Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: petskula - 18.10.2014, 19:29:04
-
V90 on pukeilla ja on pohdinnan paikka; mitkä osat marmoritiskiltä ja mitkä jostain muualta ? Vaihtoon on menossa etualatukivarsien kaikki puslat eli 2/puoli ja koiranluut.
Konehuoneosastolla on edessä jakohihnaremppa, vesipumppu ja apulaitehihna. Rullat ajattelin vaihtaa kaikki, koska ajoittain talvikelillä on kuulunut kitkuttavaa ääntä, epäilen aiheuttajaksi edellisessä hihnanvaihdossa vaihtamatta jäänyttä apulaitehihnan kiristimen rullaa.
Takaäänenvaimenninkin tuossa on lopulta antautunut korroosiolle eli kyse ei ole enää vain siitä pintakuoren syöpymisestä vaan vuotaa läpi. Tarvikkeena Bosalin pönttö maksaa karvan alle 150 €. Volvolta en tuota pöntön hintaa kysellyt, mutta ulkomaan saiteilla alkuperäinen maksaa valuuttakonversion jälkeen liki 300 €. Ellen nyt ihan väärin muista,,,
Katsoin tuossa muutakin hintapolitiikkaa ja totesin, että hammashihnan hydraulinen kiristin (1271808), jonka vaihtamista Volvolla suositeltiin kun sinne soitin, maksaa vaikkapa Volvo Parts Warehous- mestassa 76 dollaria ja Volvolla 121 ekua. Samansuuntaisia kertoimia taitaa olla muissakin palikoissa, valitettavasti :(
-
Aika paljon omaan S 90:seen on tullut alkuperäistä laitettua. Jakohihnan vaihdon pumppuineen ym. teetätin ihan Jyväskylän Hämeessä. En nyt muista enää tarkkaan hintaa, autossa varmaan kuitti tallessa... Alkuperäinen uusi kytkinkin löysi paikkansa alkuvuodesta.
Jarrupalat pitää taakse uusia, varmaan tulee haettua originaalia :)
Puslia, koiranluita ym. varmasti tarvikkeenakin voisi laittaa.
-
Mitään puslaa en ainakaan ostaisi tarvikkeena ellei löydy jotain kunnon merkkiä, yleensä myydään PPS/scan techin pakkaamia jämäkumiosia jotka toimii parhaiten omassa pussissaan siellä kaupan hyllyllä, ei muualla.
Volvolta ei kannata kysyä yhtä pönttöä, koko putkisto 940:n maksoi lähestulkoon saman kuin pelkkä yksi erillinen pala sinisellä. Tykkäävät siis myydä muutenkin mieluummin sitten koko setin. Sen verran mitä omassa ysissä kokeilin tarvikeosia putkistossa, niin istuvuus oli ihan eri planeetalta tuossa alkuperäisessä. En harmittele että heitin ne motonetin pari kuukautta auton alla lojuneet putken osat metallinkierrätykseen.
Hihnoja yms taas saa tarvikkeena ihan hyviä että huonojakin, eli kuhan on tarkkana.
-
Itse olen pitänyt sellaista nyrkkisääntöä että tekniikkaan, varsinkin vaativiin kohteisiin alkuperäisiä osia siniseltä.
Eli kytkin, vesipumppu, kaikki sytytyksen osat, kardaanin tukilaakeri ja tukikumi ym. alkuperäistä osaa. Ja moottorin osat nyt muutenkin. Jakopäähän Gatesin hihnaa ja tuulettimen hihnat siniseltä.
Tarvikkeena sitten jarrupaloja ja jarruputkia (letkut kylläkin ATE:n alkuperäistä kun ei voi luottaa tarvikkeiden kumiosien laatuun) jouset ja iskunvaimentimet laadukkaita tarvikevalmistajan osia. Samaten pakoputken osat olen ostanut aina tarvikkeena. Ne ovat niin paljon halvempia ja helppo vaihtaa vaikka useammankin kerran.
Mutta esim. laakerit ovat sellaisia joiden kohdalla kannattaa miettiä kaksi kertaa kannattaako muutaman kympin säästö.
Latureiden, starttien ja jarrusatuloiden kohdalla alkuperäiset tehdaskunnostetut ovat osoittautuneet järkeviksi ostoksiksi.
-
Mä tilasin pari viikkoa sitten 960 keulaan uutta osaa www.VolvoPartsWebStore.com
Melkein motonet hinnoilla alkuperäisiä osia, niin ei tarvi miettiä kumpia laittaa ja missä säästää :P Osa tuotteista selvästi halvempia jenkeistä ja osassa pienempi hintaero, mutta kokonaisuutenaki ihan kilpailukykyinen hinta. Meni pari päivää että ne sai kaikki osat ja sitten matka mun ulko-ovelle kesti 6 päivää, vaikka ne oli viikonlopun yli tullissa.
www.VolvoPartsWebStore.com ei taida olla osien hinnan suhteen edes halvin paikka, mutta rahti on ok ja palvelu pelaa
560€ jenkeistä kaikkien kulujen kans, sama paketti wetterillä ois ollu 990€
nimi, osanumero, hinta jenkeistä kaikkien kulujen kans, hinta wetterillä
Ball joint kit 271599 34,79 50,95 TRW volvo pussissa
Ball joint kit 270477 50,49 79,19 tämäkin taisi olla TRW volvo pussissa
Bushing 1273184 6,36 13,85
Service kit 272373 30,65 70,75 tulpat, öljynsuodatin
Service kit 272991 29,58 60,88 koiranluu, Lemförder volvo pussissa
Ball joint kit 271598 34,79 50,95 TRW volvo pussissa
Bushing 6819537 25,06 45,08
Filter insert 9161033 15,68 24,57
Bushing 9191537 25,06 45,08
http://pukema.com/executive/volvo960s90osia.jpg
-
^Eipä noilla hinnoilla paljon kannata miettiä mistä ostaa.
-
Mä tilasin pari viikkoa sitten 960 keulaan uutta osaa www.VolvoPartsWebStore.com
Melkein motonet hinnoilla alkuperäisiä osia, niin ei tarvi miettiä kumpia laittaa ja missä säästää :P Osa tuotteista selvästi halvempia jenkeistä ja osassa pienempi hintaero, mutta kokonaisuutenaki ihan kilpailukykyinen hinta. Meni pari päivää että ne sai kaikki osat ja sitten matka mun ulko-ovelle kesti 6 päivää, vaikka ne oli viikonlopun yli tullissa.
www.VolvoPartsWebStore.com ei taida olla osien hinnan suhteen edes halvin paikka, mutta rahti on ok ja palvelu pelaa
560€ jenkeistä kaikkien kulujen kans, sama paketti wetterillä ois ollu 990€
nimi, osanumero, hinta jenkeistä kaikkien kulujen kans, hinta wetterillä
Ball joint kit 271599 34,79 50,95 TRW volvo pussissa
Ball joint kit 270477 50,49 79,19 tämäkin taisi olla TRW volvo pussissa
Bushing 1273184 6,36 13,85
Service kit 272373 30,65 70,75 tulpat, öljynsuodatin
Service kit 272991 29,58 60,88 koiranluu, Lemförder volvo pussissa
Ball joint kit 271598 34,79 50,95 TRW volvo pussissa
Bushing 6819537 25,06 45,08
Filter insert 9161033 15,68 24,57
Bushing 9191537 25,06 45,08
http://pukema.com/executive/volvo960s90osia.jpg
Oliks tossa sun loppulaskussa jo alvi ja tullin 3,5 pinnan maksu mukana?
Mun lista näyttää tähän mennessä tältä (takimmaisten puslien hinta puuttuu kun se puuttui mulle lähetetyissä varaosalistoissakin), hinnat siis marmoritiskin hintoja ja tuossa ei ole mukana vielä takapönttö eikä katin edestä revenneiden etuputkien hitsaaminen takas kiinni. Tai itse asiassa tarkoitus teettää se alkupätkä putkipajalla kokonaan uusiksi. Jotain sutta ja sekundaa sen on pakko olla kun tolla lailla repes ja on muutenkin hämmästyttävän kuppaisen näköinen. Ja joo; moottorin tuenta on kunnossa.
Onneksi tuo V90 on automaagi niin ei ole kytkinmurheita. Öljyt toki tarkoitus nyt vaihtaa huuhtelemalla kun edellisillä on jo 70 tkm ajettu. Etujarrulevyt menee niin ikään uusiksi, niissä luotan poikkeuksellisesti Bilhelvetin tarjontaan. Nyt vaihtoon menevät ovat legendaariset Sport-levyt, joista ei mitään pahaa sanottavaa. Ens keväänä menee lisäksi nivot vaihtoon, tässä vaiheessa ei perse kestä niiden hankintaa ja kun ei ole mitään kuormankuskausta tiedossa eikä auto vielä keuli, niin vaihdetaan siis tuonnempana ;)
Eli sinisen hinnoissa olis 850 ekun mälli tämä,,,
2 * Koiranluut (huoltosarja 272991) 99.64 €
2 * etualatukivarren etummainen hela on 6819537 73.80 €
2 * etualatukivarren takimmainen hela 9191537
damping element/hydraulinen hihnankiristin 1271808 121.23 €
vesipumppusarja 8694628 150.40 €
öljyloukku 9135643 34.86 €
hammashihnasarja 30758266 213.26 €
apulaitehihna 9458411 43.77 €
apulaitehihnan taittorulla 9135565 71.15 €
apulaitehihnan taittorullan pultti 272136 46.80 €
-
Joo sisältää tullin ja alvin, taric-koodi mitä käytin alustan osiin tais olla 8708809900 ja tulli sen 3,5%.
Selviä eroja eri merkkiliikkeiden hinnoissaki ku meidän listoja vertailee.
-
Joo sisältää tullin ja alvin, taric-koodi mitä käytin alustan osiin tais olla 8708809900 ja tulli sen 3,5%.
Selviä eroja eri merkkiliikkeiden hinnoissaki ku meidän listoja vertailee.
Ok, kiitoksia kovasti infosta. Ja joo, mielenkiintoista, että Lohjanportin Auto haluaa esim. koiranluista 30 € enemmän parilta kuin Wetter :o
-
Skandixiltakin kannattaa vilkuilla osia, saa myös alkuperäistä, sekä tulee nopeasti ja ilman tulleja. Jenkkiläisissä putiikeissa vaan paremmat valikoimat.
-
Kiitos sinullekin. Skandix on nimenä sekin tuttu, ei vaan tässä taas tullut mieleen. Onneksi wahva Volvo-yhteisö on tässäkin mukana ja auttaa vinkkeineen hädän hetkellä.
Pelimerkkien vähyydestähän tässä on kyse; jos pitkään hartaudella odottamani perintö varmalla lävähtäis edes lähikuukausina tilille, en näitä murehtis vaan ostaisin ihan just sieltä mistä kaman nopeiten saisin,,,
-
En tiedä, mihin kuraan käteni upotin, mutta tilasin ekan satsin osia Skruvatista. Ainoa paikka, josta löytyi suoraan varastosta etuputki katteineen alle 300 €:n. Tais noissa muissa olla halvimmillaan päälle 400 tai sitten orginaalina haarukassa 1100 - 1400 !!
Tilasin lisäksi tähän hätään vain välttämättömimmät että saa auton taas ajoon ja leimattua. Em. ostoksen lisäksi välipönttö ja takavaimennin. Niin ikään, koska puristelen mieluummin rakasta vaimoani kuin puslia, tilasin alatukivarret puslineen. Myöhemmin katsotaan sitten noita jakopään ja apulaitehihnaosaston hilppeitä ja tilaillaan motööriin stefoja. Kyllä tuosta vielä auto tehdään, vaikka valehtelematta Volvo-innostus tuossa välillä pahan kerran lerpahtikin ;)
Skruvatille myös siitä plussat, että halutessaan saa muutaman euron korvausta vastaan tavarat myös laskulle, jos vierastaa verkkopankissa maksamista tai ei halua Visa-korttinsa tietoja "levitellä maailmalle"
-
Tarvikepuslista/tukivarsista olisin pysynyt erossa, noita on joskus tullut laitettua loppuunajettujen tilalle tonnin linttoihin, toiveena ajomukavuuden parantuminen. Hukkaan on mennyt työ kaikilla kerroilla.
Monissa osissa ei mielestäni kuitenkaan kauheasti ole väliä laittaako alkuperäisen vai hyvän tarvikkeen. Joku alihankkija ne alkuperäisetkin tekee, ja esim. oem iskarit ovat monesti kompromisseja hinnan ja ominaisuuksien välillä.
-
Jep, olkoon tuo Skruvatin alatukivarsien ruuvaaminen tuohon kotteroon minun piikkiini menevä kevyt kenttätesti. Tulen taatusti raportoimaan, miten kestotesti etenee ;)
Orginaalit varret toki säästän ja kalustan orginaalein puslin kunhan ehdin. On sitten kätevä ja nopea heittää alle jos ja kun Skruvatin toteutus aiheesta antautuu.
-
Jep, olkoon tuo Skruvatin alatukivarsien ruuvaaminen tuohon kotteroon minun piikkiini menevä kevyt kenttätesti. Tulen taatusti raportoimaan, miten kestotesti etenee ;)
Orginaalit varret toki säästän ja kalustan orginaalein puslin kunhan ehdin. On sitten kätevä ja nopea heittää alle jos ja kun Skruvatin toteutus aiheesta antautuu.
Kahden setin malli on monessa kulutusosassa näppärä jos paljon ajaa, saa aina lätkäistä ehjän osan kiinni eikä tarvitse autoa seisottaa pitkään.
-
Jakopään osat uuden kiristimen kanssa oli volvolla n.180€
-
Jakopään osat uuden kiristimen kanssa oli volvolla n.180€
Volvolla näkyy tosiaan olevan ilmeisesti kunkin paikkakunnan kiinteistön velkaisuusasteesta riippuva alueelinen hinnoittelu varaosissa; näkee kun vertailee pukeman ja mun osalistoja hintoineen.
No, lopputulema siitä on se, että eivät saa myytyä mulle edes öljypropun tiivistettä, koska alkuperäisosa ulkomailta tilattuna tulee lähetyskuluineenkin selkeesti halvemmaksi ja vieläpä joissain tapauksissa kuriirin kuskaamana kotipihalle asti ;)
-
kaikki sytytyksen osat, kardaanin tukilaakeri ja tukikumi ym. alkuperäistä osaa. Ja moottorin osat nyt muutenkin. Jakopäähän Gatesin hihnaa ja tuulettimen hihnat siniseltä.
Sytty-osia en kyllä siniseltä mene hakemaan.
Puola maksaa sinisellä €90,- ja MSD:n tehokkaampi ja parempi puola maksaa €45,-
Bosch jakajan kannen/pyörijän saa muualtakin ja todennäköisesti halvemmalla. Ja samaten syttypäätteenkin.
Sytty-piuhat saa vaikka mätänetistä (Jan more:n siniset irtomallin silkkari-piuhat) ja maksavat yhteensä alle €20,- ja silti ei laadusta tarvitse tinkiä.
Tulpat saa kaikkialta tarvikeliikkeistä.
Merkki-hihnoja saa kaikkialta tarvikeliikkeistä.
Tukilaakerikumi sitten siniseltä tms. ja laakerin voi ostaa laakeriliikkeestä.
Erikoiset osat siniseltä ja muissa osissa sitten hinta ratkaiskoon mistä merkkituotteen saa edullisimmin.
Esim. polttoainepumppua ei ysiin kannata ostaa siniseltä tai muualtakaan Bosch merkkisenä, jos meinaa wiinan kanssa lutrailla. Bosch-pumppu maksaa mätänetissäkin sen €170,- ja AEM-merkkinen kaikkiruokainen (etanoli/metanoli/bensa) pumppu maksaa €159,- ja taatusti riittää tuotto ja paine. Kestoikäkin on parempi kun pumppua ei tarvitse rääkätä.
Nimimerkillä uusi Boschilainen pumppu kesti wiinaa 2kk. Vanha oli sentään kestänyt vuosia, mutta pumpun malli vaihtui Boschilla ja wiinan kesto loppui siihen.
-
Ei alkanut suhteeni alkutaival Skruvatin kanssa ruusuisesti. Minähän tilasin sieltä vajaa viikko sitten mm. etuputken "integroidulla" katalysaattorilla ja molemmat alatukivarret, eteen siis, puslineen. Edullinen hinta ja asennuksen nopeus tässä houkutti. Wanha mies kun puristelee vaikka muniaan mieluummin kuin puslia; sitä hommaa on tähän ikään jo tympääntymiseen asti tullut näiden harrasteautojen kanssa tehtyä. No, muuten hyvä; Schenker oli duunipäivän aikana toimittanut osat tänne takametsiin portaille ja alkuun kaikki näytti hyvältä. Mutta, mutta,,, Vasemman tukivarren etupusla puristettu väärinpäin paikoilleen eli kun se puslasta sojottava holkki pitäis näyttää eteenpäin, näyttää se taaksepäin kohti takapuslaa.
Että semmosta. No, se hyvä puoli tässä on, että Schenkerin kundeilla riittää ajoa. Ei tarvitse pakettia postitella eikä viedä minnekään, tulevat hakemaan täältä metsän keskeltä ja arvatenkin eri auto sitten tuo sen oikein kasatun tukivarren 2 - 4 päivän sisällä :)
-
...tai sitten siinä seuraavassakin tukivarressa on pusla väärin päin. Tuo on kyllä raivostuttavaa, ei voi juuri laadunvalvonnasta puhua.
-
...tai sitten siinä seuraavassakin tukivarressa on pusla väärin päin. Tuo on kyllä raivostuttavaa, ei voi juuri laadunvalvonnasta puhua.
Jep, jännitetään mitä sieltä nyt tulee. On jo sähköposti-ilmoituksen perusteella matkalla eli saattaapa hyvinkin ehtiä vielä perille tällä viikolla :)
-
TODELLA nopeaa toimintaa eli eilen haki kuriiri tuon virheellisen tukivarren pois ja tänään tuli se, jossa myös se etupusla oikein asennettu. Vaikka alku vähän hankalaa olikin, niin nyt kyllä suorituksesta Skruvatille iso käsi :)
-
Motonetin puslista ei kovin hyviä kokemuksia ole. Nyt tarttis ysiin alapallo vaihtaa ja motonet tarjoaa sitä houkuttelevan halpaa reilun 10euron alapalloa, jonka jätän sinne. Tämän kaverina löytyy sitten ~30e maksava OEM-laatuinen alapallo. Onko näistä motonetin oem-osista millaisia kokemuksia ?
-
Motonetin puslista ei kovin hyviä kokemuksia ole. Nyt tarttis ysiin alapallo vaihtaa ja motonet tarjoaa sitä houkuttelevan halpaa reilun 10euron alapalloa, jonka jätän sinne. Tämän kaverina löytyy sitten ~30e maksava OEM-laatuinen alapallo. Onko näistä motonetin oem-osista millaisia kokemuksia ?
Käy vaikka ad-liikkeestä jos laatu epäilyttää.
-
Kyllä moottoriin on tullut kaikki hankittua siniseltä paitsi apulaitteet.
Alkuperäisten osien minimissään kesto neljä vuotta, lähes kaikki harakiri osat sanoneet morjens ensimmäisllä pakkasilla.
Volvon putkisto kesti vissiin seitsemän vuotta ja vesipumppu on vielä vanhempi.
Tänään ostin map-anturin tarvikkeena ja takaisin on vietävä , ei toimi ja tie vie siniselle.
Miksi edes hukkasin aikaani tilaamalla tarvikkeena. :facepalm: :facepalm: :nuhtelu :nuhtelu
-
Tänään ostin map-anturin tarvikkeena ja takaisin on vietävä , ei toimi ja tie vie siniselle.
Miksi edes hukkasin aikaani tilaamalla tarvikkeena. :facepalm: :facepalm: :nuhtelu :nuhtelu
Tiskillä myyvät Boschin osan, Volvon omalla numerolla?
-
Tiskillä myyvät Boschin osan, Volvon omalla numerolla?
Onko sillä jotain merkitystä?
-
Motonetin puslista ei kovin hyviä kokemuksia ole. Nyt tarttis ysiin alapallo vaihtaa ja motonet tarjoaa sitä houkuttelevan halpaa reilun 10euron alapalloa, jonka jätän sinne. Tämän kaverina löytyy sitten ~30e maksava OEM-laatuinen alapallo. Onko näistä motonetin oem-osista millaisia kokemuksia ?
Itse laitoin viime heinäkuussa Motonetistä TRW:n, joka oli se kalliimpi vaihtoehto Motonetissa. Samanlaisen olin laittanut toiselle puolelle viime vuonna. En uskaltaisi niitä halvimpia palloja ostaa. Olen kuullut niistä niin paljon pahaa. Muuten, ostin kaksi palloa jo viime vuonna ja sen toisenkin käytin tänä vuonna heinäkuussa, kun katsastus hylkäsi alkuperäisen 21 v vanhan pallon.
-
No nyt on kaikki tilatut osat tulleet. Piru vie, kun en löytänyt minkään nettiputkan sivuilta pienen pientä asentajapygmiä. Ei perkules yhtään jaksa kiinnostaa kontata tuon kotteron alle ja alkaa hommiin :(