Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Pasi Jukola - 12.10.2014, 14:31:49
-
Tervehdys
Luottoautolle tuli ongelmaksi käyntivaivat. Eli käytännössä ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan ja kaasun kanssa saa pidettyä käynnissä joten kuten. Käy röpeltäen ja kierrokset alta 2000 nii sammu vähän ajan päästä. Moottorin häiriövalo palaa. Vikakoodeja en ole saanut luettua, kun en ole saanut vietyä mihinkään luettavaksi. Vol-fcr ei löytänyt koodeja, mutta ei se taida löytääkään...
Listausta mitä olen koittanut tehdä
- Lambda vaihdettu
- IMM putsattu
- Koitettu ilman IMM -piuhaa
- Liekkilukkoa putsailtu
- Kaasuläppää putsailtu (ei tosin perusteellisesti)
Tulpat on aivan mustassa noessa. Tosin en tuolla käynnillä ihmettele. Bensaa tuntuu saavan, kun saa pidettyä käynnissä.
Onko ideoita / kokemuksia?
PÄIVITETÄÄN LISTAA TEHDYISTÄ TOIMENPITEISTÄ:
- Tyhjäkäyntimoottori putsattu
- Kaasuläppä putsattu uudestaan paremmin
- Kaasuläpän asennontunnistin mitattu --> OK
- Tulpanjohdot vaihdettu
- Ilmanputsari vaihdettu
- Bensan suodatin vaihdettu
- Puola vaihdettu
- Virranjakajan kansi ja pyörrin vaihdettu
- IMM vaihdettu
-
Kuules ne perinteiset jutut tulpat ne sytytyssjohdot virranjajanjan kansi ja pyörijä vaihtoon,sekkaa se puolan kunto samalla kertaa. Kone ei ole väljä ettei sitä öljyä nouse männänpäällee ja kone nokeentuu suotta ,paljon sitä öljyä kuluu jos vaikka 10tkm ajelee
Että se bensapalaa puhtaasti vaihda ilmaputsari.Toiseksi paljon autolla on ajettu ja muut jutut (huoltohistoria)viellä kerrot niin päästään eteenpäin.
Oletko lukennut tämän
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54432.0
-
Kuules ne perinteiset jutut tulpat ne sytytyssjohdot virranjajanjan kansi ja pyörijä vaihtoon,sekkaa se puolan kunto samalla kertaa. Kone ei ole väljä ettei sitä öljyä nouse männänpäällee ja kone nokeentuu suotta ,paljon sitä öljyä kuluu jos vaikka 10tkm ajelee
Että se bensapalaa puhtaasti vaihda ilmaputsari.Toiseksi paljon autolla on ajettu ja muut jutut (huoltohistoria)viellä kerrot niin päästään eteenpäin.
Oletko lukennut tämän
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54432.0
Tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä on kohtuu uusia. Öljyä ei oo syöny. Ilmanputsaria koitin metsästää, mut en lauantaina enää saanu mistään. Kohtuu pienen käyntihäiriön ymmärrän ilmanputsarin tai tulpanjohdon syyksi, mutta nyt on sen verran yhtäkkistä ja totaalista ongelmaa etten jaksa uskoa. Kaikki tietty mahollista. Huomena aattelin tulpanjohtoja mittailla. Autolla ajettu alta 290 tkm.
Olen lukenut linkin, mutta eipä siinäkään lopputulemaa saatu.
-
Tuota se katalysaattori on auki että pakokaasut pääsee ulkoilmaan vaivattaa.Onko se tyhjäkäyntimoottori kunnossa se joka säätä tyhjäkäyntiä sekkaa se juttu se on siinä kaasuläpän luonna pannalla kiinni putsaa se ja testaa se kunto
-
Tuota se katalysaattori on auki että pakokaasut pääsee ulkoilmaan vaivattaa.Onko se tyhjäkäyntimoottori kunnossa se joka säätä tyhjäkäyntiä sekkaa se juttu se on siinä kaasuläpän luonna pannalla kiinni putsaa se ja testaa se kunto
Ilmanputsari uusittu, tulpan johdot uusittu, puola mitattu, kaasuläppäkotelo putsattu kunnolla, tyhjäkäyntimoottori putsattu, kaasuläpän asennon tunnistin mitattu. Yks tulpan johto oli sökö, muttei uudetkaan auttanu.
Lisää visioia saa heittää. Mitä mieltä kansipahvista? Savuttas varmasti todella reilusti.
-
Tuota jos kansipahvivikaa autossa tuossa vinkit. Biltemassa on myös saatavanaa testisarja josta otetaan näyte jäähdytysnesteestä onko siinä joukossa pakokaasuja eli kansivikaa tuolloin autossa
Tuossa noi oireet jos kansipahvi menee.
Ja kuten muistat kone käy avaa se paisuntasäiliön korkin ja kun nostaa kierroksi tällöin pitäsi pinnan nousta jos vuotaa se kannentiiviste eli laskee painetta sylinteristä jäähdytysjärjetelmään.
Onko öljyssä harmaata (öljykorkki)
Onko veden pinnassa öljyä (lämpimänä)
Kupliiko tiivisteen kohdalta (käynnissä)kannen ja lohkon välistä.
Tuleeko valkoista savua (ajossa)
Liekkilukko puhdistettu ja onko se imuasarjan allaa olevaa juttu kunnossa että sielläkin ne paikat avoinna.Ota puristupaineet tiedät onko se kone kunnossa varmasti turhaa rikkinäistä ruvetaa korjailemaan.
Mikähän historia autollaa oikein on kun normaalisti jopku 290 tkm vasta on sisäänajo Volvollle
Teemme kansirempan
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html
-
Tuota jos kansipahvivikaa autossa tuossa vinkit. Biltemassa on myös saatavanaa testisarja josta otetaan näyte jäähdytysnesteestä onko siinä joukossa pakokaasuja eli kansivikaa tuolloin autossa
Tuossa noi oireet jos kansipahvi menee.
Ja kuten muistat kone käy avaa se paisuntasäiliön korkin ja kun nostaa kierroksi tällöin pitäsi pinnan nousta jos vuotaa se kannentiiviste eli laskee painetta sylinteristä jäähdytysjärjetelmään.
Onko öljyssä harmaata (öljykorkki)
Onko veden pinnassa öljyä (lämpimänä)
Kupliiko tiivisteen kohdalta (käynnissä)kannen ja lohkon välistä.
Tuleeko valkoista savua (ajossa)
Liekkilukko puhdistettu ja onko se imuasarjan allaa olevaa juttu kunnossa että sielläkin ne paikat avoinna.Ota puristupaineet tiedät onko se kone kunnossa varmasti turhaa rikkinäistä ruvetaa korjailemaan.
Mikähän historia autollaa oikein on kun normaalisti jopku 290 tkm vasta on sisäänajo Volvollle
Kiitos vinkeistä.
Vaikea koittaa noita käynnissä testejä, kun ei pysy. Jäähdytysneste mielestäni normaalia, öljyssä ei näy harmaata tmv. Ei oikeastaan normaalia kummemmin savuta. Liekkilukko putsattu, kuten avauksessa mainittu.
Suomiauto on ku huoltohistoria on alusta asti. Ei pitäs kyllä tässä vaiheessa tulla ongelmia.
Voisiko puola olla kuitenkin rikki?
- ensiökäämi 0.3 ohmia
- toisiokäämi 7800 ohmia
Ensiökäämi pitäs olla 0.5-1.5 ohmia? Eikö? Voiko noin pieni ero vaikuttaa?
-
Liekkilukko puhdistettu ja onko se imuasarjan allaa olevaa juttu kunnossa että sielläkin ne paikat avoinna.Ota puristupaineet tiedät onko se kone kunnossa varmasti turhaa rikkinäistä ruvetaa korjailemaan.
Mitä tarkoitat imusarjan alla olevalla jutulla?
-
Varmaan kyse huohotusjärjestelmän pöntöstä, kerääjäsäiliö vai mikä lie oikea nimi:
(https://lh3.googleusercontent.com/-8HnyM65tKHE/Un4VIpmWl6I/AAAAAAAADRA/EAQLzPapty8/s640/20130714_102651.jpg)
Imusarjan alla lohkon kyljessä musta pönttö, josta lähtee letku(ja).
-
Ensinnäkin kannattaa luetuttaa vikamuisti, ellei itse osaa tai ole sopivaa lukijaa. Säästyy monelta vaivalta ja turhan osan vaihdolta.
Toisaalta tässä on nyt mainittu tuo katalysaattori joka voi olla tukossa. Onko tarkastettu?
Koska polttoaineensuodatin on vaihdettu? Siinäkin mahdollinen vikakohde.
Imuvuoto tulisi myös kyseeseen tässä ongelmassa.
Kannattaa kuitenkin lukea se vikamuisti ennen osien vaihtoa.
-
Kiitos vinkeistä.
Vaikea koittaa noita käynnissä testejä, kun ei pysy. Jäähdytysneste mielestäni normaalia, öljyssä ei näy harmaata tmv. Ei oikeastaan normaalia kummemmin savuta. Liekkilukko putsattu, kuten avauksessa mainittu.
Suomiauto on ku huoltohistoria on alusta asti. Ei pitäs kyllä tässä vaiheessa tulla ongelmia.
Voisiko puola olla kuitenkin rikki?
- ensiökäämi 0.3 ohmia
- toisiokäämi 7800 ohmia
Ensiökäämi pitäs olla 0.5-1.5 ohmia? Eikö? Voiko noin pieni ero vaikuttaa?
Tuota tuo ensiökaami pitäsi ollaa noitten lukujan välissä teillä on kovasti sen alle Toisiokäämi pitäisi olla melken 9 kilo-ohmia teillä vajaa 8.Siinä puolassa on se sytytyksenvahvistin ja monesti vaikka arvot on melko hyvät siinä kummiskin on vikaa.
-
Ensinnäkin kannattaa luetuttaa vikamuisti, ellei itse osaa tai ole sopivaa lukijaa. Säästyy monelta vaivalta ja turhan osan vaihdolta.
Toisaalta tässä on nyt mainittu tuo katalysaattori joka voi olla tukossa. Onko tarkastettu?
Koska polttoaineensuodatin on vaihdettu? Siinäkin mahdollinen vikakohde.
Imuvuoto tulisi myös kyseeseen tässä ongelmassa.
Kannattaa kuitenkin lukea se vikamuisti ennen osien vaihtoa.
On niin vaikea ajaa, ettei viitsi viedä mihinkään. Huomenna taas yhdellä lukijalla yritän...
-
Varmaan kyse huohotusjärjestelmän pöntöstä, kerääjäsäiliö vai mikä lie oikea nimi:
(https://lh3.googleusercontent.com/-8HnyM65tKHE/Un4VIpmWl6I/AAAAAAAADRA/EAQLzPapty8/s640/20130714_102651.jpg)
Imusarjan alla lohkon kyljessä musta pönttö, josta lähtee letku(ja).
Pitääkö imusarja irrottaa tuon puhdistukseen?
-
Pitää, laitan linkin tuohon juttuun kun etsin-
http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/
-
Tuosta puolasta laitan kuvat ja ne vastusarvot onko mittaus oiken suoritettu tosi kallis osa on vaihtaa jos siinä vikaa.
http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuolayksikko/volvo-850-stw-lw-2-5-125kw_v3982_g2284.html
Sekkaa onko se lämpötila-anturi kunnossa joka on siinä termostaattikotelossa kiinni(ettei kone käy ryyppy päällä).
Onko niin että tulpat mustat eli rikkaalla auto on toiminut tai sitten se tulpissa oleva kipinä ei ole polttanut sitä bensaa kunnolla(kerran jos 1 tulpanjohto oli kelvoton ja paljon niissä muissa oli ne vastusarvot samoin se puolan johto ).
Onko auto kaun teillä ollut se katsastuslappu onko missän enään ,voisi noita päästöarvoja vähän katsellaa.
-
Tuosta puolasta laitan kuvat ja ne vastusarvot onko mittaus oiken suoritettu tosi kallis osa on vaihtaa jos siinä vikaa.
http://www.mister-auto.fi/fi/sytytyspuolayksikko/volvo-850-stw-lw-2-5-125kw_v3982_g2284.html
Sekkaa onko se lämpötila-anturi kunnossa joka on siinä termostaattikotelossa kiinni(ettei kone käy ryyppy päällä).
Onko niin että tulpat mustat eli rikkaalla auto on toiminut tai sitten se tulpissa oleva kipinä ei ole polttanut sitä bensaa kunnolla(kerran jos 1 tulpanjohto oli kelvoton ja paljon niissä muissa oli ne vastusarvot samoin se puolan johto ).
Onko auto kaun teillä ollut se katsastuslappu onko missän enään ,voisi noita päästöarvoja vähän katsellaa.
Tarvikkeena saa vähän halvemmalla. Eihän tuota huvikseen vaihda. Mittaukseen katsoin ohjeen jostain.
Tulpat oli joo mustat. Vaihdoin tulpanjohdot kaikki.
Auto on ollut meillä vajaa 3 vuotta. Ei taida katsastuslappua olla tallella, mutta vilkaisen huomenna jos löytyisi.
-
Missä päin asustelet, mulla vois olla yksi puola+vahvistin paketti joutavana jos noudat tai maksat postikulut.
Ostin turhaan aikoinaan tarvikepuolan , kun vika olikin boxissa jota viimeiseksi epäilin..
Toki voin mitata jos ohjeet saan varmuuden vuoksi.
Boschin logo ja
0221601012 numerosarja siinä puolan alla olevassa pellissä ja motonetin Ate orginal ABS anturikin jäänyt näemmä jos tarviit käyttämätön...
2288
0711-1146.1
N3 Ate
Samaan kyytiin saat tuonkin jos tarviit.... Pistä yv. Jos kiinnostaa?
Rahaa en noista pyydä, mutta toki kuluja postiin jne.. en viitti maksella.
Vaikutan Espoossa ja pe Reissuni reitti menee espoo Lahti Jyväskylä Kuopio , Siilinjärvi reittiä...
Miten muuten kaasuläpän asennon tunnistin noissa oireilee?
Senkin voinee mitata varmaan, potentiometrihan taitaa olla?
Muuttuuko voltti jos hissukseen aukaisee läppää tasasesti vai tökkiikö jossain asennossa?
Jos tökkii taitas olla rikki?.
-
Tuota kun kaikki kipinäpuoli kunnossa samoin noi nokka-akselin anturi ja kampiakselin anturi on mitatut ja toimivaksi havaittu.
Bensa on hyvää ei mitään vesilitkua ja polttoainesuodatin on vaihdettu ja puhdas.
Ajoitukset kunnossa eli jakopää on merkeissä.Jää jäljellee noi suuttimet missä kunnossa ne on ja onko koskaan bensanjoukossa käytetty noita puhdistuslitkuja.
Helposti sumua on huono tai sitteen kulunut väljäksi eli saa enemän ainettaa mitä kykenee polttamaan.Mutta onko kellään tutulla sellaista vikakoodilukijaa jolla saisi vian selvillee tai jos ei onnistu niin hinaus korjaamolle kun helposti näistä arpomisista ei pääse siihen hyvään lopputulokseen.
Näin netin välityksellä,live homma aina helpompaa
-
Tuota kun kaikki kipinäpuoli kunnossa samoin noi nokka-akselin anturi ja kampiakselin anturi on mitatut ja toimivaksi havaittu.
Bensa on hyvää ei mitään vesilitkua ja polttoainesuodatin on vaihdettu ja puhdas.
Ajoitukset kunnossa eli jakopää on merkeissä.Jää jäljellee noi suuttimet missä kunnossa ne on ja onko koskaan bensanjoukossa käytetty noita puhdistuslitkuja.
Helposti sumua on huono tai sitteen kulunut väljäksi eli saa enemän ainettaa mitä kykenee polttamaan.Mutta onko kellään tutulla sellaista vikakoodilukijaa jolla saisi vian selvillee tai jos ei onnistu niin hinaus korjaamolle kun helposti näistä arpomisista ei pääse siihen hyvään lopputulokseen.
Näin netin välityksellä,live homma aina helpompaa
Joo oon koittanu kaikki tuttujen lukijat, muttei tuohon pääse millään sisään. Se on vähän tauolla tuo remontti, kun työt häiritsee harrastamista. Ei hätää kun toinen auto liikkuu.
-
Päivitystä tilanteeseen.
Puola ja bensansuodatin vaihdettu. Ei muutosta.
-
Pientä toivon kipinää. Kaikkien säätöjen jälkeen saan käymään jollakin tavalla ja pidettyä käynnissä, kun ilmamassamittarin pitää irti. Eli vika löytynee anturista ja puhdistus ei riitä...
-
Jos ei puhdistus auta tai IMM on viallien ostaa uusi katso että ne valmistenumerot täsmääm uudessa ja vanhassa .Onkohan IMM koskaan ennen puhdistettu.Kirjoitin tuon jutun joskus
Onko autossanne se ilmamassamittari se kunto sekkaa ja monesti puhdistus auttaa kun noita kuulemma pitäisi puhdistella.Jos on niin irroita se sähköpiuha siitä IMM niin moottorin pitäsi käydä paremmin kun on ne tehtaan oletusarvot on käytössä,Jos käyntio paremnee niin sitteen sen IMM kimppuun
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=187
-
Jos ei puhdistus auta tai IMM on viallien ostaa uusi katso että ne valmistenumerot täsmääm uudessa ja vanhassa .Onkohan IMM koskaan ennen puhdistettu.Kirjoitin tuon jutun joskus
Onko autossanne se ilmamassamittari se kunto sekkaa ja monesti puhdistus auttaa kun noita kuulemma pitäisi puhdistella.Jos on niin irroita se sähköpiuha siitä IMM niin moottorin pitäsi käydä paremmin kun on ne tehtaan oletusarvot on käytössä,Jos käyntio paremnee niin sitteen sen IMM kimppuun
http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=187
Joo olen puhdistellut. Ei ole ollu likainen koskaan, kun olen putsannut. Taas näyttää ettei pysy käynnis piuha irti tahi paikallaan. Pitää viedä auto lukulaitteelle... Jos sen joku iltamyöhä ajelis korjaamolle
-
Joo vie sellaiseen paikkaa jossa noi vikakoodit voi lukea ja et ole noita akunkenkia irroitelut että ne pysyy muistissa.
Kerro mitä löytyi sitten
-
Eipä ne päässy boschin lukijalla sisään. Taitaa olla Volvon oma ainoa millä saa luettua. Sinne vain vähän pitempi ajella eikä vihti mihinkään liikennevaloihin jäädä tuon kans ;)
-
Ihme homma eikös tuolla Boshin vikakoodin lukijalla toi Volvo pitäsi saada liuettua.
Kun jollain 30€ lukijalla noita koodejaa luetaan.
Herjasi koko ajan vai mikä siellä tökki mitä asentaja sanoi onko vastaavissa Volvoissa toiminut.
-
Ihme homma eikös tuolla Boshin vikakoodin lukijalla toi Volvo pitäsi saada liuettua.
Kun jollain 30€ lukijalla noita koodejaa luetaan.
Herjasi koko ajan vai mikä siellä tökki mitä asentaja sanoi onko vastaavissa Volvoissa toiminut.
Kyllä minun -96 20v ainakin luettiin hakalalla Raahessa , jottei ollu boschin peli sielläkin...monimerkkikorjaamo tosin?
Vikoja oli toki valtava määrä, joten vaati nollauksen ensin..... Sitte lamda ja katsastuksen seurauksena moottorin ohjausboxi vaihtoon......autokin meni vaihtoon ... uusi omistaja sai kelpopelin alleen.
Kunnossa oleva 850 ja E sarjan mersu ovat nautinnollisia ajaa,
saisivat tosin olla useammin kunnossa 8)!
-
Ihme homma eikös tuolla Boshin vikakoodin lukijalla toi Volvo pitäsi saada liuettua.
Kun jollain 30€ lukijalla noita koodejaa luetaan.
Herjasi koko ajan vai mikä siellä tökki mitä asentaja sanoi onko vastaavissa Volvoissa toiminut.
Ei kuulemma vain päässyt sisään. En osaa muuta sanoa.
-
virranjakajan kansi ja pyörrin vaihdettu. ei vaikutusta.
olisko kellään just vastaava autoa, jos lähettäisin ecun postissa ja kokeilisi ystävällisesti toimiiko. vai löytyisikö keskipohjanmaalta koekaniinia?
-
Itse tein motronic 4.3 sopivan lukijan niin pelaakohan se tuon 4.4 kanssa? Tarvikkeet reilu 10€ oulun sp-elektroniikasta.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943 tuolla kytkennällä tein vaikka ohjeessa sanotaan, että tuon vastuksen voi jättää pois (mulla poltti ilman vastusta ledin)
-
Itse tein motronic 4.3 sopivan lukijan niin pelaakohan se tuon 4.4 kanssa? Tarvikkeet reilu 10€ oulun sp-elektroniikasta.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943 tuolla kytkennällä tein vaikka ohjeessa sanotaan, että tuon vastuksen voi jättää pois (mulla poltti ilman vastusta ledin)
Kohtapa tuo tiedetään. Tilasin osat "viritykseen", niin koitetaan.
-
Toimihan tuo. ainaki motroniciin meni,
vikakoodiksi 1-2-1 eli imm taitaa olla sökö vai moittisko kun on ollut piuha irti? muita koodeja en saanu.
-
nollaile ne vikakoodit ohjeen mukaan ja lue uudestaan. Kokeilet käytellä ja jos taas antaa samaa vikakoodia nii ainaki varmistuu. Sitähä vois toisella IMM kokeilla. Missäpäin suomea vaikutat?
-
nollaile ne vikakoodit ohjeen mukaan ja lue uudestaan. Kokeilet käytellä ja jos taas antaa samaa vikakoodia nii ainaki varmistuu. Sitähä vois toisella IMM kokeilla. Missäpäin suomea vaikutat?
Keski-Pohjanmaalla, Kokkolassa. Tuota olinkin koittamassa, mut akkuhan se oli tyhjä.
-
Meidän 850 on vaihdettu jo ihan kaikki. punainen rele, puola lisukkeineen, pyörijä, ja kaikki tunnistimet ja bensapumppukin, suodattimet, tulpat, niiden vaihdot ei vaikuta yhtään mitään, ei mitään kipinää, ei yritystäkään, sitten joskus se saattaa käynnistyä ja toimii kuin ajatus, ja sitten ei vain lähde käyntiin, pyörittää kyllä.
muuten täysin mykkä paska.
Täysin epäonnistuneita autoja nämä 850-70 sarjan Volvot, kaikissa samat tietokoneviat. Meillä on se tikkuajonesto, mutta ainakin se toimii ilmeisesti kun startti alkaa pyörittään kun tikun tökkää, turha kapistus epäonnistunut paska sekin vissiin. Ei ikinä enää Volvoa. Tuo meidän vanhempi 440 toimii kyllä.
-
Kuule jos Volvossa normi ajoesto eli Suomi mallia niin niiissä ei tarvitse mitään tikkuja tökkiä .Hyviä autoja nämä on ihmisten tekemiä joten se korjauskin ei ole mitään rakettitiedettä.Perusasioita. Pitää katsoa se virrankulku ja ajoeston toiminta.
-
Anteeksi, tuli vähän noiduttua, mukava auto on kun toimii. Onko muuten tietoa siitä ECU jutusta. Sitä ei ole vielä katsottu eikä kantta avattu. Siellä on niitä kaksi ? Voisko sieltä löytyä vastausta tähän mysteeriin ? Ja mitä niille tekis ?
-
Kuulen antaako yhtään vikakoodia auto,Jos viallien juttu niin vaihtaa sopivaan toimivaan kun noita käettyjä kyllä löytyy.
Lue tuo juttu http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54432.0
-
Jos auto käynnistyy huomenna, niin tuodaan se meidän talliin, sitten alan uudestaan lukeen koodit, toivossa ollaan.
-
Onko muuten tietoa siitä ECU jutusta. Sitä ei ole vielä katsottu eikä kantta avattu. Siellä on niitä kaksi ? Voisko sieltä löytyä vastausta tähän mysteeriin ? Ja mitä niille tekis ?
Riippuen siitä onko tämä sun auto LH-Jetronic 3.2 vai Motronic 4.3 ruiskun-/moottorinohjauksella niin sielä on joko 2-3 boksia (LH 3.2) tai 1-2 boksia (Motronic).
Jos kone on LH 3.2:llä niin sielä on sekä ECU (ruiskunohjaus) että ICU (sytkänohjaus). Motronicin tapauksessa yksi boksi hoitaa sekä ruiskun että sytkän. Lisäksi jos auto on automaattivaihteistolla niin sielä on vielä sitä varten yksi ohjausboksi.
Eli kun sun autossa on 2 boksia, niin jos se on manuaalivaihteinen niin se on LH 3.2, jos automaatti niin Motronic 4.3.
Muistaakseni nuo boksit oli aika hyvin kiinni, etten ainakaan itse lähteny niitä avaamaan. Mutta voit kokeilla toisesta vastaavasta autosta vaihtaa boksit ristiin. Jos oma auto käy ja kaverin ei swapin jälkeen niin vika on taidettu paikallistaa?
Vinkkinä sekin, että uusi varaosa ei ole suoraa sama asia kuin toimiva osa.
Opin tämän kantapään kautta kun entinen 850 ei antanu kipinää. Ostin siihen ekaksi uuden sytkäpuolan kun mitatut arvot oli pielessä. Uuden puolan arvot osui niihin arvoihin kuin pitikin, mutta ei käynyt. Vaihdoin siihen lopuksi kaikki sytkäpuolen osat, ECUa kokeiltiin toisesta autosta ja ECUn+sytkän johtosarjat tarkastettiin, kuten myös maadoituspisteet. Lopuksi auto lähti kerrasta tulille kolmannella sytkäpuolalla. Uutena varaosaliikkeestä ostettu sytkäpuola oli jo valmiiksi rikki.
-
Käytimme ECU:n irti tarkastimme silmämäärin ja laitoimme takaisin, ei käynnistynyt. Sitten luin uudelleen vikakoodit ledistä. A2 ei antanut minkäänlaista vilkkua, ledi kyllä syttyi kun napista painoi, mutta ei mitään ei sitten millään. Sitten mysteeri. Ajattelin kuiteski nollata painamalla 6-sek.ajan jne.. vaikka sitä väli-ledivilkahdusta ei tullutkaan eikä loppuvilkkua joka antais sen loppukoodin 1-1-1 ei sitten tullut mitään. Menin ohjaamoon sammuttaan virran, mutta ajattelin kuiteski ennen sitä, eli siltä istumalta startata ja auto käynnistyi vaivatta niin kuin ei ikinä olis mitään ollutkaan. Ajoin sen korjaamolta kotitalliin ja sinne sammutin ja menin uudelleen kokeileen sen A2 koodin ja nyt yllätys yllätys se antoi selvän 1-1-1 koodin. Muistan nyt että joskus kesällä varsin kokeilin koodit ja en silloin saanut A2 yhtään mitään ja sitä silloin ihmettelin, mutta se jäi asia siihen silloin.
Onko kellään sattunut vastaavaa ja mistähän nyt etsis juttua, auto toimii nyt kyllä, mutta.....
-
Olisiko ollut se mystinen bitti poikittain juttu eli jokin yhteys ei toiminut tai huono kosketus josaain liittimessa.
Kun ecu irroitettiin ja täteb varmaakin se buutattiin ja akku irroitettuna jolloin vikakoodit muistista poistui.
Mutta jos se ajoesto vaikka kiukkutelee se on harmi kun sitä ei voi ohittaa kuten noita kaukolukitussäädin jos autossa on.
Ajele autolla ja nauti Volvon ajo-ominaisuuksista ja raporttia tänne kerrot
-
Pasille nämä jutut sattuu autoosi aika hyvin.Ei vikakodeja ja kipinää ei tule tulpille
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27921.0
-
Pasille nämä jutut sattuu autoosi aika hyvin.Ei vikakodeja ja kipinää ei tule tulpille
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27921.0
Ei oikein passaa. Ainakaan oireet. Mulla kyllä aina saa käyntiin ja pidettyä käynnissä jollain tasolla. Koodien nollauksen jälkeen käyttöä vähän aikaa niin palas sama koodi. Ensi viikolla tulee uus imm niin katsotaan taas sitten miten käy.
-
Missä päin asustelet, mulla vois olla yksi puola+vahvistin paketti joutavana jos noudat tai maksat postikulut.
Ostin turhaan aikoinaan tarvikepuolan , kun vika olikin boxissa jota viimeiseksi epäilin..
Tuon mun puolan laitan samoilla kuluilla eteenpäin, kuin Koo Pee tarjosi. Jos joku tarvii eli postikuluilla lähtee... Olikohan reilun kympin kulut.
-
Ja jatkuu...
Uusi imm ja ei korjaantunut. Käynti ehkä hieman parempi, mutta "tukehtuu" kunnolla polkaistessa. Vikakoodit edelleen 1-2-1 ja uutena 3-1-1. Mikähän tuo virallisesti tuo uusi koodi? Kierroslukuunko vittaa?
-
Boschin IMM vai joku muu?
3-1-1 A2-pistokkeesta on VSS Signal eli Vehicle Speed Sensor Signal.
Auton nopeustieto, ei siis moottorin pyörimisnopeus, tulee joko vaihdelaatikon kyljestä tai ABS-anturilta. Hatara mielikuva on että 10V/Fenix ottais tuon tiedon vaihdelaatikon kyljestä, LH ja Motronic ABS:ltä. Voiskohan olla että tuo 3-1-1 olis tullu vaan siitä, jos autoa on paikallaan poljettu useamman kerran. Kuormituksen perusteella luulee että auto liikkuu ja ABS-antureilta ei tuu tietoa tjms?
Jos se edelleen herjaa tuota MAF signaalia (1-2-1) vaikka on kunnollinen (?) IMM vaihdettu, niin mun mielestä olis loogista tarkistaa seuraavaksi IMM johtosarja, että se on ok.
-
Boschin IMM vai joku muu?
3-1-1 A2-pistokkeesta on VSS Signal eli Vehicle Speed Sensor Signal.
Auton nopeustieto, ei siis moottorin pyörimisnopeus, tulee joko vaihdelaatikon kyljestä tai ABS-anturilta. Hatara mielikuva on että 10V/Fenix ottais tuon tiedon vaihdelaatikon kyljestä, LH ja Motronic ABS:ltä. Voiskohan olla että tuo 3-1-1 olis tullu vaan siitä, jos autoa on paikallaan poljettu useamman kerran. Kuormituksen perusteella luulee että auto liikkuu ja ABS-antureilta ei tuu tietoa tjms?
Jos se edelleen herjaa tuota MAF signaalia (1-2-1) vaikka on kunnollinen (?) IMM vaihdettu, niin mun mielestä olis loogista tarkistaa seuraavaksi IMM johtosarja, että se on ok.
Boschina tilasin, mut hinnasta oletinkin ettei taida olla eikä ollut. Pitää jatkaa tutkimuksia...
-
Vähän tietysti eri autosta kyse, mutta tuossa omassa 740:ssä (LH-Jetronic 2.4) oli edellisen omistajan toimesta ostettu Bilteman IMM ja tyhjäkäynti humppas jotain 500-800 rpm väliä, lämpösenä vielä enemmän niin että meinas kone sammua välillä. Boschin IMM tilalle ja ongelma hävisi.
-
Vähän tietysti eri autosta kyse, mutta tuossa omassa 740:ssä (LH-Jetronic 2.4) oli edellisen omistajan toimesta ostettu Bilteman IMM ja tyhjäkäynti humppas jotain 500-800 rpm väliä, lämpösenä vielä enemmän niin että meinas kone sammua välillä. Boschin IMM tilalle ja ongelma hävisi.
Ok. Tuo ei kyllä humppaa, vaan välissä käy tietyllä kierroksilla tasaiseen ja välillä röpöttää ja pätkii. Pitää jakoa vielä tarkastella...
-
https://onedrive.live.com/?cid=58679EE4C3CDE5B0&id=58679EE4C3CDE5B0%212755#cid=58679EE4C3CDE5B0&id=58679EE4C3CDE5B0%2120160&v=3
Toimiikohan linkki? Alamerkki kohdallaan ja ylämerkit noin. Voiko vika olla jaossa? Äkkiseltään jos hampaan siirtää niin menee aivan pieleen. Vai mitä sanotte?
-
Heittää ainakin mulla kirjautumisikkunan.
-
https://onedrive.live.com/redir?resid=58679EE4C3CDE5B0!20343&authkey=!AP-as0DiTrMc46Q&ithint=folder%2c
Toimiskohan tuo? Puhelimella koitin tuon edellisen tehä...
-
Nyt toimii kuvat ja kyllä tuossa on jako kohdillaan nokkienkin osalta. Punanen merkki pitää olla just tuossa takasuojamuovin kulman kohdassa.
Onko tuo eka viesti ajantasalla siltä osin, että mitä on tehty/tarkastettu? Olis helpompi saada kokonaiskuva ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä jos se olis.
-
Nyt toimii kuvat ja kyllä tuossa on jako kohdillaan nokkienkin osalta. Punanen merkki pitää olla just tuossa takasuojamuovin kulman kohdassa.
Onko tuo eka viesti ajantasalla siltä osin, että mitä on tehty/tarkastettu? Olis helpompi saada kokonaiskuva ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä jos se olis.
Päivitin ekaviestin listaa tehtyjen osalta.
-
Ilmasia töitä olis vielä kampiakselin asentotunnistimen vastusarvon mittaus. Sais sen pois mahdollisen vian listalta.
Kampuran asentotunnistin voi todistetusti aiheuttaa joko täyskuoleman tai todella pätkivää käyntiä.
Se löytyy melkein suoraa virranjakajan alapuolelta kytkinkopan päältä, lukee vauhtipyörän kehän hampaita. Musta sormenpään kokonen anturi, yhdellä pultilla kiinni. Sen sekä nokan asentoanturin liittimet löytyy siitä koneen päästä, virranjakajasta vähä oikeelle ja alas.
-
Varmaakin testattu molemmat anturit (mittaarvot tuossa nokka-anturissa on 1400-1600 ohmia vastusarvo ja kampiakselin anturissa 500 ohmia pintaan) Kun jo 16.10 kyselin noita juttuja. Tuosta mittauksesta löytyy haulla tietoa
-
Mittailuja..
Kampiakselin asennon tunnistin 294 ohmia. Mitä pitäs olla?
Nokka-akselin asennon tunnistin
- 1 pinnistä reilu sata ohmia, ja pitäs olla 0 ohmia?
- 2 pinnistä 5,02 v, pitäs olla 5 ok.
- 3 pinnistä vähän vajaa akun jännite.
Mitä noista mieltä?
Ja samaan aikaan tuli vastaus. Olisko nokka-anturi sökö? En ollut noita mitannut. Onko jäänyt huomaamatta viesti. Pitääkö olla käynnissä mitattaessa? Ei liene...
-
Eikös tuolla ollut lukemat joissa pitäisi olla.
Bemussa noi arvot liikkuu "Omassani nokka-akselin tunnistin näyttää 1412 ohmia ja kampiakselin tunnistin 573 ohmia. En tiedä onko nämäkään välttämättä "ehjiä" mutta ainakin kone käy ja kukkuu".
Moni noita ei mittaila kunnossa vai silloin kun auto on rikki.
Tuossa noita anturien mittausjuttuja
http://www.rs2000-16v.co.uk/technical/diagnostics/page8.jpg
-
Nercs mihin perustuu sun tieto että kampiakselin asentotunnistimen vastusarvo pitäisi olla 500 ohmia?
Volvon oma dokumentti sanoo että vastusarvo pitää olla 200-400 ohmia, eli tuon mittaustuloksen perusteella kampuran anturi on OK. Itsekin oon mitannu vähä reilu 290 ohmia toimivasta kampuran anturista.
Nokan anturissa on tosiaan jotain häikkää, parikin asiaa. 1 pinnin ja maan välillä pitäis olla 0 ohmia, kuten sanoit. 2 pinnin jännite pitäisi vaihdella väliä 0 ja 5 volttia sitä mukaa kun kone pyörii. Ihmettelen miten se voi antaa 5V jos et konetta pyörittäny.
Kannattaa tämä tsekata ajatuksen kanssa läpi: http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/TroubleshootingWithCodes-NonTurbo.pdf
Sivulta 12 lähtee sytkädiagnoosi.
-
No oletukseen kun noi lukemaa on 450 ja monesti noi käyttäytyy erilaillaa onko kylmä tai kuumaa moottori.Tuossa nokka-akselista ei tainut tulla infoa missä se luku pyörii varmaakin siellä 1400 ohmin seutuvilla..
Ja monesti noi jutut on sellaisia kuin tuntemattoman sotilaan että ei voi ollaa nälkä kun laskemmat osoittaa niin .
Teoria ja käytäntö aina pitää muistaa näissä hommissa.Mutta jatketaan vian haarukointia
-
Voisi olettaa että kone on kylmä, jos se ei käy. Silloin myös vastus pienempi.
Jatketaan toki vian etsintää, mutta BMW:n anturiarvot ja Fordin anturit ei liity tämän Volvon käyntiongelmiin millään tavalla :idiot2:
-
Pitääkö nokka-akselilla siis olla vastusta vai ei? 0 olin jostain lukevinani. Onko akseli sellaisessa asennossa että antaa tuon 5 volttia vaikkei käy.
-
"....... ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan ja kaasun kanssa saa pidettyä käynnissä joten kuten. Käy röpeltäen ja kierrokset alta 2000 nii sammu vähän ajan päästä. Moottorin häiriövalo palaa."
Itsellä oli aikoinaan samanlaisia ongelmia Bemarissa, polttoaineen paineensäädin oli rikki => polttoaineen paine liian suuri ja kone sai liikaa polttoainetta. Polttoaineen ruiskutusmäärää säädetään suuttimien aukioloaikaa muutamalla ja jos paine on liian suuri niin enemmän bensaa menee samassa ajassa suuttumista koneeseen.
-
Ota sitten suutintukin päästä ne paineet virrat päällä mittari pitäsi näytää jotain 3.03 bar , mutta voihan se olla vaikka vähän pienenpi.
Toinen seikka kyllä se nokka-akseli pitäsi antaa vastusarvot jos ääretön tai lukema on huomattavasti pienempi kuin tuo 1400-1600 niin siinä on vikaa, alta 100€ noita saa
Mitä se mittari näytti
Toivotaan että saisit autosi jo kuntoon kun tätä on korjattu jo aika kauan.
-
Pitääpä vielä paneutua tuohon paineeseen ja hommata parempi mittari, ku ostamani oli niin kelvoton. oireiden puolesta tuo sopisi parhaiten. Tulpat kun ottaa irti niin kierteessä selvästi bensaa :-\
Projektin etenemisen verkkaisuus johtuu tyystin suoritus portaasta ::) Toinen kuin liikkuu niin pärjää. Saisihan tuo jo tulla kuntoon, niin voisi ottaa toisen huollon alle.
-
Suutintukin päästä mitattu painetta paremmalla mittarilla ja reilu 3 bar näyttää. Eli polttoainepumppu, rele, paineensäädin yms pitäisi olla kunnossa?
Vielä tuo nokka-akselin asentoanturin mittaus pitäs saada varmaksi... Sen jälkeen käännyttänee boksin puoleen?
-
Nokka-akselin asentoanturia mittailtu ja en saa mitään lukemia sama minkä pinnien välistä lukee. Eli onkohan mittaajassa vika ja tapahtuuko mittaus anturi pöydällä tiettyjen pinnien välistä vai pitääkö olla paikallaan ja liitin paikallaan kun mittaa? Äkkiseltään tuntuisi ettei vaikuta vastusarvoon. Eli jos en saa lukemaa niin onka anturi sökö?
-
Koska tuo on Hall-anturi niin sitä on vähä vaikea mitata ellei kone pyöri. Siinä dokkarissa on mittausohjeet, minkä linkitin aiemmin.
Oleellisin mittaus on se, että antaako anturi takaisinpäin 0V ja 5V signaalia kun konetta pyörittää. Liitin paikoillaan ja kytkettynä johtosarjaan siis.
5) Bend aside rubber sleeve on CMP connector. Connect voltmeter between connector terminal No. 2 and ground. Operate starter motor. If voltage reading varies
between 0-5 volts, go to step 7). If voltage reading does not vary between 0-5 volts, go to next step.
6) Connect voltmeter between CMP connector terminal No. 3 and ground. Turn ignition on. About 10 volts should be present. Turn ignition off. Connect an ohmmeter between CMP connector terminal No. 1 and ground. Ohmmeter should show about zero ohms. If voltage supply and ground are okay, repeat test using new CMP. If voltage supply and ground are not okay, reconnect intake hose and go to step 9).
7) If voltage reading varied between 0-5 volts in step 5), disconnect power stage connector at ignition coil. Bend back rubber sleeve on connector. Check ground supply by connecting ohmmeter between connector terminal No. 1 and ground. Ohmmeter should indicate zero ohms. Check voltage supply by connecting voltmeter between terminal No. 3 and ground. Turn ignition on. Battery voltage should be present.
-
Koska tuo on Hall-anturi niin sitä on vähä vaikea mitata ellei kone pyöri. Siinä dokkarissa on mittausohjeet, minkä linkitin aiemmin.
Oleellisin mittaus on se, että antaako anturi takaisinpäin 0V ja 5V signaalia kun konetta pyörittää. Liitin paikoillaan ja kytkettynä johtosarjaan siis.
5) Bend aside rubber sleeve on CMP connector. Connect voltmeter between connector terminal No. 2 and ground. Operate starter motor. If voltage reading varies
between 0-5 volts, go to step 7). If voltage reading does not vary between 0-5 volts, go to next step.
6) Connect voltmeter between CMP connector terminal No. 3 and ground. Turn ignition on. About 10 volts should be present. Turn ignition off. Connect an ohmmeter between CMP connector terminal No. 1 and ground. Ohmmeter should show about zero ohms. If voltage supply and ground are okay, repeat test using new CMP. If voltage supply and ground are not okay, reconnect intake hose and go to step 9).
7) If voltage reading varied between 0-5 volts in step 5), disconnect power stage connector at ignition coil. Bend back rubber sleeve on connector. Check ground supply by connecting ohmmeter between connector terminal No. 1 and ground. Ohmmeter should indicate zero ohms. Check voltage supply by connecting voltmeter between terminal No. 3 and ground. Turn ignition on. Battery voltage should be present.
Tehtiin kaverin (elektroniikkainsinööri) kanssa testi jossa mallinnettiin anturin toimintaa ja saatiin oikeanlaista tulosta. Eli kunnossa on. Koneen käydessä metalli lätkä menee anturin väliin ja anturi tunnistaa sen...
-
Laita sinne kunnollinen immu ja kokeile sillä.
Merkittömät ja italialaiset anturit ym. voi heittää suoraan roskiin. :(
-
Laita sinne kunnollinen immu ja kokeile sillä.
Merkittömät ja italialaiset anturit ym. voi heittää suoraan roskiin. :(
Joo mittailin tuota immua, niin muuten näyttää ok, mutta käynnissä ollessa jännite näyttää 2-2.5 volttia 2000-3000 kierroksella. Tuo taitaa olla liikaa ainakin mitä mittausohjeita katsoin. Eli jos anturi kertoo, et ilmaa menee tuon jännitteen mukaan niin syöttää bensaa sitä rataa ja käyntihäiriöt on taattu...
-
Joo mittailin tuota immua, niin muuten näyttää ok, mutta käynnissä ollessa jännite näyttää 2-2.5 volttia 2000-3000 kierroksella. Tuo taitaa olla liikaa ainakin mitä mittausohjeita katsoin. Eli jos anturi kertoo, et ilmaa menee tuon jännitteen mukaan niin syöttää bensaa sitä rataa ja käyntihäiriöt on taattu...
Kokeilisin vaikka käytettyä alkuperäistä immua tai veisin pajalle varmistaakseni asian missä vika on.
Mikäli liialliselle jännitteelle ei muuta syytä löydy kuin immu, vaihda sellainen joka toimii.
-
Viimein korjattu. Toimii kun sai oikeanlaisen ilmamassamittarin. Eli näköjään näihin saa kahta eri mittaria... Uskokaa osanumeroa eikä varaosaliikkeiden järjestelmiä.