Proturbo  Autodiagnoosi

Hukkaportin "screamer pipe"

  • 38 Vastauksia
  • 32012 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #15 : 14.08.2014, 20:42:55 »
Aiheeseen

sain heppailtua hukkiksen putken tänään paikalleen, huomenna koitan tiggailla sen kasaan.



Paikallaan


Poissa mise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #16 : 15.08.2014, 01:33:11 »
mites kun pikkumitsu kelaa 2-3000 kierroksen nurkilla ahdot 1-1.5bar minne ovatkaan säädetty, kun kierrokset nousee lähelle 6000rpm niin eikös se pakokaasun määrä ole kasvanut koko ajan jolloin hukkaportti ohjaa "ylimääräisen" ohi pakosiiven. jolloin ahdot pysyy ylhäällä ja pakosarjassa oleva paine purkautuu muualta kuin ahdistavasta pakopesästä/sormen paksuisesta sisäisestä hukkiksesta jossa se ilman ulkoista porttia aiheuttaa pakosarjassa paineen ja lämpötilan nousua ja mahdollisesti polttaa pakoventtiilit.


EDIT: ollaan ennenkin näköjään väitelty samasta aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45

pakopaineet ovat erilaiset eri kokoonpanoissa itselläni mitsun 19T pienellä pakopesällä ja vaatimattomilla 1,5bar ahdoilla vaatii ison ulkoisen hukkiksen poistamaan pakokaasuja toisin kun noissa mörkö holseteissa isoilla ahtopaineilla tai pienillä, iso ahdin vaatii enemmän pakokaasuja kuin pieni ahdin jossa pakokaasut muodostuvat usein ongelmaksi.

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Miten se hukkaportti voi ohjata ylimäärisiä pakokaasuja minnekkään jos se ei tiedä pakopaineesta tuon taivaallista. Imusarjan paineellaan sitä yleensä ohjataan. Voi olla että isompi portti virtaa suurilla kierrokslla paremmin kuin pieni jos se on enemmän auki, mutta onko se? Jos kompurasta loppuu tuotto niin voihan olla että hukkaportti on yläkierroksilla kokonaan kiinni. Kätevintä pakopaineen rajoittamiseen olisi ohjata hukkaporttia pakopaineella.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #17 : 15.08.2014, 01:39:35 »
Mitä tuosta 19T on mitattu pakopaineita? Onko edes mitattu?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #18 : 15.08.2014, 06:38:52 »
Mulla ainakin portti kun aukeaa niin se myös pysyy auki ja ahdot myös  asetusarvoissaan.

Mittasin pakosarjasta ennen hukkiksen asennusta ja hukkiks asennettuna selvä ero pakopaineissa ei vaan enään muista tarkkoja arvoja ja se oli 48mm:llä hukkiksella ekassa versiossa.

Ja tosiaan edellinen hukkis oli myös ahtopaine/vastapaine ohjattu ja nykyinen on pelkästään säädettävällä jousella eli pakopaineen noustessa se kumoaa jousivoiman ja portti avautuu.
Mitsun oma integroitu on tällähetkellä pois käytöstä

Täytyy varmaan tähänkin tehdä tuo pakopainemittarin paikka....

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 337
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #19 : 19.08.2014, 07:42:37 »
mites kun pikkumitsu kelaa 2-3000 kierroksen nurkilla ahdot 1-1.5bar minne ovatkaan säädetty, kun kierrokset nousee lähelle 6000rpm niin eikös se pakokaasun määrä ole kasvanut koko ajan jolloin hukkaportti ohjaa "ylimääräisen" ohi pakosiiven. jolloin ahdot pysyy ylhäällä ja pakosarjassa oleva paine purkautuu muualta kuin ahdistavasta pakopesästä/sormen paksuisesta sisäisestä hukkiksesta jossa se ilman ulkoista porttia aiheuttaa pakosarjassa paineen ja lämpötilan nousua ja mahdollisesti polttaa pakoventtiilit.


EDIT: ollaan ennenkin näköjään väitelty samasta aiheesta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2019.45

pakopaineet ovat erilaiset eri kokoonpanoissa itselläni mitsun 19T pienellä pakopesällä ja vaatimattomilla 1,5bar ahdoilla vaatii ison ulkoisen hukkiksen poistamaan pakokaasuja toisin kun noissa mörkö holseteissa isoilla ahtopaineilla tai pienillä, iso ahdin vaatii enemmän pakokaasuja kuin pieni ahdin jossa pakokaasut muodostuvat usein ongelmaksi.

Sun pitää oikeasti mitata tuo pakopaine, jotta tietää, miten se käyttäytyy. Nuo Turbotekniikan jorinat kannattaa jättää sikseen.. ;) Hukkaportti vaikuttaa imusarjan paineeseen ja pakopesä / turbiini ns. pakopaineeseen eli EMAP:iin. Jos tosiaan hukkaportti ei "virtaa" tarpeeksi tulee kontrolliongelmia ahdon kanssa korkeilla kierroksilla, eli ahto creeppaa. Mutta jos olet mitannut, niin laita lukuja ihmeessä näkyville. 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #20 : 25.08.2014, 10:29:46 »
Laittais tarkat arvot jos olis silloin tullut otettua niitä ylös. nykyiseen kokoonpanoon ei pakopainemittaria ollut enään tarkoitus laittaa.
mutta jos pysytään aiheessa voidaan avata sitten uusi topikki "Hukkiksen vaikutuksesta pakopaineeseen totta vai tarua..."

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #21 : 25.09.2014, 16:57:35 »
Mitä tuosta 19T on mitattu pakopaineita? Onko edes mitattu?

Vakio 15 mitsulla pakopaine on 1 Barin ahtopaineella +2bar. Mitattu autogaugen electrica mittarilla.
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #22 : 28.09.2014, 01:36:29 »
Vakio 15 mitsulla pakopaine on 1 Barin ahtopaineella +2bar. Mitattu autogaugen electrica mittarilla.

T5 koneessa? Oliko mitään pakopuolen virityksiä? (pakoputkea jne)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #23 : 01.10.2014, 11:33:35 »
T5 koneessa? Oliko mitään pakopuolen virityksiä? (pakoputkea jne)

T5-R ssä eli sama pannu. Ei ollu mitään viritelty,vakio dp ja vakio putki. GLT:n nokat on vaihettu minä saattaa vähä vaikuttaa ja kaasuläppä vaparista. Muuten täysin vakiosta mitattu.
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #24 : 01.10.2014, 19:25:37 »
T5-R ssä eli sama pannu. Ei ollu mitään viritelty,vakio dp ja vakio putki. GLT:n nokat on vaihettu minä saattaa vähä vaikuttaa ja kaasuläppä vaparista. Muuten täysin vakiosta mitattu.

Saisitko mitattua pakoputken vaihdon jälkeen tilanteen? Olis mielenkiintosta  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa _NepandeR_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 880
  • Team RR
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #25 : 21.10.2014, 20:46:49 »
Saisitko mitattua pakoputken vaihdon jälkeen tilanteen? Olis mielenkiintosta  :)

Valitettavasti ei oo mahollistaku tulle sen verran reilumpi garretti mitsun tilalle :D
Team RR
Volvo V70 -09
Volvo 850 T5-R ”The Reaper”
Volvo 850 T5-R ”Tuutikki”

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #26 : 08.01.2015, 10:17:58 »
Oletteko saaneet ei-vähäpäästöisen auton leimattua screamer pipen kanssa? Senhän ei pitäisi katsastuksen yhteydessä / normi rauhallisessa ajossa pitää mekkalaa.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #27 : 08.01.2015, 12:32:08 »
tuskin saa olla ei-vähäpäästöisessäkään. konttorilta kyselemään?  :idiot2:

itse en edes yritä moista, kun vähäpäästöisessä autossa moottoria ei saa muuttaa. oon tehnyt noi silleen nopeahkosti muutettavaksi "normaaliksi"
« Viimeksi muokattu: 08.01.2015, 12:34:26 kirjoittanut Niksa »

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #28 : 08.01.2015, 15:10:47 »
Oletteko saaneet ei-vähäpäästöisen auton leimattua screamer pipen kanssa? Senhän ei pitäisi katsastuksen yhteydessä / normi rauhallisessa ajossa pitää mekkalaa.
Se on ihan konttorista kiinni. Täällä ei oo ollu ikinä ongelmaa...
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Hukkaportin "screamer pipe"
« Vastaus #29 : 08.01.2015, 17:12:08 »
Kaverin ei vähäpäästöisen escortin hylkäsivät juurikin tuosta syystä. Ei saa kuulemma tulla vapaaseen ilmaan ennen jotain jotainn en muista. Mutta pointtina, että hänelle määräsivät vetämään sen pakoputkeen.

 

Kulkukoira  Proturbo