Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Niksa - 12.08.2014, 16:22:15

Otsikko: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 12.08.2014, 16:22:15
Tähän vois kerätä kuvia/tarinoita hukkaporttien putkiston toteutuksista, vai onko kaikki kytkeneet sen pakoputkeen?
Mistä on tuotu ulos minkä kokoisella putkella jne.

Itselläni on tarkoitus 940:ssä tuoda downpipen vierestä ja kääntää sivulle johonkin repsikan etupyörän taakse mihin se järkevästi sattuu sopimaan, 60mm hukkis sekä putki.

aikaisemmin se on vain sojottanut dp:n vierestä suoraan kohti maata.

enemmän varmaan japanilaisissa käytetty mutta eräs tapa toteutukselle on linkissä joka kävi itsellänikin mielessä....
https://www.youtube.com/watch?v=PXVpwx9TuuA (https://www.youtube.com/watch?v=PXVpwx9TuuA)

linkissä hieman tarkoitusta lontooksi...
http://www.torquecars.com/tuning/screamer-pipes.php (http://www.torquecars.com/tuning/screamer-pipes.php)

Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Juusoo - 13.08.2014, 15:05:15
Itellä sijoittuu luultavasti kans johonkin hantin etupyörän taakse, kävi mielessä että olisi tuonu sen lokarin läpi mut en taida raaskia :D reititys ja putken koko vähän auki kun pakosarja ei ole vielä koskaan konehuoneessa ollut ja hukkis ostamatta.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Juzi - 13.08.2014, 15:21:11
Mullakin menee 240 volvossa suoraan maahan dp:n vierestä se hukkiksen putki. En oikeen keksinyt mitään järkevää reittiä sille etupyörän kohdilta.
Seuraavissa projekteissa ajattelin vetää ihan suoraan downpipeen sen. Kyllä niinkin ääntä saa https://www.youtube.com/watch?v=6odnGo9s8mU   :D
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Tome- - 13.08.2014, 15:30:46
Onko kellään volvo-toteutuksista kuvia? Kiinnostaisi ajatuksena saada vitosen rääkäsy kunnolla pihalle, kun mennään talla pohjassa.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 13.08.2014, 16:03:46
ysissä on vaan etusiivessä niin vähän tilaa muuten olisin porannut kylmästi reijän kylkeen.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Veksi - 13.08.2014, 21:32:27
Onko se Volvon koppa niin ahdas että sitä hukkistauhkaa ei saa ajettua sinne pakoputkeen?
Mitä hyötyä tuosta huutajaputkesta on?
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Jaakko - 13.08.2014, 21:56:53
Sitä mölinää jaksaa kuunnella sen 2viikkoa sitten se lähinnä ärsyttää. Mulla 60mm portti ja putki suoraa autonalle koska en ole saanut liitettyä pakoputkistoon laiskuuden takia.

Ite suosittelen että liittää sen vaan suoraa pakoputkistoon.

Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: ässäarpa - 13.08.2014, 23:44:03
Seiskaan tulee 3.5" pakopiippu repsikan takaovesta ulos. Screamerin vedän auton taakse ja yhdistän pappamutkaan.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Jussi.L - 14.08.2014, 07:25:38
Sitä mölinää jaksaa kuunnella sen 2viikkoa sitten se lähinnä ärsyttää. Mulla 60mm portti ja putki suoraa autonalle koska en ole saanut liitettyä pakoputkistoon laiskuuden takia.

Ite suosittelen että liittää sen vaan suoraa pakoputkistoon.



Mulla on nyt vapusta asti ollu etuakselin vieressä suoraan maatakohti eikä vielä ärsytä  ::) Se on vähä mistä tykkää.

Onko se Volvon koppa niin ahdas että sitä hukkistauhkaa ei saa ajettua sinne pakoputkeen?
Mitä hyötyä tuosta huutajaputkesta on?

Ei kai siitä mitää hyötyä ookaa, mutta on tolla keltasella ollu hieno kiihdytellä paikallisen golfkentän kohalla kun parkkipaikan päät kääntyy ku portti aukee  :pomo: Nää on näitä, ite en oo viä sen vertaa aikuistunu että olisin laittanu sen pakoputkeen  ;D
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Veksi - 14.08.2014, 08:33:32
Cut-outin vielä ymmärrän tehon lisääjänä
Eikös se ole vähän noloa kun auto rääkäisee mutta kumi ei savua?
Vai savuaako?
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 14.08.2014, 09:05:28
ei pakopaineet kiusaa niin pahasti kun pikkumitsun (19T) ohi rääkäistään 60mm reijästä ylimääräiset savut pois vastapaine pakosarjassa vähenee huomattavasti. miksei sitä toki voisi liittää putkeen.

 EDIT: niin sen takia en kytke putkeen ettei tarvi leimalle vaihtaa pakoputkea tai selittää katsurille mikä natsa pakoputkessa on tulpattuna... kun vähäpäästöisen kanssa ulkoisen hukkiksen kanssa ei leimaa saa ellei oo vtt:llä käynyt mittauttamassa....
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: ImportTuning - 14.08.2014, 11:01:32
Täällä kanssa suoraan koneenalle molemmista porteista...se on ku toiset yrittää virittää päänkokosella holsulla ja 3" rännillä ja sen pitäisi olla melutasoltaan jotain mukavan v70 ääniluokkaa.  ;)

Ja se porttihan on vaan niin hetkellisesti auki aina.

Eikä sen puoleen en oo kyllästyny, toki en oo tänä kesänä ajanutkaan yhtään  ;D
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Sute - 14.08.2014, 12:08:41
ei pakopaineet kiusaa niin pahasti kun pikkumitsun (19T) ohi rääkäistään 60mm reijästä ylimääräiset savut pois vastapaine pakosarjassa vähenee huomattavasti. miksei sitä toki voisi liittää putkeen.

 EDIT: niin sen takia en kytke putkeen ettei tarvi leimalle vaihtaa pakoputkea tai selittää katsurille mikä natsa pakoputkessa on tulpattuna... kun vähäpäästöisen kanssa ulkoisen hukkiksen kanssa ei leimaa saa ellei oo vtt:llä käynyt mittauttamassa....

Ei pidä muuten paikkansa tuo vaikutus pakopaineeseen. Jotta saisit kaasua turbiinille, niin portti on pidettävä enemmän kiinni, jos taas sen aukaset tuolla portilla, niin ei ahdot nouse, kun kaasu ei mene turbiinille. Vain ja ainoastaan pakopesällä ja turbiinilla on merkitystä. Iso portti tottakai auttaa boos creepissä, mutta se on eri juttu se.

Tuo voi pitää kutinsa jossain isossa moottorissa pienillä ahdoilla ajatessa.

Pakoputken paineeseen tuo tekee hyvää, kun kaasun massa ei ole enää pakoputksessa (siis jos on screamer).
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 14.08.2014, 15:49:57
Ei pidä muuten paikkansa tuo vaikutus pakopaineeseen. Jotta saisit kaasua turbiinille, niin portti on pidettävä enemmän kiinni, jos taas sen aukaset tuolla portilla, niin ei ahdot nouse, kun kaasu ei mene turbiinille. Vain ja ainoastaan pakopesällä ja turbiinilla on merkitystä. Iso portti tottakai auttaa boos creepissä, mutta se on eri juttu se.

Tuo voi pitää kutinsa jossain isossa moottorissa pienillä ahdoilla ajatessa.

Pakoputken paineeseen tuo tekee hyvää, kun kaasun massa ei ole enää pakoputksessa (siis jos on screamer).

mites kun pikkumitsu kelaa 2-3000 kierroksen nurkilla ahdot 1-1.5bar minne ovatkaan säädetty, kun kierrokset nousee lähelle 6000rpm niin eikös se pakokaasun määrä ole kasvanut koko ajan jolloin hukkaportti ohjaa "ylimääräisen" ohi pakosiiven. jolloin ahdot pysyy ylhäällä ja pakosarjassa oleva paine purkautuu muualta kuin ahdistavasta pakopesästä/sormen paksuisesta sisäisestä hukkiksesta jossa se ilman ulkoista porttia aiheuttaa pakosarjassa paineen ja lämpötilan nousua ja mahdollisesti polttaa pakoventtiilit.


EDIT: ollaan ennenkin näköjään väitelty samasta aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45)

pakopaineet ovat erilaiset eri kokoonpanoissa itselläni mitsun 19T pienellä pakopesällä ja vaatimattomilla 1,5bar ahdoilla vaatii ison ulkoisen hukkiksen poistamaan pakokaasuja toisin kun noissa mörkö holseteissa isoilla ahtopaineilla tai pienillä, iso ahdin vaatii enemmän pakokaasuja kuin pieni ahdin jossa pakokaasut muodostuvat usein ongelmaksi.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 14.08.2014, 16:11:13
menee nyt taas OT:n puolelle

"Ulkoiset hukkaportit ovat riippumattomia ahtimen toiminnasta, ja niitä kontrolloidaan erillisillä järjestelmillä halutun pyörintänopeuden saavuttamiseksi. Ne toimivat samoin kuin sisäiset hukkaportit, mutta tuovat mukanaan vapauksia, sillä ne voidaan valita täyttämään tietyt vaatimukset. Joissakin tapauksissa ulkoisella hukkaportilla saadaan ohjatuksi turbiinilta pois hyvinkin runsaasti vastapainetta ja lämpöä, joista muuten seuraisi turbiinin tukkeutuminen ja mahdollinen sulaminen. Erillisen hukkaportin pitää aina olla riittävän suuri suhteessa virtaaviin massoihin ja lämpötiloihin. Oikein valitulla hukkaportilla saavutetaan suuriakin hyötyjä jo muuten huonosta systeemistä. Ulkoisella hukkaportilla voidaan haitallisia virtauksia ja lämpötiloja kontrolloida jopa 50-prosenttisesti."

http://www.turbotekniikka.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=174&Itemid=122 (http://www.turbotekniikka.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=174&Itemid=122)

"Turbon mitoituksessa on tärkeä turbiinipuolen A/R-suhde, kuten .35, .47, .64, .84, 1.00 jne. A tarkoittaa turbiinikotelon suuaukon pinta-alaa ja R turbiinpyörän keskipisteen ja suuaukon keskipisteen välistä etäisyyttä. Mitä pienemmästä reiästä(A) ahdin imee pakokaasuja, sitä nopeammin kaasut pyörittävät turbiinin siipiä. Pieni A/R suhde saa aikaan turbon nopean ahtamisen, mutta tällöin alkaa ahdin myös nopeasti rajoittaa maksimipainetta. Suuri tilavuuksissa moottorissa pieni A/R suhde voi kasvattaa pakokaasujen vastapainetta ja nostaa lämpötilaa. Oikea A/R suhde on aina kompromissi moottorin hyvän vasteajan ja suuren tehon väliltä.

Kompressoripuolen mitoittaminen on huomattavasti helpompaa, sillä turbovalmistajat tekevät ahtimiinsa ns. turbokartan, joiden avulla kompressori voidaan valita ko. käyttöön ja moottoriin. Valinnassa on tärkeää, että saadaan riittävä ilmamäärä halutulla paineella ja mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella, samalla kun ahdin pysyy poissa sakkausrajasta!

Karkeasti:pieni ahdin: hyvät teho/vääntö pienemmillä kierrosluvuilla, pieni turboviive, korkeilla kierroksilla loppuu tuotto. Iso ahdin: pienempi teho alakierroksilla, pitkä turboviive, runsaasti tehoja korkeilla kierroksilla."
-Kosunen Racing

http://www.kosunenracing.com/turbo.html (http://www.kosunenracing.com/turbo.html)
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 14.08.2014, 20:42:55
Aiheeseen

sain heppailtua hukkiksen putken tänään paikalleen, huomenna koitan tiggailla sen kasaan.

(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/volvo/20140814_192057_zps5a1f3422.jpg)

Paikallaan

(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/volvo/20140814_184150_zpsec875688.jpg)
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: mise - 15.08.2014, 01:33:11
mites kun pikkumitsu kelaa 2-3000 kierroksen nurkilla ahdot 1-1.5bar minne ovatkaan säädetty, kun kierrokset nousee lähelle 6000rpm niin eikös se pakokaasun määrä ole kasvanut koko ajan jolloin hukkaportti ohjaa "ylimääräisen" ohi pakosiiven. jolloin ahdot pysyy ylhäällä ja pakosarjassa oleva paine purkautuu muualta kuin ahdistavasta pakopesästä/sormen paksuisesta sisäisestä hukkiksesta jossa se ilman ulkoista porttia aiheuttaa pakosarjassa paineen ja lämpötilan nousua ja mahdollisesti polttaa pakoventtiilit.


EDIT: ollaan ennenkin näköjään väitelty samasta aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45)

pakopaineet ovat erilaiset eri kokoonpanoissa itselläni mitsun 19T pienellä pakopesällä ja vaatimattomilla 1,5bar ahdoilla vaatii ison ulkoisen hukkiksen poistamaan pakokaasuja toisin kun noissa mörkö holseteissa isoilla ahtopaineilla tai pienillä, iso ahdin vaatii enemmän pakokaasuja kuin pieni ahdin jossa pakokaasut muodostuvat usein ongelmaksi.

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Miten se hukkaportti voi ohjata ylimäärisiä pakokaasuja minnekkään jos se ei tiedä pakopaineesta tuon taivaallista. Imusarjan paineellaan sitä yleensä ohjataan. Voi olla että isompi portti virtaa suurilla kierrokslla paremmin kuin pieni jos se on enemmän auki, mutta onko se? Jos kompurasta loppuu tuotto niin voihan olla että hukkaportti on yläkierroksilla kokonaan kiinni. Kätevintä pakopaineen rajoittamiseen olisi ohjata hukkaporttia pakopaineella.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: puliukk0 - 15.08.2014, 01:39:35
Mitä tuosta 19T on mitattu pakopaineita? Onko edes mitattu?
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 15.08.2014, 06:38:52
Mulla ainakin portti kun aukeaa niin se myös pysyy auki ja ahdot myös  asetusarvoissaan.

Mittasin pakosarjasta ennen hukkiksen asennusta ja hukkiks asennettuna selvä ero pakopaineissa ei vaan enään muista tarkkoja arvoja ja se oli 48mm:llä hukkiksella ekassa versiossa.

Ja tosiaan edellinen hukkis oli myös ahtopaine/vastapaine ohjattu ja nykyinen on pelkästään säädettävällä jousella eli pakopaineen noustessa se kumoaa jousivoiman ja portti avautuu.
Mitsun oma integroitu on tällähetkellä pois käytöstä

Täytyy varmaan tähänkin tehdä tuo pakopainemittarin paikka....
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Sute - 19.08.2014, 07:42:37
mites kun pikkumitsu kelaa 2-3000 kierroksen nurkilla ahdot 1-1.5bar minne ovatkaan säädetty, kun kierrokset nousee lähelle 6000rpm niin eikös se pakokaasun määrä ole kasvanut koko ajan jolloin hukkaportti ohjaa "ylimääräisen" ohi pakosiiven. jolloin ahdot pysyy ylhäällä ja pakosarjassa oleva paine purkautuu muualta kuin ahdistavasta pakopesästä/sormen paksuisesta sisäisestä hukkiksesta jossa se ilman ulkoista porttia aiheuttaa pakosarjassa paineen ja lämpötilan nousua ja mahdollisesti polttaa pakoventtiilit.


EDIT: ollaan ennenkin näköjään väitelty samasta aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45)

pakopaineet ovat erilaiset eri kokoonpanoissa itselläni mitsun 19T pienellä pakopesällä ja vaatimattomilla 1,5bar ahdoilla vaatii ison ulkoisen hukkiksen poistamaan pakokaasuja toisin kun noissa mörkö holseteissa isoilla ahtopaineilla tai pienillä, iso ahdin vaatii enemmän pakokaasuja kuin pieni ahdin jossa pakokaasut muodostuvat usein ongelmaksi.

Sun pitää oikeasti mitata tuo pakopaine, jotta tietää, miten se käyttäytyy. Nuo Turbotekniikan jorinat kannattaa jättää sikseen.. ;) Hukkaportti vaikuttaa imusarjan paineeseen ja pakopesä / turbiini ns. pakopaineeseen eli EMAP:iin. Jos tosiaan hukkaportti ei "virtaa" tarpeeksi tulee kontrolliongelmia ahdon kanssa korkeilla kierroksilla, eli ahto creeppaa. Mutta jos olet mitannut, niin laita lukuja ihmeessä näkyville. 
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 25.08.2014, 10:29:46
Laittais tarkat arvot jos olis silloin tullut otettua niitä ylös. nykyiseen kokoonpanoon ei pakopainemittaria ollut enään tarkoitus laittaa.
mutta jos pysytään aiheessa voidaan avata sitten uusi topikki "Hukkiksen vaikutuksesta pakopaineeseen totta vai tarua..."
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: _NepandeR_ - 25.09.2014, 16:57:35
Mitä tuosta 19T on mitattu pakopaineita? Onko edes mitattu?

Vakio 15 mitsulla pakopaine on 1 Barin ahtopaineella +2bar. Mitattu autogaugen electrica mittarilla.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: puliukk0 - 28.09.2014, 01:36:29
Vakio 15 mitsulla pakopaine on 1 Barin ahtopaineella +2bar. Mitattu autogaugen electrica mittarilla.

T5 koneessa? Oliko mitään pakopuolen virityksiä? (pakoputkea jne)
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: _NepandeR_ - 01.10.2014, 11:33:35
T5 koneessa? Oliko mitään pakopuolen virityksiä? (pakoputkea jne)

T5-R ssä eli sama pannu. Ei ollu mitään viritelty,vakio dp ja vakio putki. GLT:n nokat on vaihettu minä saattaa vähä vaikuttaa ja kaasuläppä vaparista. Muuten täysin vakiosta mitattu.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: puliukk0 - 01.10.2014, 19:25:37
T5-R ssä eli sama pannu. Ei ollu mitään viritelty,vakio dp ja vakio putki. GLT:n nokat on vaihettu minä saattaa vähä vaikuttaa ja kaasuläppä vaparista. Muuten täysin vakiosta mitattu.

Saisitko mitattua pakoputken vaihdon jälkeen tilanteen? Olis mielenkiintosta  :)
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: _NepandeR_ - 21.10.2014, 20:46:49
Saisitko mitattua pakoputken vaihdon jälkeen tilanteen? Olis mielenkiintosta  :)

Valitettavasti ei oo mahollistaku tulle sen verran reilumpi garretti mitsun tilalle :D
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 08.01.2015, 10:17:58
Oletteko saaneet ei-vähäpäästöisen auton leimattua screamer pipen kanssa? Senhän ei pitäisi katsastuksen yhteydessä / normi rauhallisessa ajossa pitää mekkalaa.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Niksa - 08.01.2015, 12:32:08
tuskin saa olla ei-vähäpäästöisessäkään. konttorilta kyselemään?  :idiot2:

itse en edes yritä moista, kun vähäpäästöisessä autossa moottoria ei saa muuttaa. oon tehnyt noi silleen nopeahkosti muutettavaksi "normaaliksi"
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: dumppi - 08.01.2015, 15:10:47
Oletteko saaneet ei-vähäpäästöisen auton leimattua screamer pipen kanssa? Senhän ei pitäisi katsastuksen yhteydessä / normi rauhallisessa ajossa pitää mekkalaa.
Se on ihan konttorista kiinni. Täällä ei oo ollu ikinä ongelmaa...
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: miikel - 08.01.2015, 17:12:08
Kaverin ei vähäpäästöisen escortin hylkäsivät juurikin tuosta syystä. Ei saa kuulemma tulla vapaaseen ilmaan ennen jotain jotainn en muista. Mutta pointtina, että hänelle määräsivät vetämään sen pakoputkeen.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: 8-pätkä - 08.01.2015, 17:42:46
Taitaa ihan virallisesti koskea samat määräykset kuin pakoputkistoa yleisestikin. Eri asia sitten miten vapaamielisesti inssi asiaa tulkitsee.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: jepajee - 08.01.2015, 17:47:56
Entisellä työnantajalla oli skyllessä suora putki hukkikselta auton alle ja ku konttorilla kyseli syytä miks ei nii kuulema on vakava tulipalon riski.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: puliukk0 - 08.01.2015, 18:11:38
Täälläpäin:
"mikä toi on"
"webaston putki"
"jaha"

Harvoin kesäautoissa webastoa on... ainakin vielä inssi vain hymähtänyt  :2funny:
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Makru - 28.01.2015, 16:44:05
Sekoittaako screamer pipe lambda arvoa? Ei kait?
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: AUH - 28.01.2015, 17:50:33
Sekoittaako screamer pipe lambda arvoa? Ei kait?
No periaatteessa kaikki mikä menee ohi siitä anturista jää mittaamatta joten tieto ei oo oikea.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: jepajee - 28.01.2015, 20:02:41
No periaatteessa kaikki mikä menee ohi siitä anturista jää mittaamatta joten tieto ei oo oikea.

eihän se lambda mittaa sitä pakokaasun määrää vaan happipitosuutta, eli ei se paljoo siinä heitä ja tuskin nyt useita kilometrejä kukkaan ajelee hukkaportti auki? 
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: vellu_volvo - 29.01.2015, 08:27:48
Juu eihän se sekota, kun mahtaa olla hyvin homogeenistä kaasu jo hukkaportin läpi tullessaan ja ei taida hukkiksesta takaspäin virrata mitään.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: Makru - 30.01.2015, 01:40:05
eihän se lambda mittaa sitä pakokaasun määrää vaan happipitosuutta, eli ei se paljoo siinä heitä ja tuskin nyt useita kilometrejä kukkaan ajelee hukkaportti auki?

Niinno lähinnä säätöö varten miettisin tota lamba arvoa, kun hukkaportti kummiskin aukee täys kiihdytyksessä ja sillon kun painetta +1bar ni ois varmaan hyvä ettei pääse laihalle menee.
Otsikko: Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
Kirjoitti: jepajee - 30.01.2015, 01:44:26
Niinno lähinnä säätöö varten miettisin tota lamba arvoa, kun hukkaportti kummiskin aukee täys kiihdytyksessä ja sillon kun painetta +1bar ni ois varmaan hyvä ettei pääse laihalle menee.

Eipä se sen hukkiksen kautta sinne putkeen ilmaa vejä ja sillonkin han se vetäs rikkaalle