osottaa ylöspäin ja VR:n pyöriä osottaa ykköseen, eikös silloin kaikki pitäis olla ok? Vai eikö ota oppiakseen :)
Ja sytytysjärjestys oikein eli 1-3-4-2?
-
Ja sytytysjärjestys oikein eli 1-3-4-2?
tottakai.
-
Kyllä sieltä taitaq puristukset olla hukassa. Onko kantta kairattu isommaksi/nokkaa vaiheltu? Ettei vaan venat kellu..
-
Kone siis lähtee käymään, mutta käy kolmella? käsitinkö oikein? Ja kun nelosen tulpanjohdon nappaa irti niin käynti ei muutu miksikään? Entä muissa pytyissä?
Noista puristuspaineista sen verran, että ite joskus mittasin niin kaikki oli yli kympin reippaasti. Siis sellasella tulpanreikään ruuvattavalla mittarilla.
-
Kone kunnolla maadoitettu ja jakajan asento oikein? Ellei sitten oo jakajassa jotain sisäistä häikkää.
-
koneen maat tarkistettu, uskoisin jakajan olevan oikeassa asennossa. jakajaa tässä itsekkin epäillytmutta voiko tehdä tälläistä? jos jollain on EHJÄÄ virranjakajaa niin yv:tä. puristukset mitattu tulpanreikään kierrettävällä mittarilla. kaikki oli tasaisesti 10 luokkaa. tuskin vasta kasattu läpiväljä vielä on. tulpan johtoja kun repii käynnissä ollessa niin ei ole vaikutusta ainakaan 4, 3 ja 2:sella. olikohan ykkösen irroittamisella jotain vaikutusta. kokeilen vielä uudestaan kuhan tallissa käyn. vakio venttiilit, n1,3mm laskettu ja h-nokka akseli. kierroksilla kuullostaa vähän paremmalta, tosin en tiiä pyöriikö silloinkaan neljällä. pohjois savossa kiuruvedellä sijaitsee auto joten tervetuloa.
-
Koita ihmeessä uusilla tulpilla.
-
Venaohjuri väljä tai ohjurin kumi irti? Miltä tulpat näyttää kun annat pari minuuttia käydä tyhjäkäyntiä, onko joku selvästi märkä tai karstaisempi kuin toiset?
Mulla kilpurin vanha moottori teki samaa, tyhjäkäynnillä pätkytteli kolmella, kierroksilla pelas hyvin (uusilla tulpilla). Alakerta kasattu uusilla osilla ja kaikki sytkävermeet uutta (jakajakin käyttämätön), kaasarit putsattu ja säädetty, silti ei käynyt oikein. Kaasua kun polkaisi tyhjäkäynniltä niin pöläytti sinertävän pilven. Kakkonen ei sytyttänyt kunnolla kun tulpanjohdon irrottaminen ei juuri vaikuttanut käyntiin. Hetken tyhmäkäynnin jälkeen kakkosen tulppa märkä muiden ollessa kuivia. Tein sitten uuden koneen, vanhaa en ole vielä avannut, mutta epäilen vian olevan kannessa.
-
Venaohjuri väljä tai ohjurin kumi irti? Miltä tulpat näyttää kun annat pari minuuttia käydä tyhjäkäyntiä, onko joku selvästi märkä tai karstaisempi kuin toiset?
Mulla kilpurin vanha moottori teki samaa, tyhjäkäynnillä pätkytteli kolmella, kierroksilla pelas hyvin (uusilla tulpilla). Alakerta kasattu uusilla osilla ja kaikki sytkävermeet uutta (jakajakin käyttämätön), kaasarit putsattu ja säädetty, silti ei käynyt oikein. Kaasua kun polkaisi tyhjäkäynniltä niin pöläytti sinertävän pilven. Kakkonen ei sytyttänyt kunnolla kun tulpanjohdon irrottaminen ei juuri vaikuttanut käyntiin. Hetken tyhmäkäynnin jälkeen kakkosen tulppa märkä muiden ollessa kuivia. Tein sitten uuden koneen, vanhaa en ole vielä avannut, mutta epäilen vian olevan kannessa.
kannen käytin sorvaamolla jossa kasasivat koko kannen. tää kans pölläyttää kun polkasee. nelonen on märkä ja loput mustia. en vaan haluais tohon kanteen uskoa kun siihen kaikki rahat on jo työnnetty..
-
Mitä jos kaasutin pukkaa niin paljon bensaa juuri 4 pyttyyn että ei jaksa sytyttää. ???
-
tää vika kyllä tuli esille pystyweberin asennuksessa. tai ainaki pyöri paremmin tuplilla, iso ehkä.
-
Koita ihmeessä uusilla tulpilla.
Joko tätä on kokeiltu?
Puristuspainemittaus ei kaikkea kerro. Ohivuotomittaus antaa lisää.
-
Joko tätä on kokeiltu?
Puristuspainemittaus ei kaikkea kerro. Ohivuotomittaus antaa lisää.
Ei oo vielä, 2 sarjaa olen tähän ostanut, koitetaan vielä kolmansilla.
Ei oo tehty, hitto pitäis saada jostain lainaan. Pitää huomiseks koittaa kysellä jostain se lainaan.
Huomenna alotan tosissaan sen vian ehtimisen, ennen en lopeta kun vika löytyy.
Lisävinkkejä otetaan vastaan. :P
-
Tyrkkää kakkospytyn tulpanjohto neloseen ja nelonen kakkoseen,
-
hop hop, volvo ei taaskaan lähtenyt käyntiin vaikka puolalle tuli virta, tulppiin ei. oluen ja tupakin jälkeen lähti kuin palmun alta. käytin venttiilikopan irti, kaikki ok. tulpan johdot irti ja tulpat irti. tulpat oli ihan helvetin karstaset, vaihdoin tk suuttimen 50:stä 45:seen. HOX, nyt ei kolmonen enää ole mukana? eli kansivika pois suljettu kokonaan. virranjakaja otettiin irti ja puretaan atomeiks. uutta voi koittaa myydä yv:llä! eli vika ON virranjakajassa!!
-
Pummaappas jostain ihan tavallinen kärjellinen jakaja niin poistuu esim sytkäpäätevika listalta.
Itellä kun on b23 ja 2mm laskettu kansi K-nenällä niin tyhjäkäynti on melko takkuamista. Tosin vaatis et sytkä on todellakin kohdillaan ja mahd säädettävä nokkapyörä. Ihan normi juuttuvakurkkusella ja kärjellisellä jakajalla pistin käymään ja ihan suht hyvin pelas kyllä. Mut kun on laskettu kansi nii se voi syödä tulppia sit eri tavalla.
-
Jokos täällä on vika löytyny ::)
-
Jokos täällä on vika löytyny ::)
Kuhan kusti polkee jakajan postilaatikkoon. Tänään tai huomenna 8)
-
Tuossa muuten kuva tulpista :)
(http://i1308.photobucket.com/albums/s610/retox94/Myydaan/IMG_0654_zps9ea0fdf2.jpg) (http://s1308.photobucket.com/user/retox94/media/Myydaan/IMG_0654_zps9ea0fdf2.jpg.html)
-
Mittaa tulpanjohdot. Siis vastus ;)
-
Alin todella laihalla, kaksi keskimmäistä rikkaalla ja ylin normaali. Imuvuoto, alimman tulpan pytystä kansipahvi vuotaa nesteet sylinteriin?
-
Alin todella laihalla, kaksi keskimmäistä rikkaalla ja ylin normaali. Imuvuoto, alimman tulpan pytystä kansipahvi vuotaa nesteet sylinteriin?
Annas kun kerron :) alimmainen on neloselta, joka on ns uusi eikä vielä ole "sytyttänyt" (vr paskana) ja ylimmäinen on puhdistettu jossain välissä koska vaihtelun 1 ja 4 tulppia päikseen. eli 2 ja 3 kertovat tämän hetkisen tilanteen. Ja tosissaan vaihdoin tk suuttimen 50:stä 45:seen. tänään kaveri toi uuden(käytetyn) virranjakajan jonka aamusta laitan paikoillee ja raportoin tänne että auttoiko.
Tosissaan kuva melko hämäävä tuollaisenaan :buck2: jospa tästä vielä päästäisiin ilman kannen aukomista :hello:
-
No rikkaalla tuo sitten käy jos kaksi keskimmäistä kertovat tilanteen. Ei ihme jos ei käy kaikilla kun luultavasti tulppia pimenee jo startatessa. Näyttäisi vielä olevan NGK:t, jotka eivät kestä yhtään rikasta seosta vaan se on kerta kastuminen ja tulppa vainaa. Jakajassa tuskin on vikaa. Hommaa Denson W20EPU tulpat, kestävät rikasta seosta ja ovat pykälää kuumemmat eli pysyvät paremmin puhtaana, sytkäennakkoakin voisi kokeilla lisätä.
-
No rikkaalla tuo sitten käy jos kaksi keskimmäistä kertovat tilanteen. Ei ihme jos ei käy kaikilla kun luultavasti tulppia pimenee jo startatessa. Näyttäisi vielä olevan NGK:t, jotka eivät kestä yhtään rikasta seosta vaan se on kerta kastuminen ja tulppa vainaa. Jakajassa tuskin on vikaa. Hommaa Denson W20EPU tulpat, kestävät rikasta seosta ja ovat pykälää kuumemmat eli pysyvät paremmin puhtaana, sytkäennakkoakin voisi kokeilla lisätä.
Tähän nyt uskotaan, virranjakajan vaihto ei auttanut ::) tilataan densot, en enää ikinä osta NKGeitä, palataan :) ja estatelle kiitokset neuvoista.
E: muoviämpäri sentään, koivuselta ei meinaa densoja saada, tyrkyttää boschilaisia korvaajaks, oliskohan niistä sen enempää iloa? entäs iridiumit? mulle nää tulpat on vähän hepreaa
-
En lähtis ihan tulppiakaan syyttään täysin. Kun noin rikas seos heitetään pyttyyn niin ongelmia on joka tapauksessa.
-
En lähtis ihan tulppiakaan syyttään täysin. Kun noin rikas seos heitetään pyttyyn niin ongelmia on joka tapauksessa.
täsmennätkö?
-
täsmennätkö?
Siis joo, tarkotin et kun seos on liian rikas niin eihän se palamistapahtuma ole lähellekkään optimaalinen. Tarviihan sinne myös ilmaa sekaan. Esim jos tulpat kastuu niin sillon konetta on melko vaikee saada käymään.
Meinaan vaan sitä, että jossain muualla se käynnistymisvika on kuin tulpissa tässä tapauksessa. Vaikka sinne laittas uudet tulpat tai käytetyt niin veikkaan et tulos olis aivan sama. Äkkiähän tulpat mittaatkin onko ehjät, jos toi nelosen tulppa kärähtää koko ajan niin sitten perun sanani.
-
Siis joo, tarkotin et kun seos on liian rikas niin eihän se palamistapahtuma ole lähellekkään optimaalinen. Tarviihan sinne myös ilmaa sekaan. Esim jos tulpat kastuu niin sillon konetta on melko vaikee saada käymään.
Meinaan vaan sitä, että jossain muualla se käynnistymisvika on kuin tulpissa tässä tapauksessa. Vaikka sinne laittas uudet tulpat tai käytetyt niin veikkaan et tulos olis aivan sama. Äkkiähän tulpat mittaatkin onko ehjät, jos toi nelosen tulppa kärähtää koko ajan niin sitten perun sanani.
okei, tässähän oli vikana että ei pyöri kuin kolmella, suht pienellä hankaamisella lähtee käyntiin aina, tosin nyt se vika siirtyi nelosesta(4) kolmoseen(3) eli kolmosessa ei tapahdu syttymistä? ja ainut mitä tein oli puhdistin tulpat ja laitoin satunnaiseen järjestykseen. On polttanut tulppia aikasemmin, tosin sillo ei lähtenyt käyntiin ennenkuin vaihtoi tulpat. Nyt erona on se että bensan paineet on säädetty 0.2baariin(ennen oli mutu tuntumalla) ja tuplakaasuttimet on vaihtunut yhteen pystykaasariin. sekä vaihdoin ensiökurkun tyhjäkäynti suuttimen 50stä 45seen koska näytti pyörivän rikkaalla, jos nyt siitä olisi johtunut.
Lähimmät denson tulpat olisivat motonetissä (120km) joten taidan koittaa nkg:n bp6es:sää noiden seiskoje (7) tilalle taikka boschin samalla lämpöarvolla olevia.
-
nyt kun uni ei tullut niin otin noi puhdistetut tulpat koneesta irti ja kaivelin vanhoja tulppia esiin. liekkö joku kämmi käynyt jossain välissä: eli koneesta nyt otetut: bpr7es 2sen tulppa musta, 3sen tulppa märkä ja ihan puhdas. vanhoja tulppia kun katoin: bp6es ne olivat kahvikerman väriset eli ok.
haenko uudet bp6es:sät? pääpyörällä :2funny:
-
denson w20tt tulpat haettu, nyt pyörii kaikilla, ainakin kierroksilla. tyhjäkäyntiä ei ole ja matalilla kierroksilla pyörii rynkyttäen. pudotin öljyt pois ja illalla laitan uudet ja katon ettei taas sekoitu bensaa öljyn sekaan, muuten rupee taas huolestuttaan mistä seki johtuis..
-
En nyt jaksanu/viittiny lukee kaikkee mut olikos tästä otettu kannesta siivua ja joku nokka vaihdettu?
Jos on rutut noussu paljonkin alkuperäsestä niin se tekee juurikin kuvaamallasi tavalla.
-
En nyt jaksanu/viittiny lukee kaikkee mut olikos tästä otettu kannesta siivua ja joku nokka vaihdettu?
Jos on rutut noussu paljonkin alkuperäsestä niin se tekee juurikin kuvaamallasi tavalla.
liekkö nuin paljon vaikuttaa 1mm lastu ja sitten pinnan oikasu ja h nokka. noh ei huollestuta ja aletaan säätämään :)
-
liekkö nuin paljon vaikuttaa 1mm lastu ja sitten pinnan oikasu ja h nokka. noh ei huollestuta ja aletaan säätämään :)
Vaikuttaahan se jonkin verran. Itellä kun on se 2mm laskettu hattu ja k-nenä niin tyhjäkäynti oli kans mitä sattuu. Alle tonnin ei oikein voinu laskee tyhjäkäyntiä. Säädettävä nokkapyörä vois auttaa asiaan. Laitan sen kii ainakin seuraavaan kokoonpanoon ja vaihdan kannen jota ei oo kahta milliä höylätty.
-
vielä tulee putken täydeltä sinistä, tyhjäkäynnin koitin säätää n.1000 rpm, ajotus siinä 15 pintaan. kaasua kun antaa jää kierrokset hetkeksi korkealle ja sitten putoavat alas jos putoavat. eikös se imuvuotoa merkkais? kaikki tiivisteet on uudet niin en haluais imuvuotoonkaan uskoa. mikähän ton savuuttamisen aiheuttaa?
-
Imuvuodolta vaikuttaa. Olikos tämä rengastettu kun on tehty remppaa? Ettei olis renkaiden katkokset sattuneet samalle kohtaa, huomais kyllä reiluna huohotuksena. Voisko olla venttiilivarren kumi irronnut? Niissäkin on laaduissa eroa ja osa ei pysy ilman pikaliimaa paikoillaan. Mutta jos ei huohota niin kyllä se savutuksen syy silloin löytyy suurella todennäköisyydellä kannen suunnalta. Ajoituskin on jo turhankin aikaisella, 7-10 astetta todettu kaasarivehkeissä sopivaksi.
-
Imuvuodolta vaikuttaa. Olikos tämä rengastettu kun on tehty remppaa? Ettei olis renkaiden katkokset sattuneet samalle kohtaa, huomais kyllä reiluna huohotuksena. Voisko olla venttiilivarren kumi irronnut? Niissäkin on laaduissa eroa ja osa ei pysy ilman pikaliimaa paikoillaan. Mutta jos ei huohota niin kyllä se savutuksen syy silloin löytyy suurella todennäköisyydellä kannen suunnalta. Ajoituskin on jo turhankin aikaisella, 7-10 astetta todettu kaasarivehkeissä sopivaksi.
kyllähän se vähän huohottaa, paikoillaan tosin joku tuninki huohotus suodatin. itte sen rengastin, ei pitäis olla katkosten lähelläkään toisia. tota venttiilivarren kumia vois epäillä kun öljyn seassa sitä bensaakin oli niin on voinut ne särkeäkkin? uudet siellä tosin on, mutta hyllystä löytyy 24 uutta volvon omia kumia. ikinä en oo itte vaihtanu niitä niin en oo uskaltanu vielä tarkistaa.