Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Juusoo - 19.11.2014, 22:22:16

Otsikko: 945 Turbo -95 Myyty toinenkin.
Kirjoitti: Juusoo - 19.11.2014, 22:22:16
Johan sitä kerettiinkin vaparivolvoilla riittävästi tältä erää. Viikko tais kulua 940 myynnistä niin taas aukes nettiauto, no sieltä löyty yks potentiaalinen talviautoaihio halvalla ja läheltä, 740 GLT, ei muutakun soittoa myyjälle koska vois tulla kattomaan ja seuraavana päivänä oli ostopäätös tehty, siihen sain leiman lämpöanturin vaihtamalla. Kerkesin ajella sillä varmaan päivän kun huomasin kuinka kamala se alaväännötön vaparikontti oli ajaa verrattuna turbokoneelliseen ysisatkuun :D Taas aukes nettiauto ja tälläkertaa tuttu ja turvallinen 900 sarja kohteeksi, tuli kateltua ja kyseltyä muutamaa, pari 960 volvoa pisti myös silmään, mutta auton vaihto kaatui budjetin rajallisuuteen. Eilen sain puhelun että olisi tällänen "hiukan huomioo vaativa" turbo 940 myynnissä ja hintakaan ei päätä huimannut, tänään hain sitten kyseisen yksilön pois 8)

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141120_160324_zpsiqyp4aet.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141120_160306_zpsxloufi2k.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141120_160250_zpsujnbxhpc.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141120_160229_zpsahqbsmik.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141120_160206_zpsl0fum3d0.jpg)

B230FK+AW71+1031 akseli. Varusteiltaan aika karvalakki kuten edellinenkin, sähkölasit edessä, ei sen ihmeellisempiä.

Autolle kertynyt ihan kunnoitettavasti kilsoja, 540tkm mittarissa.


Tekniikka v.1
Viking ecotrim korvattu tonin lastulla, garretin t03,D-nokka vaihdettu t-nokka ajomukavuus mielessä ja 3" putkisto alusta loppuun. Tämä setti tulee kokemaan muutoksia

Tekniikka v.2
-B230FK H-profiiliveiveillä, puristussuhde 9:1
-Lähes vakio 530 kansi D-nokalla
-Ahdin Master Power R6164-12
-Pakosarja jaetulla t3 laipalla omaa käsialaa, 38mm sis. halk. käyristä tehty, sarjassa 60mm kiinahukkis
-3" putkisto alusta loppuun yhdellä kammiovaimentajalla
-2,5/3" ahtoputket
-600x300x76 ic
-Microsquirt V1 ohjaa bensaa ja sytkää, hukkakipinä
-Bosch 1680cc/min suuttimet
-PLX DM-6 + SM-AFR GEN 4 laajakaista
-Bilteman 220l/h tuottava tankin sisäinen bensapumppu
-RE85

Eka penkitys 339hv&427nm 1,6bar ahtopaineella takapyöriltä.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: Juusoo - 20.11.2014, 18:12:21
Autoa tutkittu vähän lisää ja seiskasatkusta tuli pelastettua tähän pari lisävarustetta, snowcap ja keskikonsoli juomatelineellä, taitaa olla 960 mallista alunperin. Bensapoksin numeron kurkkasin jotta saa tilata lastun kun ei ole mitään tietoa onko siellä vakio vai joku vikingin tekele. Boksi on -563 loppuinen ??? Onko se edes turbon boksi? Edellisessä oli -954 ja tossa 740 glt:ssä -547. Suuremmin ei ole tarkoitus viritellä näin alkuun mutta paineet nostan kilon paikkeille ellei ne siellä ole jo, joten lastu pitäs laittaa. Painemittaria ei ole mutta ei se ainakaan ajoviimapaineilla enää liiku :D Dumppi pitäs varmaan laittaa kans kun sakkaa ahdin aika ilosesti :D
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: Juusoo - 22.11.2014, 13:40:18
Kaikkia hauskoja patentteja löytyy kun näitä enemmän ja vähemmän räpellettyjä vehkeitä ostelee :2funny:
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20141121-WA0001_zpsfqgpapn0.jpeg)

Ei oo ilmeisesti bilteman meisselit miellyttäny kun sellasella tukittu egr letku ;D

Noi letkut muutenkin aika heikossa hapessa ja hiukan käyntivaivaa, niin vois tilata tonilta sen sytkälastunkin ja heittää egr kuuseen.

740 lähti tänään kiertoon, nyt pääsee laitteleen kunnolla tätäkin :)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: Juusoo - 29.11.2014, 14:40:47
Ostokunnossa
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20141120-WA0012_zps0lyjpqld.jpeg)

Nyt, vielä pitäis vaan pestä kunnolla.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141128_162611_zpsnghmrhk4.jpg)
Ahtopainemittarin letku vielä ympäri konehuonetta kun työsin sen vaan läpiviennistä läpi mutta tökkäs johonkin eikä menny pidemmälle, pitää ottaa potkumuovi edestä pois ja kattoo sitä, mittarin paikka on vähän auki, aattelin a-pilaria mutta toisaalta myöhemmin pitäs saada ton lisäks seosmittari ja ehkä joku muukin mittari kuten öljynpaine johonkin näkyville, ja mielellään samaan paikkaan ja sillon a-pilari ei oo kaikkein paras paikka, puhaltimen keskisuulakkeita ajattelin paikaksi kun nuo kaikki kojelaudan päälle tulevat telineet näyttää ihan karseelta.

Ahtopaineensäädin löysi paikkansa tosta, oli edellisen omistajan jäljiltä vaan putsarikotelossa heilumassa ::)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20141128-WA0007_zpspl48nuza.jpeg)

Helmakin paikattu nyt. Katsastusaikaväli 12.12-12.04, parin viikon päästä käydään siis koittaan 16kk ajoaikaa :)

Myös lampunpesimet purin pois ja lohkiksen johdon otin pois puskurista, oli aika rumasti esillä, löytää paikkansa konehuoneen puolelta, tälläsinä talvina tarvii niin harvoin.

Katti pitäs vielä laittaa putkeen ja käsijarrua tutkia.

Lisää tehoa kaipailis :P Arveluttaa vaan tuo aw71 kesto näin 540tkm ajettuna, öljyt ihan hyvän näköset ja toimiikin ihan hyvin, mutta en haluais kitkalevyjä siitä polttaa ennen kesää, mikään pakko ei oo manuaalia vaihtaa tähän mutta uutta aw71 en paikalleen laita jos toi porsii. Vanhan 940 aw kesti kyllä kovaa ajoa hienosti useemman tuhotun rengassarjan verran ilman merkkiäkään luistamisesta. Se oli kyllä paljon vähemmän ajettu kun oli jossakin vaiheessa uusittu.

Tallista löytyis tähän vaan aika passeli ahdin jo valmiiks, tarvis siihen huoltosetti tilailla ja käyttää akseli tasapainotuksessa, pakosarjaa varten olis jo laipat niin ei tarvisi kuin käyrät ostaa ja sellasta 8). Lh:lla en aatellu jatkaa jos voimaa tulee samaan malliin kuin vanhaan turboysiin=336whp, elikkä MS pitäis myös laittaa hankintalistalle. Kone kaipais myös uudet männänrenkaat kun hiukan huohottaa jo, samalla laakerit ja h profiilit. No saa nähdä mitä tehdään ja mitä ei, talveks ei vaan välttämättä kauheen järkevää lähteä suuremmin viritteleen ja ajaan voimansiirron vikoja ulos :D, eiköhän tuo jaksa noillakin tehoilla mennä, ja alustakin pitäs rakennella.

Lukkoperää kaipailis myös kun tuli todettua että avoin perä on...
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: N1k5u - 29.11.2014, 16:39:32
Nää volvon alipaineletkut on kovasti haurasta sorttia ku omassaki jo melkeen katseesta murenee  ;D
Vois tehdä ihan hyvää ku jostain ostais muutaman metrin silikoni letkua ja vaihtais kaikki alipaineletkut uuteen...
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: Juusoo - 29.11.2014, 16:43:58
Nää volvon alipaineletkut on kovasti haurasta sorttia ku omassaki jo melkeen katseesta murenee  ;D
Vois tehdä ihan hyvää ku jostain ostais muutaman metrin silikoni letkua ja vaihtais kaikki alipaineletkut uuteen...
Jep. Edelliseen 500 tuhatta ajettuun sai laittaa kaikki uusiks ja niin saa tähänkin. Pari metriä silikooniletkua pitää ostaa tähänkin, tosin egr jää pois ja varmaan tuo hiilipönttö kans ku en oo mitään vaikutusta huomannu on sitä tai ei, joten riittää hiukan vähempikin. Mustaa pitäis vaan löytää. Ei ainakaan huonommaks menny kun aikoinaan kaikki uusin edelliseen turboysiin.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: N1k5u - 29.11.2014, 16:55:45
Jep. Edelliseen 500 tuhatta ajettuun sai laittaa kaikki uusiks ja niin saa tähänkin. Pari metriä silikooniletkua pitää ostaa tähänkin, tosin egr jää pois ja varmaan tuo hiilipönttö kans ku en oo mitään vaikutusta huomannu on sitä tai ei, joten riittää hiukan vähempikin. Mustaa pitäis vaan löytää. Ei ainakaan huonommaks menny kun aikoinaan kaikki uusin edelliseen turboysiin.
Mistä muuten hommasit sitä letkua? mätänetissä tuppas olemaan aika kallista.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 n.2!
Kirjoitti: Juusoo - 29.11.2014, 17:03:49
Sieltä just. Ebayn ihmeellisestä maailmasta varmasti löytyis halvempi vaihtoehto.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 05.12.2014, 12:33:02
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20141203_154444_zpsahu4tbwc.jpg)

Ahtopainemittari meni nyt tohon väliaikaisesti, tai olkoon niin kauan kun tulee tarvetta muillekkin mittareille, ylempänä sais olla niin ois helpompi seurailla, mut eipä tota tarvi juurikaan kun saa paineet säädettyä vaan kohdilleen. Viking lastu siellä oli ja paineet nostettu 0,9bar, kulkupuoli ihan ok kun meni 0-100 sutien 75kmh asti alle 7sek...

Hevosvoima.comista löytyi korjaussarjaa tollaseen schwitzeriin joita tallista löytyy parikin, vois huvikseen tilailla ja kasailla molemmat uusilla osilla. Toisen vois sitten laittaa tähän ja toisen vaikka myydä. Isommasta vaan hitsautin hukkaportin umpeen ja sen laittaisin mielummin tähän joten pitäs pakosarjakin tehä, vakioon ei viitti ulkoista sovittaa :D. Missä tasapainotettais siivet halvalla? Isoja (600-1000cc/min) suuttimiakin oon katellu, pitäs ostaa jotkut niin sais lastutkin tilata sitten. Jos talven ajelis LH:lla ja kattoo miten pelittää, kesäks mega jos ei miellytä.

Vikakoodia antaa lämpöanturista, lähtee kuitenkin kylmänä hyvin käymään ja toimii muutenkin ihan hyvin ??? Kaasuläpän säädin uudestaan ja nyt pysyy käynnissä kun päästää kaasusta :D
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Kisko - 06.12.2014, 19:10:41
Ainakin Doc-powerilta löytyy mustaa silikoniletkua. Hyvin toimi ittellä 850:ssä ahtoventtiilin ja by-passin letkuina.

http://www.doc-power.fi/product/3818/forgen-silikooni-alipaineletkut---1metri#.VIM4BWccSUk (http://www.doc-power.fi/product/3818/forgen-silikooni-alipaineletkut---1metri#.VIM4BWccSUk)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 07.12.2014, 16:11:16
Ainakin Doc-powerilta löytyy mustaa silikoniletkua. Hyvin toimi ittellä 850:ssä ahtoventtiilin ja by-passin letkuina.

http://www.doc-power.fi/product/3818/forgen-silikooni-alipaineletkut---1metri#.VIM4BWccSUk (http://www.doc-power.fi/product/3818/forgen-silikooni-alipaineletkut---1metri#.VIM4BWccSUk)
Näyttäis olevan ihan fiksun hintaistakin, tarviikin tuolta tilailla tähän uudet letkut. Kiitokset vinkistä :)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 12.12.2014, 16:51:02
Leimalla käyty ja toisella yrityksellä 16kk ajoaikaa 8) hantin puolen alapallossa oli väljää. Meni ihan mukavasti, ei suuremmin kiinnostanu 3" putkistot ja humppaava tyhjäkäynti :D. Motonetistä tarttu mukaan muutakin kun varaosia, mm. audi 80 kaasuiskarit eteen, pioneerin soitinta ymsyms. Etukaiuttimet vois vaihtaa ja konttiin laittaa jonkun pienen subbarin, tää on toistaseks niin hiljanen että pystyy musiikkia kuunteleen :D

Vielä pitäs bjorckmotorsportilta tilailla kierreholkit etutolppiin ja mamasanilta bc racing vaihtojouset.  Etupäähän tulee siis tollanen pienen budjetin hyväks todettu setti :). Takapää vähän auki mitä sille tehdään, bilstein iskarit todennäköisesti ja alkuun varmaan jollain pätkityillä jäykemmillä jousilla, kynäjousia oon miettiny kans jos sellaset sovittais. Kävi myös mielessä 760/960mk1 erillisjousitetun perän sovitus mut se jää kyllä ens talveen, jos sillonkaan saa aikaseks, olis vaan tälläseen autoon joku sata kertaa parempi kun tuo peräkärryakseli, sais vanteet hyvin kaarelle ja silti vois vähän joustaakkin kun mahtuis joustaan sisään eikä kaarta vasten...

Jotkut vanteetkin pitäis kesäks päättää, ei vaan osaa päättää millaset tähän sopis. Kuitenkin 16"-18" ja +8,5" leveetä joka kulmaan.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 14.01.2015, 16:40:48
Ajeltu vaan kun on toiminu hyvin :) Heti leiman jälkeen alko vuotaan yks ohjaustehostajan letku ja ratti hakkas käsille ja vuoti öljyä aikalailla, se tuli sit vaihdettua ehjään, onneks oli jääny viimekesänä puretusta ysistä etuakseli mihin oli jääny vielä tehostajan hilutkin paikalleen. Viimeviikolla tuli napattua katti pois putkesta ahdistamasta, etujousista nappasin kierroksen pois ja taakse vaihdoin vanhasta ysistä jääneet valmiiks katkotut, nailonista piti vaan sorvata 3cm palikat korin ja jousen väliin kun olis menny muuten vähän turhan matalaks tohon etupäähän nähden :D Etujousia varmaan aiemminkin laikattu kun pysyvät enää juuri ja juuri kupeissaan heilumatta kun auto nostettuna etupalkista ylös :idiot2: . No, saavat jäädä noin. Kickdown-vaijeria tuli myös hiukan kiristettyä kun vaihtoi vähän turhan  laiskasti pienempää.

Tollanen suttunen kuva jostain luisupätkältä :D
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150109_233931_zps3ajpseg9.jpg)
Vähän se keulii mutta seuraava kuva liittyy asian korjaamiseen.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150109_093421_zps4kjwe03n.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150109_094024_zpsi5n8zkwb.jpg)
Eli noi audin iskarit tuli sorvattua vakio iskarin yläpäille sopiviks.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20150113-WA0011_zpsstioo9hc.jpeg)
Vielä pitäis tapella noista aihiotolpista nuo mutterit auki ;D Oli hiukan päässy ruoste iskemään... Sitten sais sorvata jousilautasen pois ja lyhentää tolppaa muutaman sentin 8)
Kierreholkit ja jouset vielä tilaamatta mutta onhan tässä kevääseen vielä onneksi aikaa.

Tekniikkaakin tullu tässä pohdittua ja haudattu ajatus talveks virittelystä ja lastutetusta lh-jetistä, karu tosiasia että kun tähän lisätään +100hv niin ollaan taas samassa tilanteessa kun viimeks viritetyn turboysin kanssa, eli vakio-osia alkaa paukkua vähitellen ja auto kaipaa ison tukun rahaa tai/sekä jatkuvaa pikku näpertelyä jotta sen saa pysymään jotenkin nipussa. Totesin sitten viisaammaks ajella ainakin kevääseen asti hiukan hitaammalla ysillä kuin kiukkusemmalla jota täytyy korjata ennen kun kotoa lähtee ja taas sinne palatessa ;D ;D Suunnitelmia tekniikan varalle on kyllä.

Kattelin kuvia menneeltä kesältä, taas mietin miks tämäkin piti myydä ja ostaa 2kk päästä samanlainen tilalle, mistä vaan puuttuu kaikki mitä tällänen tarvii :D
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/Volvo/20140917_193756_zps5fbacafc.jpg)
Toivottavasti sais tän nykyisenkin samaan malliin mahdollisimman äkkiä, meinaa tulla ikävä tota vanhaa tolla ajellessa :D

Koitetaan saada jotain päivitettävää aikaseks ennen kun putoo taas melkein 10 sivua.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 15.02.2015, 17:14:28
Ei oo suurempaa edistystä tapahtunut, mutta kaikkee pientä on tullu puuhasteltua.

Etutolpat olis nyt kierreholkkeja ja hitsausta vaille valmiit.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/GOPR1979_zpsbt5i6jif.jpg)
Abs antureille tarvii vielä keksiä kiinnitykset, noista tolpista kun ne puuttuu. Oisko kellään irrallaan anturia ja vois ottaa siitä mittoja että millasen holkin työstän sille? Lähinnä sen osan halkaisija kiinnostaa, mikä uppoaa tohon kääntövarteen. Sellasen ajattelin sorvata, ja jyrsiä kääntövarteen pienen upotuksen ja hitsata kiinni.

Snowcappia sovittelin
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/GOPR1978_zpsz6bqv54g.jpg)
En vaan osaa päättää sopiiko se tohon ja pitäiskö se pitää mustana vai maalata korinväriin :D Kiinnikkeet siitä on rikki niin liimata pitäis :-\

Keskikyynärnoja mukitelineellä tuli myös asennettua, peräisin 960 Mk2.

Takapuskurin alalipan sain halki joskus kuukausi sitten kun tuli ajettua vähän turhan leveää linjaa :-\

Tekniikkapuolen kanssa on ollu vähän ongelmia, kun kulutus on jotain aika hirveää, +20l/100km yleensä. Antureita pitäis alkaa vaihtelemaan taas yksitellen... Yhden pakovuodon korjasin tossa pari viikkoa sitten, nelospytyn pakosarjantiivisteestä oli jäljellä vaan metalli.
Tonin lastukin tuli laitettua, ja kulutus putos hetkellisesti, ilmeisesti joku anturi korjaa sopeutumat perseelleen.

Tankkilaite pitäs nostaa pois, ja kattoo mikä mättää kun tankkia ei saa ajettua tyhjäks, punarajan tuntumassa alkaa pätkiä ja sammuilemaan, kuitenkin tankissa riittää ainetta tämänkin jälkeen, joten mittarin piikkiin ei voi laittaa.

Helmoihin, takaspoileriin ja etulippaan pitäs suihkia punasta kunhan saa aikaseks.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 24.02.2015, 17:42:30
Eilen oli pesupäivä, kura ja suolakasan alta paljastui sellanen juttu mikä ei kyllä ilahduttanut :(
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150223_162926_zpsryiywkjm.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150223_162851_zpsborslbil.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150223_162841_zpsyw6bbeah.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150223_162808_zpsibuhbafj.jpg)

Kahdessa viimeisessä kuvassa näkyy, etuovesta alkaen, d-pilariin asti ikkunoiden alapuolelta maalattu, eikä oo sitten yhtään saman värinen :-[ Jopa tolla rikkinäisellä samsungin kameralla otetuista kuvista näkee, auton vierestä kun katsoo, niin ero on vieläkin selkeämpi.

Vaihtoehtoja olis: ylimaalaus joka houkuttelee eniten muuten paitsi hintansa puolesta, ovien vaihto/maalaus+takakulman maalaus oikeammalla sävyllä, tässä on iso riski saada entistä huonompi lopputulos. Tai sitten viimeisimpänä auton myynti :buck2: Onhan se kokeilumielessä ollutkin myynnissä. Niin halpoja autoja, että ylimaalaus ei oikein houkuttele. Mielessä kävi myös vetää homma ihan överiksi ja vetää auto jollain plastidipillä tms yli :D Saa nähdä mitä tässä keksii.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150223_162619_zpsvga47adn.jpg)
Konehuone tuli myös pestyä, ei ihan puhtaaks saanu, mutta paljon paremmaks mitä ennen, täytyy pistää viimesenpäälle kuntoon sitten aikanaan kun kone ei ole tiellä :)

Viimeistään huhtikuun alussa katkee kuitenkin vakuutus, kun tuli ostettua uus moottoripyörä ja otan sen silloin ajoon. Ajattelin siis hiukan rempata ja ehostaa volvoa huhtikuu-kesä/heinäkuu välin ja ottaa viimeistään heinäkuussa takaisin ajoon. Sen verran on kaikkea pientä ja isompaa puuhaa että järkevin näin, jää rahaa laitteluun kun ei tarvi tankata ;D. Lisäks tossa on huhti-toukokuu palkatonta työharjoittelua niin ei pysty kahden kulkupelin vakuutuksia yms. maksamaan.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Kalamies - 24.02.2015, 17:49:49
Luultavasti ei vaadi kun auton vahauksen, että saa tosta yksvärisen. Tota volvon punasta saa kuitenkin kikkailtua helposti suuntaan ja toiseen.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 24.02.2015, 18:01:39
Luultavasti ei vaadi kun auton vahauksen, että saa tosta yksvärisen. Tota volvon punasta saa kuitenkin kikkailtua helposti suuntaan ja toiseen.
Tää kävi kyllä itselläkin mielessä, ja toivottavasti onnistuu noin, piti tänään vahailla mutta tuli räntää taivaalta.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: s73 - 24.02.2015, 18:19:35
Halvin tapa korjata maalipinta on käydä vanha maali hiomatahnalla läpi, vahaus sen jälkeen.

Korjaa bensapumppu ennen antureiden vaihtelua, kulutus voi tippua jo sillä.
Onkohan kahdella tankilla?
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 11.03.2015, 20:49:54
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150219_110439_zps4kp1dbcq.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150219_133414_zps3cokpczc.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150219_110447_zpsa3r0hehw.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150311_125249_zpsgwyiturp.jpg)

Ite autolle ei oo tapahtunu oikeastaan mitään, kierroksen nappasin jousista pois kun rupes ottaan kaaliin traktoriluukki, no traktori sen on edelleen, säädettävät tolpat ei oo edistyny...
Tollaset limput tuli opinnäytetyönä koulussa tehtyä, 5x108-->5x112, 40&45mm paksut, jaot ja kierteytys tehty cnc-jyrsimellä, vanteita kuolattu ja aika selkeä ajatus enskesän vanteista onkin, mutta mitään hankintoja ei pysty tekemään :buck2: Tässä kuussa pitäs selvitä tulevan kesän työkuviot...

Kesäks pitäs nyt siis vanteet hankkia, alusta rakentaa, helmat, takaspoileri ja puskurin lipat maalata uudelleen sekä maski maalata mustaks, takalasinpyyhin poistaa yms. pikkusiistimistä. Sit ois ulkokuori aikalailla kunnossa.

Tekniikan suhteen suunnitelmat auki, se on varma että rempata sitä pitää. Puristuspaineet tuli tossa taannoin mitattua, 12bar joka sylinterissä eli sen puoleen ihan kunnossa, huolettaa lähinnä alakerran laakerien kunto, edellisestä kun oli kk laakerit avatessa melko rujossa kunnossa.
Öljyä kuitenkin palaa +1l/1000km, luultavasti ahtimen kautta.
No, kannen nappaan pois lähiaikoina ja sen jälkeen tehdään päätöksiä, vaihtoehtot on heittää kone kasaan uudella pahvilla ja siistityllä kannella tai nostaa kokonaan pois ja rempata täysin+laittaa h-profiilit ja b230f männät.

Kunhan saa nyt ton pyörän tosta alta pois ja ajoon niin alan värkkäillä tähän kaikkea pientä.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 14.04.2015, 21:22:57
Maaliskuun alussa tuli laitettua seisontaan, kun hain pyörään kilvet.

Kaikkea pientä on tullu puuhasteltua, tämähän osottautui luultua ruosteisemmaks, tai oikeastaan talven aikana oli helmojen ruostuminen ottanu aika ison harppauksen, taka tunkinpaikat ja helmojen takaosat oli päässeet aika ohkaseks, hetken yritin myydäkin, sekä mietin purkamista ja hain uutta aihiota, mutta kun kysyntää ei oikein ollu niin päätin että kun pelti ja hitsilanka on halpaa ja autossa vielä vuosi leimaa niin miksi paalata muuten suora ja ehjä koppa. Toinen vaihtoehto olis ollu vaan ajaa leima loppuun mutta mätään paskaan en rahojani rakentelun merkeissä laita :nohnoh

Heti alkuun pahoittelen kuvien laatua, en omista muuta kameraa kuin gopron ja puhelimen josta on kameran linssi halki :facepalm:

Eli ei muutakun laikka kuumaks.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20150414_194053_zpszomt0xtt.jpg)

Kuskinpuolelta lähti siis about 170cm pätkä helmaa, b pilariin asti toi oli ihan kovaa, mutta kun helmakotelo on vetänyt pintaruosteeseen niin saapahan senkin kuntoon samalla. Tunkinpaikan tosta saa laikata pois ja tehdä uusiks, sekä sisähelmaa parsia n.10cm matkalta... Luulisin että tää kuskinpuoli on se pahempi näistä, hanttarin puolelta kun ei vastaavaa pehmeetä peltiä helmasta löytyny, ts. ruuvari ei menny lyömällä läpi mistään ja tunkinpaikka on siellä vielä suorassa, kuitenkin sekin laikataan auki kun molemmille puolille tuli helmat amiksella teetettyä. Pääsee ehkäpä näiden ruostehommien jälkeen taas jonkin aikaa ::) Sisäloksut otin myös pois ja kävin kaaret läpi, sekä pohjan ja näyttäis siltä että hitsailuhommia ei oo enempää tiedossa.

Koko mun omistusajan tässä on ollu sellainenkin vika, että auto alkaa sammuilla moottorijarrussa kun polttoainemittarin viisari painuu punarajan tuntumaan, ei muutakuin tankkilaite pois, oli muuten melkoinen työmaa kun ekaa kertaa teki :buck2: mutta kun tajus oikean asennon niin tuli aika kivuttomasti pois. Vika selvis hyvinkin helposti, bensapumppu ei ollut telineessä mitenkään kiinni vaan roikkui johtojen varassa ;D Tukevasti se ainakin nyt istui telineeseen kun koitin, oisko väkisin sullottu väärässä asennossa joskus tankkiin ja sit jäänyt huonosti ja lopulta irronnut >:( Bensapumppu pitäis vielä kyllä päivittää isompituottoiseen. Katotaan tuleeko sinne AEM e85 pumppu vai testaanko bilteman versiota tankin sisäisestä pumpusta.

Yks päivä kaveri toi laatikollisen vesijohtokäyriä, iteltä löytyikin laipat jo valmiiksi, ja eilen sain motivaatioo kyhäillä tollasen häkkyrän :D
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20150413-WA0018_zpsudtmeumd.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20150414-WA0009_zpssuwzsc2j.jpg)
Siinä myös ahtimen kanssa sovituskuvaa, hukkiksen lähtö pitää vielä tehä ja vetää saumat.

Ahtimeks tähän tulee tuo edellisessäkin 940 vieraillut schwitzer s2b, joku aika sitten kaivoin sen tuolta tallin nurkasta ja nyt testimielessä kasasin sen vaan ehjällä öljyrenkaalla, se kun oli viimeks asennusvirheen takia hajonnu, vähän välystä siinä rupeaa olemaan, mutta katotaan sauhuttaako nyt, ja jos sen osalta on kunnossa niin täytyy sitten tilailla huoltosetti joskus. Vanhat tasapainotusmerkit löysin ja niiden mukaan laitoin mutta pitää painottaa sitten huollon yhteydessä uusiks jos tuo nyt tähän jää.

Jatketaan näillä budjettihommilla, tänään varmistui kesätyöt, joten kun toukokuun lopussa saa koneistajan paperit kouraan niin pääsee taas vähän tekemään hankintoja, deadlineks autolle asetan 3.7, tavote olis ajaa omalla autolla CDLC Big Meettiin :D Sillon pitäs olla alusta ja jonkinnäköset vanteet alla, ja vähän kiukkusempi tekniikka jos raha ja aika riittää.  Kiirekkin voi tulla :idiot2:
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Kalamies - 15.04.2015, 17:16:42
vähän kiukkusempi tekniikka
Mikäs moottorinohjaus tähän nyt tulee? Mega?
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 15.04.2015, 19:54:58
Mikäs moottorinohjaus tähän nyt tulee? Mega?
Vähän on auki vielä, todennäkösesti lh:lla jatketaan vielä toistaiseksi, ihan oikeasti viinalle tarkoitettu lastu tulee vaan, olis kovin mukavaa kun polttoainetalous olis jotenkin linjassa tehon kanssa, vaikka mitään järkiautoa tästä ei todellakaan yritetäkään tehdä.

Itse en ala säätämään, vaan alustavasti nimimerkki Ari E:n kanssa tuli lastuasiaa joskus pohdittua.

Sittenkun tästä ekasta säästömoottorista lähdetään päivittämään hiukan parempaa, niin katotaan ohjausta uusiks. :D

Katsotaan mitä tuleva kesä ja tekeillä olevat lakiuudistukset rakentelun suhteen tuovat tullessaan 8) Vois venttiilien määrän lisäämistäkin suunnitella sitten kun sais leimattuakin.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 26.07.2015, 23:41:18
Päivittely vähän päässyt unohtumaan. Kesä on kyllä aika pitkälti mennyt pärrällä ajellessa eikä oo volvo edistynyt ihan sitä tahtia kun keväällä suunnittelin, no eipä sen kanssa mikään kiire olekaan. Jotain on kuitenkin puuhasteltu.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0064_zps16yrtuvp.jpg)
Kuskinpuolen helma ja kotelo ois nyt kunnossa. Vielä toiselle puolelle sama operaatio, pari muutakin paikkaa löytyi kun oikeen tarkemmin tutki, mut ei nyt vielä mitään maata kaatavaa.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0057_zps4xaklacy.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0058_zpshjm0lln8.jpg)
Putkistoa tehty melkein taka-akselille asti, tulevalla viikolla pitäs askarrella peränylitys.

Konehuone vielä täysin keskeneräinen, siinä kunnossa vaan että on pystyny autoo siirteleen.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0074_zps4oczdtel.jpg)
Tulevalla viikolla saapuu uus cooleri ja moottorinohjaus, immun piuhojen rumasta jatkosta ei tarvi siis enää välittää ;) Ohjaukseks tulee siis microsquirt, vastaa ms2.
850 kaasuläppä tuli hommattua niin sai sen potikkamallisen tps anturin, kai sitä vois samalla imusarjan askarrella uusiks. Ahtoputkia pitäs alkaa väsäillä myös. Katotaan saako ton vakioputsarin kans niitä mahtuun mitenkään, yläkautta haluaisin ne kumminkin vetää. Syylärikin varmaan vaihtuu 960 mallin isompaan ja kaveriks sähköflekti. Suuttimet, suorasytkäpuola, bensapumppu ym hilpettä pitää vielä hommailla niin alkais olla osat kasassa tekniikkaan. 5 lovinen zf lootakin on hommattuna aw:n korvaajaks sit kun se joskus antautuu.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0077_zpseclsmile.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0070_zps1csjkua9.jpg)
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0072_zpsxiuyuyrt.jpg)
Noinkin kärsineestä maalipinnasta sai vielä ainakin kaukaa katsottuna ihan hyvännäköisen, ylimaalaustahan toi kaipais mut menkööt nyt tollasena vielä. Takalippa irrotettuna maalausta varten.

Tekniikan kun saa joskus ajettavaan kuntoon niin pitäs vihdoin tota alustahommaakin kattoo ja ne vanteet hankkia.

Saa muuten siirtää projekteihin.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 14.08.2015, 00:29:36
Moottorinohjauksen osat suorasytkäpuolaa lukuunottamatta hankittuna.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0098_zps79m55obq.jpg)

Cooleri sovitettu.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20150729-WA0010_zps7amgvvha.jpeg)
Vähän joutui valopelleistä ottamaan pois että saa ahtoputket mahtuun, syyläriks vaihtunee vielä 960 mallin isompi jos sen saa järkevästi sopimaan ilman isompaa modia.

Volvon pappamutkan pystyi hyödyntämään hukkiksen poistoputkessa :D
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0088_zps02b5cxkw.jpg)

Uudet takajouset ja säätöpalat, tosin jouset liian lyhyet ja löysät.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0085_zpsaudhkct5.jpg)

Ahtimen puolen ahtoputkelle tilaa, vakio putsarin halusin konehuoneessa pitää joten ei paljon vaihtoehtoja ollut, eiköhän toi noinkin toimi.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20150812-WA0016_zpsmo7aokk1.jpg)

Seuraavaks johtosarjan kasailua, ahtoputket pitäis rakennella, suuttimet ja bensapumppu ostaa, sit vois alkaa pikkuhiljaa suunnitteleen ekaa starttia.

Putkisto tuli tehtyä loppuun asti ja tuli oikein hiljainen, sen perusteella mitä tuli testailtua sillon kun oli vielä lh romut paikallaan, ääntä lähtee sitten kun hukkis aukee :P

Lootan öljyjäähystä sain myös molemmat nipat paskaks aukaistessa, toisesta kierre sileeks ja toinen poikki, mietinnässä että ostanko uuden jäähyn vai pudotetaanko toi aw samantien bemarin zf tieltä pois :D.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 17.10.2015, 23:07:41
7kk meni ajoon laittamiseen, 65km hajottamiseen.

Pari viikkoo sitten sain savut ekaa kertaa ulos, sen jälkeen tuli tehtyä ahtoputkia ym. Perjantaina pääsin viimein säätämään ja otin auton ajoon. Sytkäkarttaan tuli ennakot mallia turvalliset. Bensakartta jäi vähän rikkaalle läpi kierrosalueen. Ilmeisesti yli puoli miljoonaa ajettu b230 oli vaan turhan väsynyt 1,5bar ahdoille. Kolmosella alkoi puskea paksua usvaa kun kartat kohdilleen saatuani testasin miten kulkee.

Näky oli tällänen kun nostin kannen pois.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20151017_1337511_zps1trjacs7.jpg)

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20151017_1345531_zpsix8gwd58.jpg)

Ajattelin, että kansi oikaistavaks, uus pahvi ja vetoja.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/20151017_1346111_zpszegjvfqz.jpg)

Ei ihan yllä 1 ja 4 männät enää dekkitasoon. Jossain on ilmeisesti onnistuttu kun veivit antautui nyt jo.

Positiivisena asiana se, että moottorin käytös aikalailla sitä mitä haettu, herää aika alhaalta ja vetää jo t nokallakin aika ylhäälle. Voimaa tuntui olevan aikas mukavasti jo noilla paineilla, kun vasta kolmosella loppui sutiminen täyskaasuvedossa.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20151017-WA00051_zpsex7bpzvr.jpg)
Konehuoneessa näyttää suurinpiirtein tolta, pientä siistimistä tapahtuu vielä kun päästään taas kasaamaan. Virranjakajan tilalle pitäis saada tulppa, jotta ton hukkakipinäpuolan vois laittaa sen tilalle.

Tämän hetken setuppi siis:
vakio B230FK
ahdin Schwitzer S2B 54/58 12# pesällä
pakosarja,putkisto ja ahtoputket omaa käsialaa, pakosarjassa 60mm kiinahukkis
600x300x76 ic
moottorinohjauksena Microsquirt V1, hukkakipinällä, suuttimet 1680cc/min, GM 4 bar map jne jne.
seoksia tarkkailee PLX DM-6 + SM-AFR GEN 4 laajakaista.
tankissa re85

To do:
Koneremontti... sis. h-profiilikanget, laakerit, m-renkaat+ tiivisteet ja stefat
Nokka vaihtuu T ---> D
Bensapumppu vaihtuu järeämpään.

AW71L ---> ZF S5D-280Z???
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 02.11.2015, 18:02:21
Kone remppailtu.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0141_zpshdcqcuur.jpg)

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0144_zps0fzjl3ii.jpg)

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20151029-WA0030_zpsccdefal8.jpeg)

Ahtimeenkin tuli uudet laakerit.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20151029-WA0018_zpseeuvecei.jpeg)

Kk laakerit oli aika rujossa kunnossa, kampura oli säästyny vielä.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0139_zpssgewuhbu.jpg)

Tarkempien mittailujen jälkeen totesin että kaikki veivit oli mutkalla, ei tullu yksikään mäntä dekkitasoon.


Kone käyny paikoillaan kaks kertaa, ekalla kerralla turbiini ei ollu pohjassa ja paino vetolevyä niin, että se otti kiinni lohkoon. Nyt sain kyllä turbiinin pohjaan, mutta kun laittaa vetolevyn pultteja kiinni ja pyörittää räikällä kampuran päästä niin turbiini ei suostu pyörimään. Kone kyllä pyörii kun aukasee pultit.

Olisko jotain vinkkiä heittää tohon? Kerran vielä koitan ja sen jälkeen aw väistyy zf tieltä.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
Kirjoitti: tombrez - 03.11.2015, 15:00:15
turbiini varmaan menny rikki jos väkisin laitettu paikoilleen  :idiot2:
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
Kirjoitti: Juusoo - 03.11.2015, 17:44:48
En nyt sanois että väkisin, ei sitä voimalla oo hakattu. Paskana se kuitenki on, lähti pyöriin ku löysäsin vetolevyn pultit, kiristin uusiks ja laitoin sähköt ja letkut kiinni sekä nesteet koneeseen, käymään ja koitin lähtee liikkeelle, ei sano mitään. Kone tuntuu olevan tikissä. Ei muutaku laatikko alas.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
Kirjoitti: puliukk0 - 04.11.2015, 16:16:05
En nyt sanois että väkisin, ei sitä voimalla oo hakattu. Paskana se kuitenki on, lähti pyöriin ku löysäsin vetolevyn pultit, kiristin uusiks ja laitoin sähköt ja letkut kiinni sekä nesteet koneeseen, käymään ja koitin lähtee liikkeelle, ei sano mitään. Kone tuntuu olevan tikissä. Ei muutaku laatikko alas.

Siellä turbiini väärässä asennossa askiin (hahlot turbiinissa), nyt luultavasti turbiini ja öljypumppu paskana askista, kun väkisin kiinni ja käyntiin.  :idiot2:
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
Kirjoitti: Juusoo - 04.11.2015, 19:38:32
Siellä turbiini väärässä asennossa askiin (hahlot turbiinissa), nyt luultavasti turbiini ja öljypumppu paskana askista, kun väkisin kiinni ja käyntiin.  :idiot2:
Meneekö muka pohjaan väärässä asennossa? Oli miten oli, päätin kuitenkin hakee viikonloppuna ehjän automaattiaskin ja turbiinin. Saa turbiinin ainakin varmasti kohdilleen kun irtoaskiin laittaa.

Manuaalilaatikko olis kyllä hieno saada mut nyt on sille rahalle muutakin käyttöö, pikasesti laskettuna n. 1000e tulee swapille hintaa sis. laatikon hinnan :buck2: Ehkä ens kesäks.

Kasasin tänään konehuoneen loppuun, ahtoputket kiinni yms. Ei olis enää kun laatikkoo ja säätöö vaille. Paikallaan säätelin tänään hiukan ja nyt käy "uudellakin" nokalla nätisti :) Ahdin herää nyt vieläkin paremmin :D 0,8bar paikallaan rajotinta vasten (6500rpm) ::)

Päivityksiä siis edelliseen settiin D-nokka, suorat veivit ja kannesta lähti millin siivu, palotilojen kevyen muotoilun jälkeen puristukset 9:1.

Alotusviestiin päivitetty koko lista tekniikkamuutoksista.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
Kirjoitti: puliukk0 - 04.11.2015, 21:06:43
Meneekö muka pohjaan väärässä asennossa? Oli miten oli, päätin kuitenkin hakee viikonloppuna ehjän automaattiaskin ja turbiinin. Saa turbiinin ainakin varmasti kohdilleen kun irtoaskiin laittaa.

Manuaalilaatikko olis kyllä hieno saada mut nyt on sille rahalle muutakin käyttöö, pikasesti laskettuna n. 1000e tulee swapille hintaa sis. laatikon hinnan :buck2: Ehkä ens kesäks.

Kasasin tänään konehuoneen loppuun, ahtoputket kiinni yms. Ei olis enää kun laatikkoo ja säätöö vaille. Paikallaan säätelin tänään hiukan ja nyt käy "uudellakin" nokalla nätisti :) Ahdin herää nyt vieläkin paremmin :D 0,8bar paikallaan rajotinta vasten (6500rpm) ::)

Päivityksiä siis edelliseen settiin D-nokka, suorat veivit ja kannesta lähti millin siivu, palotilojen kevyen muotoilun jälkeen puristukset 9:1.

Alotusviestiin päivitetty koko lista tekniikkamuutoksista.

Uppoaa silleen kahdessa vaiheessa, jää äkkiä se n. sentin loppumatka huomaamatta. (siellä kuitenkin x määrä tilaa ettei turbiini makaa öljypumppua vasten)
Ai mistäkö tiedän... Tuli teetettyä aluksi tasan sentin liian lyhyt kytkinkoppa.  :2funny:
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 11.11.2015, 07:21:20
Ehjä laatikko vaihdettu. 2,5h meni hommaan kun oli autonosturi ja laatikkonostin käytössä, onnistu kerrasta. Vanhasta laatikosta tuli kepin juureen kaksinapainen liitin, nykyisessä vaan 1 johto :idiot2: vaatii ilmeisesti tuon kytkemisen että lähtee ylivaihde toimimaan? Vai onko mulla vaan kickdown niin väärin säädetty ettei vaihda nelosta, vähän turhan kireelle se ainaki jäi..

Voimaa kyllä tuntuis olevan aika kivasti :3/4 jättää sen:  :nälkä: seuraavaks bensapumppupäivitystä kun vakiosta loppu näemmä tuotto  :D säädöt rupee oleen alueella täyskaasua lukuunottamatta ton bensapumpun takia. Laatikolle pitäs myöskin joku iso jäähdytin keksiä jos se talveen kestäis.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 15.11.2015, 12:34:00
Joku 400km tullu ajoa rempan jälkeen, mitään ei oo toistaseks hajonnu ;D

Säädelty lisää, nyt ei oo seokset enää liian paksulla ns. normaaliajossa. Starttirikastuksia ym säädelty ja nyt jää yleensä jo ekalla startilla käymään tyhjäkäyntiä. Saa nähdä miten käy kun tulee pakkasta.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0161_zpsars46w9c.jpg)
Konehuone jakopään koppaa vaille.
 
https://youtu.be/PjH-LagkPY8
Pitoja on vähän heikosti ennen 100kmh ::) tavallaan mukava toi automaattikin kun veto ei katkee ja voi vaan pistää isompaa silmään :D
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 22.11.2015, 18:10:11
Kun mikään ei riitä.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20151118-WA0004_zpsevurewfw.jpeg)

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0167_zps8lma0rm0.jpg)

Ahtimeks vaihtu Master Power R6164 17cm3 pakopesällä. Nätisti heräilee tuokin ja voimaa tuli selkeesti lisää, melko lyhyeks jäi testit kun tuli talvi tänne Sastamalaankin. Ihan hyvä vaan, renkaat ja kitkalevyt luisti asfaltilla kilpaa kolmos vaihteella ;D.

Talviautona tää toimi kyllä paremmin kun ahtimena oli T03 garretti :D.

Seuraavaks bensapumppu päivitystä ja rullille koittaan joko siinä alkais voimaa olemaan.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 05.12.2015, 18:31:44
Mitäs tänne? Rullille ei oo päästy vieläkään kun säädellessä tullu ajettua aina jotain vikoja ulos, viimeisimpänä vaihteeks kansipahvi. Kansipultit venyneet ja liekkirenkaan palasia löyty koneen ulkopuoleltakin :D Nyt taas kasassa, 12.9 pulteilla ja vakiopahvilla. Momenttia tuli 120nm eli snadisti enemmän kuin kymppisarjan kovilla pulteilla suositellaan, jälkikiristystä ei oo tehty.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/IMG-20151129-WA0011_zpsrwplqfrd.jpeg)

Syyläri antautu samalla, tapahtumahetkellä kierroksia n. 5000rpm ja ahtoa reilu 1,5bar.

Tilalle tuli 960 isompi syyläri.

Ilmeisesti lämppärinkenno otti samalla itseensä kun rupes kusemaan nesteitä aika jäätävää tahtia >:(

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0173_zps1eyimtgk.jpg)

Tällänen tuli haettua tänään. Meikäläisen kolmas vm.95 turbofarkku. Punaisesta siirtyy tekniikka tähän lähiaikoina. Manuaalilaatikko kaveriks, m90 ja bmw zf väliltä pitää nyt valita, toinen tulee myyntiin. AW71 on pikkuhiljaa melko loppuunajettu, pelkillä pakkovaihteilla kiihdyttelystä huolimatta luistaa reippaasti ja pitää aika ilkeetä ääntä. Punainen tulee varmaankin purkuun, osia saa kysellä jos on tarvetta :hello:
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 08.12.2015, 20:03:20
Ei vaan pysy nipussa... Kolmas kansipahvi tälle vuodelle, ois varmaan tarvinnu jälkikiristää noi kovat pultit. :buck2: Jälleen kerran ykköspytyn kohdalta puuttuu pahvista palanen, aika iso sellanen. Täytynee tarkastaa myös lohkon dekkitason suoruus. Tutkitaan huomenna tuhoja, toivottavasti veivi suora.

Bilteman walbro kopiossa ei riitä tuotto 2bar ahdoille viinalla. Luvattu 220l/h :o

Vetoja siinä kyllä olis, kun vaan kestäis joskus penkkiin asti.

Edit.
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0180_zps8jaxbndi.jpg)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 10.12.2015, 09:05:00
Ei tarvinnu syytä etsiä kauaa. Kansipultit käänty 90 astetta kun väänsin ennen purkua uudelleen momenttiin :facepalm:

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0182_zpsssyxpmk6.jpg)

Kesti yli viikon reilu baarin ahdoilla mutta vajaan kahden baarin ahdoilla vain 5 vetoa  ;D Vois ottaa päähän jos tän harrastuksen ottais tosissaan  :D Tänään taas kasaan jos pinnat suoria.

Vinkkejä ahtopaineen ohjaukseen? Haluaisin ottaa kalvon yläpuolisen ohjauksen käyttöön mutta ahtaa jo ilman ohjausletkua yli 2bar. Kalvon alapuolelta kun laittaa kompuralla vähän yli baarin painetta niin aukee hukkis. Ohjausletku alapuolella sain vähän reilu baarin ahdot tollasella bilteman bleed-säätimellä, mut herää turhan "kuminauhamaisesti" ts. Ei tarpeeks vetoja alhaalla.
Löysempää jousta hukkikseen? Haen mahdollisimman räväkkää moottorin luonnetta, joten hukkis sais aueta vasta kun tavoiteltu ahtopaine saavutettu.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 19.12.2015, 16:24:45
Penkissä käyty. Ihan hyvä fiilis jäi, kesti huudattaa kaks tuntia täyskaasuvetoja ja tehoakin on jo ainakin talven liukkaille enemmän kuin tarpeeks :D

https://www.youtube.com/watch?v=1e6n3NoExM4

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0191_zpsvbe6gnjd.jpg)

Ahtoa 1,6bar. Teho on takapyöriltä. Ahtopaineen nostaminen 1,2->1,4bar toi 57hv lisää tehoa joten siitä vois päätellä että tehoa sais ihan kohtalaisesti kun bensapuoli vaan mahdollistais paineen noston :)

Sytkäennakoita säädettiin penkissä myös, pieni ennakon nosto karttaan laski huipputehoo 5hv mut toi reilusti lisää vääntöä koko alueelle.

Katsastustehot otettiin muutoskatsastusta varten myös, sen jäljiltä jäi lappuun toi 0,85bar :D.

Yllätykseks jopa laatikko pysy toimivana, luisti kylläkin jonkinverran.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339hv&427nm
Kirjoitti: P11S1 - 20.12.2015, 21:14:59
Kyllä tämä auto ainakin komiasti ''rääkäsee'', eikä pitojakaan pahemmin tainnu olla kun abc.n pihasta kattelin.  :nohnoh :D
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339hv&427nm
Kirjoitti: Juusoo - 21.12.2015, 14:49:56
Kyllä tämä auto ainakin komiasti ''rääkäsee'', eikä pitojakaan pahemmin tainnu olla kun abc.n pihasta kattelin.  :nohnoh :D

Onhan tossa äänimaailma ihan kohdillaan 8v neloskoneeks :D Joo eipä noi 195 leveet oikein tahdo tiessä pysyä ::)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339hv&427nm
Kirjoitti: Juusoo - 01.01.2016, 23:35:58
Alkuvaikeuksien jälkeen toiminu ihan ookoo ja pysyny nipussa nyt noin 2000km ajan konerempan jälkeen.

Muutamia parannusta kaipaavia juttuja on kuitenkin mielessä.

-tyhjäkäyntimoottorin asennus, ilman toimii lämpöisenä hyvin mut kylmästartit tuottaa harmaita hiuksia kun lämpötila laskee johonkin +5 alle, ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä vaikka kuinka hierottu kylmäkäynnistyskarttoja. Käyntiin lähtee kyllä yleensä ekalla startilla mut tyhjäkäynti kylmänä luokkaa 400-500rpm, ei hyvä.

-Pakopuolen lämpöongelmat, tulpanjohdot hajoilee, hukkaportin letkut sulaa jne. Ahtimen sijoitus katottava uudelleen, eli pääsee uuden pakosarjan tekoon. Lisäks keksittävä jotain lämpöeristettä pakosarjaan, pakopesään ja downpipeen.

-Lisää voimaa, 940 ei sudi tarpeeks näillä tehoilla ::)

-Manualisointi korin vaihdon yhteydessä.


Pesussakin tuli käytettyä pitkästä aikaa kun pitäs olla pakkaskeliä nyt pidempään, sieltä suolakasan alta paljastu taas joku vähän autoo muistuttava :D

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/DSC_0198_zpssdlfncu3.jpg)

Hiljaista tosin tulee olemaan tämän kanssa ainakin seuraavat puoli vuotta. 4.1 lähetään Niinisaloon sotimaan :D ::)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339hv&427nm
Kirjoitti: N1k5u - 02.01.2016, 06:57:27
Saavat Nibizagonaresorttiin taas uusia volvoilijoita  :) Ja aamuja t: 1/15 HKPtri dösäkuski  ;D
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339hv&427nm
Kirjoitti: Volvopoju - 02.01.2016, 12:21:18
Pitääpi alkaa kattomaan parkkiksella missä volvo makaa, oma s80 makaa kys. parkkiksella vielä 6kk  ::)
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339hv&427nm
Kirjoitti: Masuli - 02.01.2016, 12:45:58
Heh, tulin vain toivottelemaan aamuja  :hello:
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 339whp&427wnm
Kirjoitti: Juusoo - 18.01.2016, 13:57:19
(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/945%20Turbo%202/FB_IMG_1453116872005_zpskc4z8t2w.jpg)

Eilen tuli käytyä jäällä leikkimässä, piikkipyörät tarvis kyllä olla. Vähän iskuakin otti, ei tosin jäällä ajaessa vaan sieltä poistuessa, syylärin alanurkka otti kiinni maahan ja etulippa on irti toisesta kulmasta :buck2:. Tulee yllättävän alas tuo 960 syyläri, onneks ei hajonnut.

Perjantaina herättelin tämän kahen viikon seisonnan jälkeen,ilman lohkolämppäriä tietysti kun halusin tietää kuinka luotettava talviauto tää on :D yllätykseks jäi viidennellä startilla käymään. Pakkasta tosin oli  vaan -10. Seuraavana aamuna pakkasta -19 ja heti vähän vaikeuksia. Pyörähtää kyllä yleensä jo ekalla startilla käymään mutta sammuu heti, vaatii ainakin 5 samanlaista yritystä ennen kun jää käymään. Ilman kaasua ei käy montaakan sekuntia, pitäskö tässä nyt säätää kylmärikastus ja starttirikastuksia johonkin suuntaan vai vaatisko se ton tyhjäkäyntimoottorin?
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 15.03.2016, 21:40:30
Punainen 945 myyty tänään. Jatketaan tuon valkoisen kanssa seuraavaks puhtaalta pöydältä  :P.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: P11S1 - 16.03.2016, 01:04:21
Punainen 945 myyty tänään. Jatketaan tuon valkoisen kanssa seuraavaks puhtaalta pöydältä  :P.
Onko kuutosta tulossa pellin alle ja minkä merkkistä mahdollisesti?  :D
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Masuli - 16.03.2016, 10:57:30
M50B2x?
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95
Kirjoitti: Juusoo - 16.03.2016, 11:52:16
Masi arvas oikein.
Otsikko: Vs: 945 Turbo -95 Myyty toinenkin.
Kirjoitti: Juusoo - 12.08.2016, 15:33:14
Pitkäaikainen autokuume voitti, volvot on myyty. Ei oikeen oo resursseja kahden auton rakentamiseen, eikä säilytystilojakaan liikaa ole, joten siitä syystä tuli tuo koppa myytyä pois. Ehkä joskus vielä joku vastaava projekti. Allekirjoituksestakin joku saattanut bongailla, mut MKIV Supralla mennään nykyään.

(http://i786.photobucket.com/albums/yy150/Juusoo/Mobile%20Uploads/DSC_0029_zpsurjvs8cw.jpg)