Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S/V40 96-04 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (S/V40 96-04) => Aiheen aloitti: jp_olli - 13.11.2010, 13:56:35
-
Automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa pikkuvolvoissa on elektroninen säädin puhallinmoottorille. Uusi maksaa yleensä alle 50€, mutta TI-miehille ja tottakai naisille tällainen ohje omatoimiseen korjaamiseen.
Vian oireita ovat:
Aaltoileva puhallusteho
Puhaltaa vain täydellä teholla
Puhallin ei toimi lainkaan
Puhallin lähtee pyörimään itsekseen
AC-napin vihreä valo vilkkuu
Säätimen päätetransistori, tyypiltään MJ802 menee rikki ja aiheuttaa yllä mainittuja oireita.
Osaa saa esim. Partcolta alle viidellä eurolla.
Säädin löytyy ilmakanavasta apukuskin puolelta. Säätimessä on kiinni alumiininen jäähdytyslevy, joka helpottaa tunnistusta. Uutta piitahnaa on hyvä laittaa transistorin ja jäähdytyselementin väliin. =)
-
Noni, tämän motikan vaihtaisin, kun löytäisin, mihin vaihtaa.. Ei käy järkeen, missä moinen voi sijaita? Moottorin käytin irti ja olen puoli-iltaa maannut selälläni erittäin epämukavasti apukuskin jalkatilassa, eikä vaan satu silmään.. Kai tämä aut.ilmastoinnillisesta 2001 2.0T:stäkin löytyy?
Oireet sopii tismalleen em. säätimen vikaan ja koska osa on puoli-ilmainen ajattelin kokeilla ensin sen vaihtamista, mutta taitaa jäädä ransistori pöydän kulmalle ja ajellaan ikkunat auki.
Äh ;D
-
Se on siinä lämmityslaitteessa sivuttaissuunnassa äpäyt hanskalokeron puolivälin kohalla.
Ylempi ruuvi on vähän hankala aukasta.
-
Pitkään tätä vielä illalla mietin ja yks vaihtoehto tulee kyseeseen:
Onko kyseessä tämä osa? http://purku.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/i/cimg2252.jpg (http://purku.net/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/i/cimg2252.jpg)
Jos on, niin se sijaitsee ilmakanavassa samoilla seuduilla raitisilmasuodattimen kotelon kanssa. Ja siihen pääsee käsiksi helposti: https://lh3.googleusercontent.com/-sa_1fsxRTFI/VcQ3xKhn7CI/AAAAAAAAuUw/5S19hgRVLyw/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg (https://lh3.googleusercontent.com/-sa_1fsxRTFI/VcQ3xKhn7CI/AAAAAAAAuUw/5S19hgRVLyw/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg)
Mutta jos se ei ole edellä mainittu, ja jos se todella sijaitsee hanskalokeron takana, ei ole helppo.. lokeron takana on kojelaudan verhoilun osana kiinteä pelti, poppareilla:
https://lh3.googleusercontent.com/-gBo2ZvvFChU/VcQ3LK2RPAI/AAAAAAAAuUc/HWmQ6Z0Ec3w/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg (https://lh3.googleusercontent.com/-gBo2ZvvFChU/VcQ3LK2RPAI/AAAAAAAAuUc/HWmQ6Z0Ec3w/s800-Ic42/%25255BUNSET%25255D.jpg)
Nyt kun keksin taas kokeilla taas uusilla hakusanoilla, löytyi myös samma på ulukomaa: http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40 (http://www.byggoteknik.se/trasig-flakt-volvo-v40)
Jokohan olen jäljillä..?
[Edit: Myöhemmin samana päivänä tapahtunutta: Sehän mokoma hörrää, eikä hiki ole enää kainalossa.]
-
Se on just tuo.
-
Itsellä vika alkoi satunnaisella puhaltimen pätkimisellä, kunnes puhallin pysähtyi kuumana päivänä kokonaan.
Sain korjattua ohjeiden mukaan. Ainut vaikea osuus oli transistorin jalkojen uudelleen kytkeminen johtoihin. Vanhat liitos oli tehty puristamalla ja tietenkään vataavanlaisia ei ollut saatavilla. Sain juotettua johdot kiinni siten että ensin johtoihin paljon tinaa ja sitten tinatut johdot kiinni transistorin jalkoihin ja kolvilla lämpöä, jolloin sain johdot jäämään transistorin jalkoihin kiinni. Paketti kasaan ja jaa taas toimii. Hintaa korjaukselle tuli toimituksineen karvan alle 15 € Partcosta.
-----
Volvo V40 2004 T3
-
Helpoin tapa analysoida vika tuulettimessa..
kytke suoraan virta tuulettimelle.. Eli pistoke irti tuulettimesta ja 12v suoraan sinne..
Jos pyörii niin tuuletin ok!
Mittaa jännite tuulettimeen tulevasta pistokkeesta.. jos ei näy mitään lukemia niin laita mittarin maa johto runkoon ja mittaa plussalla molemmat tuulettimeen menevät johdot.. jos molemmista johdoista tulee lukema 12v niin silloin transistori sökönä, eli vuotaa ja ei anna maata!!! kaikkiahan me tiedetään et 12v moottori ei pyöri silloin jos molempiin napoihin tulee vaan plussaa.. :)
Kaikki valittaa että se ylempi ruuvi etuvastuksessa on piilossa jo vaikea irrottaa.. minä tein näin: tunnustele ylemmän ruuvin paikkaa ja poraa 10mm reikä siihen levyyn(noin 4cm alaosasta).. ruuvaa etuvastuksen ylempi ruuvi irti ja se on siinä!! Kannattaa soveltaa kun pystyy.. seuraava omistaja kiittää tuosta reiästä!! :)
Ja toinen asia.. kun valitetaan että on tosi hankala asento ruuvata tuuletinta ja etuvastusta irti..
jotkut sanoo että pelkääjän penkki kannattaa ottaa pois että mahtuu sinne.. parempi vinkki:
pelkääjän ovi auki ja kolme eurolavaa siihen viereen päällekkäin.. laita vaikka pehmuste päälle.
hiton mukava asento tehdä töitä, eikä selkä niksahda!!! :)
Jos tarvitset tarkempia neuvoja tuuletimesta niin laita viestiä tumppi999@gmail.com
auttelen mielelläni Volvo mieh.. eikun ihmisiä... :)
-
Kysyisin täs nyt, ennenku lähen ite sörkkimään mitään. Et onko sama korjausmenetelmä tuossa normi ilmastoidussa mallissa, kun tuossa automaatti ilmastoidussa ja malli on s40 vm2002? Niin ja itellä vikana on toi "aaltoileva puhallusteho"
-
mistäköhän tuommosen vastuksen/transistorin saisi uuden kokonaisen, kaverin auto kyseessä ja ajossa niin ei olisi aikaa kolvailla ja tutkia sen enempää.
raitisilmasuodattimen vieressä näkys olevan ja suodattimen luukusta tunnustelemalla siellä joku jäähdytyssiili on
-
mistäköhän tuommosen vastuksen/transistorin saisi uuden kokonaisen, kaverin auto kyseessä ja ajossa niin ei olisi aikaa kolvailla ja tutkia sen enempää.
raitisilmasuodattimen vieressä näkys olevan ja suodattimen luukusta tunnustelemalla siellä joku jäähdytyssiili on
Merkkiliikkeestä ainakin.
-
Niille vinkiksi, jotka tunkee CRC:n tai muun vastaavan vaahdon kanaviin tai auto on seisonut kosteassa pitkään ja puhallin ei toimi https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98528
-
Terve,
Kuuluuko tuossa säätimen liittimessä olla kolme vai neljä "piikkiä"?
(https://thumb.ibb.co/j4iMEd/IMG_1523.jpg) (https://ibb.co/j4iMEd)
-
Terve,
Kuuluuko tuossa säätimen liittimessä olla kolme vai neljä "piikkiä"?
Kolme. Eli ihan oikein
-
mistäköhän tuommosen vastuksen/transistorin saisi uuden kokonaisen, kaverin auto kyseessä ja ajossa niin ei olisi aikaa kolvailla ja tutkia sen enempää.
raitisilmasuodattimen vieressä näkys olevan ja suodattimen luukusta tunnustelemalla siellä joku jäähdytyssiili on
Motonetistä voi kysellä
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/659/114976/autot/volvo/s40-v40-1996-2004?vuosimalli=2001#Jaahdytys-ja-lammitys-Ilmastointilaitteen-osat
-
Kysyisin täs nyt, ennenku lähen ite sörkkimään mitään. Et onko sama korjausmenetelmä tuossa normi ilmastoidussa mallissa, kun tuossa automaatti ilmastoidussa ja malli on s40 vm2002? Niin ja itellä vikana on toi "aaltoileva puhallusteho"
Tähän ei ole kukaan vastannut, itsekin kaipaisin tietoa aiheuttaako transistori tätä myös manuaali-ilmastoinnilla varustetussa. Tosin vahva epäilys että omalla kohdalla vika on jossain siinä säädinpaneelissa tai nopeutta säätävässä potikassa, koska koputtelu paneeliin tai potikkaan vaikuttaa puhallusnopeuden pumppaamisen... "Etuvastuspaketti" on myös vaihdettu omaan kuittien perusteella, olikohan 2014. Meneekö näin nopeesti uudestaan?
EDIT: Jaahas tuostahan se löytyikin ohje sen säädinpaneelin fiksaamiseen hieman alempaa. Lähdenpä siitä.
-
Hei, tietävät kertokaa! Vikana on se että puhallusteho aaltoilee. Tein kyseisen operaation tänään ja ei oikeastaan muuttunut kun se että ei aaltoile enää niin paljoa...
Eli vika on suunilleen sama vain lievempänä.
Mielestäni juotin hyvin ja näin...
-
Hei, tietävät kertokaa! Vikana on se että puhallusteho aaltoilee. Tein kyseisen operaation tänään ja ei oikeastaan muuttunut kun se että ei aaltoile enää niin paljoa...
Eli vika on suunilleen sama vain lievempänä.
Mielestäni juotin hyvin ja näin...
Saitko vian korjattua ja jos,miten?
Ite ajattelin puhallinmoottoria vianlähteeksi.
-
Kuuluuko tuohon aaltoilevaan puhallustehoon se, että automaatilla puhaltaa muutaman sekunnin täysillä, sitten hiljenee, taas muutama sekunti täysillä? Tätä ei tapahdu aina, mutta aika usein. Manuaalisellä puhallussäädöllä puhallin toimii normaalisti. Siitä olen päätellyt, että ongelma ei olisi tuo trankku vaan joku sensori. Vikakoodeja ei tähän liittyen ole tullut.
-
Itsellä sama korjausoperaatio edessä. Purin tuon säätimen, pitää vielä mittailla, mutta oletetusti tuonne tulee +12V, maa ja PWM ohjaus ? Pelkona on, että paneelilta ei tule ohjaus oikein. Eli pääsisi sitä purkamaan.
Säätimen kun purki niin siellä on vielä joku pieni vihreä piirilevy sisällä jota en ole vielä avannut. Onko jollain tietoa mitä se tekee ?
Selvisikin jo, eli vika on paneelin rullasäätimessä. Sitä kun hieman painelee/vääntelee niin puhallusnopeus vaihtuu. Eli ilmeisesti potikassa likaa, tms.
-
EDIT: Jaahas tuostahan se löytyikin ohje sen säädinpaneelin fiksaamiseen hieman alempaa. Lähdenpä siitä.
Mistä tälläinen ohje löytyisi ?