Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: svart - 25.08.2014, 06:30:59
-
Olisko kellään ollut samaa ongelmaa akun purkautumisen kanssa niin jos selviäskin helposti ja nopeesti tää akunpurkautumisen syy. Vai pajallekko on kippo vietävä.
Taas oli akku tyhjä tänä aamuna kun piti töihin lähteä perkele. Auto seisonut viikonlopun ajamatta ja ei ees ovet aukea kauko säätimellä.
Kolmisen viikkoa sitte oli ihan sama homma kun auto oli ollut pari kolme päivää ajamatta. Silloin mittasin niin 2.6v oli akku jännite enää eikä mitään eloa koko koslassa. Akku latailtu täyteen silloin ja toiminut taas tähän aamuun saakka hyvin kun ei ole parin päivän seisokkeja tullut matkalle.
Akku on mitattu ja testattu ja kunnossa oleva eikä pitäis olla siitä kiinni.
niin ja auto on -08 v70 d5 awd geartr.
-
Onko vielä alkuperäinen akku ?
Akun toisessa navassa on akun kk/vuosi leima.Jos haluat asian tarkistaa
Oletko käyttänyt webastoa paljon talviaikaan?
-
Akku on uusittu muutama vuosi sitten ja webastoa talvella käytetään kyllä päivittäin. Mutta nythän on kesä? Mutta akkuhuoltoliikkeessä testasivat akun ja se on kyllä kunnossa mutta kyllä he uuden myyvät jos välttämättä oisin halunnu. Akun luulin kuolleen itsekkin silloin kun ekan kerran tuon teki. Ja akku ei noin tyhkäks heidän mukaan mene muuten kuin jonkin sähkölaitteen kuluttamana ainoastaan.
-
0.5v akku jännite tällä erää, ei ollu exiden äly laturi lähteny ees lataamaan työpäivän aikana.
Perjantaille aika valohoitoon mutta hyviä vinkkejä otetaan vastaan jos sais ongelman selville itte ennen sitä.
-
Akku täyteen ja mittaamaan mikä sitä kuluttaa. Sulakkeet yks kerralla irti, ja sulakkeen napoihin mittari. Kyllä tollainen purkaus pitää näkyä. :hello:
-
Jos ei ole AGM akku niin eipä tarvitse ihmetellä. Webasto tappaa akun.
-
0.5v akku jännite tällä erää, ei ollu exiden äly laturi lähteny ees lataamaan työpäivän aikana.
Perjantaille aika valohoitoon mutta hyviä vinkkejä otetaan vastaan jos sais ongelman selville itte ennen sitä.
Eiköhän se akku ole tiensä päässä viimeistään nyt, kun on muutaman kerran noin syväpurettu. Osta uusi akku ja sen jälkeen vianhakuun.
-
Käynttiin läks sentäs. En tiedä onko tuo agm vai tavallinen. Ei löytynyt mitään tyyppiin viittaavaa kun koitin kurkkia. Volvon originelli ainaki ja viikolla 41 v2011 näkyy olevan leimattu.
1.7 ampeeria näytti olevan lepovirran kulutus kun mittarin laitoin akunnavan ja -kengän väliin. Paljokohan näissä yleensä on. Hälytin ei ole aktiivisena.
-
1,7A on kyllä liikaa,,, odottelitko että kaikki tietokoneet menee lepotilaan? tuo kulutushan vastaa suunnileen 21w lamppua
-
En kyl iha varma kun hauenleukoja ei ollut niin ei pystynyt jättämään mittaria kiinni mutta muutamia minutteja odottelin ja luulen että oilis kait pitänyt jo sammua kaikki ylimmääräiset.
-
Onko sulla mitään jälkiasenteista "extraa" sinne? Oman auton virrankulutusta aikanaan selvitettiin kun tässäkin on jo "liikkeestä lataaminen," vaikkakin ilman S&S eli laturi lataa vain rullatessa ja vain tarpeessa; Taksamittari päälläollessaan yhdessä navigaattorin (suoralla virralla) kanssa kuluttavat niin runsaasti, että auto ei koskaan vaivu "lepotilaan" lukittaessa ovet > ei pysty määrittelemään kuinka täysi/tyhjä akku on > akku jää ajansaatossa vajaaksi. Talvisin pitää latailla CTEKillä parin viikon välein yön yli, että pysyy patteri kondiksessa tai opetella sammuttamaan laitteet kun vuoro loppuu.
Mutta AGM akku on ehdoton Webaston kanssa, tämäkin oli ihan tehdastilauksesta kelloineen, silti käsittämättömästä syystä ei AGM akku alkuperäisenä, vaikka sinne sellainen olisi kuulunut. Sain tapeltua akun takuuseen, korvaava AGM akku vaan on ~10cm lyhyempi kuin mitä koteloon mahtuisi. :idiot2: Mutta sellainen sinne laitettiin, eikä yhtään isompaa. Viime talvi nyt oli mitä oli, näkee nyt sitten mitä pienoisakku on miehiään.
-
Ei selvinnyt vikaa eka käynnillä. Sulakejumppa tehty, cemmit-, moottorin ohjaukset-, hälyttimet- penkit- ja laturi ainakin revitty irti auton sähköjärjestelmästä eikä putoo purku virrat mihinkään.
Purkaa koko ajan 0.8- 3A.
Seuraava aika 15.9, ja mankan valokuitua seuraavaksi epäilemään = koetaulu ja keskikonsoli ilmeisesti veke. Joskus on yks 90:nen tuollasella valokuidun ohjaus vialla ollu.
-
Eli otit auton laturin kaikki johdot irti eikä vaikutusta?
Jos laturin diodit vialliset saattaa purkaa akun sitä kautta.
-
Joo tai Volvon huollossa tekivät nuo hommat ja ite vieressä ihmettelemässä.
Kaikki piuhat otti laturilta mielestäni irti.
-
Joo tai Volvon huollossa tekivät nuo hommat ja ite vieressä ihmettelemässä.
Kaikki piuhat otti laturilta mielestäni irti.
Onko vetokoukkua? Farkku?
-
Molemmat on
-
Saattaisi purkaa akun viottuneen vetokoukun pistokkeen kautta.
Toimiiko takana kaikki normaalisti?
-
Luultavasti kyllä, tai ainakin luulisin niin. Mutta pitääpä huomenna tsekata kärrillä ja ilman miltä tivoli näyttää
-
Paras tapa olisi irroittaa koukulle menevä johtosarja takaa, katsella yleismittarilla tippuuko virran kulutus.
Paljonko sillä on ajettu?
Startti tuli kanssa mieleen, onko siinä ollut mitään häikkää tai olisiko se tiensä päässä?
-
Par satkuu meni rikki just, startti ei kyllä ole oireillut millään lailla kuten ei muukaan auto. Onks toi koukun johtosarja erotettavisss kontin puolelta?
-
Tuossa vetokoukun johtosarjan asennusohje, helpottaa varmasti johtojen etsimistä.
http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70(08-)/2008/all/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-430772-3/NOTHING
-
Ei ehtinyt tänään autok kimppuun mutta ajatus työtä ehdin sentäs tekemään, ja mietin että nuo koukun sähköthän on sulakeiden takana niin eikös se olis ratkennut jo sulakejumpassa jos vikaa olisi koukun sähköissä. Nuo peräkontinkin sulakkeetkin käytiin läpi huollossa.
-
Moi vaan kaikille.Tuliko akun purkaus ongelmaan selvyyttä mistä johtuu? Itsellä V70 D5 Aut. -10 kesän aikana akku kuoli ja vaihdoin uuden orginal akun ja käytin pajalla että purkaako auto akkua liikaa. sallitun rajoissa oli. Vanha akku testattiin niin ei kestäny yhtään kuormitusta eli ihan sökö.Tyytyväisenä aattelin että vika oli akussa. Nyt kuukauden päivät ollu uus akku paikoillaan ja akun hyytymisen merkit. Tällä viikolla auto ollu pitemmällä reissulla jossa seissyt pari päivää parkkihallissa sieltä lähtiessä palumatkalle auto lähti vaivoin käyntiin ja vilautti ajovalo vikaa koetaulussa.palumatkan jälkeen joka oli 120km. lähbin muutaman tunnin päästä ajeleen ja startatessa hyytymisen merkit ajovalo vikoineen.
-
Tuo ajovalovika tuntuu olean aika yleinen ilmoitus enkä itse oo ainakaan jaksanut murehtia kun vilahtaa joka viikko parikin kertaa, vaikka akku on tikissä.
-
Annoin olla latauksessa yön yli akun pihat paikoillaan. Aamulla starttaileen ja akku lähes tyhjä ei käyntiin.Purki kaiken latausvirran johonki.Nyt ollu latauksessa eilisestä asti akun piuhat irrallaan. Montakohan syväpurkausta akku kestää?
-
Ei oo selvinny vielä, 15pv on auto menossa jatkotutkimuksiin. Taas tuo kippo seisoo tuossa tien varressa akku tyhjänä. Ei tullut eilen ajettua ja tänä aamuna meinasin että siirrän auton omaan pihaan ja laitan laturiin ni eipä tuo lähteny käyntiin. Jatkoroikilla laturin sain vedettyä tien varteen ni olkootpa tuolla sitte aamuun saakka.
-
Annoin olla latauksessa yön yli akun pihat paikoillaan. Aamulla starttaileen ja akku lähes tyhjä ei käyntiin.Purki kaiken latausvirran johonki.Nyt ollu latauksessa eilisestä asti akun piuhat irrallaan. Montakohan syväpurkausta akku kestää?
Moikka. Minkälaisella akkulaturilla latasit akkua ?
Aika hurjalta kuulostaa kun yön yli akku latauksessa, eikä auto lähde seuraavana
päivänä käyntiin.
Akun +ja- kaapelit on kyllä normaalistikin kiinni kun akkua ladataan
-
Itelläkin kun on millon akku ihan tyhjäksi menny kuten eilen taas niin c-tekit ja exiden "äly"laturit eivät lähde edes lataamaan. Autossa releet hakkaa ja vilkut vain sekoilee kun yrittää niillä alkuun ladata. Perinteisen perus laturinku laittaa, alkuun täpöllä pakko shokkihoitoo jotta lähtee ottamaan virtaa vastaan (10A), ja yleensä puottanut muutamien tuntien jälkeen hitaammalle (7A) tai vaihtanut sitten tuon exiden 7A kapistuksen.
Omassa mittailtiin noita purkuvirtoja sillo viime käynnillä niin 0.8-3A välillä vaihteli että jos on joku 3.6A C-tek tai vastaava pikku laturi niin jaksaa just syöttää tuon purkuvirran määrän ainoastaan niin eipä siinä paljo akku ehdi latautua yön aikana.
No kohta koittamaan josku tuo oma viitsis heräillä tuosta tien varresta. Oma akku on tainnut nyt puolen kymmentä kertaa mennä ihan tyhjäks ja vielähän tuo toimii. Pitää sitten köydä testuuttamassa uudestaan kunhan juurisyy selviää eikä uutta akkua tuhota tässä selvittely aikana.
-
Ylläpitolataukseen tarkoitettujen älylatureiden äly ei oikein riitä tyhjän akun lataamiseen kun jännite on liian alhainen. Jos akun kaapelin irroittaa, niin napajännite nousee 12V lähelle ja se älylaturikin alkaa ladata.
Kesällä yksi veneenomistaja soitteli kun jäi veneellään jumiin ahvenanmaalle. Ainoa vika oli täysin nollaan tyhjennetty vapaa-ajanakku. Sitä ei c-tek osannut ladata. Ei myöskään älyboksilla oleva latauskytkin kytkeytynyt moottorin käydessä. Maasähkössä c-tecilla latausta vuorokausi akku irti kaikesta kulutuksesta ratkaisi ongelman :).
-
Einhelin 10A laturilla latasin. Viime yön ja päivän oli Ceetekin jatkona. Sain ajan pajalle loppupäiväksi. Töistä pari tiimaa pekkasia ja autosta piuhat kiinni eiku starttaan ei jaksanu kuin kakskertaa pyöräyttää. Vanha akku oli einhelin lataamana ollu saman ajan.Yritin sillä ja käynnistyskaapeleilla ei eloakaan. Soitin hinauspalveluun ja tunnin päästä aiko olla paikalla. Annoin einhelin laata akkua ja aika äkkiä meni kutosesta nollaan,aukasin kuskin oven taas laturi kutoseen,annoin laata nolliin sitten parkit päälle ja taas kutoseen,annoin laata lähes nolliin sitten avain pesään ja taas kutoseen annoin laata noin yhteen ja puoleen sitten starttia ja käyntiin lähti. Tämä kaikki alle tunnissa. Soitto hinauspalveluun ettei tartte tulla. Ajelin auton pajalle ja siellä se on kytkettynä tietokoneeseen joka seuraa virran kulutusta. Taitaa olla tuo uuskin akku jo sökö. :'(
-
Olisko startti sökö, syö virtaa, eikä jaksa startata??? :hello:
-
Volvoa vaivasi rikkinäinen akku. Akku uusittiin takuuseen. Onko muilla ollu samanlaisia kokemuksia että lähes uusi akku hajoaa? Vähän jäi kyllä mietityttään että mikä sille nyt tuli. Luotto kärsii näistä vioista.
-
Mikä akku oli ? Minkä merkkinen ja mistä ostettu ?
Ite ostin elokuussa alkuperäisen Volvo 90 Ah akun.
Toivon että on pitkäikäinen.
-
Kaikista tavaroista löytyy ns. "maanantaikappaleita", jopa meistä, täällä niitä vaan ei ole näkynyt. :2funny: :2funny: :hello:
-
90ah,Volvo, Wetteri, 45/13 tehtty. Samanlainen on tämä takuu akku. Ensimmäinen ja viiminen alkuperäis akku minkä laitan. Ei meinannu testeri antaa vaihtaa akkua vaikka sillä ei saa autoa käyntiin vaikka viikon latais.
Mikä akku oli ? Minkä merkkinen ja mistä ostettu ?
Ite ostin elokuussa alkuperäisen Volvo 90 Ah akun.
Toivon että on pitkäikäinen.
-
Onko muilla ollu samanlaisia kokemuksia että lähes uusi akku hajoaa?
On. Tosin syykin on tiedossa ja vika ei ollut minulla akussa vaan autossa, joka purki akkua. Kun akku on jatkuvasti vajaana, välillä jopa tyhjänä, niin jo vajaan vuoden kuluttua se on täysin lopussa.
-
Mikä sähköosa sitä Häkämiehen auton akkua purki?
-
Se ei koskaan selvinnyt, mikä sähköä söi. Kotteron sain laitettua kierrätykseen jo aikoja sitten (ei ollut Volvo).
-
Vika paikannettu, päävirta kaapeli akulta -> startille ja laturille menevä vuotaa johtosarjassa. Hinkkautunut ilmeisesti puhki johtosarjan sisällä. Uus päävirta kaapeli tilaukseen jonka jälkeen puretaan tuo nippu ja katsotaan onko muut piuhat ehjiä tuossa nipussa.
-
Yes. Vika korjattu ja purkuvirrat kunnossa. Eristeet oli aivan puhki hinkautunu isolta matkalta tuosta virtakaapelista ja sitte se paljas liitoskohta oli jo hinkannut startin heräte karvasta eristeen puhki ja eipä tuo muuta tarvinnutkaan akun tyhjentämiseen. Aivan älyttömän kireeseen nippuun kyllä piuhat ahistettu ku oli piuhojen painuma jälkiä tuon virtakaapelin eriste täys.
-
Minulla meni Hankookki oikosulkuun kun ajettiin vähän. Ei löytäneet vuotoa, mutta Boshin akku tyhjeni kanssa kk, mutta ei niin huonoksi kun Hankookki (sain kyllä Hankookin rahat pois).
-
Nyt löyty vika joka ilmeisesti söi virtaa. "Hovikorjaaja" ajeli viikon päivät ja tutustui ongelmaan. Hänen mielestään vika oli polttoainelämmittimen viallisessa releessä. Nyt seisoi viikon pikku pakkasessa ja lähti ilman lämmitystä -20 asteen pakkasesta kun palmupuun alta.
-
Olisko startti sökö, syö virtaa, eikä jaksa startata??? :hello:
Voisiko starttia epäillä akun purkamisesta, jos se pyöräyttää "laiskasti" koneen käyntiin uudellakin akulla?
Mulla taitaa johonkin virrat (uudestakin) akusta kadota ja pistin akun vaihdon jälkeen merkille, kun edelleen lähti laiskasti käyntiin. Startti sökö?
-
Voisiko starttia epäillä akun purkamisesta, jos se pyöräyttää "laiskasti" koneen käyntiin uudellakin akulla?
Mulla taitaa johonkin virrat (uudestakin) akusta kadota ja pistin akun vaihdon jälkeen merkille, kun edelleen lähti laiskasti käyntiin. Startti sökö?
Eipä se solenoidi voi olla vähän päällä, maadoitukset kuntoon.
-
Voisiko starttia epäillä akun purkamisesta, jos se pyöräyttää "laiskasti" koneen käyntiin uudellakin akulla?
Mulla taitaa johonkin virrat (uudestakin) akusta kadota ja pistin akun vaihdon jälkeen merkille, kun edelleen lähti laiskasti käyntiin. Startti sökö?
Laturin diodit hajonneet?
-
Laturin diodit hajonneet?
Nykyisin vähällä käytöllä olevassa varataksissa missä metrejä on 240 tuhatta voisi ollakin. Toisessa laturi antautui 260 kohdilla. Täytyypä viedä tohtorille tutkittavaksi, koska jotain häikkää siinä on, kun auto oli reilun viikon seistyään täysin kuollut akun puolesta...
-
Helppo mitata itekkin, akusta plus kaapeli irti ja siihen väliin yleismittari niin näät onko purkuvirtaa paljon. Nyppäät vaikka laturilta kaikki piuhat irti ja katot putooko purku virta mihinkään, sama vaikka startille ja samaa voit tehdä sulakepesässä nyppimällä yksitellen sulakkeita pois että mikä laite purkaa...
-
yksi syyllinen vian aiheuttajaksi voi olla myös, otin lainauksen toisesta keskustelusta:
...akulta laturille menevän kaapelin hankautuminen puhki suojakuoren sisällä (ei siis näy ulospäin) joka purki akun...