Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Muska_25 - 06.11.2014, 22:26:03
-
Elikkäs. Kyseessä vuoden 1993 farmarimalli, jonka koneena toimii 2.3l bensakone.
Auto oli seissyt arviolta vuoden päivät ennen kuin tuli itselleni.
Saatiin pariin kertaan käyntiin buusterilla ja pilotilla, jonka jälkeen vaihdoin akun uuteen.
Tämän jälkeen auto ei ole lähtenyt oikein käyntiin..
Kipinä tulee, bensaa tulee ja starttaa ilosesti, mutta ei edes lupaile?
Eilen puolan vaihdolla lähti käymään, tosin melko heikosti.. Tänään ei taaskaan käynnistynyt millään puolalla :(
Osaatteko auttaa, että mitä seuraavaksi?
-
Vanha bensa vielä tankissa? ???
-
Sinne 10 litraa uutta laitettiin toissapäivänä, mutta täytyy lisää laittaa!
-
Jäikö vanhaa bensaa järjestelmään ja kuinka paljon?
-
En oikein usko että vuoden aikana bensa menis niin heikoksi.
Esim 142:nen kävi joten kuten omilla voimillaan yli 10v vanhalla bensalla ::).
Tietysti jos on heikko kipinä tai muuta häikkää niin silloin se vanha bensa ei syty.
-
En oikein usko että vuoden aikana bensa menis niin heikoksi.
Esim 142:nen kävi joten kuten omilla voimillaan yli 10v vanhalla bensalla ::).
Tietysti jos on heikko kipinä tai muuta häikkää niin silloin se vanha bensa ei syty.
Kaasaripeli ei ihan niin kranttu ole bensalle mitä ruisku.
Tarkastaisin virranjakajan (kansi/pyörijä), tulpanjohdot ja tulpat. Myös puolan ja kaikennäköiset liitokset hapettumien varalta.
-
Pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpat ovat aivan uudennäköiset, ovat vaihdettu juuri ennen kuin jäi seisomaan. Tänään käyn biltemasta hakemassa suurtehopuolan, josko se jeesais!
Edit: vanhaa bensaa jäi arviolta 5 litraa?
-
Pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpat ovat aivan uudennäköiset, ovat vaihdettu juuri ennen kuin jäi seisomaan. Tänään käyn biltemasta hakemassa suurtehopuolan, josko se jeesais!
Edit: vanhaa bensaa jäi arviolta 5 litraa?
Olen nähnyt motonetin virranjakajan (oliko jopa Bosch) hajoavan 2000km ajon jälkeen, että että en ihmettelis vaikka seisonnassaki ottais itteensä ::)
-
Millä tuommoisen pystyy testaamaan että onko rikki?
Mitäs tuumitte kampiakselin asentotunnistimesta, voisiko olla syypää?
-
Millä tuommoisen pystyy testaamaan että onko rikki?
Mitäs tuumitte kampiakselin asentotunnistimesta, voisiko olla syypää?
Jos kipinää tulee, niin ei voi, sillä viallinen asentotunnistin tekee sen, ettei EZK anna kipunaa.
Tutkisin syttyosien lisäksi bensan saantipuolen, eli polttoainepumppu ja sen releen.
Auto on vm. -93 945, mutta millä moottorilla? B230F?
-
Juu tuo B230F kyseessä. Kyllä bensaa tulee ja kun tulpan ottaa pois ja starttaa, niin bensaa tulee tulpanreiästä, mutta voisiko se silti olla jokin rele?
-
Vikakoodit luettu?
-
Juu 2pinnistä 1-2-1 eli massamittari/lambda-anturivika, muista 1-1-1..
-
Nyt kokeiltu suurtehopuolalla, ilman onnistumisen tunteita eli vika ei ollut siinä.
En ole juuri nyt auton luona, mutta mieleeni tuli ajatus hapettuneista koneen maadotuksista, voisiko se olla mahd syy tuohon?
-
Käykö auto yskien / vajaalla kun saatte sen tulille ? Liittimet kannattaa käydä läpi, koska hapettumatkaan ei olisi uutta seisonnan jälkee
-
Juu 2pinnistä 1-2-1 eli massamittari/lambda-anturivika, muista 1-1-1..
Siis IMMu vika. Mittaahan IMMun pinnistä 3 jännite virrat päällä, jos sieltä ei löydy ~1,4V jännitettä, niin IMMu vaihtoon.
Viallinen IMMu tekee startista pirun vaikean.
-
Juu yskien ja vajaalla kävi, kun toissapäivänä käyntiin saatiin! Okei täytyy tuo immu mitata!
-
Puristuspaineet mitattu ja tulos hihnapyörästä ohjaamoon päin:
8-7-8-6 noin baaria. Myös bensanpaineet mitattu ja 3-4 baaria tuli painetta.
Immu antoi arvoksi 0.16 v virrat päällä, että se taitaapi olla syynä.
-
Jep, IMMu vaihtoon.
-
Auto saatiin käyntiin eilen, mutta kävi hyvin rikkaalla ja 3pytyllä.. Immu tilattu ja vajaapyttysyyteen voisi auttaa virranjakajan kansi.
-
En oikein usko että vuoden aikana bensa menis niin heikoksi.
Esim 142:nen kävi joten kuten omilla voimillaan yli 10v vanhalla bensalla ::).
Tietysti jos on heikko kipinä tai muuta häikkää niin silloin se vanha bensa ei syty.
Kyllä on kokemuksia tuosta jotta menee talven aikana nää nykyiset bensan litkut vanhaksi.. Tuossa oli tutulla moottoripyörä talven säilytyksessä ja tankissa oli 95 ilman mitään lisäaineita... keväällä ei lähtenyt käyntiin... kaadettiin alkuun tulpanreikiin uutta bensaa ja kävi vaan sen hetken... ja eikun tankki tyhjäksi ja uutta tilalle... ja pyörä käyntiin...
Ennen bensa kyllä saattoi säilyä tuon 10 vuottakin...
-
Kyllä on kokemuksia tuosta jotta menee talven aikana nää nykyiset bensan litkut vanhaksi.. Tuossa oli tutulla moottoripyörä talven säilytyksessä ja tankissa oli 95 ilman mitään lisäaineita... keväällä ei lähtenyt käyntiin... kaadettiin alkuun tulpanreikiin uutta bensaa ja kävi vaan sen hetken... ja eikun tankki tyhjäksi ja uutta tilalle... ja pyörä käyntiin...
Ennen bensa kyllä saattoi säilyä tuon 10 vuottakin...
Ainiin joo kun se oli sitä vanhaa hyvää bensaa :-[.
-
Virranjakajan kansi vaihdettu ja nyt ottaa kierroksia ihan erilailla ja käy kaikilla! seeokset nyt ovat vielä iha mitä sattuu, mutta loppuviikosta toivottavasti saapuu immu. Pakoputki vuotaa myös lambdan edestä ja se paikkaillaan huomenissa ja vkl vaihdetaan lambdakin.
-
Se on kumma kun ei edes Boschin jakajat kestä :idiot2: Raportoippa vielä paraneeko seokset immulla :)
-
Pakoputken paikkaus paransi käyntiä melko paljon, nyt ei savuta ja räi bensaa jokapuolelle ja tyhjäkäynti nousi noin 800.
-
Massamittari korjasi käyntiä ja nyt käy ja kukkuu hyvin! Tosin päästöt ihan päin perunaa, eikä mene leimasta :(
-
Massamittari korjasi käyntiä ja nyt käy ja kukkuu hyvin! Tosin päästöt ihan päin perunaa, eikä mene leimasta :(
Nollaa LH, niin se aloittaa sopeutumisen alusta ja päästöt muuttuvat järkeviksi hyvin nopsasti.
Viallinen IMMu ja vuotava putki sekoittavat sopituksen todella tehokkaasti.
-
No niin. Oli melkoisesti ongelmia tuon vikakoodin nollauksen kanssa, ledi sytty milloin halusi..
Viakoodeja oli yhteensä 5
1-1-3 eli lambda
1-2-1 eli immu
2-1-3 eli Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu?
3-1-1 eli nopeumittarin signaali puuttuu
3-2-2 massamittarin kuumalanka poikki
Nyt ne on nollattu ja tuli 1-1-1, niin kuin pitääkin ja toivotaan että päästöt oikenevat!
-
Luetaampas niitä vikakoodilistoja huolellisemmin! :nuhtelu
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898
No niin. Oli melkoisesti ongelmia tuon vikakoodin nollauksen kanssa, ledi sytty milloin halusi..
Viakoodeja oli yhteensä 5
1-1-3 eli lambda
1-2-1 eli immu
2-1-3 eli Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu?
3-1-1 eli nopeumittarin signaali puuttuu
3-2-2 massamittarin kuumalanka poikki
Nyt ne on nollattu ja tuli 1-1-1, niin kuin pitääkin ja toivotaan että päästöt oikenevat!
1-1-3* Lambda-säätö Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen Korkea polttoaineen kulutus
Tuo johtuu IMMun ja lambdan viallisista signaaleista (IMMusta lähinnä), eikä katoa ilman nollausta.
2-1-3 TPS täyskaasu asetus väärä Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika Ei oireita (vain vapari)
Tuon vikakoodin syntyä en tarkemmin tunne, sillä se on vain vapareissa.
3-2-2 IMM kuumalangan puhtaaksipolttosignaalivika Johdotusvika LH:n 8 pinnin ja IMMun 4 pinnin välillä Ei oireita
Siinä FAQ-topicin ekassa viestissä on väärää tietoa, jonka olen sitten omassa postauksessani korjannut.
3-2-2 on todellakin puhtaaksi polton vikakoodi, sillä se on jokaisen FEFE-immun vakiovikakoodi, koska niissä ei ole lankaa mitä polttaa puhtaaksi.
Koodi ei vaikuta menoon/käyntiin mitenkään missään vaiheessa.
-
olrait!
Mutta nyt meni päästöt hienosti läpi, kuten myös koko auto :)
Kiitoksia avusta!