Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: simocon - 20.10.2014, 15:47:02
-
Eli otsikon mukaan ajattelin b230ft koneen uudelleen "rakentaa" eli vaihdan männät,veivit,laakerit ja stefat. Mitä kaikkia laakereita tointaa vaihtaa? Kytkinlevynkin vaihdan mutta sanokaa vaan jis kannattaa samalla jotain muitakin osia vaihtaa. 300hp pitäis koneen kestää.
Enempää ei kehtaa tehoja irti ottaa talvi/vara autosta ;D
-
Runko ja kiertokankien laakerit. Kone kestää hyvin 300hv mut kytkin ei. Asetelmaks sre -763 ja vauhtipyöräks perus pottapyörä, vakio kytkinlevy riittää. Jos vakio moottoria alat rakentamaan niin sopiva ahdin, putkisto, alucooleri, vähintään 500cc/min suuttimet, ja tietysti lastut ja immu vaihtoon niin pääsee tavoitteeseen
-
vakiopakosarja alkaa olla ihan tapissa siinä 250hp tienoilla. sitte lohkon vuosimallista riippuen paksut kanget (13mm) kannattaa laittaa jos ei jo ole.
myös laatikon etustefa kannattaa siinä samalla vaihdella kun on auki, varsinkin enemmän ajetussa autossa.
-
vakiopakosarja alkaa olla ihan tapissa siinä 250hp tienoilla.
Höpö höpö, iha järkevän olonenhan se vakio on. Ja saa kyllä +300hp helposti. :D
-
vähintään 500cc/min suuttimet
Laittainsin mielummin 600cc/min suuttimet, sillä laskennallisesti 500cc suuttimet ovat tapissaan 300hv:n kohdilla.
-
Laittainsin mielummin 600cc/min suuttimet, sillä laskennallisesti 500cc suuttimet ovat tapissaan 300hv:n kohdilla.
Siks tossa lukeekin vähintään :) en itsekään alle 600cc suuttimia laittaisi kun se nälkä kuitenkin kasvaa syödessä.
-
Kannattaa varmaan alakerta mittuuttaa koneistamolla että laakeri kaulat mitoissaan ja samalla mittuuttaa vanhojen laakereiden kanssa välykset kiertokangista ja rungoista... monesti orkkikset mitoissaan ja parempia kun tarvike laakerit. Omaan b25 tuli vasta kolmannella laakeri sarjalla kunnoliset laakerit ja nekin volvon kautta. Ekasta glycon sarjasta kk+rk oli kaks kk laakeria käyttökelposia, loput helvetin kieroja ja/tai liikaa välystä... toinen setti oli nrp:n rungot ja king:n kk, rungot oli jo momentissa pyöreät mutta liikaa välystä... halvemmalla ois päässy kun ois heti suoraan ottanu volvolta kaikki... kaikki laakeri kaulat mitoissaan ja kiertokankien silmät mitoissaan (tosin yhdessä 1 satanen kierouttaa) nämä tosin h-profiilit.. Mutta kumminkin... laakerien taso laskenut vuosien varrella :-[
-
En huomannut, että kukaan olisi maininnut silmälaakeria tuossa listassa. Jos tulee m90 laatikko niin siinä on kiinteä holkki silmälaakerin tilalla
-
En huomannut, että kukaan olisi maininnut silmälaakeria tuossa listassa. Jos tulee m90 laatikko niin siinä on kiinteä holkki silmälaakerin tilalla
M90:n kytkinakselihan ei edes yletä sinne laakeriin asti?