Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 01.11.2014, 12:21:48
-
Yritin ettiä tuota taulukkoa noista vastusarvoista eri lämpötiloissa , mutta en nyt mistään löytänyt, joten voisko joku sen linkin laittaa? Kysymys on mitaristossa olevan mittarin anturista. Mittari on toiminut miten sattuu jo pitkän aikaa. Nyt ollut sen aikaa aivan kuollut, että sain mitattua anturin navoista ja näytti ekaksi yli 100 kohmia ja hetken päästä n 12 kohmia. Auto oli lämmin joten eikö sen pitäisi olla silloin jotain alle 1 kohm? Näyttäisi olevan anturi entinen, vai mitä?
-
Lämpömittarissa voi olla myös juotos vikaa. Deekussa hyppäs mittari puoli väliin heti ku virrat kääns vaikka ulkona -10 pakkasta ::)
Anturi vikakin voi olla mahdollinen. Ei oo itelle tullu vastaan tohon anturiin mitään taulukkoa, lh:n ja ezk:n anturiin kyllä olis
-
Juu, meinasin juuri ottaa mittarin auki kun ajattelin, että mitataan nyt kuitenkin ekaksi tuolta anturilta ja tulokset oli tollasia.Liitin oli irti elikä mittari tai mikään muukaan ei voinut vaikuttaa noihin.
-
Tuohon on olemassa joku kikka varmistaa tuleeko mittariin ylipäätänsä eloa, olikohan se et lyö hyppylangan liittimeen. Käympä muuten ite testaamassa nyt. Ettei ihan puuta heinää puhu.
Menee hetki
-
Mjoo. Lämpömittari hyppää tappiinsa ku laittaa hyppylangan liittimen navasta toiseen
-
Ok. Ajattelin kokeilla jollain alle 1kohm vastuksella, niin luulis saavan näyttämän jonnekkin puoliväliin?
-
Sattui olemaan noin 330 ohminen vastus ja sillä näyttää vähän alle puolen välin. Oikosulkutestillä täydet niinkuin edellä. Eiköhän sitten vaan jostain etsimään uutta anturia.
-
Anturi vaihdettu ja taas toimii. Mietin vaan kun yleensä pitää paikkansa, että köyhän ei kannata ostaa halpaa ..mutta kun sininen pyysi yli kolminkertaista hintaa verrattuna Motonetin vastineeseen. Aika näyttää.
-
Moikka,tästä aiheesta vielä sen verran,että mun 940 -98 FT:n lämpömittari kuoli yht´äkkiä tänään ja epäilen anturivikaa.Ei huvita alkaa ropaamaan tuolla sateessa ja pimeydessä niin löytyykö se anturi heti siitä imusarjan alta syl. kannesta?
-
Imusarjan alta löytyy. Mutta huomioi, että niitä on kaksi vierekkäin. Toinen LH:lle, toinen lämpömitarille. Sitä en kyllä muista juuri nyt, kumpi on kampi :-\
-
Mittarin anturi on etummainen, kakkosimukanavan alla.
-
Tämä selvä.Kiitoksia nopeista vastauksista! :hello:
-
Kun nyt tämä ketju tuli esille niin kerrottakoon, että ainakin toistaiseksi tuo halvempi anturi on toiminut normaalisti nyt reilun vuoden.
-
Anturi haettu motonetista,mutta sepä onkin kivasti lattaliittimillä.Hohhoi,olis pitänyt olla tarkempi,kyllähän mä sen näin,että se alkuperäinen anturi on pyöröliittimillä kun testasin hyppylangalla,että itse mittari toimii mut kauppaan asti ei muisti enää kantanut.No,onneksi sain puhelimitse hoidettua oikean anturin tiistaiksi.Kauan se myyjä sitä tietokonettaan hakkasi ennen kuin selvisi,että oikeanlainen anturi löytyy 700-sarjan sarakkeesta.Onko nyt jossain vuosimallissa tämä anturi todella lattaliittimillä?
-
Anturi haettu motonetista,mutta sepä onkin kivasti lattaliittimillä.Hohhoi,olis pitänyt olla tarkempi,kyllähän mä sen näin,että se alkuperäinen anturi on pyöröliittimillä kun testasin hyppylangalla,että itse mittari toimii mut kauppaan asti ei muisti enää kantanut.No,onneksi sain puhelimitse hoidettua oikean anturin tiistaiksi.Kauan se myyjä sitä tietokonettaan hakkasi ennen kuin selvisi,että oikeanlainen anturi löytyy 700-sarjan sarakkeesta.Onko nyt jossain vuosimallissa tämä anturi todella lattaliittimillä?
Muistaakseni lattaliitin oli vain 200 sarjassa. (voin olla väärässäkin)
-
Anturi haettu motonetista,mutta sepä onkin kivasti lattaliittimillä.Hohhoi,olis pitänyt olla tarkempi,kyllähän mä sen näin,että se alkuperäinen anturi on pyöröliittimillä kun testasin hyppylangalla,että itse mittari toimii mut kauppaan asti ei muisti enää kantanut.No,onneksi sain puhelimitse hoidettua oikean anturin tiistaiksi.Kauan se myyjä sitä tietokonettaan hakkasi ennen kuin selvisi,että oikeanlainen anturi löytyy 700-sarjan sarakkeesta.Onko nyt jossain vuosimallissa tämä anturi todella lattaliittimillä?
Motonetissä ei tosiaan saa edes imusarjantiivistettä 940 bensaan :2funny: ja kerrasta toiseen ne vasta hakosesti myy 700sarjan kaasarikoneen tiivisteen kun tarpeeks kauan jankkaa että se käy aivan loistavasti :2funny:
-
Motonetissä ei tosiaan saa edes imusarjantiivistettä 940 bensaan :2funny: ja kerrasta toiseen ne vasta hakosesti myy 700sarjan kaasarikoneen tiivisteen kun tarpeeks kauan jankkaa että se käy aivan loistavasti :2funny:
Käy ja jos se ylimääräinen jäähdytyskierron silmukka joka jää etupäässä imusarjan ulkopuolelle häiritsee niin senhän voi leikata pois.
-
Nyt olis johdonpäähän sopiva anturi haettu,mut kertokaa nyt millä h....vetin avaimella sen vanhan saa pois.19 mm avopää siihen mutteriin just ja just menee mut taitaa olla tuumakoko.Vääntämään ei tietenkään pysty ku ei mahdu.Täytyykö nyt tosiaan purkaa koko imusarja pois edestä yhden anturin takia vai rikonko sen vanhan anturin liitinosan että saan hylsyn siihen päälle?? Uskaltaako nakuanturin irrottaa pois kun sais niinkin vähän tilaa mut tykkääkö se huonoa?
-
Nyt olis johdonpäähän sopiva anturi haettu,mut kertokaa nyt millä h....vetin avaimella sen vanhan saa pois.19 mm avopää siihen mutteriin just ja just menee mut taitaa olla tuumakoko.Vääntämään ei tietenkään pysty ku ei mahdu.Täytyykö nyt tosiaan purkaa koko imusarja pois edestä yhden anturin takia vai rikonko sen vanhan anturin liitinosan että saan hylsyn siihen päälle?? Uskaltaako nakuanturin irrottaa pois kun sais niinkin vähän tilaa mut tykkääkö se huonoa?
Helpoin ottaa imusarja pois, muutama (oisko 8) mutteria. Jos on kasa lenkkejä, pihtejä ja muita niin voi sieltä välistä koittaa. Silti se on melkeen nopeampi ottaa imusarja pois.
-
Helpoin ottaa imusarja pois,
Anturin saa pois kun murentaa liitin osan,mutta uuden anturin kiristäminen paikalleen onkin sitten hankalaa jollain lenkkiavaimella.
-
No niin,anturi vaihdettu,enkä ottanut imusarjaa pois.Eipä siitä olisi ollut juuri hyötyäkään,koska kannessa on kuitenkin se imusarjan olake tiellä.Ei siihen mitään kiintoavainta sen paremmin saa.Jos joku anturia tarvii,niin sen pyöreänapaisen (oikea) varaosanumero Motonetissa on 37-3091.
-
Joskus näissä tullut vastaan uusi anturi missä isompi mutteriosa että mahtuu hylsy just ja just. Tämä ei ollut vissiin sellainen?
Itsellä nimittäin odottaa sama homma. Mittari nousee moottorin lämmön mukaan sopivaan tahtiin noin puoliväliin mutta siihen se jää vaikka kansi 110 astetta, kokeitu on ;)
-
Mulla samaa vikaa. Paisarin letku turbolle oli murtunu ja tihku nestettä. Lopulta keitti pikkusen :facepalm: ja tietty kaupan pihassa. Lämpömittari ei mitenkään varotellu. Ja jos jolleki epäselvää sen anturin paikka niin –>
(https://i.ibb.co/5LqR9tx/B230-Sensor-Chart.jpg) (https://ibb.co/5LqR9tx)
Mut kansipahvi ehjä ja uuden letkun saa keskiviikkona. Hätäapuna lyhensin vanhaa että pystyy ajamaan...